El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 21, 2015 2:10 am
OK
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 21, 2015 4:17 am
Déu n'hi do lo que s'ha perdut només en tramvies. El meu pare va fer la mili a Bcn durant els any 60 i sempre m'explicava aventures que tenien amb els tramvies....
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 21, 2015 4:22 am
Dels tramvies elèctrics qui més qui menys se'n recorda o són a la memòria popular. El que ja ha quedat ben oblidat és aquesta flota de locomotores a vapor que ara només pot sorgir de l'incansable esperit d'investigació d'alguns. Barcelona devia ser apassionant en aquella època.
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 21, 2015 8:34 am
Amb aquestes últimes fotografies i informació en els enllaços 'El Tramvia de Sant Andreu' pot ser fàcil de reproduir, hi ha mesures de referència i una molt bona imatge d'una maquina preservada.
La combinació de fusta i metall pot donar una molt bona imatge
Quina és l'altra línia a mirar?
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 21, 2015 8:38 am
TramBlau escrigué:
...Quina és l'altra línia a mirar? ...
Si ja estàs, ara tocaria veure el material rodant del Calderí.
Tot i que referir-se a ell com a tren de Palau em sembla poc adecuat, doncs per tota la comanca se'l coneixia com al Calderí... on Palau era simplement un baixador més de la línia... i de fet és on van esborrar més aviat qualsevol rastre del tren, doncs passava pel carrer principal de Plegamans, un dels dos nuclis que conformaven al poble i que més va creixer desprès de la postguerra al estar al voltant de la carretera...
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 21, 2015 9:54 pm
Olot escrigué:
El que caldria és una recopilació en imatges del material que hi va circular. Suposo que aquí ens en pot aportar alguna cosa en Pau.
No tinc cap imatge original, la majoria son del llibre del Salmerón...
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dc Jul 22, 2015 9:44 am
Pau veig que no hi ha molta més informació del Calderí
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona) 1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm) 1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm) 1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1903 Badalona Montgat 1905 Mollerussa Balaguer 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
He marcat en vermell les línies que crec que ja tenen prou informació per poder seguir amb la següent, i per seguir podem fer un tastet, 1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm)
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dc Jul 22, 2015 5:43 pm
En qualsevol cas, Pere, en els enllaços que tu has posat ja es veu el material del tren de Mollet a Caldes. Només cal buscar entre el material de RENFE i se'n poden trobar més dades.
Estic preparant l'inventari de material del tren de Girona a Palamós i Banyoles per a posar-lo aquí.
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dj Jul 23, 2015 4:25 am
El material rodant principal del Calderí van ser 3 locomotores 0-3-0T construides per La Maquinista Terrestre y Marítima de Barcelona, justament el que va coincidir amb el periode d'"esplendor", amb la següent numeració:
Nº 5 - Palau -> Propietat de HUNOSA, crec recordar que està preservada en un museu al Cantabric Nº 6 - Caldas (i no pas Caldes) -> Preservada al Museu de Vilanova i la Geltrú Nº 7 - Remei -> Desballestada a finals dels 50
A la web que ens va passar el Pere, ho explica molt bé... crec que no cal repetir-ho.
De la 5 i 6 podrem trobar alguna imatge d'epoca... i les que vulguem actuals... De la 7 no estic segur que surti a cap imatge d'epoca... no sé perquè però sempre va ser com "l'anaguet lleig" de la companyia, malgrat que va ser l'única que van comprar nova directament a fàbrica...
De les primeres màquines, 1 a 3 , dels inicis de la companyia pràcticament no se'n sap res... i no hi ha material gràfic de cap mena...
De la 4 ben poca cosa... la tenien de reserva, que no vol dir en estat de funcionament, per una qüestió merament legal, la majoria del temps... i quan funcionava feia serveis de maniobra al dipòsit de Caldes de Montbui...
Finalment, la nº 1395 - Tirso de Molina, famosa perquè surt a una imatge, no se li l'hauriem d'incloure entre el material del Calderí, doncs va circular quan la companyia ja havia clausurat feia alguns anys... durant les col.lectivitzacions durant la guerra civil...
I parlant de lleis... sembla que existia un normativa que per oferir servei regular de viatgers, era necessari tenir en reserva un convoi igual al que prestava el servei regular... és per això que al Calderí van adquirir 5 i 6... i més tard la 7 (quan la 4 va ser pot fiable), perquè segons els llistats de km anuals fets per cadascuna de les locomotores, sempre n'hi havia una de les 3 fora de servei durant llargs periodes de temps... suposo que per fer-ne un manteniment a fons als magres tallers de la companyia o a tallers externs...
El Calderí tenia molts pocs vagons de propietat... i habitualment utilitzava material llogat a la companyia del Nord... la majoria de material va quedar abandonat a la via on va ser expoliat fins que van decidir desmantellar el que en quedava... quasi 20 anys més tard del tancament... (pel que m'han comentat, no crec que els costes gaire fer-ho, i m'inclino a pensar que va ser més que res un tràmit administratiu per treure el material de l'inventari oficial)....
Al mateix va passar amb el traçat... quan van decir arrancar-lo per ampliar la carretera, la majoria de trams no hi havia ni rastre dels carrils o cap altre resta de ferro... diuen que més d'un porxo de la comarca està fet amb carrils del Calderí enlloc de bigues...
Pel que fa a les estacions propies
- primera en desapareixer va se l'estació de Palau...
- a mitjans-finals dels 70 la gran estació de Caldes per construir l'horrible central de Telefonica, l'explanada ocupada pel pàrquing d'autobusos de l'empresa Sagalès, que durant molt va gaudir de la conseció de la línia de transport sota el nom de FYTSA - Ferrocarriles Y Transportes SA i un descampant on muntaven les atracions de la festa major... ara hi ha un gran parc, una estació d'autobusos, una biblioteca i l'horrible edifici de la Telefonica...
- l'estació de Gallecs va romandre amb estat força ruinós al costat de la carretera, fins a mitjans dels 90, la van endarrocar per fer el polígom industrial de la Riera de Caldes... ara hi ha una rotonda...
- l'estació de Santa Perpètua va ser de que aguantar més... tot i que tapiades les obertures i pintada amb els colors corporatius de la benzinera veina que se la va apropiar i que utilitzava de magatzem... fins que a principis del segle XXI, les excavadores l'INCASOL la van endarrocar en una nit de fosca, sense autorització municipal, per ampliar la carretera i fer els accessos al flamant CIM Vallès... penso que encara hi ha algun funcionari que la busca i algun altre que dona excuses... o eren explicacions...
ut800035 (†) Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dj Jul 23, 2015 9:08 am
A Sabadell Sagalès encara te una línia amb el nom de Fytsa, amb sembla que es la de Sentmenat
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dj Jul 23, 2015 10:06 am
Hola a tots.
Acabo de veure el fil.
Excel·lent, un tema apassionant, però aquí hi pot arribar a haver una quantitat de informació impressionant que caldrà un ordenament fet amb molta cura per anar dirigint cada informació al lloc que correspongui, ara ja s'han tocat diferents coses.
Tant sols esmentar que en el llistat del ferrocarrils hi voldria fer un incís, Com diu l'Amadeu els Catalans es van constituir el 1919 per la unió de les tres companyies que esmenta però hi trobo a faltar que aquestes van funcionar individualment fins a les hores, llavors faltaria esmentar que el Ferrocarril econòmic de Manresa a Berga va entrar en funcionament el 1885, el Central Català (Martorell a Igualada) va iniciar la seva tasca el 1893 i finalment el el Camí de Ferro del Nord-est d'Espanya (NEE) (Barcelona-Magòria a Martorell-Vila) el 1912.
Per altra banda que el carrilet de Guardiola a Castellar de N'Hug va iniciar els servei de mercaderies el 1912 i el de viatgers el 1914.
Fins aviat, Ignasi.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dj Jul 23, 2015 5:47 pm
Correcte.
No vaig mencionar cada una de les línies que formaren la CGFC perquè la llista no és més que un index per l'ordre a seguir, i el material de Catalans el veurem tot junt, vingués de la companyia que vingués. L'objectiu d'aquest fil és inventariar el material que ha circulat per Catalunya, i em semblava més senzill posar tot el de Catalans junt. Però tot això ja ho veurem quan hi arribem.
Ara estic preparant el material del Girona Palamós i Banyoles. Sento trigar tant, però aquesta setmana he tingut una sèrie de complicacions. A veure si aquesta tarda o vespre puc tancar el tema.
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dv Jul 24, 2015 7:39 am
Olot escrigué:
A partir de l'informació que ens ha donat a conèixer en Pere, la llista quedaria així:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos)1880 El Calderí (via ampla espanyola -1676 mm-) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona) 1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm) 1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm) 1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1911 El tramvia de la Rabassada. (via de 1435 mm) 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
Data desconeguda
? Badalona-Mongat
Dons ja hem arribat al 1887, i ara tractem el tren de Girona a Palamós i Banyoles
Aquest petit tren de via de 75 cm va tenir un bon assortit i varietat de màquines.
El tren es va inaugurar amb les tres màquines tipus 030T nº 1, 2 i 3, construïdes per Carels Frères, el 1886. El 1920 la nº 2 va passar a la Compañia Española Minas del Rif, al protectorat espanyol del Marroc.
Una imatge d'aquestes màquines:
L'any 1887 mateix Krauss va construir tres màquines més (model D3) tipus 030T, que es numerarien 4, 5 i 6. Les dues últimes també varen anar a parar a la CEMR el 1920. Aquestes eren les màquines:
Les màquines 7 i 8 varen ser construïdes per la casa Hohenzollern AG l'any 1907. També eren de tipus 030T. Ambdues varen passar al FC Onda Grao Castelló el 1960. Si be en el seu origen les dues màquines eren idèntiques, després varen patir alguna transformació que les feia una mica diferents.
Aquesta era la 7
I aquesta la 8
L'any 1912 la Société Franco Belge de Matériel de Chemin de Fer va construir dues màquines més per aquest tren, de tipus 030T, que passarien a ser les 9 i 10. Foto d'aquestes màquines:
A continuació venia una sèrie de 6 màquines 020T construïdes per Orenstein & Koppel el 1910, que portarien els números de la 11 a la 16. La 12, la 14 i la 15 varen passar el 1956 al FC Valdepeñas Puertollano. Són aquestes:
La màquina nº 17 va ser construïda per Jung el 1929 i era de rodatge 040T.
I finalment la última sèrie de màquines a vapor era formada per dues màquines, les 18 i 19, construïdes el 1929 per Euskalduna. Aquestes eren 030T. Aquestes dues màquines varen passar al FC Onda Grao Castelló el 1957, quan es va clausurar el tren de Girona a Palamós i Banyoles.
A part de totes aquestes màquines també n'hi va haver alguna del tren de Sant Feliu que va circular per el tren de Girona a Palamós i Banyoles durant la guerra civil. Però com que això només va ser un fet puntual aquestes màquines ja les veurem quan parlem del Feliuet.
També hi va haver una màquina dièsel de tres eixos construïda el 1935 per Metalurgica San Martin, i que al tancar-se el tren va passar al Ferrocarril de Valdepeñas a Puertollano, i més tard al tren de Girona a Sant Feliu. Aquest model devia ser de les primeres dièsel que es varen construir.
En els intents de modernització, aquest tren també va intentar modestament construir un automotor a partir de motoritzar un dels cotxes de dos eixos.
I per acabar amb el material motor, cal esmentar un automotor que hi va haver, que va ser construït en nombre de tres exemplars, per la firma Krupp. D'aquest automotor n'hi ha molt poques imatges.
Fins aquí tot el material tractor d'aquest petit tren, que no era tant petit si veiem la gran quantitat i varietat de locomotores que va tenir. Crec que no m'he deixat res.
Editat per darrera vegada per Olot el Dv Jul 24, 2015 9:23 pm, editat 4 cops en total
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dv Jul 24, 2015 7:08 pm
Fantàstic, aquest fil ja fa goig. Molt bonics els automotors.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dv Jul 24, 2015 7:11 pm
Donat que la foto de l'automotor és de molt mala qualitat i mai es veu sencer, en poso dues més que he trobat per la xarxa per a millorar la seva visió:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dv Jul 24, 2015 7:41 pm
Be, perdoneu: faig una petita rectificació/ampliació sobre el material a vapor d'aquest tren. Aquesta màquina se m'havia escapat.
L'any 1945 el tramvia del baix Ampurdà va rebre una màquina del FC Onda Grao Castelló (la nº 7), i va estar circulant per aquesta línia fins l'any 1956 en que es va tornar a la seva línia d'origen:
(la foto és d'una germana, la 6, però eren idèntiques)
Més tard, l'any 1965, aquesta màquina va tornar a Girona, ja que la línia OGC es tancava i FEVE (que llavors ja explotava el tren de Sant Feliu, la va passar a aquesta línia.