NO ESTAS CONNECTAT |
En aquest moment NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITATSi ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.
Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Reglament del fòrum / Inscripcions
|
|
| Garratt 106 dels Catalans | |
|
+15fve MALLET73 ignasibaga Sisu Shay Maxx_Rivoli Olot ostman TramBlau KTK tram47 TJV jaume josepmaria Mitjans 19 participantes | |
Autor | Missatge |
---|
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7375
| Assumpte: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 04, 2014 11:38 am | |
| Alguns de vosaltres ja sabia-ho que tenia la intensió de construir la Garratt dels Ferrocarrils Catalans. No volia obrir aquest fil fins a tenir-la acabada Però com que el Carles TJV ha vist que treballava sobre els plànols de la Garratt i en Carles (Mallet) ha lligat caps us posaré al corrent fins al punt en que està ara. Ja està molt avançat i les probes de funcionament han sigut del tot satisfactòries. El punt de partida és el plànol editat al seu dia per la AAFB, que un dels seus membres em va regalar ja fa uns anys, tot i la seva vàlua hi falten forces detalls, hi ha coses que no queden clares del tot i altres no hi son, però és un element molt valuós. A més he fet servir de totes les fotos que he arreplegat. Fins al punt que ahir mateix vaig poder fer una visita a la 106 que està dipositada a l'estació de Manresa-Alta dels Ferrocarrils de la Generalitat amb descobertes importants. És la còpia de treball Aquesta foto correspon a unes probes de tracció amb tots els vagons que tinc (13) i passant per agulles de R1 La imatge ja us podeu imaginar a on és, forma part de les probes, però ara val més que comencem des d'un principi. Com a base he fet servir dues motoritzacions del carro del darrera de la Mallet americana de LGB i un carretó de la màquina també americana de Playmobil per fer els eixos dels bisells Primer tallem el carretó de playmobil i muntem cada meitat a una motorització per tenir el rodament 130 que correspon a la garratt dels catalans. En els dos bisells hi adaptem els enganxalls de LGB, aquí han de començar les primeres probes per veure si els eixos del bisell s'aguanten bé a la via i a la pressió del pes dels vagons, però hem de tenir en compte que les motoritzacions porten un pes a dins els pistons que els fa caure endavant, per això per poder fer les probes he hagut de posar un contrapés al darrera, que serà el pes de la caldera. Amb cartró fem una plantilla de com ha de ser la bancada, com s'ha d'adaptar a la motorització, com i a on han d'anar els elements de subjecció perquè quedi una estructura ferma però que a la vegada podem desmuntar en un futur. Bé, demà en farem un tros més. Fins aviat, Ignasi. | |
| | | Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 04, 2014 11:54 am | |
| Carai, carai... què amagat ho tenies..! Té molt bona pinta, i és una màquina espectacular. Bona feina! | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 04, 2014 2:49 pm | |
| Un projecte interessant... En sè d¡un que fliparà en colors... Tu ja saps qui... | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 04, 2014 6:22 pm | |
| Més d'un fliparem en colors. Tens cops amagats, Ignasi. | |
| | | josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 04, 2014 7:36 pm | |
| | |
| | | jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 04, 2014 8:44 pm | |
| Cert. Molt bon projecte. Serem a l'aguait de la seva evolucio. | |
| | | TJV Jardinaire aprenent
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts Edat : 35 Data d'inscripció : 07/09/2014 Nombre de missatges : 48
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dt Nov 04, 2014 11:39 pm | |
| Impressionant!! Jo la tinc a mig dibuixar però per fer-la a 5 polzades, ja és un altre món perquè necessito moltíssimes mides i no trobo res més que el mateix plànol que tens tu. Tinc unes 500 fotografies de la màquina i he pujat 6 vegades a pendre mides. Si et falta alguna foto d'algun detall ja em diràs, que la tinc afusellada Un treball impecable. Felicitats. | |
| | | MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 5:37 am | |
| | |
| | | ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7375
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 7:41 am | |
| Hola a tots. Primer gràcies pels comentaris i el vostre interes, però aquí hi ha molts bons mestres de qui sempre en pots treure quelcom, jo tant sols vull ser un alumne aplicat, ho intento. - TJV escrigué:
- Impressionant!! Jo la tinc a mig dibuixar però per fer-la a 5 polzades, ja és un altre món perquè necessito moltíssimes mides i no trobo res més que el mateix plànol que tens tu. Tinc unes 500 fotografies de la màquina i he pujat 6 vegades a pendre mides. Si et falta alguna foto d'algun detall ja em diràs, que la tinc afusellada
Un treball impecable. Felicitats. Interpreto que el plànol de la AAFB ja el tens?, en la visita a Manresa l'inspector va fer el comentari que a ell l'hi havien dit que era l'única documentació que hi ha, però jo he demanat poder veure en l'arxiu històric de Ferrocarrils que hi ha d'aquesta màquina, tant a nivell de plànols, si n'hi ha com serveis que va fer en quines estacions va circular, manteniment, .... per tal de saber tot el possible de ella i esbrinar al màxim les diferències entre les dues series. Si que et demanaré fotos i la teva opinió quan arribi el moment, et proposo que parlem del model real en un fil especific, que l'Amadeu ens digui si ja n'hi ha un o si n'obrim un de nou i deixar aquest per la construcció del model a escala 1/22,5. La intenció que tenia al esperar a tenir-la feta era per donar continuïtat al procés i que fos fàcil de seguir per qui l'hi pugui interessar. Fins aviat, Ignasi. | |
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts Edat : 35 Data d'inscripció : 07/09/2014 Nombre de missatges : 48
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 8:06 am | |
| He parlat massa ràpid em sembla Jo sé que existeix l'arxiu històric, però aconseguir que et deixin entrar és un altre món. M'han dit que hi ha més informació de la que nosaltres tenim. Quan obrin un fil específic en continuem parlant. | |
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 8:23 am | |
| Jo he visitat l'Arxiu Nacional de Catalunya, i no és pas difícil accedir a la documentació. | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 9:23 am | |
| Continuant amb el fil de la construcció. En la part de sota de la plantilla hi ha la unió de la motorització amb la bancada. Ja podem començar a construir les dues bancades a la vegada, ja que de moment les dues son iguals. Amb els tres punts de fixació assegurem que la bancada que afermada a la motorització i que si tenim la necessitat de desmuntar-ho ho podem fer, com quan la pintem s'haurà de desmuntar del tot. Muntem les bancades que ja queden a l'alçada correcte respecte a la via Abans de continuar amb la construcció de les bancades hem de fer les ballestes de suspensió dels bisells. Per raó d'espai, ara és el moment idoni. En aquest punt les bancades ja portaran camins diferents, així comencem per la davantera, és a dir per la que porta el dipòsit de l'aigua. Al muntar els nervis que donaran consistència al cilindre del dipòsit veiem que els disc central està desplaçat i he deixat un encaix a la part inferior a l'esquerra. Això és perquè volia que blocs de motor tinguessin un pes adherent mínim de 500gr per eix, o sigui 1500gr per bancada, aquest és el pes que vaig comptar aproximadament, perquè sigui així ha d'anar per sobre els eixos motrius i l'únic espai disponible és aquest. Abans de tancar el cilindre deixem passats els cables de la llum davantera, el tancament del dipòsit està feta amb dues capes de 0,5mm. A la vegada que anem fent el dipòsit de l'aigua comencem la part davantera de les dues bancades tenint en compte que la distribució de les manegues son diferents de l'una a l'altra, encara que això és relatiu, ja que van tenir modificacions al llarg de la seva vida útil i de les unes màquines a les altres de la mateixa serie. En aquest punt comencem a posar reblons ... A fixar el dipòsit a la bancada ... Mentre anem fent els altres elements del dipòsit comencem la carbonera a l'altra bancada. En aquest punt ja tenim les dues bancades bastant avançades, però no podem continuar per falta de definició dels elements que falten... Aquests elements son els dipòsits de distribució d'oli que en el plànol no sabia reconèixer i en les fotos no es veia amb claredat, una altra és que el terra de la carbonera queda al mateix nivell que el terra de la cabina de conducció, però el nivell de la bancada de la carbonera està uns 30cm més baixa, després de la visita vaig veure que aquest espai està ocupat per un dipòsit d'aigua. Demà una mica més. Fins aviat, Ignasi. | |
| | | Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 9:41 am | |
| Mare meva...! Espectacular! ! | |
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 9:47 am | |
| Uff... Tot un treball de mestre... | |
| | | tram47 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Aquitaine, França. Edat : 77 Data d'inscripció : 23/01/2009 Nombre de missatges : 2513
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 10:14 am | |
| | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 10:51 am | |
| - TJV escrigué:
- He parlat massa ràpid em sembla
Jo sé que existeix l'arxiu històric, però aconseguir que et deixin entrar és un altre món. M'han dit que hi ha més informació de la que nosaltres tenim.
Quan obrin un fil específic en continuem parlant. De cap manera Carles JTV, no vaig donar cap importància a les fotos del plànol i a la fi i al cap encara m'anirà bé que tindré una bona font d'informació que de l'altra manera no hauria tingut i t'estic molt agraït per això. Ara miro d'entrar a arxiu nacional de Catalunya, a veure si puc o en sé. Fins aviat, Ignasi. | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 12:39 pm | |
| | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dc Nov 05, 2014 6:12 pm | |
| Moltíssimes gràcies !!!!
És molt interessant el que has fet. Projecte amb una màquina molt interessant, i treball extremadament fi, tal com ens tens acostumats. Espero les següents fotos amb impaciència.
Mentrestant...
Quin tipus de plàstic fas servir? Per una banda veig que utilitzes una planxa... de quin gruix? Per altra banda deus utilitzar tiretes... de Evergreen? A on trobes aquests plàstics? Quina cola fas servir? 1) entre plàstics 2) entre plàstics i altres materials, com ara els reblons. No ens has explicat com has fet les cares bombades del dipòsit d'aigua.
Faig moltes preguntes, però és que el plàstic és una de les meves assignatures pendents. Per tant et prenc per el meu mestre.
| |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 4:14 am | |
| Hola a tots. Jo he la sol·licitud al arxiu de Ferrocarrils. A la primera foto ja es pot veure les diferències de distribució dels elements comparant-la amb la que vaig posar en l'encapçalament, algunes son com les que he fet jo i altres em complementaran. Per cert, el tub que porta l'aigua dels dipòsits fins a la caldera va per sota la bancada de la caldera i penjada sota el de vapor, en els extrems de la bancada de la caldera fa com una mena de pistó ( un tub es fica dins l'altra) per flexibilitzar la conducció en el moment de circular en corba, aquests elements eren desmuntats i no em queda clar com feien la flexió, en tinc una idea però no estic segur. Tens alguna cosa?. - Olot escrigué:
- Moltíssimes gràcies !!!!
És molt interessant el que has fet. Projecte amb una màquina molt interessant, i treball extremadament fi, tal com ens tens acostumats. Espero les següents fotos amb impaciència. Aquest vespre una mica més - Olot escrigué:
Mentrestant...
Quin tipus de plàstic fas servir? Per una banda veig que utilitzes una planxa... de quin gruix? Per altra banda deus utilitzar tiretes... de Evergreen? A on trobes aquests plàstics? Quina cola fas servir? 1) entre plàstics 2) entre plàstics i altres materials, com ara els reblons. No ens has explicat com has fet les cares bombades del dipòsit d'aigua.
Faig moltes preguntes, però és que el plàstic és una de les meves assignatures pendents. Per tant et prenc per el meu mestre.
Jo t'he cosit a preguntes i sempre he obtingut una resposta. Pràcticament el 10% és Evergreen, hi ha molts tipus de planxes, llises, ratllades, acanalades, transparents, ... les llises n'hi de diferents gruixos, 0,25mm, 0,50mm, 0,71mm, 1mm, 1,5mm, 1,75mm i 2mm. Però hi ha un munt de tires (passa-mà) angles, tubs, bigues, grei. La cola és la Faller-Expert per muntar els kits de Faller, Pola, Volmer, ... Quan he de enganxar dos plàstic de deferent tipus i la cola Faller no funciona correctament, ratllo la junta aplico Lok-tite. Els cap d'agulla (reblons) estan clavats, la majoria queden ben fixats, però els que es mouen els fixo amb una mica de lok-tite, després amb la imprimació i la pintura ja quedaran fixats del tot. Primer faig els nervis amb la forma necessària posats de forma radial i després reomplir amb massilla, puti o massa modelable un cop ben ser polir amb paper de vidre. Jo he fet alguns treballs amb plàstic, però el mestre en aquest camp el nostre amic Carles (Mallet) Fins aviat, Ignasi. | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 5:39 am | |
| Tinc això Ignasi, són els extrems on va el tub flexible. En un costat va roscat i a l'altre fa pressió amb quatre cargols. El tub que va aqui no el vaig trobar, n'hi havia altres peces però això no ho vaig trobar. | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 9:38 am | |
| Hola Carles TJV i tots els demés. Correcte és això el que vull esbrinar, no és un tub flexible sinó extensible, les peces o algunes de les peces son a terra al costat de les bieles que van desmuntar pel transport, el tub interior és força llarg de llautó i té una valona en un extrem. M'he permès la llibertat de manipular la foto, després de guardar-la, per explicar-me Al entrar la màquina en corba les bancades formen un angle entre elles, separant les bancades per la part exterior i apropant-les per la interior, això vol dir que en el primer cas el tub extensible s'estirarà i en el segon s'arronsarà. Però a la vegada els tubs rígids fixats a les bancades a més del angle tenen un desplaçament, més gran com més tancada sigui la corba, per tant ha de tenir un punt de gir a cada extrem del tub extensible. Aquest efecte es veu augmentat al entrar en escales petites en que les corbes les tenim molt tancades i la garratt la preparo amb la intenció que pugui circular per R1. Amadeu. M'he descuidat de respondre una pregunta, a BCN he comprat Evergreen a Rocafort, Servei Estació i a Palau-Balmés, que és el que té millor preu, però el millor preu l'he trobat en aquesta adreça. http://www.modellbahnshop-lippe.com/index.asp?l=es Fins aviat, Ignasi. | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 11:08 am | |
| Continuem amb la construcció. Arribat a aquest punt encara falten alguns detalls a cada bancada que no estan clars, com és el dipòsit-distribuïdor d'oli, l'interior de la carbonera, i el sistema de fer arribar el carbó des de la carbonera a la caldera. Per això començo a pensar amb la bancada de la caldera, faig una plantilla de la bancada en una fullola dibuixant la forma de la bancada i a on hi han elements més orientatius i posant un plom de 1kg a sota per donar estabilitat i fer el pes que s'ha de carregar sobre els carros-motor Amb això faig les primeres probes amb els dos motors junts, el seu pas per les agulles de R1 (perdoneu, m'he aturat un moment a fer la cassolada) i circulació arrossegant tots els vagons que tinc el comportament de la màquina molt satisfactori, l'únic problema està que els primers vagons tomben al passar per les agulles de R1 Mentre començo a estudiar com fer la bancada he anat treballant en la instal·lació de les llums La bancada de la Garratt real és una planxa amb uns nervis inferiors i superiors deixant lliure l'espai sota la caldera, això no es veu ni en el plànol ni en les fotografies que he vist, però per assegurar més la rigidesa de la bancada no he fet l'obertura sota la caldera, ja que vull la caldera i la cabina de conducció es puguin desmuntar, han d'anar encaixades i fixades per quatre cargols, per tant el xassís de la bancada ha de ser prou forta per aguantar el quilo que vull que faci el conjunt. Així els nervis inferiors estan fets amb dues planxes de 2mm, o sigui cada nevi fa 4mm de gruix. La planxa de la bancada és de 2mm, el conjunt te quatre nervis de 2mm per sota que donen més rigidesa al conjunt. El següent pas és començar la part cilíndrica la caldera, per evitar que la planxa del cilindre faci bonys és prudent fer una base que doni molta rigidesa, a més no seria gens bo que al agafar la caldera la planxa cedís a la pressió dels dits. La caldera és tan gran que una sola planxa no dona per fer-la de una sola peça, com que hi ha dues capes de 0,5mm de gruix he fet que les juntes de les diferents peces estan alternades perquè el conjunt quedi més ferm. Després fem la caixa de foc i el frontal i ho presentem sobre la bancada perquè quedi tot ben assentat i si hem de rectificar quelcom. Ja podem començar a posar els diferents elements que hi ha a la caldera amb elements curiosos com és la turbina del interior de la xemeneia. Bé, demà una mica més. Fins aviat, Ignasi. | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 4:51 pm | |
| Admirable la feina que estàs fent... | |
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 6:06 pm | |
| Gràcies per les respostes, Ignasi.
Estic impressionat una vegada més per la teva manera de treballar. | |
| | | jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans Dj Nov 06, 2014 6:33 pm | |
| Molt complert: Gracies. Me'n fare un dossier.... | |
| | | Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: Garratt 106 dels Catalans | |
| |
| | | | Garratt 106 dels Catalans | |
|