El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Madremanya Edat : 55 Data d'inscripció : 19/09/2018 Nombre de missatges : 695
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Nov 14, 2020 12:21 am
ignasibaga escrigué:
D'aquesta construcció he de dir que me va sorprendre el bon estat de conservació, almenys fa un any, de les tremuges i els seus mecanismes de la part contrària a la carretera, tot i que està molt embardissat. La llàstima és que qualsevol ampliació de la carretera el pot fer anar a terra.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Nov 14, 2020 11:00 am
He trobat unes fotos del indret del túnel del castell de Guardiola (El Collet) que parlàvem aquests dies.
La primera foto es veu la entrada del túnel que ens ensenyava en Ramon l'altra dia, a sobre del penya-segat hi ha les restes del castell de Guardiola, aquesta foto estaria tirada just al davant de la caseta del peó de carretera també mencionada. El tren passa per sobre del riu Saldes i entra immediatament en el túnel, mentre la carretera un cop passat el riu fa un gir sobtat per passar per sota el penya-segat Aquesta foto està feta des del tren passant per sobre el pont mencionat, es veu el pont romànic del camí ral de Berga, la central hidràulica de Carbons Collet i al fons el molí Aquesta altra des del interior del túnel es torna a veure la carretera que ja ha donat la volta al penya-segat i torna a creuar la via per passar per davant d'uns edificis ferroviaris i ja entrava al baixador del Collet.
A TramBlau, el terrat de margarit y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Nov 14, 2020 9:42 pm
Amb tot aquest material fotogràfic es podria muntar una exposició acompanyat de diferents maquetes de trens
Pere
alejandro sasplugas Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Nov 14, 2020 9:47 pm
Si Pere !!!!! Tots tenim ja sindrome d abstinencia !!!!!!!
Alexandre
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 3:01 am
alejandro sasplugas escrigué:
Si Pere !!!!! Tots tenim ja sindrome d abstinencia !!!!!!!
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 5:05 am
Aquestes fotos son d'un arxiu que va sorgir de un recull de fotos de Guardiola amb el nom de "Fotos Herrera" hi han fotos molt bones del viatge que va fer a Guardiola a bord de la màquina en l'ultim tren, però n'hi ha algunes altres que son d'altres moments. Aquestes fotos poden servir per anar reconeixement molts indrets del trajecte, n'hi ha alguna que jo no sé situar el punt exacte d'on son, si ho veieu d'interès n'aniré posant mica en mica per poder-les comentar entre tots.
Aquesta primera foto correspon a Gironella, penso que la foto està tirada des del balconet de l'últim vagó, el tren està a punt d'arribar o ja hi és a l'estació de Gironella, en direcció Nord, penso que possiblement el tren no està parat per la proximitat i posició del 600, que "segueix molt de prop el tren, seguint la seva marxa, si el tren estigués parat, el 600 faria el gest de voler passar, el tren no va cap el sud perquè els dos cotxes gaire-bé invadeixen el gàlib de la via.
La segona és ja havent entrat a l'estació de Fígols, típic tren de carbó, al darrera els carregador de carbó i a sobre seu es veu una cinta transportadora que és la subministra el carbó al carregador nou per a camions, que un cop clausurat el servei de carbó es van fer servir per carregar cendres de la central tèrmica en destinació a les fabriques de ciment
Aquesta tercera està feta des de l'estació de Fígols en direcció sud, aquesta línia de vagonetes correspon a la que portava pedra de ciment procedent de la obertura de galeries de servei de la mina cap a la fàbrica de ciments Fígols, que també era participada per els Olano (Comptes de Fígols i Fecsa), va funcionar en molt poques ocasions, la cinta del darrera és la mateixa que hem comentat abans
A Olot, Francesc, TramBlau y a TOG Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 5:41 am
ignasibaga escrigué:
... si ho veieu d'interès n'aniré posant mica en mica per poder-les comentar entre tots...
Si us plau, si!!!
ignasibaga escrigué:
... penso que la foto està tirada des del balconet de l'últim vagó, el tren està a punt d'arribar o ja hi és a l'estació de Gironella, en direcció Nord, penso que possiblement el tren no està parat per la proximitat i posició del 600, que "segueix molt de prop el tren, seguint la seva marxa, si el tren estigués parat, el 600 faria el gest de voler passar, el tren no va cap el sud perquè els dos cotxes gaire-bé invadeixen el gàlib de la via...
Jo també ho veig així.
Moltes gràcies per tota la informació i per aquestes fotos.
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 5:57 am
Molt interessants aquestes fotografies Ignasi.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 6:35 am
LA TRACCIO TERMICA AL CARRILET.
A mitjans dels anys vint C.G.F.C. al igual que altres companyies amb un alt servei de passatgers i sobretor de mercaderies, varen iniciar la tracció térmica per fer maniobres i posteriorment per a trens de passatgers. Al inaugurar la tracció elèctrica al carrilet el 27 de maig de 1926, amb les "Patxanges", es van adonar que per a fer les maniobres, al tram soterrat no es podia anar a fer-les amb màquines de vapor. Per aquesta rao Catalans va adquirir dos tractors numerats T-1 i T-2 a l'any 1925. Aquets van ser autoritzats a circular al mes de maig de 1925. Eren de dos eixos i disposaven d'una plataforma on anava el motor. Era un motor Fordson, que es el que equipaven els tractors agrícoles de l'època. Tenien una carrosseria de fusta a tots els lateral i de mitja alçada i també el sostre, el disseny era força espartà. El motor era de 4 cilindres amb una potencia de 20 HP.. Transmissió mecànica i un canvi amb 4 marxes. La transmissió atacava a un eix i l'altre es feia mitjançant una cadena. Es conduia a sobre d'un seient de planxa com els dels tractors i tot foradat. Per acabar-ho de rematar no portava suspensió, amb el que la conducció era brutal. Ja fa temps, parlant amb ferroviaris que els havien portat eren horribles. A l'any 1929 amb l'augment considerable de transport d passatgers, van decidir comprar-ne tres mes numerant-los T-3, T-4 i T-5. Van ser construïts a Barcelona. Un dels tractors el T-2 va ser destinat a Plaça Espanya i li va ser suprimit el sostre, n'hi havia un a Magòria i els altres a Martorell. Anaven pintats de verd i gris i els dos testers amb ratlles grogues i negres. El T-2 i el T-3 serien desballestats a l'any 1965. Els T-1, T-4 i T-5 van fer servei fins als anys 1970.
Als anys 1950 es va canviar el motor de gasolina per un motor diesel.
Tractor T-1 a Martorell Central
Tractor T-4 fent maniobres a Martorell Central, any 1966
El T-4 al dipòsit de Martorell Central al mes de març 1973 [url=https://servimg.com/view/19954318/357[/url]
Per últim una fotografia amb els colors que van portar a Martorell Central
Per últim una foto d'un dels tractors als tallers de Martorell Central, està sense sostre al mig de la foto
A TramBlau, TOG y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 7:02 am
LA TRACCIO TERMICA AL CARRILET
A l'any 1925 i amb l'ajut de la Caixa Ferroviaria del Estat, Ferrocarrils Catalans, a través de la seva filial T.F.E,M.B. (Tramvia o Ferrocarril Económico Manresa Berga), va adquirira la firma Italiana S.A.I., Ingenieria Nicola Romeo & Cia. (actual Alfa Romeo) tres automotors de bencina. La comanda va ser firmada el 11 de maig de 1925 i comprenia la compra de tres automotors. Van ser construïts l'any 1926 per la filial Societa per Construzione Elettromaccaniche di Saronno (C.E.M.S.A.). Van ser lliurats a Catalans a partir del setembre de 1926 a raó d'un automotor per mes. Eren automotors de Bogis tipus 1A-A1, només l'eix interior de cada bogi era tractor. Rodes de 750 m/m. de diàmetre. Un pes de 24 tones en buit 28'2 tones en servei.Capacitat de 48 passatgers asseguts i 22 de drets. Una velocitat màxima de 45 Km/h., si bé es podien aconseguir els 100 Km/h.. Tenia un motor Mercedes-Benz de 4 temps tipus D-III de 6 cilindres en línia i una potència de 100 HP. a 1.000 revolucions. Funcionava a benzina, benzol o una mescla de benzol i nafta. Els radiadors per la refrigeració en portava dos al sostre a la part davantera de cada frontal. La transmissió era per una caixa de canvis de quatre marxes amb embrage de fricció i transmissió per arbres cardan. Cada automotor portava 2ª i 3ª classe. A Catalans van portar els números 401, 402 i 403. Foren autoritzats a circular el 3 de gener de 1927. Van ser destinats a fer els ràpids Barcelona-Igualada, Barcelona-Manresa i trens especials. Anaven pintats de colot plata. se'ls coneixia com a "Cavalls blancs. En servei hi havien sempre dos automotors i un sempre de reserva, degut a que tenien constants avaries als motors. A part del maquinista portaven sempre un mecànic. Tenien un consum molt aelevat i no van donar els resultats que s'esperava. Al esclatar la guerra Civil, van ser retirats de circulació i es va decidir remotoritzar-los, però al no trobar al mercat uns motors adients, a l'any 1942 es va decidir convertir-los en cotxes de viatgers de 3 classe, renumerant-los com a C-401, C-402 i C-403.
Quan funcionaven com a automotors
Foto de quan van ser convertits en cotxes de viatgers
A l'any 1964 es van reconvertir en cotxes de servei intern per al personal de via i obres renumerant-los S-405 a S-407. Van ser desballestats a l'agost de 1968 i el mes de febrer de 1969. La primera foto es presa a Sant Andreu de la Barca any 1965, cotxes S-405 i S-407
A Francesc, TramBlau, TOG y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 7:13 am
Em deixava una foto dels últims temps amb els colors originals.
A Francesc, TramBlau y a TOG Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 7:36 am
SEGUINT LA TRACCIÓ TERMICA DE PASSATGERS
En el programa de millores de Catalans a mitjans dels anys cinquanta i acollint-se als beneficis de la llei de 17 de juliol de 1953, van decidir adquirir automotors diesel del tipus unificat que l'Estat va designar per millorar els ferrocarrils de via estreta. El model triat va ser el de la firma Ferrostaal A.G. d'Essen, construïts a Alemanya per la Maschinen Fabrik Esslingen. L'Estat va assignar a Catalans tres automotors numeros 2014, 2015 i 2016 i tres remolcs 5011, 5012 i 5013. Van arribar a Catalans entre el mes d'octubre de 1957 i el mes de gener de 1959. Posteriorment Catalans va retornar el 20 de maig de 1959 el remolc 5011 i va rebre a canvi un quart automotor el 2022. Eren de bogis tipus B-B DH, equipts amb dos motors diesel i transmissió hidromecànica. Pesaven 28.000 Kg. en buit i 32.000 Kg. en servei, amb una capacitat de 94 viatgers. Podien assolir una velocitat màxima de 75 Km/h.. Tenien una potencia de 150 HP. a 1.500 revolucions. Els Ferrostaals asignats a Catalans eren diferents de la resta que van funcionar per les espanyes, ja que entre el motor i la transmissió, hi portaven un multiplicador de revolucions. Circulaven pintats en dos tons de verd, perì més endavant, es va substituir la pintura original del sostre de color plata, per una altre de color verd. A Catalans van rebre els números següents MOP 2014 - Catalans 3001 MOP 2015 - Catalans 3002 MOP 2016 - Catalans 3003 MOP 2022 - Catalans 3004
Van ser autoritzats a circular el 10 de febrer de 1959 els Ferrostaals 3001 a 3003 i al 1 de juliol de 1959 el 3004.
Arribada dels Ferrostals a Catalans a Martorell Central any 1957
Els ferrostaals en proves a la Linia d'Igualada.
Dues fotos de la inauguració de l'entrada en servei dels Ferrostaals a la linia d'Igualada. Fotos de l'estació d'Igualada, amb les autoritats. Data 10 de febrer de 1959
Els Ferrostaals fent servei a Catalans primera foto a Sant Boi
La següent foto un Ferrostaal fent servei entre Martorell Central i Martorell Enllaç
Doble composició de Ferrostaals a Martorell Enllaç
A TramBlau, TOG, el terrat de margarit y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 7:51 am
A l'any 1977 a Martorell Central van arribar dos Ferrostaals provinents del Ferrocarril Ferrol a Gijon, es tractava dels dos automotors numeros 2017 i 2018, adquirits originalment pel tren d'Olot. Estaven tant malament d'haver estat al Nord, que quan van arribar la idea era reconstruïr-los, però al veure el seu estat general, als tallers van decidir desballestar-los
Els Ferrostaals a Catalans van fer servei als trams Barcelona a Igualada, Barcelona a Manresa i durant una época van fer servei entre Barcelona i Guardiola de Berguedà i posteriorment els van limitar fins a Navás.
Us poso una foto de quan el Ferrostal feien servei al Olot Girona amb un vagó remolc. L'altre foto es quan va arribar del Ferrol Gijon a Martorell Central a l'any 1977
A TramBlau, TOG y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 8:47 am
Ramon Pont escrigué:
A l'any 1977 a Martorell Central van arribar dos Ferrostaals provinents del Ferrocarril Ferrol a Gijon, es tractava dels dos automotors numeros 2017 i 2018, adquirits originalment pel tren d'Olot. Estaven tant malament d'haver estat al Nord, que quan van arribar la idea era reconstruïr-los, però al veure el seu estat general, als tallers van decidir desballestar-los
Els Ferrostaals a Catalans van fer servei als trams Barcelona a Igualada, Barcelona a Manresa i durant una época van fer servei entre Barcelona i Guardiola de Berguedà i posteriorment els van limitar fins a Navás.
Us poso una foto de quan el Ferrostal feien servei al Olot Girona amb un vagó remolc. L'altre foto es quan va arribar del Ferrol Gijon a Martorell Central a l'any 1977
Ja es prestava la Renfe a transportar trens de via esreta de un cantó a l'altre de la peninsula amb els vagons epecials? En hi han hagut gaires de transports així? Gràcies per aquest fil-reportatge que fas Ramon.Disfruto moltisim!!
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 12:40 pm
SEGUIM AMB EL MATERIAL DE PASSAGERS A TRACCIÓ TERMICA - DIESEL
Veient l'exit de passatgers amb aquets automotors Ferrostaals, Ferrocarrils Catalans va contemplar l'adquisició d'uns nous automotors més moderns demanat-los directament a les firmes constructores els pressupostos per construïr-los. A continuació us poso tres projectes, que no son gaire coneguts que Catalans van impulsar, però que no es van materialitzar degut a l'excessiu preu que demanaven les empreses constructores, ja que aquí no hi havia l'ajut de la caixa ferroviaria del Estat. Es una pena que algún d'aquets projectes no veies la llum per que hi havien els de la casa M.A.N. per que eren uns automotors molt adelantats per a l'época, dessin set els "lanborginis" de l'época. Tota aquesta documentació ens la va donar el cap d'explotació del Carrilet als anys vuitanta i la conservem jo i un molt bon amic meu. Quan va fer els llibres sobre els Carrilets de Catalunya, jo li vaig oferir en Carles Salmeron, però no en va fer cas, tot i que li vaig passar molta informació.
PRIMER PROJECTE: Amb data 18 de desembre de 1962 es va demanar el projecte i preu d'automotors diesel Alsthom i S.A.A.E. BILLARD & cIE. Era d'un automotor de 600 C.V. de potencia i velocitat màxima de 80 Km./h. Tenien la particularitat que en el projecte hi participaven Alsthom en els bogies i parts mecàniques i Billard & Cie. en les demés parts de l'automotor.
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 1:04 pm
PLÀNOLS DEL PRIMER PROJECTE D'AUTOMOTORS ALSTHOM - BILLARD & CIE.
A TramBlau y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 1:17 pm
SEGON PROJECTE AUTOTRADE
Aquest segón projecte que va demanar Catalans fou demanat a AUTOTRADE en data 18 de gener de 1963.
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 1:30 pm
TERCER PROJECTE AUTOMOTORS DIESEL M.A.N.
Aquest tercer projecte va ser encarregat a M.A.N. en data 3 de desembre de 1963. Les composicions d'aquest projecte d'automotors tal com indiquen els plànols es podien alternar i combinar de moltes maneres, segons la demanda de passatgers i al tram de línia que operaven. Per a mi hagués sigut el millor d'aquets tres projectes, haguessin set els "Mercedes-Benz" dels automotors per a l'época que era. Però en fi es va quedar al "tinté".
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 1:42 pm
Després d'aquets tres projectes fallits, que no es van poder portar a terme degut principalment a la part econòmica, Catalans va demanar ajut a l'Estat i es quan es van poder portar els automotors M.A.N. unificats que son els van portar per a totes les linies de via estreta a Espanya, ja que l'explotació amb material diesel en viatgers era molt més agil, tal com va quedar demostrat amb els automotors Ferrostaals.
Avui per acabar us poso el projecte encarregat també per Catalans a ALSTHOM, que consistia en transformar o construïr de nou el mateix model de locomotora Alsthom Diesel, però per funcionar elèctricament a 1.500 volts i col·locant a sobre de la cabina un pantograf, i amb aixó ja paro per avui, no us vull atabalar més. Això es va projectar el 30 de setembre de 1963
A TramBlau, TOG y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 15, 2020 7:51 pm
A TramBlau y a TOG Els hi agrada aquesta publicació.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 16, 2020 8:22 am
Olot escrigué:
Ara he caigut de cul!
De moment estic sense paraules.
Ja en som dos, s'ha de pair tota aquesta informació. Moltes gràcies, Ramon
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 16, 2020 8:25 am
Olot escrigué:
Disculpeu e per ser desordenat, però per una vegada que puc aportar una foto, la poso encara que no sigui ni tèrmic, ni projecte...
Peu de foto: estació de Navàs amb un tren direcció Barcelona.
Jo hi afegiria: amb doble tracció de Bergues!!
No la tenia vista, gràcies, si doble tracció de Bergues, quatre Martorells i un furgó son molt per la pujada de Sallent a Santpedor i després tornar direcció Olvan
alejandro sasplugas Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 16, 2020 11:34 am
Ens estem acostumant a rebre aquets reportatges fantastics de Catalans , i penso que quan s acabin tindrem un problema , ho trobarem h a faltar !!!! Jo no se vosaltres ,pero jo ho paso molt be seguin un per un totes les fotos i documents, un altre cop gracies !!
Alexandre
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 16, 2020 1:10 pm
Si, Alejandro, tens tota la raó. Però estigues tranquil, perquè en Ramon té milers de fotografies... o sigui que en tenim per rato.
Confesso que jo espero cada vespre amb il·lusió, per a veure les noves fotos i explicacions d'en Ramon. Per a mi és una mica com abans, quan apareixia un nou número de El Correo Catalan, amb la seva edició dels diumenges titulada CARRILETS DE CATALUNYA. Us en recordeu? Jo m'ho esperava amb molta il·lusió, perquè llavors no hi havia gairebé edicions sobre temes ferroviaris, i menys d'aquí. Aquella espera de vegades es feia llarga... Però aquella il·lusió era un cop per setmana mentre que les fotos d'en Ramon són més o menys cada dia.
Ja estic impacient per la nova tongada.
Gràcies, Ramon, perquè no són pas només les fotos i les explicacions, sinó la il·lusió que fa l'espera de la propera "entrega", i això és impagable!