El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Sallanches (Haute-Savoie France) Edat : 57 Data d'inscripció : 07/11/2021 Nombre de missatges : 1332
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dc Jul 26, 2023 10:49 am
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dc Jul 26, 2023 8:06 pm
Olot escrigué:
Sisu escrigué:
... No siguis dolent Amadeu, 2 o 3 dies mínim per treballs al circuit i els altres 4 per jugar/visites, etc.....
Bueeeeeno, vaaaaale: 4 dies per a jugar i per a les visites. Ara caldrà que vinguis!!
ignasibaga escrigué:
Perfecte, Amadeu. Es tracta de gaudir del tren, el temps que destinem a cada cosa és cosa nostra i forma part de la nostra llibertat, però fer córrer trens, repassar material motor, fer transformacions, fer tasques a la construcció del circuit, o de la xarxa elèctrica, o de .... .... tot forma part del hobby, quan fas una cosa no pots fer l'altra, però ara pots diversificar la tasca i tot plegat va millor, la qüestió és no deixar-ne cap enrere.
I tant que si!
Haurem de manegar-ho d'alguna manera.....
KTK Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) Edat : 60 Data d'inscripció : 08/10/2013 Nombre de missatges : 1261
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dj Jul 27, 2023 3:04 am
Moltes felicitats !!! És un plaer veure en ple funcionament el circuit. Soposo que per tu encara més, després de la feinada. Sens dubte una merescuda recompensa !!!
Salut Xavi -KTK-
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dj Jul 27, 2023 9:17 am
Moltes gràcies, Xavi!!
Espero que ja estiguis millor de les dolències del teu peu. I si és així, torna quan vulguis! No fa gaire que vares venir, però hi ha prou canvis des de llavors com per a justificar una altra visita... i si a sobre el tren va per a tot arreu, encara valdrà més la pena!
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dj Jul 27, 2023 9:34 am
Escolteu, nois, tots (i quan dic tots, vull dir TOTS) esteu convidats a venir quan vulgueu, per a comprovar l'estat dels FFCC de La Terrassa, i per a gaudir de les circulacions. Igualment podeu portar material, si així ho voleu.
No sigueu cars de veure, que les visites em motiven!
A demés, no us podeu pas perdre pel camí perquè aquest enllaç us ajudarà:
A TramBlau, josepmaria, TOG, KTK y a RailwayManiac Els hi agrada aquesta publicació.
RailwayManiac Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sallanches (Haute-Savoie France) Edat : 57 Data d'inscripció : 07/11/2021 Nombre de missatges : 1332
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 5:34 am
Simplement extraordinari! No m'atreveixo a imaginar el plaer que ha de ser veure circular tots aquests trens en un entorn així!
Només em sorprèn el gran maç que rellisca quan el tren que remolca no pesa molt... Les rampes són dures?
Amicalment,
Christophe
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 7:40 am
RailwayManiac escrigué:
Simplement extraordinari! No m'atreveixo a imaginar el plaer que ha de ser veure circular tots aquests trens en un entorn així!
Només em sorprèn el gran maç que rellisca quan el tren que remolca no pesa molt... Les rampes són dures?
Amicalment,
Christophe
Rellisca perquè no hi ha aplicat el teorema Sesplugues, aquestes màquines pesen poc per la força que tenen
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 9:32 am
El teorema Sesplugues ? Ja ho saps, jo, teoremes... Jo només conec Tales i Pitàgores!
Al catàleg LGB de 1981 hi ha una taula que il·lustra la capacitat de tracció de les locomotores. El mall està present a la taula però està escrit que encara no s'ha provat. D'altra banda, el cocodril té una capacitat de remolc de 60 eixos!...
Amicalment,
Christophe
alejandro sasplugas Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 9:44 am
Donçs ara ja em coneixes , els companys varen bateixar el meu sistema que consisteix amb lastrar les maquines amb 2 kg per eix tractor , originat perque el meu circuit te fortes pendents , el pots veure a " el circuit dels sasplugas" Aclareixo que despres de 30 anys d aplicar aquest sistema les meves maquines LGB no han sofert problemes i els meus trens solen remolcar composicions de 8 a 10 vagons.
Olot Mestre d'obres
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 9:46 am
ignasibaga escrigué:
RailwayManiac escrigué:
Amicalment,
Christophe
Rellisca perquè no hi ha aplicat el teorema Sesplugues, aquestes màquines pesen poc per la força que tenen
Home, la pendent és relativament forta. En realitat no tenia de passar mai del 35 per mil en tot el traçat, però aquí em vaig excedir una mica i vaig sobrepassar lleugerament els 38 per mil. Però el tren que remolca la Mallet es molt pesat.
Tal com ja ha dit en Ignasi, Christophe, podria llastar una mica la màquina, aplicant el teorema Sasplugas... Aquesta, precisament té bona adherència i encara està amb el pes amb el que ve de fàbrica.
Però aquí en realitat estava fent una prova d'adherència, motiu per el que he forçat l'allargada del tren de vagons molt pesats. En quan tingui les vies ben muntades, fixades i amb balast, començaré a fer proves d'aquest tipus amb totes les màquines, per a saber quines he de llastar i amb quant.
Si voleu us en passaré vídeos, tot i que penso que serà molt avorrit...
A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.
KTK Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) Edat : 60 Data d'inscripció : 08/10/2013 Nombre de missatges : 1261
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 10:04 am
Olot escrigué:
Moltes gràcies, Xavi!!
Espero que ja estiguis millor de les dolències del teu peu. I si és així, torna quan vulguis! No fa gaire que vares venir, però hi ha prou canvis des de llavors com per a justificar una altra visita... i si a sobre el tren va per a tot arreu, encara valdrà més la pena!
O sigui que torna quan vulguis!
Serà un plaer i seria un gran honor poder veure circular algun trenet de Kargòlia pels carrils de La Terrassa !
Moltes gràcies Amadeu !!!
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 10:37 am
Potser sóc jo qui no se n'adona: el tren pot ser més pesat del que m'imagino.
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 11:31 am
Caram quina evolució desde aquell dia de 1 de Maig pasat que vaig venir amb en Alberto!! Ja hi estaves en plena carrrera ,i Dèu n´hi dó amb la notable evolució. Et felicito per la feina feta i per haver-nos fet patíceps de tan gran i grata(o ingrata pel que sigui) tasca de un som-ni de tants anys ,que ja va harribant ,per fí,i o finalment,cap a el seu desenllaç. Sense saber que mes posar mestre. Senzillament
Olot Mestre d'obres
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 7:50 pm
KTK escrigué:
... Serà un plaer i seria un gran honor poder veure circular algun trenet de Kargòlia pels carrils de La Terrassa ! Moltes gràcies Amadeu !!!
El plaer serà per tots dos, però l'honor serà meu, de poder veure circular trens de Kargòlia per a casa meva.
el terrat de margarit escrigué:
Caram quina evolució desde aquell dia de 1 de Maig pasat que vaig venir amb en Alberto!! Ja hi estaves en plena carrrera ,i Dèu n´hi dó amb la notable evolució. Et felicito per la feina feta i per haver-nos fet patíceps de tan gran i grata(o ingrata pel que sigui) tasca de un som-ni de tants anys ,que ja va harribant ,per fí,i o finalment,cap a el seu desenllaç. Sense saber que mes posar mestre...
Moltes gràcies, Roger, per aquestes paraules tant agradables per a mi...
Encara no està pas acabat, i encara hi ha molta feina a fer! Tot i que ara ja no és cap marató.
Tal com ja he dit abans, si vols tornar t'agradarà. I seràs benvingut.
A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 8:28 pm
I tant que penso tornar-hi!! Això mereix visita si o si!!
Olot Mestre d'obres
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dv Jul 28, 2023 8:30 pm
Ara ho has dit!! Dons pots venir quan vulguis.
RailwayManiac escrigué:
Potser sóc jo qui no se n'adona: el tren pot ser més pesat del que m'imagino.
El tren té un comportament molt diferent quan és pla o quan ja hi comença a haver-hi un petit desnivell. És natural: en pla, només els carrils suporten el pes dels vagons (per a dir-ho de manera molt simplificadament), i la locomotora només ha de vèncer l'inèrcia per a posar el tren en marxa. Això és ben fàcil. Podem imaginar-nos fàcilment una persona o un grup de persones empenyent un vagó.
Però encara per a palpar més el que miro d'explicar, potser serà més fàcil per a comprendre empènyer una vagoneta de mina, ben carregada de mineral, que és un esforç més fàcil d'imaginar.
Estant en pla ja fa suar molt... però imagina't que arribes a un punt en que la via faci una mica de pujada... llavors ja necessitarem ajuda, o acabarem treien el fetge per la boca!
Perquè?, doncs perquè ara ja no només hem de vèncer la inèrcia, sinó que a demés també la força de la gravetat, que té tendència a empènyer el vagó cap avall. Podem comprovar la força de la gravetat deixant anar aquesta vagoneta, i veurem com, de seguida, agafarà velocitat en direcció cap avall!
Això té molta importància en els nostres trens, com en els reals. Per això cal fer les pujades constants, i sobre tot, limitar-les d'acord amb l'allargada dels trens que hi farem passar, donat que a més vagons, més força de gravetat a vèncer. En el punt a on avui la màquina patina, vaig haver de modificar la pendent perquè tot d'una se'm va acudir de fer-hi passar una via per a sota, que hauria d'anar a Sot del Bac. Resultat, la pendent modificada no és del tot uniforme i, allà a on puja més és a on la màquina no puja. Això és el que passa.
O sigui que podria millorar el comportament dels trens si puc arribar a fer més uniforme la pendent.
A mi m'agrada molt aquesta part "científica" del tren. Em passaria la vida fent proves en aquest sentit, i ara que tindré el circuit en marxa i amb la via ben muntada, no pararé.
M'encanta determinar el nombre de vagons que pot remolcar cada màquina, i veure si puja o no puja. Ara amb un vagó més... ara amb un de menys... ara posant una mica de pes a la maquina.
El teorema Sasplugas és molt bo, i funciona de forma general. Per exemple la meva Alsthom pesa 8 kilograms (la d'en Sasplugas va ser modificada i en pesa 12 és a dir un 50 per cent més!!). Això dóna un pes adherent de 1 kg per roda (2 per eix) en la meva de 8 kg, o de 1,5 kg per roda (3 per eix) en el cas de la de 12 Kgs. En Sasplugas ha de fer uns ponts ben resistents!
Aquest pes converteix la màquina en una bèstia capaç d'arrossegar-ho tot. Però a mi m'agradaria treballar em més precisió: jo no vull pas que qualsevol màquina m'arrossegui tots els trens per a tot el circuit, sinó que una petita Stainz amb, per exemple, 4 vagons pugi be, però amb 6 ja li costi una mica més, mentre que una Mallet ja ha de poder amb 6, i potser, si els vagons van descarregats, amb 8 i tot.
Bé fins aquí la classe d'avui. Si ho voleu, en la propera entrarem en la teoria.