NO ESTAS CONNECTAT |
En aquest moment NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITATSi ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.
Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Reglament del fòrum / Inscripcions
|
|
| El Ferrocarril a Catalunya | |
|
+5ostman TramBlau Olot MALLET73 Sisu 9 participantes | |
Autor | Missatge |
---|
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 19, 2015 6:43 am | |
| Estic impressionat amb tota aquesta informació, Pere. Encara no la he vist tota, perquè val la pena de mirar-s'ho amb calma, però està ben clar que quan es vol alguna cosa de tramvies, s'ha d'acudir a tu. En el mapa últim que poses, del 1967, el tren que es veu és el de Girona a Sant Feliu, que va tancar al 1969. La llàstima és que el de Palamós ja no surt, i aquí es podria veure molt be el traçat entre La Bisbal i Palamós. Però aquest no hi és perquè va tancar al 1957. Una cosa a puntualitzar: El tren de Mollet a Caldes, conegut com el Calderí, era de via ampla i pertanyia a la companyia del Nord. Sortia de l'estació de Mollet MZA, feia un gir de 180 graus per anar a parar a l'estació de Mollet-Nord, i d'allà tornava a sortir en la mateixa direcció cap a Caldes de Montbui, per el mateix traçat que han aprofitat fa uns anys per a fer el ramal d'entrada als tallers de Alsthom. Aquí se'n parla una mica: http://www.spanishrailway.com/2012/03/05/mollet-a-caldas-de-montbui/(per cert, aquí diu que l'ample de via era de 1670 mm però és un error: era de 1676 que és l'ample espanyol) Be, ara Narcís, si vols material, per quina línia comencem? | |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 19, 2015 6:56 am | |
| No tot havia d'estar bé, sempre hi ha errors. Avançament 1 jpg. d'uns mapes en què estic treballant per deixar-los una mica llegibles estan els mapes de carreteres de l'època i els dels ferrocarrils, són molt simples, però podrien tenir interès Pere | |
| | | Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 19, 2015 7:02 am | |
| Bé, potser he embolicat molt la troca, però ja he dit de la manera que jo ho faria. Però suposo que tothom ofereix la informació que té. Em fa por que no quedi la info dispersa pels diferents apartats del fil i després sigui difícil de trobar. Com per cert, lo del ferrocarril aquell del vallespir del que va parlar l'Eduard i no recordo on va sortir. Ho he buscat i no ho he sabut trobar. | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 19, 2015 5:48 pm | |
| Be, dons per l'ordre que has proposat, toca el tren de Reus a Salou, que és el primer de la llista. Aquest tren va tenir inicialment tres locomotores tipus tramvia i rodatge 020T, construïdes per Falcon Engine (GB) el 1885. Es varen numerar de la 1 a la 3. La 3 es va reconstruir posteriorment com a màquina "normal", i avui es troba preservada com a monument a Salou. Posteriorment es va rebre una altra com aquestes, provinent de la Junta d'Obres del Port de Tarragona, que abans l'havia adquirit al tramvia de Horta a Sagrera, que va passar a ser la 4 del FC Reus-Salou. Més tard es varen rebre dues màquines també de rodatge 020T, també Falcon Engine (1888), però sense la carrosseria de tramvia. Es numerarien 5 i 6 Finalment hi va haver una altra màquina de Kerr Stuart (GB). Aquesta era més grossa i tenia rodatge 031T. Originàriament va ser construïda per al tren d'Olot (era la nº 4), a on va circular vins a arribar les màquines St Leonard. En aquell moment es va llogar al FC de Calahorra a Arnedillo, però aquesta empresa no pagava el lloguer. Per aquesta raó la màquina es va vendre al tren de Reus a Salou, a on va acabar els seus dies. Fins aquí la tracció a vapor. I continuant en l'època antiga del tren també hi havia una petita dresina construïda en els propis tallers l'any 1928: A l'hora de modernitzar-se no hi havia diners en aquella època i per tant calia passar amb el que es tenia. Per això el tren de Reus a Salou va intentar construir un automotor a partir de la motorització d'un cotxe de dos eixos (1927): (dibuix de Gabriel Sierra)
La primera modernització va arribar l'any 1966 amb la compra a Ferrotrade d'un automotor dièsel amb un rodatge certament inusual: un bogi en un extrem i un eix fixe en l'altre: I finalment en el pla de modernització de ferrocarrils de l'Estat es varen destinar dos automotors Billard A150D7, l'any 1958. Aquests dos automotors eren els numeros 2127 i 2128. D'aquest automotor també n'havíem parlat aquí: https://trenscat.forosactivos.net/t1440-projecte-automotor-billard-a-150-d7?highlight=billardFins aquí tot el material tractor del tren de Reus a Salou. D'aquest petit tren també n'havíem parlat aquí: https://trenscat.forosactivos.net/t361-el-carrilet-de-reus-a-salou PD: Malauradament no puc citar la procedència de les fotos perquè les he extret de la meva base de dades, i la gran quantitat d'imatges que hi tinc juntament amb la diversitat de fonts consultades, ha fet irrecuperable la procedència de cada imatge. | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 19, 2015 6:39 pm | |
| A partir de l'informació que ens ha donat a conèixer en Pere, la llista quedaria així: 1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona) 1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm) 1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm) 1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) Data desconeguda ? Badalona-Mongat He suprimit el tramvia de la Rabassada perquè en realitat era d'ample normal. El vaig incloure per error. Per altra banda, veig que el tramvia de Sant Andreu era més antic que el tren de Reus a Salou, per tant hauríem d'haver començat per aquell. De fet hi ha poques imatges a posar, o sigui que aquí venen: El Tramvia de Sant Andreu va tenir dos models diferents de màquines a vapor, a saber, una construïda per Merryweather & Sons, de la que no tinc imatge. Sembla que varen ser numerades de la 1 a la 15. El segon tipus de maquina va ser per la Maquinista Terrestre i Marititma, i es numeraren 16 i 17. Eren aquestes: Imagino que en aquesta linia en Pere podra aportar algun reforc, ja que jo estic molt fluix i no disposo de mes informacio sobre ella. | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 19, 2015 11:03 pm | |
| Jo no suprimiria la de la Rabassada, és més afegiria també la línia Mollet-Caldes ja que malgrat ser d'ample ibèric va tenir un desenvolupament i explotació de carrilet... | |
| | | Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 12:48 am | |
| Fantàstic inventari de la línia Amadeu. Crec que anem per bon camí. Estic segur que algú més pot aportar info i/o fotos. | |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 1:57 am | |
| | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 4:41 am | |
| Gràcies, Pere. Informació ben interessant. Però encara no he sabut trobar la data de posta en servei d'aquest tramvia entre Badalona i Montgat. L'automotor sembla portar bogis màxima tracció, oi? - Olot escrigué:
- A partir de l'informació que ens ha donat a conèixer en Pere, la llista quedaria així:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona) 1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm) 1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm) 1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
Data desconeguda
? Badalona-Mongat
Seguint amb l'ordre de la llista, ara vindria el tramvia de Barcelona a Badalona. D'aquest tramvia no en puc dir gran cosa, només que va començar amb tracció animal l'any 1883, i que el 1885 es varen rebre dues locomotores 020T construïdes per Krauss, i dues més del mateix constructor l'any següent. Aquestes màquines es numerarien de la 1 a la 4. Durant els anys 1888 i 1891 es varen adquirir set màquines més, probablement també 020T, del constructor Breda. Aquestes es numerarien de la 5 a la 10 i 12. Això fa pensar que també hi deuria haver una màquina 11 de la que no tinc cap dada. Malauradament jo no tinc cap foto d'aquestes màquines, i difícilment se'n troben referències. Potser en Pere em pugui ajudar amb elles. O potser algú altre, seria d'agrair. Posteriorment es va electrificar la línia, però del material que va circular a partir de llavors no en tinc dades. També confio en en Pere (o...?) per aquesta informació En aquesta web hi ha alguna referència més al tramvia de Badalona, que potser podria completar la meva minsa informació. http://www.spanishrailway.com/2012/03/12/compania-anonima-de-los-tranvias-de-vapor-de-barcelona-y-el-litoral/ | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 5:07 am | |
| - ostman escrigué:
- Jo no suprimiria la de la Rabassada, és més afegiria també la línia Mollet-Caldes ja que malgrat ser d'ample ibèric va tenir un desenvolupament i explotació de carrilet...
En Pere ens ha aportat l'informació de les dates d'obertura d'aquestes dues línies: 1880 El Calderí 1911 El tramvia de la Rabassada. Com que no són de via estreta, quasi no en tinc dades, i en principi havíem dit de tractar només el material de via estreta. Però no veig perquè no pots aportar dades del material d'aquestes dues interessants línies. Per ordre d'obertura El Calderí venia abans del Reus-Salou, per tant, a mi em sembla molt be que posis la informació sobre aquest tren quan s'hagi completat la que estem tractant ara del tramvia de Badalona. Igualment, el tramvia de la Rabassada pot tenir el seu torn després del tren de Mollerussa a Balaguer. - Olot escrigué:
- A partir de l'informació que ens ha donat a conèixer en Pere, la llista quedaria així:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos) 1880 El Calderí (via ampla espanyola -1676 mm-) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona) 1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm) 1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm) 1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1911 El tramvia de la Rabassada. (via de 1435 mm) 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
Data desconeguda
? Badalona-Mongat
| |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 5:32 am | |
| http://www.ub.edu/geocrit/Simposio/cNavas_Crecimiento.pdfVeuràs en aquest estudi Amadeu, que crec molt interessant, el tramvia de Badalona a Montgat, pàgina 9, ja neix com traccion elèctrica i no arriba a passar de Montgat, tot i que la intenció era arribar fins Mataro, els bogis eren doble, però no més, i les fotos ja serà més difícil. Et recomano que llegeixis tot aquest treball Pere | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 7:14 am | |
| Interessantíssim, Pere. Moltes gràcies !! Me'n guardo una còpia. Be, en quant a les imatges del material motor del tramvia de Badalona, algú en pot aportar alguna cosa més? | |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 8:38 am | |
| Horta la Sagrera El Sardinero, Santander Una aproximació a les màquines de vapor de la línia de Badalona d'aquesta foto no tinc data i posa Carretera Arrabal de Badalona ja buscaré alguna cosa més Pere | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 8:49 am | |
| Home, la primera que has posat del tramvia de Horta a La Sagrera és molt interessant perquè si no és aquesta la màquina que va anar a parar al port de Tarragona i després al FC Reus-Salou, és una germana. | |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 10:01 am | |
| Una mejor vista de los años 20 del tranvía de Badalona, como se puede ver tenía separación de clases Ajuntament de Badalona Final de línia a Badalona Badalona? em surt com Badalona, però no estic segur Pere | |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 10:41 am | |
| | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 5:40 pm | |
| Ara fa 30 anys això era una altra cosa: vaig visitar molts arxius i biblioteques, de vegades a Barcelona, de vegades mes lluny, per a atipar la meva curiositat. Però avui dia és una meravella buscar informació per internet. Ho tens tot tan a mà... | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 5:41 pm | |
| Ep! Narcís, no dius res?? | |
| | | Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 6:50 pm | |
| Vaig mirant i disfrutant, no vull anar posant comentaris de que xulo, etc | |
| | | ut800035 (†) Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 9:17 pm | |
| Molt bona idea i molt bon index pero.... no seria millor obrir un fil per cada linia de tren, perquè d'aqui un temps ho tindrem tot barregat | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 10:02 pm | |
| Si anem amb un ordre, no. La idea del fil és fer una mena de catàleg o inventari de tot el material de Catalunya.
Pere, quan acabis del tramvia de Badalona, tu mateix obres pas a l'Ostman per que continui amb el Calderí, ok? | |
| | | ut800035 (†) Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 10:05 pm | |
| Jo ho deia si per exemple dintre de 3 mesos surt mes material del tramvia de Badalona on es tindria que posar? | |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 11:47 pm | |
| - Olot escrigué:
- Si anem amb un ordre, no. La idea del fil és fer una mena de catàleg o inventari de tot el material de Catalunya.
Pere, quan acabis del tramvia de Badalona, tu mateix obres pas a l'Ostman per que continui amb el Calderí, ok? ok De la línia de Badalona col·loco les últimes fotos despres Pere | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dl Jul 20, 2015 11:53 pm | |
| - ut800035 escrigué:
- Jo ho deia si per exemple dintre de 3 mesos surt mes material del tramvia de Badalona on es tindria que posar?
És una bona pregunta. Jo diria que un cop tractats tots els trens, si apareix una fotografia d'un material que no hem trobat abans podrem fer un afegit al final. De fet no crec pas que apareguin moltes fotografies més, només en algun cas comptat. No es tracta pas de fer un recull de fotografies, sinó un inventari, és a dir que amb una sola foto de cada model ja n'hi ha prou. Si es vol fer un recull de fotografies d'un model o d'una línia determinats, llavors si que seria millor obrir un fil només per allò.
Editat per darrera vegada per Olot el Dt Jul 21, 2015 2:38 am, editat 1 cop en total | |
| | | TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 21, 2015 1:00 am | |
| Línies de tramvia de Barcelona a vapor en l'any 1988 I les tres línies principals del tramvia Trafalgar a Montgat / Badalona Trafalgar / Sant Marti de Provençal línia 42 Trafalgar / Sant Adrià de Besòs línia 71 Trafalgar / Badalona línia 70 Badalona / Montgat línia 44 Pere | |
| | | Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya | |
| |
| | | | El Ferrocarril a Catalunya | |
|
Temas similares | |
|
| Permisos d'aquest fòrum: | No pots respondre a temes en aquest fòrum
| |
| |
| |