NO ESTAS CONNECTAT |
En aquest moment NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITATSi ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.
Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Reglament del fòrum / Inscripcions
|
|
| Garratt 106 dels Catalans | |
|
+15fve MALLET73 ignasibaga Sisu Shay Maxx_Rivoli Olot ostman TramBlau KTK tram47 TJV jaume josepmaria Mitjans 19 participantes | |
Autor | Missatge |
---|
tram47 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Aquitaine, França. Edat : 77 Data d'inscripció : 23/01/2009 Nombre de missatges : 2513
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 11:45 pm | |
| | |
| | | TJV Jardinaire aprenent
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts Edat : 35 Data d'inscripció : 07/09/2014 Nombre de missatges : 48
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 4:34 am | |
| Molt bona feina, preciosa. Però m'ha quedat un dubte: per a què és la turbina de l'interior de la xemeneia? | |
| | | MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 5:00 am | |
| | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 8:31 am | |
| Hola a tots. Moltes mercès pels comentaris. - TJV escrigué:
- Molt bona feina, preciosa. Però m'ha quedat un dubte: per a què és la turbina de l'interior de la xemeneia?
És per donar més tiratge a la caldera, ara no sé en quin moment la accionaven, sinó vaig errat s'alimenta amb aire comprimit procedent del compressor (hi ha un tub que ve directament del compressor), suposo que en cas de estar la màquina parada es deuria alimentar del romanent del dipòsit de comprimit. En Carles Salmeron comenta en el seu llibre que van funcionar bastants anys de manera continuada a tres torns de parelles de maquinistes. Fins aviat, Ignasi. | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 10:51 am | |
| Hola a tots. Continuem una mica més. En aquest punt ja comencem a quedar parats per falta de veure clar com és en la realitat i ja estava a l'espera de l'autorització per veure la màquina a Manresa. Però encara hi podia fer petites coses, procurant no tancar-me en el procés. El següent pas és fer els nervis superiors de la bancada que han d'encaixonar la caldera Començant a fer la part frontal de la caldera, ja que la resta queda condicionada a la unió amb la carbonera. Fent els elements que he pogut del interior de la cabina per detallar-la una mica, hi falta alguns elements que hi podré fer però d'altres no. Aquest és el punt en que hem iniciat el fil Però hi ha un detall a explicar abans de continuar, la part elèctrica. Les motoritzacions ja venen amb les preses de corrent separades del motor amb un endoll de quatre pins, recordem que son de una Mallet americana i segurament digitalitzable, en aquest cas a més dels quatre fils hi de afegir els dos de les llums, llavors he substituït l'endoll de quatre pins per un altre de vuit pins connectant els fils tal com estan en els descodificadors d'H0, ho he fet així perquè en cas de connectar l'endoll al inrevés tant sols fas un canvi de polaritat sense perill de cremar res ni fer un curtcircuit, aquest endoll es connectarà a una base en la bancada de la caldera. L'altra motorització és igual però hi vull destacar la peça blanca, és un adaptador pel punt d'unió entre les bancades dels motors i la caldera, perquè hi hagi un punt ferm de suport, tingui l'alçada correcte i a més faci de barra contra-balanceig A la bancada de la caldera hi han les bases dels endolls units a una placa a on hi han les connexions, de manera que les preses de corrent van en paral·lel i els dos motors també, però que tot està preparat per si algún dia es vol digitalitzar. Els dos furats rodons de les puntes de la bancada son el punt d'unió de les bancades, com que la caldera pesarà més de un quilo aquests punts estan reforçats, tenen un gruix de 6mm, els furats quadrats son els passa-cables, hi ha de passar l'endoll. El punt d'unió davanter queda sota una tapa just al davant de la caldera, com en la realitat, l'endoll queda dins la caldera just a sota la xemeneia, les connexions del darrera queden sota el pis de la cabina. Per aquest motiu s'ha de poder separar la caldera de la bancada. Per guanyar temps vaig començar a fer el maquinista i l'ajudant, com a punt de partida unes figures que tenia sobreres d'una maqueta de les mines, però amb la dificultat que son a escala 1/20 Resultaven uns personatges de 2,20m d'alçada, per tant abans de muntar-los vaig haver de escurçar esquena i cames fins a deixar-los a una alçada de 1,80m aproximadament que un cop vestits i proveïts de gorra van quedar així i després de fer-hi alguna cosa més d'aquesta manera. . Fins aquí és on tenia fet, ara ja aniré fent segons vagi avançant, falta el que he fet aquests dies. Espero no haver-vos fet una pallissa, Perdoneu. Fins aviat, Ignasi. | |
| | | TJV Jardinaire aprenent
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts Edat : 35 Data d'inscripció : 07/09/2014 Nombre de missatges : 48
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 11:18 am | |
| Aquest "ventilador" del que es parla normalment és un tub de vapor que per acció venturi fa forçar el tiratge del foc per produïr més vapor, no he vist mai un sistema així a una locomotora de vapor, ja que la temperatura que hi ha a la xemeneia amb els gasos de sortida faria malbé el motor o similar que hi possessis al seu interior. A la imatge el tub que fa la volta a la tobera d'escapament és el ventilador, que amb els forats que té fets a la part superior són els que forcen el tiratge. La malla que hi ha al voltant és un sistema apagaguspires que fa que les guspires més grosses al intentar sortir per la malla es trenquen en parts més petites apagant-se abans d'arribar a terra per evitar focs. Tal com he dit, amb les temperatures que s'agafen en aquest punt, aquesta malla s'havia d'anar substituint sovint, i més que, com bé dius, aquestes locomotores feien serveis de 13 dies sense descans. Espero no haver-me equivocat. Salut. | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 12:25 pm | |
| Hola Carles TJV.
Aquesta foto correspon a la caixa de fums, el tub que surt a baix és la sortida del vapor d'escapament provinent dels motors, la seva sortida directe cap a la xemeneia fa l'efecte Venturi que millora el tiratge de la caldera. Aquesta malla queda molt a mercè del foc de la caldera, a les Berga els hi posaven a la sortida de la xemeneia. El mateix vapor a d'ajudar a apagar les brases que puguin ser arrossegades per el corrent d'aire
No vaig fer cap foto de l'interior de xemeneia però si et fixes en el plànol el veuràs reflectit. la temperatura a la xemeneia un cop hi ha entrat el vapor d'escapament ja es veu reduïda a més aquestes turbines no tenen elements delicats, l'aire a pressió que entra a la turbina la fa girar i l'escapament és per la mateixa xemeneia.
Quan jo anava a col·legi passava per l'estació de Fígols a on hi havia una Berga que feia maniobres preparant els trens de carbó, en aquestes maniobres passava diferents vegades per sota una passarel·la, lloc a on em posava jo per veure l'escena i quan la màquina passava per sota m'agradava posar-mi a sentir la bufada del fum, encara que major part és vapor i no es trobava massa calent.
No tens fotos del interior de xemeneia?
Fins aviat, Ignasi. | |
| | | Maxx_Rivoli Trenjardinaire Plus
Ubicació : Rivoli Torinese - Italia Edat : 50 Data d'inscripció : 18/08/2013 Nombre de missatges : 2069
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 3:21 pm | |
| | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 3:48 pm | |
| Esteu fets tots uns experts... | |
| | | TJV Jardinaire aprenent
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts Edat : 35 Data d'inscripció : 07/09/2014 Nombre de missatges : 48
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 5:55 pm | |
| De l'interior exactament no en tinc, pero mai havia vist que una locomotora porti això a la xemeneia, ja que li trenca completament l'escapament quan la locomotora circula. Al plànol si surt dibuixada una cosa similar deu ser l'escapament a la base de la caixa de fums. A veure si ens hi podem apropar algun dia per poder sortir de dubtes.
Per altra banda continua amb aquesta gran feina, és excel.lent!
Salut. | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 6:28 pm | |
| Una màquina senzilla que faci l'escapament directe dels cilindres a la caixa de fums no te necessitat de portar aquesta turbina. Però en el cas de les màquines articulades, com ara les Mallet i les Garrat, l'escapament dels cilindres no va directament a la caixa de fums, sinó que ha de passar per uns llargs tubs, amb articulacions i extensions, que va dels cilindres de cada joc motor, a la caixa de fums, cosa que li deu fer perdre força. Potser aquesta és la raó de ser d'aquesta turbina tan misteriosa. | |
| | | jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 9:35 pm | |
| Es molt bona lliço. Es passio. Gracies. | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 10:10 pm | |
| Els personatges també són super. Com has fet la gorra? | |
| | | MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 11:07 pm | |
| | |
| | | Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dv Nov 07, 2014 11:48 pm | |
| I el de la barba, porta ulleres, no? Genial! | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 08, 2014 7:53 am | |
| Hola a tots - TJV escrigué:
- De l'interior exactament no en tinc, pero mai havia vist que una locomotora porti això a la xemeneia, ja que li trenca completament l'escapament quan la locomotora circula. Al plànol si surt dibuixada una cosa similar deu ser l'escapament a la base de la caixa de fums. A veure si ens hi podem apropar algun dia per poder sortir de dubtes.
Salut. La xemeneia d'aquesta màquina és molt grossa i el motor de la turbina no ocupa gaire espai, per altra banda no pot ser a la base de la caixa de fums que ja la tens fotografiada. com ho fas per visitar la màquina?. Tens alguna foto de la cullera que hi ha a la cabina pel carbó. Hi tinc el problema de la distància entre cabina i carbonera, hi hauré de fer concessions per garantir el gir en R1, al igual que en els tubs extensibles de la conducció de l'aigua dels dipòsits. L'Amadeu té raó en quan al vapor en sortida lliure des dels pistons dels motors, sobre tot els de la carbonera. Fins aviat, Ignasi. | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 08, 2014 8:02 am | |
| - Mitjans escrigué:
- I el de la barba, porta ulleres, no? Genial!
Les gorres estan fetes amb puti, primer fer la visera amb evergreen i omplir el cap amb puti, deixar-lo endurir una mica, quan jo no s'enganxa als dits s'acaba modelar. Fins aviat, Ignasi. | |
| | | TJV Jardinaire aprenent
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts Edat : 35 Data d'inscripció : 07/09/2014 Nombre de missatges : 48
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 08, 2014 8:25 am | |
| Del tema del ventilador opino que aquest ventilador no el porta, per molt llargues que siguin les conduccions de vapor la pressió a la que arriba a l'escapament és més que suficient. La garrafeta, que fins fa poc circulava, no porta aquest sistema i és més llarga. Fotografia en tinc, tant de la distància entre bastidors com la cullera, el problema és que per poder-la canviar de via la van haver de tallar, així que hauràs de posar-hi una mica d'imaginació en com anava muntat, perquè ara mateix està tallat. Aquí pots veure la distancia entre bastidors, tal com dius per poder entrar en R1 sera complicat reproduïr-ho igual. En aquestes dues imatges pots veure com està tallada la cullera i a l'esquerra en la primera imatge pots veure la tapa d'on hi ha el boló entre el bastidor central i el bastidor del carro posterior. Si necessites alguna foto més només ho has de dir, a veure si en tinc. Jo per anar fotos tinc un amic que treballa a FGC i pot accedir-hi. Salut. | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 08, 2014 9:21 am | |
| Has fet les mateixes fotos que jo, la cullera és desmuntada a l'interior de la cabina i no l'hi vaig fer cap foto.
La concessió vindrà per l'amplada de la porta de la cabina que vindrà condicionada per a la inscripció de la màquina en les corbes de R1, tot i que ei punt de gir queda just sota la cullera i els efectes queden minimitzats, però està clar que els radis en escal G no son els de la realitat.
La cullera queda solidària a la carbonera i entra a dins la cabina, per tant queda subjecte al moviments d'aquesta, tenint en compte a més de les corbes els canvis de rasant. Però a més he de tenir en compte que he de poder desmuntar la màquina.
Fins aviat, Ignasi. | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 08, 2014 9:31 am | |
| | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 08, 2014 10:29 am | |
| Hola Amadeu.
Putti, concretament és una massilla plàstica per reomplir, n'hi ha de diferents marques, la que he fet servir ara és Vallejo. El seu comportament, al meu parer, és diferent, així la putti es treballa millor amb espàtula, la Vallejo has de esperar que quedi una mica seca per acabar de modelar i per acabar millor la feina va molt bé posar-hi una mica de cola Faller que l'estova i llavors es domina força bé per fer blecs a la roba o polir juntes.
Per exemple, en el cas de les gorres, primer enganxes la visera, després es posa un bon gruix massilla donant la forma que volem, més o menys, sense insistir massa en la forma ja que si la volem modelar la mateixa eina que fem servir s'enganxa a la massilla i ho fa impossible. Llavors és millor que tal com l'hem anat posat amb el tub la deixem endurir un parell d'hores, veurem que la capa exterior ja no s'enganxa als dits, llavors és el moment que amb les dits o un escuradents li donem amb molta cura la forma definitiva, llavors la deixem 24 hores que quedi ben seca i ja la podem pintar.
Fins aviat, Ignasi. | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Ds Nov 08, 2014 10:59 am | |
| Gràcies per les explicacions, Ignasi. | |
| | | jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dg Nov 09, 2014 9:26 pm | |
| Gracies. Probarem la massilla de vallejo. | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dl Nov 10, 2014 10:53 am | |
| Hola a tots. Continuant amb la construcció de la Garratt ja després de la visita a Manresa i les converses amb en Carles TJV que vull tenir molt en compte, us puc fer mostra d'uns passos més Les primeres peces son els conductes de vapor a pressió de la caldera als cilindres dels dos motors Ja he comentat que la bancada de la caldera per sota hi ha quatre nervis de 2mm de gruix que donen més consistència al conjunt, en els espais extrems hi ha un contrapés de plom per donar estabilitat i fer que el conjunt tingui un pes aproximat de un quilo, ara hi hem de col·locar els elements que hi van com és la caixa de cendres i entrada d'aire a la caldera que en aquesta foto ja tapa un dels contrapesos, en l'altre hi va el dipòsit d'aire comprimit. Com que aquest queda afectat pel contrapés, a més que hi ha hagut interes en la construcció de cilindres i aquest és una mica especial he fet fotos del pas a pas. primer és fer, com en els altres casos, els discs i nervis per a la estructura del cilindre tenint en compte l'espai que ha d'ocupar, la part que quedarà afectada pel plom i quina serà la part visible comprovant constantment i a cada pas que s'ajusta a on ha d'anar muntat un cop enganxada la planxa de 0,5mm i retallant les parts sobreres ja el tenim a punt de .. muntar-lo al seu lloc. I mica en mica hi anem posant els altres elements que hi van i que hi volem posar de moment l'aspecte que la bancada de la caldera és aquest El següent pas és fe el tub d'alimentació d'aigua a la caldera amb els seus tubs extensibles entre bancades, donat a la major distància entre bancades aquests tubs han de ser més llargs i per tant els seus punts de fixació a la bancada de la caldera quedaran una mica alterats, però em sembla que pot quedar raonablement acceptable, ja ho veurem. Fins aviat, Ignasi. | |
| | | Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dl Nov 10, 2014 11:16 am | |
| A mi el que més em fa badar és tota la timoneria, tubs i dipòsits de sota. .. Encara no he estat capaç de posar ni els frens als meus vagons. .! Quina gran feina, Ignasi! | |
| | | Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans | |
| |
| | | | Garratt 106 dels Catalans | |
|
Temas similares | |
|
| Permisos d'aquest fòrum: | No pots respondre a temes en aquest fòrum
| |
| |
| |