| Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya | |
|
+7ignasibaga KTK TramBlau ut800035 (†) MALLET73 Olot Sisu 11 participantes |
|
Autor | Missatge |
---|
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Ds Jul 25, 2015 8:12 am | |
| Demano disculpes a l'Amadeu perquè obro aquest fil sense consultar res. He pensat que per simplificar cada fil i permetre trobar les coses amb més facilitat es podria obrir un fil només pel material d'explotacions industrials, mineres o especials que hi pogués haver. Potser no n'hi ha prou quantitat com per justificar un fil nou, si és així lo millor serà eliminar-lo.
| |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Ds Jul 25, 2015 8:24 am | |
| Home, no has de demanar pas disculpes per obrir un fil, al contrari.
Ara bé, jo anava a incloure'ls al final de l'altre fil. En fi, com vulguis, també està be així, però jo no dono l'abast per a tractar aquest abans d'acabar l'altre... | |
|
| |
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Ds Jul 25, 2015 8:32 am | |
| Amadeu, obrir el fil no implica necessàriament omplir-lo. Només és una proposta, i si tots hi estem d'acord ja s'anirà omplint. No tenim cap pressa. Però així crec que tothom que tingui informació pot anar rebuscant per, en el moment adequat, i de la manera que decidim, anar-la posant al fil. | |
|
| |
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Ds Jul 25, 2015 8:40 am | |
| | |
|
| |
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Ds Jul 25, 2015 9:27 am | |
| Mira qui ha anat a parlar!!!! | |
|
| |
ut800035 (†) Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
| |
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Jul 29, 2015 6:42 am | |
| Estrenem aquest fil amb el tren de Guardiola a Castellar de N’hug, línia industrial de via de 60 cm que unia l’estació de la CGFC amb la fàbrica de ciment del Clot del Moro. Comencem amb la màquina nº1, de la que no hi ha una informació completa ni fiable. En l’única cosa que coincideixen alguns autors és en que era una màquina de tres eixos motors (030T), però no puc aportar ni la data de construcció, ni el fabricant, ni tampoc una imatge amb seguretat. Manuel Àlvarez, en el seu llibre VAPOR USA EN ESPAÑA Y PORTUGAL diu que probablement era una màquina americana construïda per ALCO, i posa aquesta imatge dient que pertanyia a ASLAND, i que possiblement era la nº 1 del tren que ens ocupa. (imatge extreta del llibre de MAF)
En canvi en Carles Salmeron, en el seu llibre EL TREN DE LA POBLA DE LILLET més aviat apunta cap a un constructor alemany, sense poder especificar quin i, encara segons ell, era una màquina que recordava la sèrie 4 a 6 del tren de Palamós. Continua donant una descripció de la màquina: “…portava així mateix un gran apagaguspires sobre la xemeneia. Una de les seves peculiaritats era la col·locació d’una passarel·la a tots dos costats de la caldera, amb la qual cosa els empleats podien sortir de la marquesina i anar a la part davantera de la locomotora…”. En Salmeron presenta aquesta fotografia a on només s’aprecia la part posterior de la màquina nº1: (imatge extreta del llibre d'en Salmeron) En quant a les dates que va prestar servei en aquest ferrocarril, segons un article sobre aquest tren de Victor Canosa i Ramon Pont publicat a la revista CARRIL nº1, a l’any 1908 ja era al ferrocarril, però al 1910 ja no hi era. En canvi en Salmeron afirma que va prestar servei fins el 1924. La segona màquina que hi va haver en aquest tren va ser la nº 10 i era de rodatge 020T. Tampoc se’n sap amb certesa el constructor, si bé sembla ser que era una Koppel, sempre jutjant per el seu aspecte. Aquesta màquina va circular en aquesta línia fins el 1920 que va ser enviada a Melilla. Les següent màquines formaven una petita sèrie numerada de la 11 a la 14, i també eren de rodatge 020T. Aquestes varen ser construïdes per Orenstein & Koppel els anys 1908, 1910, 1911 i 1922, respectivament. Sembla ser que la nº 13 es va vendre el 1964 al Ministeri d’Obres Públiques. La màquina nº 15 era una 020T construïda per Henschel el 1918 i pertanyia a una sèrie de màquines construïdes durant la primera guerra mundial amb destinació al ferrocarril militar de Bagdad, de l’exercit turc, també conegut com “Tigris Kriegsbahn”. La sèrie era bastant nombrosa. Però la guerra es va acabar abans de que totes les màquines hi arribessin, i 34 es varen quedar a Alemanya. L’exèrcit espanyol les va comprar i d’elles 4 varen anar a la península, mentre que la resta varen ser destinades al protectorat espanyol del Marroc, a on serien utilitzades durant els anys 20 en la gerra del Rif. Un cop independitzat el Marroc les màquines es varen enviar a les casernes de Cuatro Vientos des de on algunes es varen vendre a diferents trens miners. El tren de La Pobla de Lillet va adquirir aquesta màquina a l’exercit l’any 1941, i va estar funcionant fins al tancament d’aquest tren, el 1963. Finalment hi va haver la màquina nº 16, també una 020T, construïda per Arnold Jung Lokomotivfabrik el 1954. | |
|
| |
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Jul 29, 2015 7:18 am | |
| No s'entèn com no hi ha dades fiables del que va passar fa tant poc temps, no? | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Jul 29, 2015 7:32 am | |
| Be, estem parlant de fa una mica més de cent anys, d'un ferrocarril industrial desaparegut... depenent de quina mena de registre portaven les dades persisteixen o es perden per sempre. La memòria popular dura uns anys mentre els contemporanis viuen, però en cent anys pràcticament ja no queden testimonis que se'n recordin dels detalls.
Caldria veure en els arxius municipals propers, en els arxius fotogràfics dels fotògrafs de l'època, en els arxius de ASLAND... Si en Salmeron, que és un investigador imbatible, no ho ha trobat no serà fàcil arribar-hi. En aquest país no hi ha sentit de conservació i les coses antigues/velles van al drapaire o al contenidor, si no es cremen primer.
D'aquest tren encara hi ha prou dades. D'altres ja és com si mai haguessin existit: no en queda rastre, no hi ha dades, ningú se'n recorda...
| |
|
| |
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Jul 29, 2015 10:33 am | |
| Hola encara que hi haguès dades cal pensar que va haver una guerra pel mig i en aquesta es va destruïr molt de patrimoni...tan documental com material....!!!
tot i així molt bona feina..l'ultima m'agrada molt el que no he aconseguit es cap imatge d'aprop dels vagons grissos amb forma triangular a la coberta que surten...que en tens alguna???
salutacions
mallet73 | |
|
| |
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Jul 29, 2015 12:26 pm | |
| Sí que són xules per reproduir, però via de 60.....hi ha molta diferència per prendre segons quines llicències..... O no? | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Jul 29, 2015 11:20 pm | |
| | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Jul 29, 2015 11:42 pm | |
| | |
|
| |
KTK Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) Edat : 60 Data d'inscripció : 08/10/2013 Nombre de missatges : 1261
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dg Ago 02, 2015 9:39 pm | |
| Cel·lebro el neixament d'aquest nou fil. Parlant del Tren del Ciment. Per motius de feina vaig estar fa poc al Clot del Moro i no vaig poder evitar dur la càmera. A les coteres hi a la locomotora de 5 eixos, que li van possar fa temps un motor d'explosió al tender i un compressor .... suposo per poder fer-la circular sense vapor ( ) Algú sap amb detall quina era la intenció d'aquestes intervencions ? Xavi KTK | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dg Ago 02, 2015 9:41 pm | |
| Jo no, però això fa pinta de parc d'atraccions. | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dg Ago 02, 2015 9:46 pm | |
| - Olot escrigué:
- Jo no, però això fa pinta de parc d'atraccions.
Opino el mateix Pere | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dg Ago 02, 2015 10:20 pm | |
| | |
|
| |
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dt Gen 19, 2016 12:35 pm | |
| Aquest fil està exhaurit?. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Gen 20, 2016 6:44 am | |
| Noooo ! N'hi havia molts d'altres de trens industrials a Catalunya. Tothom pot col·laborar. | |
|
| |
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Gen 20, 2016 10:42 pm | |
| Fins ara no he vist l'existència d'aquest fil.
Jo encara l'havia vist a circular en un parell d'ocasions, però no en tinc massa record.
Com que em sembla que no es pot afegir massa cosa del parc motor, a part que la primera locomotora era d'un tren de carretera que arrossegava dos carros de dos eixos que el van emprar per al transport de peces per a la construcció de la fàbrica de ciment i en els primers anys pel transport de ciment des del Clot de Moro fins a l¡estació de Guardiola. Però si el material motor era singular no ho era menys els remolcat
Bé volia fer un relat d'aquest vagons acompanyats de les fotos que tinc però ara no em deixa entrar, però ho faré,
Fins aviat, Ignasi.
| |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dc Gen 20, 2016 11:00 pm | |
| - ignasibaga escrigué:
- ... la primera locomotora era d'un tren de carretera que arrossegava dos carros de dos eixos que el van emprar per al transport de peces per a la construcció de la fàbrica de ciment ...
El tren Renard, que era una cosa semblant a aquest: I que al final va acabar tot estrepitosament, més o menys així: | |
|
| |
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dj Gen 21, 2016 10:05 pm | |
| Hola Amadeu i tots els demés. En Salmeron diu diu que el tren de carretera era Best Una curiositat de les màquines que han representat el Carrilet de La Pobla era que la seva potència era tant sols de 50cv, fet que va ocasionar nombroses anecdotes. Però per a mi els vagons també van ser molt peculiars aquests vagons eren de bogis, però d'uns bogis molt peculiars que comptaven amb una plataforma pel fre que actuava sobre els dos eixos, com es pot veure en la següent foto, la caixa era de vores mitjanes amb portons a cada banda, els originals eren plans, però es van anar modificant afegint a les capçaleres un triangle que suportava una barra que anava de punta a punta de la caixa on s'hi penjava una lona que protegia la mercaderia de la pluja i la humitat, que encara els feia més peculiars. al darrera d'aquest bogi en que hi ha un nen que hi juga es veu una dresina que la nomenaven "la aranya", de la que també hi han diferents anècdotes. De vagons de viatgers n'hi havia de 5 en total, 3 de purs i dos viatgers-furgó equipatges i paqueteria. També eren molt curiosos, s'hi accedia pels extrems on hi havia una marquesina tancada amb una vidriera i a on hi havia el fre, en l'interior hi havia un banc a banda i banda, de manera que els viatgers quedaven d'esquena a la finestra, a més per facilitar la circula pels passadís central el sostre feia un sobre alçat molt peculiar. No he trobat cap foto dels vagons de viatgers purs ja que es feien servir com a reforç o en trens de viatgers purs, normalment els trens estaven formats pels vagons de mercaderies i al final un vagó viatgers-furgó aquesta foto sembla acolorida artificialment. Jo hi tinc una apreciació especial a aquest tren per la proximitat i records, encara que siguin minsos, la foto del meu avatar ho representa. El vaig reproduir a escala 1/87, H0i, amb via, motorització i rodaments de Märklín Z on es veu la màquina 11 i un dels vagons de mercaderies esmentat però n'hi havia un altra que també m'agradava molt un dels vagons de viatgers un viatgers-furgó Però aquest trenet comptava amb l'estació més estreta de la història, Riu-tort Bé prou rotllo per avui. Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dj Gen 21, 2016 10:51 pm | |
| | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dj Gen 21, 2016 10:58 pm | |
| | |
|
| |
josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya Dj Gen 21, 2016 11:30 pm | |
| De rotllo res de res!
Tot plegat tant l'antigor com la teva reproducció tenen un encant indiscutible.
Gràcies. | |
|
| |
Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya | |
| |
|
| |
| Els ferrocarrils industrials i miners a Catalunya | |
|