El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Ago 29, 2020 6:38 am
fve escrigué:
Moltes gràcies per tota la informació, texte, fotografíes i dates!!
Permeteu-me una pregunta, els triangles invertits, (veure fotografía), que portaven alguns vagons de potasa, quina finalitat tenien?.
Reforç, ampliació de les vores del vagó, a cop d'ull sembla que les vores eren una mica més baixes i potser donaven problemas al volcador de vagons.
Amb tanta informació apareguda de sobte se'm fa molt difícil de pair-la i processar-la tota, ho farem de mica en mica. A la teva pregunta de perquè servien els triangles invertits de alguns vagons "potasseros", no ho sé de cert, però crec que era una adaptació que es va fer en una serie de vagons que tenien que formar composicions de tren per ser descarregats amb un bolcador, aquests triangles feien de peu quan el vagó es trobava cap per avall, fixe't que aquest vagó té les bores una mica més baixes que els que té al davant i al darrera, els triangles fa que tingui la mateixa mida que els altres.
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Ago 29, 2020 6:53 am
Gràcies Ignasi.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Ago 29, 2020 10:07 am
Hola a tots, Abans de seguir amb altres apartats del Carrilet, voldria esmentar el tema del soterrament del carrilet entre Cornellà i plaça Espanya. Ja que es part del traçat entre Sant Boi i barcelona. Desitjo no fer-vos gaire mal de cap. A l'any 1976 l'administració central, el ministeri de Foment, va tirar endavant el projecte de soterrar els ferrocarrils Catalans, entre Cornellà i Barcelona. El soterrament es va dividir en tres seccions, la primera entre Cornellà i Sant Josep, la segona entre Sant Josep fins a Magória i la tercera fins a plaça Espanya. La segona secció fou la més complexa. Va consistir en un nou traçat, entre Sant Josep i Magória, i deixant a banda l'antic recorregut que anava per Santa Eulàlia. No es podia fer per l'antic traçat degut al poc espai que hi havia entre les cases construides. En el projecte hi havia una anècdota o millor dit una desgracia. El projecte inicial era soterrar de Cornellà a L'Hospitalet i aquí finalitzaria el recorregut i d'aquí a plaça Espanya amb autobús o en metro. Per sort el traspàs de Feve a la Generalitat, va desterrar aquesta bestiesa i ja es va projectar tot el soterrament fins a plaça Espanya. Per això al tenir que replantejar el soterrament de nou no es va inaugurar el soterrament complert fins el 1997. La nova estació de Sant Josep es va posar en servei el 8 de juliol de 1985, substituint a l'antiga de superficie, inaugurada el 29 de desembre de 1912. L'estació de Gornal s'inaugurà el 2 de març de 1987, al mateix temps qu Ildefons Cerdà. Magória s'inaugurà el 1997 i el desdoblament i ampliació de plaça Espanya. Us esmentaré una anécdota, la llastima que no tinc cap foto, no portava la cámara. En els diferents tramsd'obres del soterrament, els dissabtes a la nit, a partir de les 24.00, amb el cotxe panda que tenia, en Miquel Llevat, en Xavier Tomás, en Cesar Ariño i jo conduint varem anar recorregen, pel túnel tots els trams abans de possar-hi la via. Estava tot el túnel ple de fang i aigua, però us asseguro que va ser bestial poder-ho fer, això va ser entre 1982 i 1984. Tram soterrat, Plaça Espanya - Sant Josep = 4'500 km. Tram soterratSant Josep - Cornellà = 5'237 km. Estació Sant Josep P.K. 3'019 - L'Hospitalet P.K. 3'699 - Almeda P.K. 5'268 - Cornellà Riera P.K. 6'457 A la sortida de Cornellà Riera el traçat torna a la superficie al P.K. 7'032. Al P.K. 8'430 es troba el començament del ramal del port. Estació de Sant Boi P.K. 8'875
Aquestes fotos son meves del començament de les obres del soterrament a la zona d'Almeda i estan fetes el 18 d'abril 1978.
A Olot, TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Ago 29, 2020 10:18 am
Ramon Pont escrigué:
Hola a tots,
Us esmentaré una anécdota, la llastima que no tinc cap foto, no portava la cámara. En els diferents tramsd'obres del soterrament, els dissabtes a la nit, a partir de les 24.00, amb el cotxe panda que tenia, en Miquel Llevat, en Xavier Tomás, en Cesar Ariño i jo conduint varem anar recorregen, pel túnel tots els trams abans de possar-hi la via. Estava tot el túnel ple de fang i aigua, però us asseguro que va ser bestial poder-ho fer, això va ser entre 1982 i 1984.
Això si que són anecdotes per explicar! Deinidó 4 amb un seat panda per un tunel enfangat!
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Ago 29, 2020 10:41 am
Per acabar unes fotos en el tram de superficie fetes per mi el 8 de maig de 1977, en cabina d'un M.A.N.
Les dues fotos sòn al arribar a La Bordeta Formació, el semàfor en vermell esperant pas, a la zona del "pas de la vergonya". La segona foto es el pas pel mateix.
Les dues properes són a Bifurcació Riera Blanca, la primera a les agulles i la segona hi ha al fons el túnel a plaça Espanya. La via de la dreta es la del ramal antic al port.
A Olot, TramBlau, el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Ago 29, 2020 10:57 am
Hola Fve, Eduard. Encara que amb una miqueta de retard, avui he pogut contactar amb en Ignasi Ratera, maquinista jubilat del carrilet. Li he preguntat pels triangles o ferros que sobresurten i el per que servien. M'ha contestat que aquestes quatre peçes afegides als vagons eren per protegir la fusta de la caixa del vagó, al passar pel volcador. Només ho portaven els vagons en que la caixa o alçada del vagó era més baixa que els altres.
Ramon
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Ds Ago 29, 2020 6:59 pm
Gràcies Ramon.
Hi ha fotos dels volcadors?. Ni havia al port i a Martorell a la fàbrica de Solvay, oi?
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Ago 30, 2020 6:25 am
Les fotos del pas de la vergonya són genials!!!
I jo que em pensava que mai mes el tornaria a veure!!!
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Ago 30, 2020 7:08 am
Els volcadors pels vagons de potassa n'hi havien, un passat l'estació de Sant Vicenç de Castellet, en direcció a Manresa al P.K. 53'389 hi havia una agulla d'on partia el ramal d'Ares, on el carrilet enllaçava amb les vies de renfe per transbordar-hi la potassa, als vagons de renfe. Aquest enllaç es va construir els anys 1939 1940. L'altre era a les instal·lacions del port de Barcelona, per carregar la potassa al vaixells. Desprès, no ho puc confirmar, però em sembla que a les antigues instal·lacions on es carregaven els vagons a Sallent n'hi havia hagut un. Ja miraré de d'esbrinar-ho.
Et poso dues fotos dels volcadors.
A el terrat de margarit y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19506
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Ago 30, 2020 9:28 am
mallet73
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Ago 30, 2020 9:43 am
Desprès de consultar-ho, paso a especificar els volcadors i per als vagons que servien,
A Sant Vicenç de Castellet, el volcador d'Ares per descarregar els vagons tipus O amb caixa de fusta ó metàl·lica. Posteriorment es va modificar per volcar els vagons sèrie 63.000 anomenades banyeres, amb caixa d'acer inoxidable i de 2 eixos.
Al port de Barcelona a Tramer hi havia dos volcadors, que també van ser reconvertits per buidar les tremujes de la sèrie 62.000 de bogies i descàrrega per sota del vagó.
El tercer volcador estava a Martorell Solvay-Viniclor, per a sal, aquest servia pels vagons tipus M, MS i els vagons a bogies sèrie 62.000
Encara que no son molt bones poso una foto amb els volcadors modificats per a la sèrie 63.000
Actualment la sèrie 63.000, alguna ment pensant va decidir desguaçar-la tota. Quan ara han necessitat més vagons han tingut que encarregar nous vagons de la sèrie 62.000 a bogies. Ara tenen 98 vagons a bogies sèrie 62.000 més 66 que han encarregat, en total tindran 164 vagons de potassa a bogies.
Actualment totes les instal·lacions de descàrrega de sal i potassa, al ser per sota dels vagons, estan unificades per aquest sistema, tant al port com a Martorell.
A treneru li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Ago 31, 2020 5:28 am
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Ago 31, 2020 6:34 am
Bona , bona . Esteu traien a la llum unes fotos i informaçions valuosisimes , que aprecio molt , Les imatges les tenia presents i es bo de reveure les pero la informacio que esteu pasant era en molta part desconeguda per a mi . Molt interessant.
Alexandre
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19506
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Ago 31, 2020 7:55 am
m'ha donat un pataflus!!!
m....73
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Ago 31, 2020 8:13 am
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1019
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Set 01, 2020 6:07 am
L'armonia de la decoració excusa qualsevol actitud negativa. Cal pensar que a Suïssa es poden veure coses així.
Salut ________________________________________
Francesc
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Set 01, 2020 6:15 pm
peu de foto: Un par de locomotoras diésel Alsthom 700/1000 de FGC en DT a cargo del “potasero” circulando por el paso a nivel de La Sala en la carretera de Berga, año 1985. Autor: Richard Ricard.
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Set 02, 2020 7:51 am
Aquesta fotografia, és d’aquelles que trasmeten potència.
Gràcies
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Set 02, 2020 10:09 am
Bona nit,
No se si alguns us enrecordareu d'aquets horaris del Carrilet, que tenien la seva gracia, amb el frontal d'un automotor ferrostal, de l'any 1968.
A alejandro sasplugas li agrada aquesta publicació.
KTK Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) Edat : 60 Data d'inscripció : 08/10/2013 Nombre de missatges : 1261
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Set 07, 2020 12:47 am
En conservo un.
Salut Xavi KTK
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Set 08, 2020 12:06 pm
Com que veig que això està una mica parat, us poso unes quantes curiositats del Carrilet. En primer lloc, parlant de les circulacions dels MAN'S al ramal del port, us explicarè que durant l'any 1985, durant alguns disssabtes, es van fer uns viatges amb una unitat de man, per al personal de FCC/FSB, tren de Sarrià i dels Catalunyes, perque coneguessin les instal·lacions de F.G.C. al port. Aquesta foto es d'un d'aquest viatges.
Desprès, els primers MAN'S per ser reconstruïts, com a remolcs intermedis, 5 cotxes en total, foren els 3001 a 3004 i el remolc ferrostal 4001. Aquets van ser traslladats per carretera en camions fins el Poble Nou a Macosa el dia 20 de juliol de 1985, desde Martorell-Enllaç. Els demés MAN'S, es van fer baixar pels seus propis medis, en marxa pel ramal del port fins a les instal·lacions i d'aquí carregats en góndoles i camions fins a Macosa. També us poso unes fotos.
La reconstrucció dels automotors diesel MAN'S va durar des de el mes de juliol de 1985 fins al mes de març de 1988.
A TramBlau y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Set 08, 2020 6:36 pm
Molt interessant, durant la reconstrucció, com es feia el servei dels MAN?