El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 10, 2021 8:05 am
En memòria d'en Josep Maria Sasplugas Savall (6-IV-1946 - 27-X-2021), que va ser un dels artifífex de la posada en servei de nou de la locomotora Berga 31, us poso dues fotos del dia22 de novembre de 1981, que va circular el tren històric, en el seu primer viatge entre Martorell-Enllaç i Monistrol i en Josep Maria Sasplugas va donar la sortida de la composició. IN MEMORIAM.
Ramon Pont
A TramBlau, MALLET73, TOG, alejandro sasplugas, treneru y a OG22 Els hi agrada aquesta publicació.
alejandro sasplugas Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 10, 2021 8:24 am
Gracies Ramon !!!!! Quin gran equip de gent vareu fer posible coses que avui son imposibles ,
Alexandre
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 10, 2021 11:21 pm
Moltes gràcies a tot l'equip que vareu fer possible la preservació de molt material històric que a hores d'ara hauríem de lamentar la seva pèrdua.
Alejandro, t'acompanyo en el sentiment per la proximitat de tant gran pèrdua.
A TramBlau, MALLET73, alejandro sasplugas y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.
betulo237 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Badalona Edat : 72 Data d'inscripció : 29/11/2020 Nombre de missatges : 1514
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 24, 2021 7:20 am
Bona tarda, Amb el permís de l'Amadeu poso una foto, que a mi m'agrada, i ell va col·locar en el seu Facebook recuperada de color. Salut i feina Albert
A Francesc, TramBlau, MALLET73 y a TOG Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 24, 2021 7:24 am
És magnífica el canvi que ha fet el color d’aquesta fotografia. Fantàstic!
Per cert, la dona que hi ha a la dreta i que està marxant era la meva esposa, de la que estic separat des de fa moltes dècades, que marxava perquè ens acaben de discutir.
Ubicació : Badalona Edat : 72 Data d'inscripció : 29/11/2020 Nombre de missatges : 1514
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 24, 2021 7:27 am
Olot escrigué:
És magnífica el canvi que ha fet el color d’aquesta fotografia. Fantàstic!
Per cert, la dona que hi ha a la dreta i que està marxant era la meva esposa, de la que estic separat des de fa moltes dècades, que marxava perquè ens acaben de discutir.
Renoi si que te'n recordes.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 24, 2021 7:30 am
Son coses que mai mes s’obliden perquè et queden marcades al foc. Fa uns 40 anys d’això...
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Gen 15, 2022 6:10 am
Hi ha fotos que no les havia vist abans, per tant interessant, també hi ha una parell de aiguades completament diferents l'una de l'altra i de les versions que hem vist i dibuixat en 3D, una de braç amb columna rodona de ferro i l'altra de dipòsit metàl·lic sobre castellet de ferro com els de Olot
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19506
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Gen 15, 2022 9:04 am
Dons genial m alegro que et sigui útil!!
Salutacions
Mallet73
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Maig 05, 2022 12:34 pm
Encara que ho dic en uns dies de retard, aquest dilluns 2 de maig de 2022, s'ha complert 50 anys del tancament del tram Guardiola de Berguedà a Olván-Berga. Tram inaugurat el 21 de novembre de 1904. Aquest tram va restar en servei 67 anys, 6 mesos i 19 dies. Ho dic no com una efemèrides si no com una trista noticia en el seu dia, tot i que en el seu moment tant ajuntaments com molta gent, aquest tancament ho celebraven com una modernitat i en pro del cotxe.
Ramon Pont
A Olot, Francesc, TramBlau, MALLET73 y a alejandro sasplugas Els hi agrada aquesta publicació.
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19506
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Maig 06, 2022 3:12 am
segons tinc entes corrien per facebook aquest dies tal com diues per els 50anys..
més d'un segur que s'enpanadeix del tancament...
salutacions
mallet73
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Maig 06, 2022 3:16 am
Si, vaig assistir al petit acte que van fer a Guardiola, organitzat per la associació de dones del municipi, amb un passi de fotos i vídeos del dia del ultim tren i una xerrada sobre el tram Manresa,Alta fins Guardiola.Bagà tal com era i com és en la actualitat, xerrada altruista dissenyada i dirigida a la mainada de les escoles. Hi va haver força gent, tenint en compte on som i el dia en que es va fer (dilluns)
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Maig 06, 2022 3:22 am
MALLET73 escrigué:
segons tinc entes corrien per facebook aquest dies tal com diues per els 50anys..
mallet73
Aquesta és una bona foto per endevinar en quin indret està feta..... .... a més que no correspon al viatge del tancament, ... ... no porta el vagó correu que si que hi era en aquest viatge, a més la composició de vagons és diferent.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Jul 27, 2022 12:12 pm
Ja fa temps que dins de la recerca de la història de la Companyia General de Ferrocarrils Catalans he estat buscant fotos dels trens que s'anomenaven els "curts de Sant Boi", que no eren res més que les composicions, quan es va inaugurar a l'any 1926 la electrificació Magoria i Plaça Espanya a Sant Boi, de les Patxangues locomotores sèrie 301 a 304. Principalment buscava com eren els vagons de 2 eixos, pintats de crema i marró. Us poso unes fotos de les composicions. Veureu que en una de les fotos hi ha un dels antics automotors de bencina, quan es van transformar en cotxe de viatgers i s'enganxava a la composició.
Foto en color,
Aquesta última foto es veu el lateral d'un dels vagons
A Olot, Francesc, TramBlau, MALLET73, josepmaria, alejandro sasplugas, Mitjans y a Els hi agrada aquesta publicació.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Jul 29, 2022 4:58 am
Hola Ramon i tots els demés.
Voldria estendre una mica més sobre aquests vagons com el C21
Pot ser son uns dels més desconeguts del parc de la CGFC, en Carles Salmerón n'explica alguna cosa i hi han algunes fotos i un plànol, coincideix amb el que dius tu que van prestar servei amb les Patxangues entre Sant Boi i Pl. Espanya, però no parla en que va consistir les reformes que s'hi van fer, ni si van prestar altres serveis.
De origen hi va haver 4 vagons de segona i 12 de tercera que aquests en la entrada a la CGFC van prendre la numeració C7 a C18, la distància entre eixos era de 3,5 metres. La diferència entre els 4 de segona i els 12 de tercera era que els primers tenien quatre finestres i el seu interior dividit en 3 compartiments, mentre els de tercera disposaven de 5 finestres i un sol compartiment. A primers dels anys 40 els 4 vagons de segona van ser transformats a tercera i van rebre la numeració C19 a C22.
De origen també portaven la teulada amb llanternó, molt típic en els vagons Costa de Renfe, així com el sobre finestra ornamental, no sé si la desaparició d'aquests elements es fa en el moment de la re-numeració o més tard.
Però amb tot hi ha la foto de portada dels Tren dels Berguedà del mateix Carles Salmerón que hi ha una foto de un tren estacionat a Fígols, amb la Berga 36 i sis vagons de dos eixos, jo diria que eren procedents del NEE que estem parlant, en la foto aquests vagons encara conserven el llenternó. Jo havia sentit a parlar d'aquest servei, era el que nomenaven tren miner i circulava entre Fígols i Puig-reig per facilitar l'arribada dels miners de les poblacions per on passava el tren a la feina, aix`era entre els anys 40 i 50. Tampoc sé en que va afectar en aquest servei en el moment en que passar el tram Manresa-Olvan a l'estat
A Francesc, TramBlau, MALLET73, josepmaria, alejandro sasplugas y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Ago 02, 2022 1:51 pm
Bona Nit a Tots,
Us poso una foto de la primera locomotora 257.01, que va arribar el passat divendres 29 de juliol 2022 als tallers de Martorell. La foto es d'en Eric Valverde, aficionat al trens, treballa als tallers de Martorell i m'ha donat permis per poder penjar-la al forum.
En primer lloc posso el projecte,
Ara la foto d'en Eric valverde, un cop arribada la locomotora als tallers de Martorell
Apart de la foto, us explico una miqueta el per qué d'aquesta sèrie, encara que potser sigui una mica rotllo, crec que es prou interessant i finalment les característiques tècniques, almenys a mi m'ha semblat força interessant.
La sèrie 257.01 a 257.05 estarà formada per cinc locomotores duals (elèctriques i diesel) destinades a remolcar trens de mercaderies a la línia Llobregat-Anoia. La seva posada en servei serà entre finals d'aquest any i principis de 2023.
El per qué d'aquesta sèrie:
A l'any 2011, l'empresa ICL Iberia, propietària de les mines del Bages, va presentar el pla Phoenix, que preveia, tot un conjunt d'inversions per reestructurar les seves activitats i augmentar la producció. Millorant la mina Cabanasses a Súria, així com la construcció de dues plantes de tractament del clorur sòdic, que actualment s'emmagatzema en els runams, per tal de produïr sal vacuum, aquesta sal, es la muntanya que ha de desaparèixer, que durant molts anys era l'escombrera de Súria. Així com la concentració de les activitats de Sallent a Súria i el tancament definitiu de la mina de vilafruns a Balsareny, que es va produïr al mes de juliol de 2020. Aquesta muntanya de runams es la que han de transportar les noves locomotores i els nous vagons fins al port de Barcelona per portar-ho amb vaixell a l'extranger. Donada la gran inversió que suposava l'adquisició de les locomotores, vagons i instal·lacions, no es va licitar el contracte fins a tenir ben lligat l'acord amb ICL Iberia, que garantís la circulació de trens durant un llarg periòde de temps, i per tant l'amortització de les locomotores. Arribats a aquest acord, el mes de juny de 2019, el govern de Catalunya va autoritzar a F.G.C. la compra de 5 locomotores i 66 vagons de mercaderies. Aquest nou material es per substituir a les 3 locomotores de la sèrie 254 i per fer front a l'increment de potassa i sal a transportar. Preveient una inversió total de 43'2 milions €. La licitació de les 5 locomotores es va publicar al mes de juliol de 2019, amb un pressupost de 30 milions €, sense iva. El dia 19 de juliol 2019 es va signar el conveni entre ICL Iberia i F.G.C., per un periòde de 30 anys. En la licitació de les locomotores només es va presentar una oferta per part d'Stadler Rail, que va ser la guanyadora. En data 2 de desembre 2019 es va resoldre l'adjudicació, per un import de 29.985.000 € sense iva (36.300.000 € amb iva), dels quals 27.975.000 € corresponen a la fabricació de les 5 locomotores, amb un preu unitari de 5.595.000 € i la resta per recanvis. El contracte definitiu es va signar el 3 de gener de 2020. En un principi el termini de lliurament es va fixar en 27 mesos a partir del mes de febrer, i que les locomotores s'haurien de lliurar a partir del mes d'abril del 2022. Degut a la pandèmia del covid-19, al setembre de 2020 es va signar una modificació del contracte, en el qual la primera locomotora seria entregada el 30 de juny de 2022 i les 4 restants al mes d'agost. Una nova modificació de contracte, per afegir un sistema automàtic, en el canvi de mode de tracció de diesel a elèctric, va fixar la seva entrega de la primera locomotora, el 30 de maig de 2022 i la cinquena el 27 de setembre següent. El preu final de les locomotores va augmentar en 30.359.920 € sense iva. El 18 de juny de 2020 es va licitar el subministrament i instal·lació dels equips de seguretat FAP Digital en les 5 locomotores, amb un pressupost de 395.000 € sense iva. El 14 de juliol 2022, es va fer una altre licitació per a l'evaluació de seguretat de les locomotores, amb un pressupost de 80.000 € sense iva. Al haver-hi aquets endarreriments les locomotores un cop fetes les proves de tracció i funcionament i autoritzades a circular, ho començaran a fer entre finals de 2022 i començament de 2023. Al final la primera locomotora 257.01 va arribar a Martorell el passat divendres 29 de juliol 2022 i la resta fins al mes de desembre.
SERVEIS QUE FARAN:
-Trens de potassa entre Súria i la terminal d'Alvarez de la Campa, al port de Barcelona. -En el mateix trajecte, els trens que portaran un nou producte, la sal vacuum. -Trens d'automòbils nous de Seat, entre la terminal de la fàbrica de Martorell i la terminal del port princep d'Espanya al port de Barcelona.
Aquestes composicions circularan amb tracció elèctrica des de les estacions Manresa-Alta o Martorell-Enllaç fins a Sant Boi i tracció diesel als ramals industrials. En la seva posada en servei, suposarà donar de baixa i retirar de servei les tres locomotores sèrie 254, que aquest 2022 ja tindran 32 anys de servei.
CARACTERISTIQUES TECNIQUES:
Stadler Rail s'ha basat en les locomotores diesel-elèctriques SALI, que va construïr a l'any 2019 per l'empresa Boliviana Empresa Ferroviaria Andina S.A. amb ample de via mètrica. Aquesta sèrie tenen bogis de 3 eixos, tipus Co-Co, motor diesel, dues cabines de conducció i una longitud de 20 metres. Potencia de 2000 Kw en tracció elèctrica i 950 Kw en tracció diesel. Velocitat màxima de 80 Km/hora. Podran remolcar trens de 24 vagons de bogis, arrossegant un total de 1,440 tones brutes. Als tallers de Martorell ja l'han batejat com la "Bestia", es un bon tros de màquina
ORIGENS DE LA COMPANYIA EXPLOTADORA DE LES MINES DE POTASSA, QUE ES L'EMPRESA ICL IBERIA.
L'any 1920 es constitueix l'empresa Minas de Potasa de Súria S.A. (MPS), aquesta societat va començar l'explotació de la conca potàsica Catalana des del seu descobriment i també propietària de l'empresa Solvay de Martorell, des de 1920 a 1982. A l'any 1998 ICL Iberia a través de la seva filial Dead Sea Works, va adquirir les empreses estatals Potasas de Llobregat y Súria i crea Iberpotash S.A. dins de negoci de ICL Fertilizers. L'activitat principal son l'extracció, tractament i comercialització de sals sódiques i potàsiques. Iberpotash es actualment ICL Ibèria Súria & Sallent. A l'any 2013, l'empresa va fer el nou plá denominat "The New Step Forward ó també anomenat "ONE ICL Strategy", que te com a objectiu unificar tota l'estructura empresarial. Tot aquest grup empresarial pertany al grup Israel Chemicals Limited Ltd. Les seves filials a Catalunya disposa de dues mines a la comarca del Bages, una al municipi de Súria (mina de Cabanases) i l'altre en el municipi de Balsareny (mina de Vilafruns). Instal·lacions industrials als municipis de Súria i Sallent. ICL Iberia Barcelona Port, també conegut com a Tramer, que es la terminal portuaria de ICL Iberia en el port de Barcelona. Aquesta empresa ha firmat un acord marc amb la Generalitat, en data 21 d'octubre 2011, per al projecte ICL Phoenix de desenvolupamnet d'infraestructures i gestió de la terminal de càrrega al port de Barcelona.
Desitjo no tingueu gaire mal de cap, però crec prou interessant i relacionat amb el ferrocarril
Ramon Pont
A Francesc, TramBlau, KTK, alejandro sasplugas y a betulo237 Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Ago 02, 2022 6:36 pm
Moltes gracies, Ramon, tant per les imatges com per les explicacions.
Ubicació : Logronyo Edat : 65 Data d'inscripció : 04/08/2013 Nombre de missatges : 1290
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Ago 02, 2022 7:31 pm
Tenint en compte que es tracta de via mètrica, es pot dir que aquesta locomotora és una autèntica bèstia.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 03, 2022 3:20 am
Gràcies Ramon. M'ha interessat tant que se'm ha fet curt, espero poder anar aconseguint informació per si és possible construir-la. Els 66 vagons nous seran de nou disseny o similars a les sitges que hi han ara ?
A Olot li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 03, 2022 5:59 am
Hola Ignasi,
Els 66 nous vagons seran similars amb petites diferencies tècniques, respecte a la locomotora he demanat més fotos i si pot ser un plànol, hi ja veurem si ho aconsegueixo, ho porten tot molt en secret. Si ho aconsegueixo ja ho posaré aquí al forum.
Ramon Pont
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 03, 2022 8:18 am
Gràcies
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Ago 05, 2022 2:33 pm
Bona Nit,
Us poso dues fotos de la nova locomotora a l'estació d'Abrera. Aquestes fotos les ha passat el meu company d'afició i amic, en Xavier Tomas. La màquina te bon aspecte.
Ramon Pont
A Olot, TramBlau, KTK, alejandro sasplugas y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.