TRENS.CAT
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta
 
PortalPortal  ÍndexÍndex  Últimas imágenesÚltimas imágenes  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
vagons cereals dels ferrocarrils catalans WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT


Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.


Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.


Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:

Reglament del fòrum / Inscripcions


 

 vagons cereals dels ferrocarrils catalans

Ir abajo 
+7
AdminTRENS.CAT
ostman
TramBlau
ignasibaga
Mitjans
MALLET73
Olot
11 participantes
Anar a pàgina : 1, 2, 3  Següent
AutorMissatge
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Des 20, 2016 7:46 am

alejandro sasplugas escrigué:
Jo crec que el Tiò al Carles li cagarà molt de carbò , i ell content , ni fà falta molt per les maquines que tè. riuuuu riuuuu riuuuu

Alexandre

riuuuu riuuuu riuuuu riuuuu la veritat es que no tinc ni idea!! però si hem porten el material per fer auqest vagonet de catalans que vaig veure l'altre dia en un llibre...ja estaria molt content!!

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Oi9fds


Wink Wink Wink smiley-angelic004 angell diable riuuuu riuuuu
salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7180

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Des 20, 2016 9:31 am

Aquesta és l'única foto o plànol que hi ha, els van fer a Martorell sobre xassís d'altres vagons i van ser desballestats pocs anys més tard, en queda un en el cremallera de Núria com a tremuja, miraré que hi trobo.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Des 20, 2016 11:27 pm

ignasibaga escrigué:
 Aquesta és l'única foto o plànol que hi ha, els van fer a Martorell sobre xassís d'altres vagons i van ser desballestats pocs anys més tard, en queda un en el cremallera de Núria com a tremuja, miraré que hi trobo.

 Fins aviat, Ignasi.

super12 super12 super12 super12 genial!! crec que amb peces que ja tenim fetes de catalans es pot treure..!!

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7180

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDc Des 21, 2016 4:54 am

Doncs si que he trobat un dibuix
vagons cereals dels ferrocarrils catalans 110vt74
Jo recordo haver-los vist aquests vagons, però no en queda cap, van ser desballestats tots exceptuant tres que van ser transformats amb altres que no es semblen res de res amb aquests, tant sols conserven el xassís al igual que van fer amb els seus predecessors per construir aquesta serie.
Pot ser una serie maca per ser arrossegada per la Alsthom, però si la vols fer realitat començaria de cero, m'explico.
En la descripció d'en Salmerón diu que tenien dues sitges amb descàrrega lateral just a sobre dels eixos, això fa que la càrrega quedi molt alta i per tant molt inestable, pot tombar-se amb molta facilitat, té la alçada de un vagó de càrrega coberta, no diu en quin material van ser construïts, però penso que era planxa amb estructura de angles de ferro, la coberta és a dues aigües amb una passarel·la en el carener i dues trapes de càrrega, una per cada sitja.
Per alleugerir al màxim el pes de les sitges les faria amb PVC espumat i posant un contrapés a sota el xassís per assegurar la estabilitat del vagó al circula en un circuit amb corbes tancades com pot ser el MOMI.
Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans


Ubicació : Barcelona
Edat : 44
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7528

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDc Des 21, 2016 5:23 am

No sé de què em sona que els vagons reals tenien aquest problema d'estabilitat.

_________________
Salutacions. JOAN

Les meves construccions https://trenscat.forosactivos.net/t1813-index-les-construccions-d-en-mitjans
Els meus cotxes http://mitjansracing.wix.com/mracing
Les meves figures de Warhammer http://mitjansracing.wix.com/warhammer
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33065

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDc Des 21, 2016 6:15 am

Aquí també en parlen d'aquests vagons, i en surten algunes fotografies:

http://www.forotrenes.com/foro/viewtopic.php?f=9&t=15079&start=40

En aquestes fotografies sembla clar que eren de xapa metàl·lica; però a la foto que ha posat en Carles més aviat semblen de fusta.
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDc Des 21, 2016 6:35 am

Olot escrigué:
Aquí també en parlen d'aquests vagons, i en surten algunes fotografies:

http://www.forotrenes.com/foro/viewtopic.php?f=9&t=15079&start=40

En aquestes fotografies sembla clar que eren de xapa metàl·lica; però a la foto que ha posat en Carles més aviat semblen de fusta.

si jo segons les imatges que vaig agafar del arxiu..els vaig veure que eren de fusta almenys així ho semblen... si son de metall, ja no m'atraeun gaire de fer..!! fins i tot en les imatges del link que has posat amadeu hi han a dos aigues i amb volta...!!

a la imatge que jo vaig penjar hi han 2 de diferents!!!  nose  nose  nose  nose


Sempre es pot fer una de cada riuuuu riuuuu riuuuu riuuuu riuuuu smiley-angelic004 smiley-angelic004 angell angell angell

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDj Gen 26, 2017 7:17 am

Els tallers estan ocupats en la resina per els martorell, però han tingut un moment per tallar els laterals..

