El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 19, 2020 11:01 am
Estació Subterrànea de plaça Espanya
A TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 19, 2020 11:12 am
Seguim la línia en direcció a Sant Boi. Desprès de la Bifurcació de Riera Blanca P.K. 1'657 s'arribava a l'antic Baixador de la Bordeta, situat entre els carrers Agricultura i Ángel Guimerà de l'Hospitalet. Disposava de dues vies generals i dues andanes de 65 metres Via I direcció Sant Boi i 54 metres d'andana la via II direcció a Magòria. Disposava d'edifici de viatgers d'una planta i al costatel petit edifici dels lavabos. Aquest Baixador va restar en servei entre 1912 fins a la inauguració del metro Transversal, actual línia I (Vermella), ja que aquesta era al costat mateix del baixador. L'edifici de viatgers passà a ser vivenda pels empleats del carrilet. Poso plànol i fotos del Baixador
A el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 19, 2020 11:32 am
La propera estació era la de la Bordeta-Formació P.K. 2'100, situada entre els carrers Amadeu Torner i el pas inferior sota la línia de Renfe de Barcelona a Vilanova i Tarragona. Disposava de 6 vies, dues generals, Nº I i II, les generals, dues vies d'apartador i dues vies mortes. La platge de vies fou modificada varies vegades. Actualment l'únic vestigi històric que en rest, es la seu de l'Associació Amics del Ferrocarril de l'Hospitalet, al carrer Amadeu Torner. En les seves bones époques fou molt important el servei de mercaderies. S'hi portava carbó per a la industria interior de l'Hospitalet, La Farga i varies fundicions, i s'hi carregava molta mercaderia manufacturada, de les fàbriques properes. Poso plànol i fotos.
A el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 19, 2020 12:13 pm
fotos del tram entre Santa Eulàlia, baixador de la Bordeta, pas a nivell i Bordeta-Formació
A treneru li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Ago 19, 2020 12:17 pm
Dues fotos entrada sud Bordeta-Formacio i entrada nord
A el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 4:00 am
Olot escrigué:
Deixa’ls que riguin tant com vulguin, pobrets. Ells que saben de trens?
Vinga, una altra foto d’un tren una mica més “normal”, que acabo de trobar ara mateix:
Peu de foto: La diésel Alsthom 704 de CGFC a cargo del tren correo en la estación de Olván, año 1971. Autor: Eduard Pujals.
En aquestes fotos en que apareix l'Alsthom amb un vagó metàl·lic i dos de fusta m'ha agradaria saber l'opinió d'en Ramon, em creen un dubte, cert que a l'any 1971 el tren arribava a Olvan ja que el pantà de la Baells estava en construcció i la línia es va tancar en el tram Olvan-Guardiola, però el dubte és la composició, ja que ja feia anys que el servei fina a Guardiola es feia amb vagons metàl·lics.
A TramBlau y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 6:22 am
ignasibaga escrigué:
Olot escrigué:
Deixa’ls que riguin tant com vulguin, pobrets. Ells que saben de trens?
Vinga, una altra foto d’un tren una mica més “normal”, que acabo de trobar ara mateix:
Peu de foto: La diésel Alsthom 704 de CGFC a cargo del tren correo en la estación de Olván, año 1971. Autor: Eduard Pujals.
En aquestes fotos en que apareix l'Alsthom amb un vagó metàl·lic i dos de fusta m'ha agradaria saber l'opinió d'en Ramon, em creen un dubte, cert que a l'any 1971 el tren arribava a Olvan ja que el pantà de la Baells estava en construcció i la línia es va tancar en el tram Olvan-Guardiola, però el dubte és la composició, ja que ja feia anys que el servei fina a Guardiola es feia amb vagons metàl·lics.
Companys, aquesta foto em sembla que està girada.
A el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 8:35 am
Impressionant tot plegat! Quina joia reveure i reviure tot això
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 10:09 am
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 11:48 am
Bona Nit a tots,
En primer lloc, contesto per al que jo sé, en Ignasi. Quan van tancar el tram Olván-Berga a Guardiola, el servei de passatgers entre Manresa i Olván era molt mince. En aquelles dates el servei de rodalies va pujar molt en passatge i el material més modern que tenien l'utilitzaven a les rodalies. També feien molts trens especials, els quals els feien amb cotxes de fusta Martorells i els cotxes metal·litzats. En aquelles dates a Manresa hi tenien asignats varis cotxes Martorells. Amb tot ja miraré de consultar-ho amb alguns ferroviaris coneguts, actualment jubilats, si em donen la resposta. Bé continuaré amb el Baixador de Sant Josep. Es trobava entre els carrers de Miquel Romeu i Mestre Candis. Disposava de les dues vies principals via I i Via II i andanes de 105 metres de longitud. L'edifici de viatgers era de planta baixa. També tenia un petit quiosc, explotat per "La Sociedad Libreria de Ferrocarriles S.A. i tenia una casella pel pas a nivell
A TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 12:00 pm
Estació de L'Hospitalet P.K. 3'812. Disposava de 3 vies, les dues generals via I i via II i una via morta per mercaderies. Disposava d'edifici de viatgers de planta baixa, edifici de lavabos i el moll de mercaderies cobert. Posteriorment i degut a l'augment del tràfic de rodalies del carrilet, es reconstruir l'edifici fent-lo més gran.
A TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 12:51 pm
Estació d'Almeda P.K. 5'250. En un principi fou destinada al tráfic de mercaderies per a les industries properes. Disposava de 5 vies, dues generals de pas via I i via II, dues vies desviades i una via morta. Disposava de dos molls de càrrega un de descobert i un de tancat. Posteriorment el progressiu creixament demogràfic de Cornellà, del barri Feliu Famadas, van decidir per part de C.G.F.C. la conversió també en estació de passatgers i rebria el nom de Cornellà-Central. A l'any 1956, degut a la coincidencia amb l'altre estació de Cornellà, es decidí de canviar el nom al d'Almeda-Cornellà, mentre que l'altre estació passaria a ser Cornellà-Baixador, que actualment es Cornellà-Riera.
A TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 1:06 pm
Estació de Cornell'a P.K. 6'430. Estava situada entre els carrers de Sant Isidre i Nostre Senyora de Montserrat. Ha tingut quatre noms, primer Cornellà, més endavant Cornellà-Central, Cornellà-Baixador i actualment Cornellà-Riera. Originalment disposava de quatre edificis. Dues andanes de 95 metres de longitud i quatre vies, les dues generals via I i via II, una via morta i una via per a mercaderies amb moll de càrrega. Als anys 1940 es va reformar, suprimint les mercaderies, restant solsamnet les dues vies generals de pas i les andanes passaren a tenir 155 metres de longitud. L'edifici de viatgers es va remodelar sent l'actual. Actualment l'edifici de l'estació es la seu del Club d'Amics del ferrocarril de Cornellà, restaurant-lo completament.
A TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 1:26 pm
Per últim arribem a l'estació de Sant Boi P.K. 8'875. Era la més important de la xarxa dels Ferrocarrils Catalans, tant per ser el terme del servei de rodalies, com per estar-hi ubicats el dipòsit i els tallers de la tracció elèctrica de la companyia, de les Patxangues. Disposava de quatre edificis i vuit vies. A la sortida nord de l'estació direcció martorell, tenia a la dreta la nau dipòsit de les màquines elèctriques i la sots-central elèctrica. A la part esquerre de les vies, als anys seixanta amb la prolongació de la electrificació fins a Pallejà s'hi construí un nou dipòsit de 951 metres quadrats, consistia en dos naus adossades amb quatre noves vies, per a guardar els automotors elèctrics Navals sèrie 5000.
A TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 1:30 pm
Bé fins aquí el tram Barcelona - Magoria, plaça Espanya fins a Sant Boi. Més endavant ja continuaré amb trams de la xarxa de la Companyia General de Ferrocarrils Catalans. Desitjo que us hagi agradat.
Ramon
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 6:28 pm
Mes que agradat, jo estic entussiasmat.
Del ramal del port, tens fotos de la resta del traçat?
Jo l’havia seguit a peu un cop, i no ho vaig tornar a fer mai mes, perquè no va ser agradable. En canvi, el tram entre Riera Blanca i Alameda el vaig fer a peu unes quantes vegades, només per el plaer de veure els trens. Era una excursió típica per a mi durant els anys de la meva adolescència.
A TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 10:24 pm
Bon dia,
En primer lloc poso una foto antiga de com era la primera estació de Cornellà-Baixador, que ahir a la nit em vaig deixar.
A treneru li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 10:33 pm
Bon dia Amadeu,
Poso unes fotos del ramal del port, entre Bifurcació Riera Blanca i el tram abans d'arribar al passeig de Can Tunis. Com observaràs aquest tram semblava el Corte Inglès, s'hi trobava de tot, matalassos, troços de llit, jo també el vaig fer a peu i era horrorós.
A treneru li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 20, 2020 10:43 pm
Per últim poso una foto, dedicada a un gran amic meu, en Enric Vives Castillo, gran ferroviari i apasionat de la seva feina. Sempre portava la màquina de fotografiar a sobre. La foto surt ell a la cabina de l'Alsthom, es als anys setanta, portant un "potasero" . A finals dels setanta va passar, quan Catalans era de FEVE a FEVE Santander i allà es va retirar com a maquinista. Tornant a Barcelona. Ara fa tres anys va morir i degut a l'amistad, la seva vidua, a en Xavier Tomàs i a mi ens va passar tot el seu arxiu fotogràfic, que es immens. Descansi en pau.
A el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
ulises Trenjardinaire Plus
Ubicació : Logronyo Edat : 65 Data d'inscripció : 04/08/2013 Nombre de missatges : 1290
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Ago 21, 2020 12:07 am
Caram, quina sorpresa, una foto d'Enric Vives i la seva sempiterna gorra. Ens vam conèixer a Santander i vam mantenir una bona amistat fins a la seva mort. Quan la feina em va portar a Barcelona seguim en contacte ja que el venia sempre que podia. Gran fotògraf i gran col·leccionista de trens i altres artefactes ...
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Ago 21, 2020 12:38 am
Moltes gràcies, Ramon. Al dir que era perillós, però, no em referia pas a la brutícia que hi pogués gaver per terra, sinó a altres coses que no eren a terra...
I això sense comptar que el galib devia ser mes petit al ser un traçat només per a mercaderies, la qual cosa feia que si tu erets a la via i venia un tren, segons com potser havies de córrer.
Aquesta altra foto torna al tram de la Bordeta:
Peu de foto: La diésel Alsthom 1003 de CGFC remolcando un tren de viajeros formado por 10 coches de madera a su paso por la estación de La Bordeta, 29 de junio de 1969. Autor: Cesar Ariño.
Editat per darrera vegada per Olot el Dv Ago 21, 2020 1:34 am, editat 1 cop en total
A el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Ago 21, 2020 1:22 am
I ara tinc una pregunta tonta: Que jo sàpiga, només una vegada hi va circular un MAN per aquesta línia. Llavors, com t’ho vares fer per a tenir tantes fotos d’aquest viatge?
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Ago 21, 2020 1:38 am
Quan sortia el tren de la trinxera, camí del port, en el tram del carrer de Nostra Senyora del Port amb l'encreuament amb l'antiga carretera de barri de l'Polvorin, que hi havia un pas a nivell, hi havia un tram de doble via, em van dir que havia estat una estació, jo quan el vaig conèixer ja estava en desús i gairebé desmantellat, sabeu alguna cosa d'aquesta estació? D'això fa gairebé 50 anys
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Ago 21, 2020 3:16 am
La majoria ja deveu conèixer aquesta web, però us passo l'enllaç per a qui no el conegui, perquè aquí podeu veure com era abans qualsevol punt de Catalunya. En aquest cas ens pot servir molt be per a veure més o menys com eren i a on eren les estacions que en Ramon ens explica amb tant de deteniment: