| Garratt 106 dels Catalans | |
|
+15fve MALLET73 ignasibaga Sisu Shay Maxx_Rivoli Olot ostman TramBlau KTK tram47 TJV jaume josepmaria Mitjans 19 participantes |
|
Autor | Missatge |
---|
Shay Trenjardinaire Plus
Ubicació : sabadell Edat : 59 Data d'inscripció : 16/09/2011 Nombre de missatges : 1479
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 13, 2014 6:15 pm | |
| | |
|
| |
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 13, 2014 10:28 pm | |
| Hola a tots. gràcies pels comentaris. - TJV escrigué:
- Quina velocitat!! com continuis així l'acabes abans de Nadal! Jo que per fer-la en 5 polzades m'estic passant moltíssim de temps davant l'ordinador dibuixant peces en 3D.
Si, la intenció és acabar-la com més aviat millor. No hi ha punt de comparació aquest treball amb el que vols fer tu. Aquesta màquina a cinc polzades és un treball al abast de molt poca gent i entre ells no hi soc jo ni de bon tros. Suposo que a aquesta escala la vols fer en vapor viu i això ja és un altra mon, tots els elements que jo els faig decoratius a cinc polzades han de ser operatius, llavors vol dir que s'han de reproduir de l'original la major part de les peces, encara que la tecnologia moderna pot ajudar a fer les coses més senzilles. Podries explicar com ho vols fer? La Garratt ja l'he reproduïda en escala H0e i no té res a veure amb el que estic fent ara encara que és funcional (actualment avariada) els detalls son els que vaig saber fer en el seu moment Aquesta altra està feta amb fusta de balsa i és merament decorativa a escala H0m, aquí l'objectiu és l'estació. Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 13, 2014 10:36 pm | |
| A mi m'agraden quasi més els edificis... Estan molt ben treballats... | |
|
| |
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 13, 2014 11:18 pm | |
| Hola Amadeu i tots els demés Gràcies per els enllaços, els coneixia però ara no els hagués sabut localitzar, sobre tot en el primer hi han fotografies molt maques i els treball és molt bó. - Olot escrigué:
- Aquí n'hi ha algunes:
http://www.spanishrailway.com/2012/03/14/compania-general-de-ferrocarriles-catalanes-s-a/
http://historiastren.blogspot.com.es/2014/07/la-traccion-vapor-en-la-via-estrecha.html
Entre els dos hi ha tres fotografies de les garratt la 104, 107 i una de la serie 101-104 que no es veu el número, entre els series 101-104 i 105 108 hi ha més diferències de les que comenta en Carles Salemeron, en aquest treball no hi he vist cap referència, però inclòs hi ha via diferència entre màquines de la mateixa serie inclòs al llarg dels anys van tenir modificacions, sobre tot en els llums i distribució de les manegues de fre i vapor per a la calefacció pels trens de viatgers, que van fer pocs serveis però en els primers anys de la seva vida en van fer alguns. Aquestes dues primeres son de la serie 101-104, la bancada de la caldera és més alta respecte a les bancades dels motors, tenen uns petits dipòsits addicionals i uns pilons més grans al final de la carbonera, però entre elles tenen la caixa de cendres en diferent disposició. Aquesta serie estava destinada principalment al transport de trens de potassa. Aquesta és la 107, serie 105-108, la bancada de la caldera queda al mateix nivell que les bancades dels motors, no tenen els petits dipòsits i els pilons de la carbonera son diferents i no estan en el mateix lloc. Aquestes màquines estaven destinades al transport de trens de carbó. Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
TJV Jardinaire aprenent
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts Edat : 35 Data d'inscripció : 08/09/2014 Nombre de missatges : 48
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 13, 2014 11:30 pm | |
| Fer-la a 5 polzades és un altre món, la faré de vapor viu a escala 1:8 i com dius tot ha de ser funcional i calculat. Us faig una mostra: Aixó es tot el que tinc dibuixat fins ara. El carro del darrera no està posat però el tinc fet ja que, com dius Ignasi, la locomotora de bancada cap a baix es completament simètrica. Aquí podem veure el bielatge complet, a falta d'ajustar-lo perquè funcioni correctament (com a mínim teòricament) La biela motriu, totalment acabada amb els forats de greixatge i per posar l'ajustador del coixinet. Una imatge de totes les mides que té només un dels dos caps de la biela motriu en una vista lateral, que de la part superior en té unes altres. I més o menys això és el projecte per fer-la en 5 polzades, i tots els detalls els vull fer funcionals: reescalfador de vapor, compressor d'aire pel fre i per les sorreres. Salut. | |
|
| |
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 14, 2014 3:35 am | |
| Això és enginyeria de la bona... | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 14, 2014 6:02 am | |
| | |
|
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 14, 2014 9:59 pm | |
| Hola Carles i tots els demés.
Aquest és un projecte de gran volada i valdria molt la pena poder-ne fer un seguiment en un fil especific, ara segur que per aquest Nadal no ho tindràs acabat.
Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 15, 2014 10:08 am | |
| I un dia, HOm, G i 5", acabades i cap a manresa a fotografiar amb la gran.... | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 15, 2014 3:02 pm | |
| Això, si. Encara millor ! | |
|
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dl Nov 17, 2014 10:47 pm | |
| Hola a tots. Hem fet algun pas més. Començant a construir la cabina, tenint en compte que l'obertura posterior queda condicionada pel gir del motor de la carbonera. Per fer els reblons de les tires d'Evergreen he fet servir la punta cònica d'una broca trencada i un martellet, fer pràctica i esguerrar més d'una peça Si aconsegueixo fer un artilugi que fixi bé el punxó i la tira el resultat pot millorar molt, però també és molt important poder regular el cop, s'ha de fer un topall que limiti el cop, ja hi estic rumiant. Quan ho tingui pensat ja hauré acabat la màquina, però servirà pel següent treball, si n'hi ha. Demà a fer probes de circulació. Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dl Nov 17, 2014 10:51 pm | |
| Els reblons queden molt be. De quina mida és la broca que has fet servir? - ignasibaga escrigué:
- ...Si aconsegueixo fer un artilugi que fixi bé el punxó i la tira el resultat pot millorar molt, però també és molt important poder regular el cop, s'ha de fer un topall que limiti el cop, ja hi estic rumiant.
Quan ho tingui pensat ja hauré acabat la màquina, però servirà pel següent treball, si n'hi ha... El següent treball... la garrat 105 !!! | |
|
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dl Nov 17, 2014 11:11 pm | |
| Hola Amadeu.
Quan em vas ensenyar la foto de la màquina que tens ja hi vaig començar a rumiar. però de moment no tinc manera de portar-ho a terme.
La broca era de 0,4mm, però a la part del portabroques fa 3mm, al trencar-se va quedar una punta cònica que al arrodonir-la ha anat força bé, s'ha d'aprendre a controlar la posició i el cop.
Ho voldria anar millorant per controlar bé el cop i la posició.
Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 4:41 am | |
| A veure com funciona en les proves de circulació... | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 5:55 am | |
| - ignasibaga escrigué:
- ... La broca era de 0,4mm, però a la part del portabroques fa 3mm, al trencar-se va quedar una punta cònica que al arrodonir-la ha anat força bé, s'ha d'aprendre a controlar la posició i el cop.
Ho voldria anar millorant per controlar bé el cop i la posició.
Fins aviat, Ignasi. Jo he notat que no cal fer un cop, sinó que amb una pressió n'hi ha prou. | |
|
| |
Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 9:03 am | |
| I adaptant un trasto d'aquests? M'acabo d'adonar que no sé com es diu "sacabocados" en català. ..
Editat per darrera vegada per Mitjans el Dj Maig 18, 2017 2:20 pm, editat 1 cop en total | |
|
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 10:58 am | |
| És una màquina de fer ullets... o "ullals" (suposo la nostra manera de dir ojales)... | |
|
| |
Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 11:01 am | |
| Sí, serà això... modificant alguna punta perquè no talli sinó que faci de punxó, i fent un petit forat a la base, crec que es pot fer una matriu de reblons estupenda | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 2:09 pm | |
| És un trepant de tenalla segons el diccionari de la llengua Catalana de l'Institut d'Estudis Català de l'any 2007 segona edició Pere | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 7:21 pm | |
| Per si serveix per a alguna cosa, aquí poso alguna foto més de la Garrat: Malauradament no puc citar l'autor perquè les vaig trobar per internet, però no recordo a on. | |
|
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 10:32 pm | |
| Hola a tots. Pau, les probes d'avui han anat del tot més bé, em falta fer la teulada i gaire-bé ja estarà apunt de pintura. Joan, el trepant de tenalla em sembla una idea excel·lent, miraré de madurar la idea per aquest camí, en un principi m'agrada molt. Amadeu, gràcies per les fotos, la primera me la van passar juntament amb altres, algunes ja us les he ensenyat, totes elles fetes a l'estació d'Olvan com aquesta altra La segona és la que hi ha en el avatar d'en Carles TJV, també la tenia treta per internet ara no sé a on, però amb una resolució molt més petita, ja l'he substituït, es tracta d'una de la serie 105-108 però no sé quina i a quin indret correspon la fotografia, moltes gràcies. Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 18, 2014 11:51 pm | |
| - TramBlau escrigué:
- És un trepant de tenalla segons el diccionari de la llengua Catalana de l'Institut d'Estudis Català de l'any 2007 segona edició
Pere Molt bé Pere, ho pots penjar al fil del català? | |
|
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 19, 2014 4:54 am | |
| Bones imatges...
M'alegro que les proves haguin anat bé... | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 19, 2014 5:56 am | |
| Els Ferrocarrils Catalans disposava d'un parc de locomotores molt variat i nombrós. Quasi que valdria la pena obrir un fil per a parlar-ne. | |
|
| |
Maxx_Rivoli Trenjardinaire Plus
Ubicació : Rivoli Torinese - Italia Edat : 50 Data d'inscripció : 18/08/2013 Nombre de missatges : 2069
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 20, 2014 1:08 am | |
| | |
|
| |
Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans | |
| |
|
| |
| Garratt 106 dels Catalans | |
|