El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dv Jul 24, 2015 9:27 pm
Olot escrigué:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos)1880 El Calderí (via ampla espanyola -1676 mm-) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona)1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm) 1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm) 1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1911 El tramvia de la Rabassada. (via de 1435 mm) 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
Seguint per ordre arribem al 1892 a on s'inauguren dos trens. Començarem per el primer: el tren de Sant Feliu a Girona. Aquest tren que també era de via de 75 centímetres va disposar només de tres tipus de màquines molt semblants entre elles.
Entre 1890 i 1892 la casa Krauss va construir les sis primeres màquines d'aquest carrilet (model A6), numerades de la 1 a la 6. El seu rodatge era 031T i tenien una semblança remarcable a les locomotores Kraus austríaques tipus U.
Un fet curiós d'aquestes màquines és que en el seu estat original portaven un para-guspires que després va ser suprimit:
(foto extreta del llibre Carrilets de España y Portugal, de M Maristany)
La segona sèrie de màquines que va tenir aquest el Feliueut estava formada per dues màquines numerades 11 i 12, construïdes l'any 1925 també per Krauss. Aquestes eren de rodatge 041T i eren el model Krauss 45cf:
Durant la guerra civil aquestes dues màquines varen estar donant servei en el tren de Girona a Palamós i Banyoles. En acabar la guerra varen tornar al seu origen.
Més tard, el 1955, varen ser venudes a la Fabrica de Mieres, a Asturies. Allà varen sofrir notables modificacions, entre les que se'ls hi va canviar el rodatge, que va passar a ser 032T.
El tercer tipus de màquina que va tenir aquest ferrocarril ja l'hem vist abans:
(la foto és d'una germana, la 6, però eren idèntiques)
Al final dels seus dies el tren de Sant Feliu estava explotat per FEVE, igual com el tren de Onda a Grao i Castelló. Al tancar aquesta darrera línia es varen traspassar les màquines nº 5 i 7 al ten de Sant Feliu.
Tal com hem vist abans, la nº 7 ja havia circulat a la línia de Girona a Palamós i Banyoles entre 1945 i 1956.
Per acabar, hi va haver el petit tractor dièsel procedent del FC de Valdepeñas a Puertollano, i que abans havia sigut de tren de Palamós, que ja hem vist abans:
Hi ha molta més informació i imatges d'aquest tren i del de Palamós en els següents links:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Ds Jul 25, 2015 9:21 pm
Olot escrigué:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos)1880 El Calderí (via ampla espanyola -1676 mm-) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona)1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm)]1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm) 1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1911 El tramvia de la Rabassada. (via de 1435 mm) 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
Be, estàvem a l'any 1892, en que també s'inaugura el Cremallera de Montserrat.
Aquest tren de via mètrica va tenir tres tipus de màquines a vapor, totes les màquines funcionaven només amb tracció per cremallera, i totes elles tenien rodatge 021T:
La primera era una sèrie de cinc màquines numerades de la 1 a la 5, que havien estat construïdes el 1892 per la firma Société Française de Constructions Mécaniques (Anciens Établissements Cail).
Després hi havia la màquina nº 6, que havia estat construïda per SLM (Swecherishce Lokomotive und Maschinnenfabrick) l'any 1892 per al ferrocarril de Mont Revard (Savoia francesa), i que després va passar al Ferrocarril del Conrnengrat, ferrocarril que al final la llogaria al FC Vilars-Bretaye fins l'any 1921 que la vendria al Cremallera de Montserrat.
Foto de fàbrica:
Es dóna el cas de que aquesta màquina va ser construïda per una pendent diferent a la del tren de Montserrat, i se l'hi va haver de modificar l'inclinació de la caldera, cosa que l'hi va donar el mot de "la Geperuda" que era com se la coneixia popularment.
Les màquines nº 7 i 8 també havien estat construïdes per SLM els anys 1921 i 1932 respectivament.
Fins aquí el material tractor de la primera època. Com tots sabeu aquest tren va ser clausurat el 1957 i reconstruït i reobert quasi 50 anys més tard, l'any 2003, constituent un dels molt pocs cassos existents a Europa de trens locals no turístics clausurats i reconstruïts.
Tots coneixeu el material de la nova època, els automotors Stadler:
I la màquina dièsel, que després va passar al cremallera de Núria:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Ds Jul 25, 2015 10:55 pm
Olot escrigué:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos)1880 El Calderí (via ampla espanyola -1676 mm-) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona)1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm)]1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm)1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes) 1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1911 El tramvia de la Rabassada. (via de 1435 mm) 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Tramvia Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
Arribem al 1895 i toca el tren d'Olot a Girona.