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Vdvs9

amb aixó us confirmo que s'està produint el vagó de cereals de fusta de capçalera rodona... angell angell Embarassed angell smiley-angelic004

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7180

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Vagons de cereals (fil provisional per a moviments de temes)   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDj Gen 26, 2017 10:48 am

super12 super12 super12 super12 super12
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 4:54 am

Doncs avui una mica més tranquil(la dona a la feina i la nena a l'insti)...la casa per mi sol..... riuuuu riuuuu riuuuu he fet la plantxa per fer les peces del vagó de fusta dels cereals..

vagons cereals dels ferrocarrils catalans 4iyozs

vagons cereals dels ferrocarrils catalans 2zqc64j

ara deixar secar pla i demà marcar i tallar les peces del vagó...

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7180

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 5:24 am

Trobat el fil, et segueixo la evolució.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans


Ubicació : Barcelona
Edat : 44
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7528

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 7:19 am

Tens alguna foto dels vagons, per saber quins són?

_________________
Salutacions. JOAN

Les meves construccions https://trenscat.forosactivos.net/t1813-index-les-construccions-d-en-mitjans
Els meus cotxes http://mitjansracing.wix.com/mracing
Les meves figures de Warhammer http://mitjansracing.wix.com/warhammer
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 7:23 am

Mitjans escrigué:
Tens alguna foto dels vagons, per saber quins són?

si estan al fil dels de 4 exios he demanat al administrador si pot pasar la part que s'en parla a aquest fil..però veig que esta ocupat en la fabrica...

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 7:32 am

Els tallers han rebut unes plantxes de plom per posar en el xassis per evitar que el pes que va molt amunt el faci descarrilar...però la plantxa tota sencera fa molt pesat el vagço així que l'he retallat despres el pesaré per veure que no es passi..

vagons cereals dels ferrocarrils catalans 2hmiqsz

vagons cereals dels ferrocarrils catalans 9j3ltd

per que he sabut d'aquest vagons, van ser retirats de la circulació justament per els descarrilaments que tenien per portar el pes molt amunt.. nose nose

continuarà!

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7180

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 9:55 am

Joan
vagons cereals dels ferrocarrils catalans 261omte
La sort serà que el problema el tenien quan anaven carregats de cereals, però tu difícilment els ompliràs i si els fas lleugers amb aquest pes ha de ser suficient per que tinguin estabilitat.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans


Ubicació : Barcelona
Edat : 44
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7528

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 9:59 am

Has pensat a retallar una mica més els pesos i posar-los per sota perquè no es vegin? I encara baixarà més el centre de gravetat.

_________________
Salutacions. JOAN

Les meves construccions https://trenscat.forosactivos.net/t1813-index-les-construccions-d-en-mitjans
Els meus cotxes http://mitjansracing.wix.com/mracing
Les meves figures de Warhammer http://mitjansracing.wix.com/warhammer
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33065

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDl Gen 30, 2017 10:00 am

Amb una mica de llast al bastidor el problema s'ha acabat.

No m'estranyaria gens que els vagons "de veritat" també portessin llast. Sabíeu que molts vagons es llastaven, també a la realitat?
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Gen 31, 2017 1:37 am

Olot escrigué:
Amb una mica de llast al bastidor el problema s'ha acabat.

No m'estranyaria gens que els vagons "de veritat" també portessin llast. Sabíeu que molts vagons es llastaven, també a la realitat?

No, no ho sabia!!?¿?¿

Amb l'Ignasi he apres a fer verificacions i probes del que construexio..la idea primera era posar una plantxa cencera de plom, però ja he vist que es molt..la he retallat tot i així veig que esta en 430gr...ja veurem si finalment el poso a sota el vago la meitad del que hi ha aire en forma de diposit d'aire..?¿? ara treballo amb la caixa i ja veurem un cop muntat el que cal variar..

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans


Ubicació : Barcelona
Edat : 44
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7528

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Gen 31, 2017 2:01 am

Jo els poso un passamà de ferro, segons què trobo, però per exemple, amb un 25x4 i una llargada que hi càpiga a sota n'hi ha d'haver prou. Les mides no tenen per què ser exactes.

_________________
Salutacions. JOAN

Les meves construccions https://trenscat.forosactivos.net/t1813-index-les-construccions-d-en-mitjans
Els meus cotxes http://mitjansracing.wix.com/mracing
Les meves figures de Warhammer http://mitjansracing.wix.com/warhammer
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Gen 31, 2017 3:22 am

Mitjans escrigué:
Jo els poso un passamà de ferro, segons què trobo, però per exemple, amb un 25x4 i una llargada que hi càpiga a sota n'hi ha d'haver prou. Les mides no tenen per què ser exactes.


ok, bo es saber-ho...espero que per molins tenir el vagó per fer alguna petita circulació...i veuràs alguna sorpresa que de segur t'agradarà!! angell angell angell Wink Wink Wink

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7180

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Gen 31, 2017 3:45 am

MALLET73 escrigué:
Mitjans escrigué:
Jo els poso un passamà de ferro, segons què trobo, però per exemple, amb un 25x4 i una llargada que hi càpiga a sota n'hi ha d'haver prou. Les mides no tenen per què ser exactes.


ok, bo es saber-ho...espero que per molins tenir el vagó per fer alguna petita circulació...i veuràs alguna sorpresa que de segur t'agradarà!! angell angell angell Wink Wink Wink

mallet73

A sota el vagó és el lloc que queda més baix i a més queda amagat, però s'ha de tenir en compte la cabuda de les rodes, si la planxa sencera és massa pes es pot treure el espai afectat per les rodes.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Gen 31, 2017 4:03 am

ignasibaga escrigué:
MALLET73 escrigué:
Mitjans escrigué:
Jo els poso un passamà de ferro, segons què trobo, però per exemple, amb un 25x4 i una llargada que hi càpiga a sota n'hi ha d'haver prou. Les mides no tenen per què ser exactes.


ok, bo es saber-ho...espero que per molins tenir el vagó per fer alguna petita circulació...i veuràs alguna sorpresa que de segur t'agradarà!! angell angell angell Wink Wink Wink

mallet73

A sota el vagó és el lloc que queda més baix i a més queda amagat, però s'ha de tenir en compte la cabuda de les rodes, si la planxa sencera és massa pes es pot treure el espai afectat per les rodes.

Fins aviat, Ignasi.

si volia aprofitar el pes per tapar on van els bogies de les rodes i aixi estalviar posar una xapa de pvc...es clar el millor més a baix a sota...ja veurem..ara marcar le speces de fusta i resar per que no es trenqui cap al tallar...

a veure com va tot!! continuarà!!

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
TramBlau
Mestre tramviaire
TramBlau


Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna
Edat : 68
Data d'inscripció : 28/01/2009
Nombre de missatges : 12085

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDt Gen 31, 2017 5:31 am

Tren aplaud aplaud aplaud

Pere
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDj Feb 02, 2017 7:51 am

el vagó per la teulada...!!

vagons cereals dels ferrocarrils catalans 24l2yx5

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18761

vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitimeDv Feb 03, 2017 6:02 am

avui tot està engantxat perfectament..he fet la passarel.la de la carrega..

vagons cereals dels ferrocarrils catalans 2ih3rxc

continuarà!

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





vagons cereals dels ferrocarrils catalans Empty
MissatgeAssumpte: Re: vagons cereals dels ferrocarrils catalans   vagons cereals dels ferrocarrils catalans I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
vagons cereals dels ferrocarrils catalans
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 3Anar a pàgina : 1, 2, 3  Següent
 Temas similares
-
» Garratt 106 dels Catalans
» Del Zillertal als Ferrocarrils Catalans
» vagons de catalans
» Vagons de Catalans en 3D
» Martorells dels Catalans

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
TRENS.CAT :: Escala 1:22'5 / IIm / G / Via de 45 mm / Altres escales i galges relacionades :: Modelisme a escala 1/22'5 :: Material mòbil (artesà, personalitzat, modificacions)-
Canviar a: