TRENS.CAT
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta

PortalPortal  ÍndexÍndex  Últimas imágenesÚltimas imágenes  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT

Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.

Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.

Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:

Reglament del fòrum / Inscripcions

Garratt 106 dels Catalans

+15
fve
MALLET73
ignasibaga
Sisu
Shay
Maxx_Rivoli
Olot
ostman
TramBlau
KTK
tram47
TJV
jaume
josepmaria
Mitjans
19 participantes
Anar a pàgina : Previ  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Següent
AutorMissatge
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

Ubicació : Bagà
Edat : 71
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7376

Garratt 106 dels Catalans - Página 8 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDg Des 07, 2014 11:38 pm

Hola a tots.

Aquesta fotografia de Zerkowitz és molt interessant, com es poden descarregar, n'hi moltes d'altres també molt interessants.

[quote="
Ignasi,

Adjunto una fotografia de Zerkowitz feta a Fígols d'un vagó de la sèrie M, aquesta sèrie te els eixos més junts i per tant tindrien més facilitat per a entrar en els radis petits.

El problema és que hi ha poques dades d'aquesta sèrie.I potser son massa antics per a la Garrett.

Quan volem buscar dades per a reproduir el nostre material, ens trobem amb una manca generalitzada de dades i això és desesperant, el nostre patrimoni industrial ha prácticament desaparegut en el pla real i en el documental. Em desespera.[/quote]

Bé del cert encara no ho tinc decidit del tot, que seria millor. El meu pensament estava en fer cinc vagons de la serie O300
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 Npif5s
com deia en Amadeu, son del tipus que recordo, encara que en els trens n'hi havia de molt variats i barrejats. I dos de quatre eixos de la serie O600, també amb les capçaleres arrodonides, tinc els rodaments de Playmobil per els de dos eixos, fent el muntatge com porten els de LGB amb les caixes de grassa postisses i els eixos guiats pels enganxalls. Els bogies pels de quatre eixos els tinc de Piko, que si bé son una mica més estrets en distància entre eixos les suspensions i caixes de grassa son molt similars, he fet un muntatge amb les mides d'un vagó de dos eixos i un altra de quatre, per comprovar la fiabilitat i el seu rodament és molt correcte i es comporten com tots els altres, ara seria qüestió de resoldre com fer el xassís i la caixa, com era la instal·lació del comprimit pel fre.

Segur que la Garratt va arrossegar qualsevol tipus de vagons, ja que va començar a circular pels vols de 1926 i van ser retirades a finals dels 50. Però segur que eren de caixa de fusta.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 65
Data d'inscripció : 17/01/2009
Nombre de missatges : 33792

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDl Des 08, 2014 7:13 am

Em sembla recordar que en el llibre d'en Salmeron es veu alguna Garrat en servei portant vagons d'aquests i dels altres, tots barrejats.
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDj Des 11, 2014 11:23 pm

Hola a tots.

He rebut la foto d'una placa de construcció del fabricant de la Garratt que hi ha al club d'amics del ferrocarril de Cornellà
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 Am30d1
encara que segons el llibre de Carles Salmerón aquest numero de fàbrica no correspon a una Garratt, cal suposar que les plaques de les Garratt serien iguals. De totes maneres en les fotos que tenim no totes les màquines portaven plaques a la cabina.

Hi ha algú que sàpiga si es podrien reproduir amb un gravador de metalls com els que fan els cartells de les portes o les plaques de trofeus, tenint en compte que la placa ha de fer 15mm de llarg per 10mm d'ample

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDv Des 12, 2014 6:07 am

Quan vaig fer les meves Saint Leonard del tren d'Olot, vaig fer la mateixa placa fotogravada.

Garratt 106 dels Catalans - Página 8 File0011

Aquesta és la placa. Llàstima que el granulat de la foto en clixé no permet veure el detall de la placa. A veure si aquesta tarda pogués fer-ne una nova foto.

Garratt 106 dels Catalans - Página 8 33tqo7d

Per a veure les màquines en aquest fil:

https://trenscat.forosactivos.net/t402-les-5-maquines-st-leonard-del-tren-d-olot
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73

Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 51
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 19505

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDv Des 12, 2014 3:51 pm

Olot escrigué:
Quan vaig fer les meves Saint Leonard del tren d'Olot, vaig fer la mateixa placa fotogravada.

Garratt 106 dels Catalans - Página 8 File0011

Aquesta és la placa. Llàstima que el granulat de la foto en clixé no permet veure el detall de la placa. A veure si aquesta tarda pogués fer-ne una nova foto.

Garratt 106 dels Catalans - Página 8 33tqo7d

Per a veure les màquines en aquest fil:

https://trenscat.forosactivos.net/t402-les-5-maquines-st-leonard-del-tren-d-olot

com m'agraden les teves construccions!!!

una meravella!!

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDv Des 12, 2014 4:01 pm

Hola Amadeu i tots els demés.

En un principi crec que seria lo ideal, a quins llocs fan fotogravats ?, és molt car?

Per cert, com va la restauració d'aquesta meravella de màquina?

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
jaume
Trenjardinaire Plus
jaume

Ubicació : Barcelona
Edat : 62
Data d'inscripció : 02/05/2012
Nombre de missatges : 3354

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDv Des 12, 2014 4:16 pm

Les plaques es fan grabar a l'acid i queden perfectes.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDv Des 12, 2014 4:52 pm

Aquesta és la placa en detall.

Garratt 106 dels Catalans - Página 8 Dvrrqd

Realment, al meu parer, la millor solució és el fotogravat. Malauradament fa molts anys que la vaig fer, i actualment no conec a ningú que faci fotogravats. Quan torni a començar a treballar també em convindrà de trobar algú.

La màquina continua igual. Encara no he començat a restaurar-la. S'ha convertit en una cosa més de la llista de coses pendents...
Tornar a dalt Ir abajo
ostman
Trenjardinaire Plus
ostman

Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental)
Edat : 53
Data d'inscripció : 23/05/2012
Nombre de missatges : 7077

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDv Des 12, 2014 11:50 pm

Crec que en Miquel Angel té un "paratu" per fer fotogravats...
Tornar a dalt Ir abajo
Jbmarcos
Trenjardinaire
Jbmarcos

Ubicació : Vallirana - Baix Llobregat "frontera" amb el Penedès
Edat : 56
Data d'inscripció : 08/04/2011
Nombre de missatges : 276

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDg Gen 04, 2015 9:33 am

Una feïna molt impressionant. Enhorabona!!

Tinc un dubte, si en treballar amb un producte que no és rígid no es compromet la durabilitat i sobe tot la integritat del tren. Jo pels avions que he fet amb evergreen faig servir a l'interior, per endurir, resines acríliques, gens agressives pel plàstic.

Penso que aquest fil no és no més la exhibició d'una gran feina sinó també una guia molt bona de modelisme ferroviari, moltes gràcies, per compartir el coneixements i experiències.

Salut
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDg Gen 04, 2015 5:48 pm

Hola Marcos i tots els demés.

Certament l'Evergreen és un plàstic molt tou i per tant pot tenir deformacions, però abans de fer un  muntatge s'ha d'estudiar la estructura que cal donar-li, els punts on s'ha de reforçar per l'esforç mecànic, posant nervis a on calgui per tal d'evitar aquestes deformacions. Així tant el dipòsit de l'aigua com la caldera tenen una estructura interior per evitar malformacions i que a la vegada serveixin per reforçar el conjunt.  Hauràs pogut observar en les fotos els pesos dels motors queden sobre les bancades i els dos que hi ha en la bancada de la caldera queden ben reforçats amb nervis.
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 14cqhsg

He fet bastants treballs estructurals amb Evergreen i alguns d'ells ja compten amb bastants anys de funcionament sense patir deformacions.
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 16gz91f
Aquest pont no és a la meva maqueta, però el vaig dissenyar jo i està en la maqueta H0 d'un bon amic, fa cap a 60cm de llarg i aguanta el pas dels trens sense cap senyal de deformació i ja deu fer 7 o 8 anys que el vam fer.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Jbmarcos
Trenjardinaire
Jbmarcos

Ubicació : Vallirana - Baix Llobregat "frontera" amb el Penedès
Edat : 56
Data d'inscripció : 08/04/2011
Nombre de missatges : 276

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDg Gen 04, 2015 7:41 pm

Gràcies Ignasi. Per cert, els pesos què són? Jo havia pensat posar de bucejador o fins i tot dels lingots que venen per fondre.
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDg Gen 04, 2015 8:25 pm

Hola Marcos.

Els pesos son de plom, faig motlles motlles amb fusta amb les mides i formes que han de tenir
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 27x1p1t
en aquest cas és el pes del dipòsit de l¡aigua, un cop pesat els retalls de plom que em fa falta ja el puc fondre i omplir el motlle, un cop ja és ben fred al posar-lo en el seu lloc està rejuntat amb massilla perquè no es mogui
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 2a5n8sp
Garratt 106 dels Catalans - Página 8 242yl1d
Els pesos de la carbonera estan subjectats de la mateixa manera i els dos de la caldera estan collats amb bisos.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
ostman
Trenjardinaire Plus
ostman

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDl Gen 05, 2015 2:51 pm

No m'imaginava que arribessis aquest nivell de perfeccionisme de fer motllos pels pesos... Ets molt professional...
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDl Gen 05, 2015 3:38 pm

Hola Pau i tots els demés.

Per a mi el tema del pesos de llast és un tema molt important, hem de tenir en compte que son trens de via estreta i per tant la seva estabilitat és més precària, llavors s'ha de procurar posar-lo com més aprop de la via millor per afavorir la estabilitat i evitar balancejos i bolcades.

Els pesos de les bancades motores queden condicionats per l'espai de cabuda i que quedin a sobre dels eixos motrius fugint del bisell, això condiciona la forma i llargada del plom, la alçada vindrà determinada per la quantitat de pes que hi volem posar, però s'ha de tenir en compte que com més alçada més inestabilitat.

La màquina no arriba ben bé als 4,5 kg en total, tenint en compte que en realitat son quatre eixos motrius que suporten el pes vol dir que cada eix suporta un pes aproximat de 1,100 Kg.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
jaume
Trenjardinaire Plus
jaume

Ubicació : Barcelona
Edat : 62
Nombre de missatges : 3354

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDt Gen 06, 2015 10:24 am

Una gran lliço de tecnica estructural.
No te perdua. Per desar molt be a l'arxiu.
Gracies.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDt Gen 06, 2015 2:22 pm

Ignasi, els motllos de fusta deuen ser d'un sol ús.

No has pensat en utilitzar motllos de terra?

Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDt Gen 06, 2015 4:59 pm

Hola Amadeu i tots els demés.

Olot escrigué:
Ignasi, els motllos de fusta deuen ser d'un sol ús.

No has pensat en utilitzar motllos de terra?

Normalment, els pesos de plom son específics a cada cas, llavors no has de fer gaires peces iguales, però si he de fer un plom sense una forma i mida molt especial faig uns lingots plans de 1 cm de gruix que desprès tallo a la mida amb la serra de cinta, aquests motllos em serveixen per tres o quatre vegades, fins que la fusta queda cremada perquè faig servir retalls de contraxapat.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDt Gen 06, 2015 5:53 pm

Aquesta és la idea dels motllos de sorra:

Construcció d'un motllo de sorra. Per nosaltres no cal que sigui tan gran, i a demés podem simplificar molt el procés

https://www.youtube.com/watch?v=83JgBB5aD_Q

Aquí algunes especificacions tècniques. Cap producte és estrany. Es troben fàcilment.

https://www.youtube.com/watch?v=8qBV1nicfgw

Molt més fàcil: amb sorra de platja (nosaltres podem agafar una galleda de sorra i portar-la a casa. No cal que ho anem a fer a la platja  Wink   )

https://www.youtube.com/watch?v=PZVWqt62eeY
Tornar a dalt Ir abajo
ostman
Trenjardinaire Plus
ostman

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDt Gen 06, 2015 6:36 pm

Home potser és més divertit fer-ho a la platja... Encara que a l'Ignasi li queda una mica lluny...
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73

Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 51
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 19505

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDc Gen 07, 2015 10:58 am

reverent reverent reverent reverent smiley-char013 smiley-char013 smiley-char013

tot un mestre!! gràcies per mostrar i explicar com ho fas!!!
gràcies Amadeu per aquets videos....
jo encara no he fet fondre el plom no hem veig cappaç així que el xafo i li dono la forma que més o menys cal...

salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDc Gen 07, 2015 4:04 pm

Hola Carles i tots els demés

MALLET73 escrigué:

jo encara no he fet fondre el plom no hem veig cappaç així que el xafo i li dono la forma que més o menys cal...

salutacions

mallet73

Carles no em diguis això, tu no, amb la teva experiència no és possible, tant sols hi ha una explicació: que no ho has provat.

Qualsevol motllo dels que tens per les peces amb resina et serveix per una proba, per en comptes d'omplir-lo de resina liquida l'omples de plom fos, i per fondre el plom tant sols et cal un cassó de cuina vell i un fogonet de butà (camping-gas. per exemple), això si, fes-ho en un lloc ventilat, el plom al fondre's desprèn gasos que poden ser tòxics.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDc Gen 07, 2015 4:24 pm

S'ha d'anar molt amb compte amb el plom, i s'ha de treballar a l'aire lliure o un lloc molt ventilat, amb màscara, i lluny dels nens i animals. Els vapors de plom poden passar als pulmons i provoquen problemes greus de salut. El plom acumulat al cos, sigui per via oral o per via respiratòria no s'elimina. Per via respiratòria pot entrar en forma de vapor o també de pols.

Aquí en parla una mica, però hi ha molta més informació a internet.

http://es.familydoctor.org/familydoctor/es/prevention-wellness/staying-healthy/occupational-health/occupational-exposure-to-lead.html
Tornar a dalt Ir abajo
Sisu
Cap de Tallers
Sisu

Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà)
Edat : 55
Nombre de missatges : 7271

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDc Gen 07, 2015 6:41 pm

Si us explico les vegades que havia vist al meu pare soldant plom.....
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitimeDc Gen 07, 2015 9:57 pm

Hola a tots.

Com tot, això també és relatiu i ens hem de remetre afer les coses ben fetes amb precaució però no deixar-les de fer.

El plom com altres coses té les seves facetes que poden ser pernicioses, com també ho era la pols de sílice, el grisú, monòxid de carboni, caigudes de pedra,.... a la mina, o fer una bastida amb mala praxi, utilització de serres mecàniques en les fusteries i així un llarguíssim etc

He llegit els símptomes que pot tenir la ingerència en quantitats indeterminades de pols o vapor de plom i em sembla que ja els tinc tots, però penso que és més aviat per la edat que no pel plom. Fins no fa masses anys totes el tubs d'aigua de pobles i cases eren de plom i les soldadures es feien en el lloc que s'esqueia i segurament amb unes condicions que ara ens posaríem les mans al cap.

Ara som més coneixedors dels possibles efectes si no prenem precaucions i en manipulem en quantitats més o menys grans. Com diu aquest reglament dirigit a persones que hi treballen a jornada completa. Per tant seria ser insensat no prendre les oportunes precaucions, però no caure en l'error de deixar de fer les coses.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado

MissatgeAssumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans   Garratt 106 dels Catalans - Página 8 I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo

Garratt 106 dels Catalans
Tornar a dalt 
Pàgina 8 de 10Anar a pàgina : Previ  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Següent