El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Oct 31, 2020 2:50 pm
Seguim amb vagons de servei. Vagó S-11 i S-12, hi havien dos vagons reconstruïts a partir d'antics vagons P-35 i V-3 respectivament, procedents del F.C. Barcelona Martorell N.E.E. Construïts a l'any 1953 als tallers de Martorell Central. Durant un temps van ser destinats a portar aigua entre Manresa i Súria. S'utilitzaven com a tanc de rec del servei de via i obres. Pesaven 3.200 Kg. i una càrrega màxima de 10.000 kg.. Al final el vagó S-11 era utilitzat com a dipòsit de gasoil a Martorell. Les tres primeres fotos don del vagó S-11, els vaig fotografiar el 28 de maig de 1976 a Martorell-Enllaç.
Foto del vagó S-12, com podreu apreciar era algo diferent a l'anterior vagó tot i tenir la numeració correlativa. Aquesta foto la vaig fer el 7 de desembre de 1975.
A TOG y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Oct 31, 2020 3:04 pm
Seguim amb vehicles de servei. Vagó grua número N-1, degut a la ploma que portava, per circular tenia que anar sempre acompanyat del vagó plataforma J-251. Aquest vehicle pertanyia al F.C. Manresa Olván. Tenia una tara de 15.150 Kg. i podia pujar un màxim de 6 tones. Aquesta grua fou desballestada a l'any 1978.
La primera foto de la grua es feta a Martorell-Enllaç el 11 de gener de 1970 La segona foto de la grua es feta a Martorell-Central el 17 de juny de 1976
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Oct 31, 2020 3:11 pm
Ara una curiositat, va fer servei a l'estació de Sant Boi en unes obres d'adequació de l'estació, la foto es feta el 10 de juny de 1985. Es un container agafat amb uns diploris per portar gruna d'un cantó a l'altre de l'estació. La inventiva dona per molt. Quan ho vaig veure no vaig poder més que fer-li una foto.
A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Oct 31, 2020 3:59 pm
Vagóns de servei. Vagó tremuja per balast. Antigament era el furgó F-8 del F.C. Central Català (Igualada - Martorell), construït a l'any 1892. A l'any 1973 es va reconstruïr com a vagó sitja per transportar blat de moro. Posteriorment fou reconstruït als tallers deMartorell a principis de 1983 per al transport de balast renumerat primerament com a T-1, però enseguida fou renumerat com a KCw-27 per al servei de via i obres. A l'any 1986 fou portat juntament amb la dresina T-5 de manteniment de la catenària, al cremallera de Núria. Té una tara de 5.300 kg i una carga màxima de 12.000 Kg. La primera foto es feta a Martorell el 1 d'octubre de 1983 i l'altre a Ribes de Freser el 1987, com podreu observar al cremallera fou renumerat de nou com a KCw-29.
A MALLET73, TOG y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Oct 31, 2020 6:51 pm
Recordo la majoria d’aquests vagons. Els CFGC eren els Reus de les coses rares.
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Oct 31, 2020 8:15 pm
Olot escrigué:
alejandro sasplugas escrigué:
Ramon ets una font d informaçio increible , no saps lo be que ho paso amb l informaçio que ens estas pasan...
+1
Tu deus tenir les fotos més interessants i curioses que mai s’han fet de Catalans. Gràcies per compartirles amb nosaltres!!
+1
mallet73
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 4:23 am
Olot escrigué:
alejandro sasplugas escrigué:
Ramon ets una font d informaçio increible , no saps lo be que ho paso amb l informaçio que ens estas pasan...
+1
Tu deus tenir les fotos més interessants i curioses que mai s’han fet de Catalans. Gràcies per compartirles amb nosaltres!!
+1
MOLTÍSSIMES GRÀCIES
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 11:43 am
Bona nit a tots,
Amadeu, la cabina que veus al vagó S-11 hi havia una bomba amb motor petit per poder omplir el gasoil a les locomotores.
Composició vagó-portacarrils. Numeració 60.801 a 60.806. Aquets sis vagons son la composició més antiga que circula al Carrilet, provenent de vagons construïts als anys 1892 1 vagó del CC (Central Català. De 1912 2 vagons provinents del NEE i tres vagons del 1922 de C.G.F.C. Han tingut nombroses modificacions. Tres de les plataformes les 60.801 a 60.803 estan dotades d'un polipast Vinca de 1 tona de pes, per carregar i descarregar els carrils. La base d'aquests vagons es a Martorell-Enllaç. Els carrils que comprava F.G.C. venien carregats amb vagons de Renfe i eren descarregats i posats als vagons del Carrilet a les instal·lacions que hi havien a Martorell Central. Quan es va inaugurar la nova estació intermodal en aquest lloc, aquestes instal·lacions van desapareixer.
La primera foto es de la composició completa carregada de carrils i la foto la vaig fer el 28 de març de 2003.
La segona foto es de les plataformes amb polipast números 60.801, 60.802 i 60.803 Foto feta el 5 de setembre de 2000.
A TramBlau y a TOG Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 1:01 pm
LOCOMOTORA PATXANGA:
Us poso dues fotos de la Patxanga recient sortida del taller de pintura de Martorell-Enllaç amb els nous colors, que per cert algunes persones aficionades van posar el crit al cel i com sempre moltes crítiques. Us explico el per que d'aquets colors. Es va decidir a finals de 1981 abans de posar en servei els viatges històrics amb la Patxanga i la Berga. Els colors els van decidir un matí als tallers de Martorell de mòbil en Enric Roig, director de F.G.C. i el president de l'associació de Barcelona en Josep Maria Sasplugas amb una carta de colors de titan.
Per mi personalment, han sigut els colors més ben parits que ha portat aquesta màquina, sent força escaients i basats una mica en els colors que portaven els vagons de dos eixos que arrossegava la Patxanga a l'any 1926 entre Sant Boi i Barcelona, eren marrons i crema a la part de les finestres.
La primera foto es tal com va sortir de pintura. La segona foto si us fitxeu porta les plaques amb fons negre i lletres i números daurats, amb el fons negre la numeració resaltava més. També si us fitxeu portava les llantes de les rodes pintades de blanc, això fou cosa meva, ja que ho vaig pintar jo. Si no us agrada ja em podeu criticar
A TramBlau, TOG y a alejandro sasplugas Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 1:22 pm
A la tardor de 1967, en un fi de setmana, a l'explanada dels antics tallers de Martorell-Central, la Companyia General de Ferrocarrils Catalans va fer una presentació dels nous colors corporatius. Vagons sèrie 2000, les Alsthom el blau amb ratlla groga i els automotors elèctrics Naval amb colors blau i ratlla groga. De totes les fotos que tinc d'aquest material en color aquestes son els més semblants als originals. Ja que desprès el blau als Navals el van pintar més fosc, al igual també que les Alsthom. Espero que serveixi per qui els vulgui reproduir.
A TramBlau, TOG y a alejandro sasplugas Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 7:34 pm
Ramon Pont escrigué:
Amadeu, la cabina que veus al vagó S-11 hi havia una bomba amb motor petit per poder omplir el gasoil a les locomotores.
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 8:27 pm
Amb tot el que vas explican. Cada cop m en adono mes que allo ere un altre mon.....molt mes proper i mes "carrilet" que el que tenim ara, dirigits per funcionaris .on els profesionals no hi tenen gaire cosa a dir. Enfi un altre cop gracies. per tot el que transmet aquest valuosisim arxiu que ens tramets.
Alexandre
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 8:37 pm
El carrilet ja no existeix. Allà a on el tren de via estreta ha subsistiit, ara és un metro o un rodalies. Aquell esperit de carrilet s’ha perdut completament.
Ubicació : Barcelona Edat : 54 Data d'inscripció : 02/12/2016 Nombre de missatges : 471
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Nov 01, 2020 8:43 pm
Ramon, Gracies per compartir aquestes fotografies i el teu coneixemnt. Tot el contingut ha estat de gran interes
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 02, 2020 12:58 am
Bon dia,
Tal com dieu, els set anys que vaig estar al manteniment i conducció del Material Històric, de l'any 1980 al 1987, alló era una família. Tot i no cobrar estavem autoritzatsa fer totes les tasques a les instal·lacions i a la circulació amb el material Històric, per cert per maniobres i moviments de material teniem asignada l'Alsthom 705. jo mateix i en Xavier Tomas, que varem ser els que portavem tot l'assumpte de reparacions, ens van aceptar com si fossim de casa, tot i no ser de l'empresa. Sempre que necessitavem els tallers per fer qualsevol reparació, mai hi havia un no, si estaven reparant alguna Alsthom o Naval, et deien, espereu-vos 20 minuts i ja podreu entrar. Per demanar circulacions de prova a la línia, el C.T.C. de Martorell mai van posar cap pega. L'ambient era molt bó i per això el Carrilet funcionava. El primer any que vam explotar la Berga i la Patxanga, l'Ignasi Ratera, en Joan Jimènez el Gitanet, en Antoni Ramírez, l'Enric Figuera i l'Amadeu Mestre, que eren de la companyia varen vindre a col·laborar sense cobrar un duro. Posteriorment això es va arreglar i F.G.C. els pagava les hores que hi dedicaven. Amb això està tot dit. Avui en dia, al Carrilet et trobes no amb ferroviaris, sino funcionaris sense iniciativa i de la direcció, que per desgracia en conec alguns, només es passen el dia fotent prohibicions, seguretat, collonades, ara de fer funcionar trens no en tenen ni idea. Està tot dit.
A OG22 li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 02, 2020 2:44 am
Em sembla que aquesta malaltia afecta a moltes altres companyies, aquí, i també a fora d’aquí.
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 02, 2020 3:58 am
Ramon , gracies a gent com tu , sempre quedara la historia plasmada en aquestes i altres fotos que posaran en evidencia l esforç i entrega de gent que s estimaba el seu carrilet. Desgraciadament avui es corrent que en molts oficis pasi el mateix , i poc a poc es perdi el saber fer moltes coses-
Alexandre
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 02, 2020 8:19 am
Ramon Pont escrigué:
Seguim amb vagons de servei. Vagó S-11 i S-12, hi havien dos vagons reconstruïts a partir d'antics vagons P-35 i V-3 respectivament, procedents del F.C. Barcelona Martorell N.E.E. Construïts a l'any 1953 als tallers de Martorell Central. Durant un temps van ser destinats a portar aigua entre Manresa i Súria. S'utilitzaven com a tanc de rec del servei de via i obres. Pesaven 3.200 Kg. i una càrrega màxima de 10.000 kg.. Al final el vagó S-11 era utilitzat com a dipòsit de gasoil a Martorell. Les tres primeres fotos don del vagó S-11, els vaig fotografiar el 28 de maig de 1976 a Martorell-Enllaç.
Foto del vagó S-12, com podreu apreciar era algo diferent a l'anterior vagó tot i tenir la numeració correlativa. Aquesta foto la vaig fer el 7 de desembre de 1975.
..."feta al 28 de Maig del 1976".. ..JUST UN MES DESPRÉS DE NÉIXER JO!!
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 02, 2020 1:36 pm
ARRIBADA DE LES ALSTHOM AL CARRILET. A Catalans van arribar acircular 11 locomotores, 8 de primera sèrie i 3 de la segona sèrie,tenien unes petites diferències. Asignades a la C.G.F.C. 701 (any 1955) - 702 (any1958) -703 (any 1958) - 704 (any 1958) - 705 (any 1965) - 706 (any 1965) Asignades al Manresa Olván M.O. 1001 (any 1955) - 1002 (any 1955) - 1003 ( any 1955) - 1008 (any 1958) i 1009 (any 1965). Aquest tram l'explotava l'estat, Feve. La Alsthom 1001 va ser la primera locomotora en arribar al Carrilet el 25 de setembre de 1955 a Manresa i va ser enviada per carretera, havent realitzat les probes al Ferrocarril del Cantàbric, fou posada en servei al mateix mes de setembre. La M.O. 1008 va ser enviada a l'any 1962 per Feve al F.C. Santander Bilbao. Les Alsthom eren del tipus Bo-Bo, pes de 44 tones, esforç de tracció de 6.600 kg.velocitat màxima de 70 Km/h. i 775 H.P. la primera sèrie i 800 H.P. la segona sèrie. Podien anar en doble tracció.
Primera i segona foto, Martorell-Central, arribada de la locomotora 1007, va ser asignada a la C.G.F.C., aquesta locomotora va ser renumerada com la 704, va arribar a l'any 1958 i fou autoritzada a circular el 12 de juliol de 1959.
A Francesc, TramBlau y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 02, 2020 1:46 pm
Any 1955, tres fotos de les proves de tracció en servei de l'Alsthom 1001, la primera foto a Martorell-Central on hi havien els tallers, la segona a la recta arrivant a Martorell des d'Abrera i la tercera traccionant un "potasero".
A TramBlau, TOG, alejandro sasplugas y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Nov 02, 2020 1:53 pm
M'he deixat que la primera sèrie d'Alsthoms eren els números 701, 702, 703, 704, 1001, 1002, 1003 i 1008. La sigona sèrie eren les numeracions 705, 706 i 1009.
A l'any 1962 al enviar la 1008 al Santander Bilbao, definitivament van restar en servei al carrilet 10 Alsthoms.
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Nov 03, 2020 4:45 am
Moltes gràcies per compartir explicacions e imatges...
salutacions
mallet73
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Nov 03, 2020 7:46 am