La primera sèrie de màquines que va tenir aquest tren estava formada per 5 màquines angleses construïdes per diversos fabricants: Falcon Engine, Brusch Electrical Engeenering Co Ltd, i Kerr Stuart, si be totes eren pràcticament idèntiques. El seu rodatge 031T
Aquesta màquina ja la hem vist al tractar el tren de Reus a Salou perquè la nº 4 va acabar els seus dies allà després d'anar un temps al FC Calahorra Arnedillo, a on va ser llogada.
Igualment la nº 2 va ser venuda als Ferrocarriles Secundarios de Castilla el 1920.
Al prolongar la línia fins a Olot el 1911 es va necessitar més material, i es varen comprar 5 màquines més a la firma Saint Léonard (Bèlgica). Aquestes fóren construïdes entre 1911 i 1913 i es numeraren de la 6 a la 10. Aquestes eren de rodatge 130T.
Les 9 i 10 varen ser llogades uns anys als FFCC Secundarios de Castilla durant uns anys a partir de 1926.
Imatge de les St Séonard:
I finalment hi varen haver quatre màquines construïdes per La Maquinista Terrestre i Marítima, de Barcelona, l'any 1926. Aquestes eren de rodatge 131T i varen ser numerades de la 21 a la 24.
A demés d'aquestes màquines també hi va haver tres màquines més procedents del FC Mollerussa a Balaguer, que varen ser cedides un temps al tren d'Olot durant la guerra civil. No tinc constància de que arribessin a circular. Com que el seu pas per aquest ferrocarril va ser molt efímer, les imatges corresponents a aquestes màquines ja les veurem quan toqui tractar del tren de Mollerussa a Balaguer.
Això és tot en quant a la tracció a vapor, però a demés hi va haver dos automotors dièsel tipus Ferrostaal, de transmissió hidràulica, que eren els números 2017 i 2018. També hi va haver un tercer automotor cedit temporalment (el nº 2012) per a utilitzar mentre es feia una gran reparació als altres dos. Malauradament aquest automotor va arribar en molt mal estat i va caler reparar-lo abans que els altres. Tan aviat com va estar reparat, en prou feines va donar servei ja que l'Estat el va reclamar de seguida.
Aquests automotors Ferrostaal varen circular per moltes línies a la península Ibèrica, i a Catalunya també n'hi va haver als Ferrocarrils Catalans, com veurem més endavant.
Aquesta és l'imatge d'un automotor Ferrostaal de la línia Olot-Girona:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 26, 2015 8:48 am
Olot escrigué:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos)1880 El Calderí (via ampla espanyola -1676 mm-) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona)1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm)]1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm)1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1911 El tramvia de la Rabassada. (via de 1435 mm) 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Tramvia Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)
És el torn del tren de Mollerussa a Balaguer.
Aquest petit tren de via mètrica va tenir només dos tipus de màquina de fum.
La màquina nº 1 va ser construïda per Orenstein & Koppel l'any 1900. Era de rodatge 020T. No hi ha gaires fotos d'aquesta màquina, però una podria ser aquesta:
Com que l'imatge no és de gaire qualitat, en poso una altra extreta del catàleg OK, que és d'un model pràcticament igual al del tren de Mollerussa:
Aquesta és una de les màquines que he mencionat abans que varen estar al tren d'Olot durant la guerra civil.
Les demés màquines eren totes 030T i també varen ser construïdes per Orenstein & Koppel el 1900. Aquestes es numeraren de la 2 a la 6
Una altra foto de la part del davant
Una curiositat d'aquestes màquines és que la roda central era cega (no tenia pestanya).
Les màquines nº 3 i 6 varen estar al tren d'Olot durant la guerra civil.
A demés d'aquestes també hi va haver una petit tractor amb motor tèrmic, també construït per OK el 1928. En realitat aquesta màquina pertanyia a la sucrera i la seva funció era maniobrar els vagons per les vies de les seves dependències.
[/quote]
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dg Jul 26, 2015 8:58 am
Ara tocaria el torn al tramvia de la Rabassada.
Com que no és de via estreta no en tinc informació. Tan sols sé que quatre automotors varen ser venuts al FC del Carreño. Com que aquest tren és de via mètrica varen ser reconvertits.
Només tinc la foto del furgó automotor del FC del Carreño, que és un dels que venien de la Rabassada:
Per tant, seria interessant que els qui estaven interessats en aquest tramvia (Pau) o en Tramblau, que segurament tindreu dades, en diguéssiu alguna cosa vosaltres (o qui vulgui).
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 2:57 am
La línia de l'Arrabassada va ser inaugurada amb quatre Tramvies de lloguer a la companyia de Marsella
També van prestar servei de lloguer 'Les Tramways de Barcelone' cotxes de la sèrie 200, la línia sortia de la pça. de Catalunya.
El 1923 es creà una nova companyia, 'Tranvías de Montaña, SA' que es féu càrrec del negoci i adquirí nou material mòbil. 4 tranvías i furgó per a mercaderies.
Durant la Guerra Civil, l'empresa fou incautada per 'Tranvías de Barcelona Colectivizados' que la convertí en línia 28 'Pça. Catalunya - Arrabassada'
El material i les instal·lacions romangueren inactius i intactes fins el 1956, quan es decidí la seva supressió definitiva i es vengueren 3 dels cotxes al 'F.C. Carreño' on serien desballestats anys després.
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 5:53 am
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 5:54 am
Ostres, sí que hi havia coses!. Hi havia.....
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 6:05 am
No queda res. Alguna runa d'algun edifici, els pedestals d'algun pont, alguna trinxera, algun terraplè, alguna "via verda"... Molt pocs edificis han estat mantinguts, fins i tot a alguns se'ls hi ha donat alguna utilitat pública (cassos comptats), i molt poc material salvat.
Tota la vida recordaré amb dolor quan poc després de tancar el tren d'Olot, es va reunir tot el material a l'estació de Girona i se'l va encendre perquè es cremés tota la fusta, i així poder aprofitar la ferralla. Això només és un exemple. Un exemple del que jo vaig ser contemporani, com tants d'altres.
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 6:40 am
Del casino de l'Arrabassada hi ha prou informació, encara que jo en viure a Horta tota la meva vida vaig poder relacionar-me amb alguna de les persones que van treballar allà, un d'ells era veí, aquest home sempre va dir que el casino es va venir a baix per culpa de la prohibició del joc a Espanya en els anys 30, des dels poders centrals els preocupava la gran quantitat de gent adinerada que acudien, els casinos eren llocs on es conspirava i s'aconseguia diners en efectiu per a determinades banques, i havien de tallar les ales a aquesta burgesia. Bé com veieu res no canvia.
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 9:48 am
Pere, si m'avises quan ja hagis posat tot el que toca, continuaré amb la llista.
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 9:56 am
Em sembla Amadeu que amb tot això ja és suficient, seguim amb la llista
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: El Ferrocarril a Catalunya Dt Jul 28, 2015 5:47 pm
Gràcies, Pere.
Per l’ordre que estem seguint, ara hauríem de parlar del tren de la Pobla de Lillet, que anava des de l’estació de CGFC de Guardiola fins a la fàbrica de ciment del Clot del Moro, a la Pobla de Lillet.
Però com que en Narcís ha obert el fil a on s’explicaran els trens industrials de Catalunya, ja el poso allà donat que aquest tren era de naturalesa totalment industrial.
Així, dons, ara tocaria el tramvia de Montgat a Tiana:
Olot escrigué:
1875 Barcelona-Sant Andreu (Cía Anonima de Tranvias y FFCC Economicos)1880 El Calderí (via ampla espanyola -1676 mm-) 1883 Reus-Salou 1883 Barcelona-Badalona (Tranvia del Litoral de Barcelona)1887 Girona Banyoles, Girona Palamós (Tramvia del Baix Ampurdà o Ferrocarriles Economicos Españoles) (via de 75 cm)]1892 Girona-Sant Feliu de Guixols (via de 75 cm)1892 Cremallera de Montserrat (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)1895 Olot-Girona 1905 Mollerussa Balaguer 1911 El tramvia de la Rabassada. (via de 1435 mm) 1914 Guardiola-Castellar de N'hug (via de 60 cm) 1916 Mongat-Tiana (Tranvia Eléctrico del Litoral Catalan) 1919 Ferrocarrils Catalans (Fusió del FC Central Català, Tranvia o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga, Camino de Hierro del Nordeste de España, i posterior construcció del Martorell-Manresa, i que el que queda d'això és avui explotat per FGC), però la línia més antiga d'aquestes que es fusionaren per a formar la CGFC va ser inaugurada el 1885. 1926 Tortosa-La Cava 1928 Tramvia Argentona-Mataró 1931 Cremallera de Núria (Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes)