El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Maig 07, 2022 8:52 pm
Ni les meves!!!
Mallet73
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dc Feb 15, 2023 5:22 am
Olot escrigué:
Ni t’imagines les ganes que tinc de veurels acabats!
Dons aquest dia ja ha arribat!! Ja tens una composició complerta i un automotor plata..
Feía ja temps que tenia les peces..les imatges són del maig del 2022
Ha estat un mes intens!! Un mes de 5 minuts diaris !!!
Un trencà closques!!
Però mica en mica va prenent forma
Continuarà
Mallet73
A lluis7 li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dc Feb 15, 2023 5:42 am
Ostres! Ja ho veig que es un autèntic trenca-closques!!
Si, si, tinc moltes ganes de tenir-los fets!! Però estic liat en 223 coses, ina sobre la impressora no em funciona!!
Tinc la Terrassa a mitges
Tinc un vagó horrible per a acabar.
Tinc el tractor MSM per a acabar.
Tinc un munt de mercaderies a mig personalitzar.
Tinc algunes peces artesanals per acabar, restaurar, o reparar des de fa molts anys. Algunes son meves, d’altres només de la meva col·lecció.
Tinc el RENAULT, encara per a començar, aixi com tots els Billards que tinc.
Tinc els vagons del tren d’Olot per a acabar d’imprimir, prèvia reparació de la impressora.
Tinc els ponts de la meva Terrassa per acabar, comptant amb els metàl·lics i amb els no metàl·lics.
Tinc un munt d’edificis per a enllestir...
I encara tinc més coses, però ja paro.
M’estic treballant tots els dies, pràcticament, de sol a sol. Què dic!? Mes que això, perquè acostumo a llevar-me sempre bastant abans que el sol...
I no acabo mai!!!!
Al ritme que vaig, espero arribar algun dia a algun lloc, però de vegades fins i tot em sento una mica agobiat...
No sé pas quan els tindré, Carles.
I a demés tinc tants projectes, que ja sé que no viuré pas prou anys com per poder dur-los a tot a terme.
I sort que tinc ajudes!!!!
Perquè sinó no hagués pas pogut fer el manteniment i reparacions com perquè el meu material funcioni, ni tampoc acabaria mai d’electrificar els mòduls de La Fabrica...
Moltíssimes gracies a tots els que m’esteu ajudant!!!
Editat per darrera vegada per Olot el Dc Feb 15, 2023 5:47 am, editat 1 cop en total
alejandro sasplugas Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dc Feb 15, 2023 5:45 am
Donçs ara l Amadeu te un problema, mes ben dit , varios problemes......... que acabar primer , els Navals , el pont del gat , tel tren de la mina , la giratoria , la estacio del Sot ,o jo que se !!!!!!! Cal fer un planing i posar si. Jo se que aviat o sabrem Alexandre. Sense malicia.. .... ja veieu que no parlo de la impresora.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dc Feb 15, 2023 6:22 am
alejandro sasplugas escrigué:
Donçs ara l Amadeu te un problema, mes ben dit , varios problemes......... que acabar primer , els Navals , el pont del gat , tel tren de la mina , la giratoria , la estacio del Sot ,o jo que se !!!!!!! Cal fer un planing i posar si. Jo se que aviat o sabrem Alexandre. Sense malicia.. .... ja veieu que no parlo de la impresora.
Gracies pels ànims, Alejandro!
Tu tens tot el dret a fer-me aquesta reflexió, donat que tu ets un dels que més m’ajuda!!!
Ubicació : Canet de Mar Edat : 63 Data d'inscripció : 01/01/2012 Nombre de missatges : 1579
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dc Feb 15, 2023 7:35 am
jo no dic res, perque en lloc d'ajudar-te ... et dono feina !! però si em permets, et diré el que el meu pare em deia: els projectes d'un amb un. i acaba primer els fàcils o de més curta durada. ahi lo dejo !!
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dc Feb 15, 2023 8:21 am
Les feines de una en una, això és per distreure's, no una obligació. No deixis que t'atrapi, fes el que et vingui de gust en cada moment, el demés son flors i violes
A lluis7 li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dc Feb 15, 2023 9:06 am
Gràcies, amics, pels ànims que mireu de donar-me.
És be cert que això és una afició i com a tal ens ha de donar plaer...
Per tant, a partir de demà faré primer de tot el que més em vingui de gust. Apa!!
I com que ara mateix no sé pas que em vindrà de gust demà, us haureu d'esperar per a saber que hauré fet.
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dv Feb 17, 2023 3:05 am
aquest ultim més ha sigut frenetic de feina per tenir-los muntats a temps..
mica en mica ha anat sortin la composició, les peces anaven coincidin unes amb altres.
apart de la composició normal l'Amadeu volia la versió del plata cosa que va fer que tingués que fer retocs i fer un frontal diferent, amb els 3 fanals
aviat arribem a Molins..
salutacions
mallet73
A TramBlau y a lluis7 Els hi agrada aquesta publicació.
Tonton Trenjardinaire Plus
Ubicació : Frameries (Bèlgica) Edat : 59 Data d'inscripció : 08/10/2022 Nombre de missatges : 1064
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dv Feb 17, 2023 4:18 am
Felicitats per aquest gran èxit.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dv Feb 17, 2023 12:16 pm
Els que heu fet el Naval sou uns artistes del modelisme. Felicitats i que el disfrutis molt. Una gran peça.
Ramon Pont
A Olot y a alejandro sasplugas Els hi agrada aquesta publicació.
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dv Feb 17, 2023 8:24 pm
Gràcies una feina entre tallers...
salutacions
mallet73
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Dv Feb 17, 2023 10:55 pm
Ramon Pont escrigué:
Els que heu fet el Naval sou uns artistes del modelisme. Felicitats i que el disfrutis molt. Una gran peça.
Ramon Pont
Home! I tant que si!
A demés, precisament aquest era el meu primer projecte en aquesta escala, és a dir que fa uns... 45 anys!!!
Però vaig començar per el Martorell, perquè em semblava més fàcil. Des de llavors que el tenia aparcat. O sigui que és una peça que necessitava fer-la (tot i que qui més hi ha treballat són l'Ignasi i en Carles, a mi m'omplirà molt de tenir-la feta.
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 12:28 am
MALLET73 escrigué:
... apart de la composició normal l'Amadeu volia la versió del plata cosa que va fer que tingués que fer retocs i fer un frontal diferent, amb els 3 fanals
...
Bé donat que has explicat que hi havia diferents versions, deixa'm fer una aportació d'informació en quant a aquest tema:
Els únics automotors que tenien només tres fanals (jo compto el de dalt) eren les de Catalans, tot i que aquestes, com totes les altres, inicialment també en tenien quatre. Posteriorment varen sofrir una modificació als tallers de Martorell, tal com podrem veure més endavant.
Efectivament, TOTS els automotors, que varen ser construïts per la Sdad Esp. de CONSTRUCCION NAVAL (d'aquí el sobre-nom) duien inicialment quatre fanals. Aquí podem veure la foto de fàbrica d'un d'ells. Al darrera hi ha una màquina de RENFE també tota nova, acabada de construir.
En la següent foto podem veure un automotor acabat d'estrenar a la línia de Navacerrada, a Madrid.
Com ja deveu saber, aquests automotors varen ser producte d'un acord amb el M.O.P. per a construir aquest automotors que anirien a parar tots a aquest ferrocarril. Però ja en els primers viatges de proves va quedar patent que tot i haver sigut dissenyats per a aquella línia, no tenien les prestacions adequades. Segons sembla, un dels problemes més greus va ser la frenada, que era insuficient.
A partir d'aquí varen ser retirats i recol·locats a alguns altres ferrocarrils electrificats... o sense electrificar!
La següent fotografia, presa a Azpeitia, presenta el model preservat que es troba a aquell museu, molt ben restaurat amb els seus colors originals.
(totes les fotografies són de la meva col·lecció, algunes d'elles procedents de l'arxiu R Pont)
I en la foto que ve a continuació ja veiem una unitat acabada de rebre, i en viatge de prova als FFCC Catalans. Bé, en realitat no es tracta d'una unitat, sinó de dues, donat que inicialment els automotors només portaven un únic remolc i en aquest viatge de proves es varen acoblar dues composicions. No obstant, fixeu-vos que aquest ja havia rebut una primera modificació que consistia en adaptar tot l'aparellatge de xoc i tracció al de Catalans.
Aquí també podem veure una composició "plata", aquesta ja amb alguns kilòmetres més fets:
Posteriorment es va modificat, al menys una unitat (i em penso que devia ser la única era l'automotor 5001+remolc 7001+remolc cabina 6001- per que no hi ha fotos de cap més). La modificació va ser la pintura, que mirava de ser semblant als colors del metro, i era d'un to gris verdós i crema.
I finalment arriba la "gran modificació" que va canviar l'aspecte dels frontals, passar de tenir 4 fanals a només 3. A demés també es va suprimir la presa de corrent superior que es va baixar, a demés d'algunes modificacions més a les preses i conduccions inferiors de cada tester:
Tot i que en la foto anterior es veu un automotor versió "plata" en plena modificació. D'aquesta modificació tots els automotors que varen passar per aquesta modificació varen rebre la nova decoració corporativa de Catalans, dos tons de blau amb una línia groga.
Això no obstant, no vol dir que alguns automotors haguessin passar per el taller de pintura abans de la operació de supressió del quart fanal, com demostra la següent fotografia, quina cosa fa pensar que la supressió es va anar fent de mica en mica. Aquesta següent foto és d'un automotor "blau -primera generació-", encara amb 4 fanals, fent reforç a la unitat gris-verdosa i crema.
La següent foto d'una composició de Martorells (en el seu estat de fusta!) entre dos automotors "blau -primera generació-" amb 4 fanals, ens demostra que el de la fotografia anterior no era cap prototipus experimental, sinó que ni va haver més d'un, quina cosa ens podria fer pensar que hi va haver un temps relativament curt, en que hi circulaven tres tipus de versions: la gris verdosa i crema (metro), les plata originals (Estado), i les blaves -primera generació-.
A continuació ja venen les versions modificades a tres fanals, primer en color blau primera generació (que precisament és la mateixa unitat que abans hem vist amb colors "metro"...
... després blau segona generació (la diferència entre generacions és sutil: el sostre clar o fost, alguna porta clara o fosca, i el lloc a on porten les numeracions)...
I finalment arriben les unitats verdes (servei de regionals, com possiblement s'anomenarien avui dia!)
A totes les altres companyies que varen heretar aquest trens sempre més disposaren de 4 fanals:
Al FC Vasco-Navarro varen circular durant molts anys en versió "plata", però posteriorment varen ser pintats del verd fosc propi de la companyia:
Automotor ex FC Vasco-Navarro, a la línia Amorebieta-Bermeo, amb colors FEVE,
Les mateixes unitats varen arribar a FFCC Vascongados, i varen patir diverses transformacions i canvis de colors, però sempre mantenint els quatre fanals.
Tinc preparat un altre estudi paral·lel a aquest però per els remolcs, que també és mot interessant, però això ja serà en un segon capítol.
Ubicació : Frameries (Bèlgica) Edat : 59 Data d'inscripció : 08/10/2022 Nombre de missatges : 1064
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 12:42 am
En aquestes fotos, l'ample dels rails em sembla estret per al teu ample ibèric. Això està malament?
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 3:00 am
L'ample de via per la que circulaven aquests automotors, Thierry, era d'un metre. Es tracta de la línia dels FFCC Catalans, una xarxa de més de 120 km que unia Barcelona amb Igualada, Martorell, Manresa, i fins a prop de Berga, a demés de diversos ramals miners.
Tots els altres FFCC que he anomenat, de Espanya, també eren de via mètrica. A saber: Fc de Navacerrada, Vasco-Navarro, FFcc Suburbans de Màlaga, i FFcc i tramvies de València.
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 3:12 am
Olot escrigué:
L'ample de via per la que circulaven aquests automotors, Thierry, era d'un metre. Es tracta de la línia dels FFCC Catalans, una xarxa de més de 120 km que unia Barcelona amb Igualada, Martorell, Manresa, i fins a prop de Berga, a demés de diversos ramals miners.
Tots els altres FFCC que he anomenat, de Espanya, també eren de via mètrica. A saber: Fc de Navacerrada, Vasco-Navarro, FFcc Suburbans de Màlaga, i FFcc i tramvies de València.
I el tren cremallera de Núria i el de Montserrat, que a més són els 2 únics cremalleres de la Península Ibèrica
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 3:45 am
Aquests dos ferrocarrils mai varen tenir automotors Naval, Pere.
I sento discrepar, però no eren pas els únics cremalleres de la península, donat que també n'hi havia un als FFCC Suburbans de Málaga, i un altre als tramvies de Granada.
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 3:53 am
Un altre detall interessant a tenir en compte són el número de portes de cada automotor, n'hi havia de quatre, de sis i de vuit. Però això ho deixo per a vosaltres. Ara el tema que m'ocupa són els fanals.
Ubicació : Frameries (Bèlgica) Edat : 59 Data d'inscripció : 08/10/2022 Nombre de missatges : 1064
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 4:55 am
Gràcies Amadeu i Pedro,
Em va semblar que era una pista mètrica.
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 5:44 am
Olot escrigué:
Aquests dos ferrocarrils mai varen tenir automotors Naval, Pere.
I sento discrepar, però no eren pas els únics cremalleres de la península, donat que també n'hi havia un als FFCC Suburbans de Málaga, i un altre als tramvies de Granada.
No he entès bé que anava referit als Naval, he entès que anava sobre via metrica, i així i tot m'havia deixat unes quantes vies metriques actuals
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Automotor Naval a escala G Ds Feb 18, 2023 10:36 pm
Amics, ara que tinc 5 minuts, si us sembla bé podria comentar-vos els remolcs Naval.
Tots els remolcs rebuts eren originàriament de color plata, tot i que uns procedien directament de fàbrica i altres del FC de Navacerrada. Va ser a l'any 1960 que varen arribar els primers cinc. Un altres dos arribaren el 1970.
Segons em consta, tot ells tenien cabina de conducció inicialment. Però hi ha un detall que m'estranya una mica: els fanals, i vosaltres em direu el vostre parer: com podreu veure a totes les fotos de la recopilació que he fet, sempre hi ha un sol fanal, suposadament vermell per a fer senyal de cua.
El que jo trobo estrany és que si tenien cabina de conducció no tinguessin il·luminació de marxa (els tres fanals blancs dels automotors), a demés de la senyal de cua (quart fanal en els automotors). Per això dubto que alguns d'ells, concretament els que venien del Navacerrada (per identificar-los són els que nomes tenen quatre portes -dues a cada costat-), precisament perquè les fotos d'aquests vehicles sempre se'ls hi veu un sol fanal, estiguin fotografiats del costat que sigui.
Per identificar el costat del remolc, hi ha un petit detall que ens pot ajudar, que és la connexió superior, sempre posada al mateix costat del tren.
Per a començar, una foto d'un remolc al FC del Guadarrama:
Analitzem la imatge: primer de tot, si el remolc està enganxat a un automotor, el més racional seria pensar que la cabina de conducció seria al costat oposat, per poder tornar amb el mateix tren sense haver de fer cap maniobra. Però a la imatge sembla no tenir cabina de conducció, al menys a aquest costat. Veiem el llum de cua al costat dret, a sota de la connexió superior. El remolc és al costat Navacerrada, mentre que l'automotor és al costat Los-Cotos. Podria ser que a l'altra banda si qui n'hi hagués de cabina, amb il·luminació que jo trobo a faltar?
La foto següent ens demostra que no és així:
Analitzem la imatge: Aquest seria el costat oposat del remolc (potser és el mateix o potser no), i això ho sabem per la connexió superior, que es veu ara al costat esquerra. A demés és ben clar que el remolc es troba al costat Navaderrada i l'automotor al costat Los-Cotos, igual com a la foto anterior.
Però aquí no s'hi veu pas cap fanal, perquè sembla que n'hi ha només un, en aquest cas al costat oposat. Si i hagués il·luminació de marxa es veuria un fanal a aquesta banda, mentre que si només n'hi ha un de sol, en ser a l'altra banda, no es veuria pas.
Aquí veiem un dels remolcs ex Navacerrada ja a Catalans, acabat de rebre, i encara amb l'enganxall per a adaptar a CGFC, donat que encara se li veu perfectament el que portava al FC del Guadarrama.
Detalls de la foto: El remolc està fotografiat des del mateix costat que en la primera fotografia, perquè veiem el fanal a sota de l'interconnector superior, que és a la dreta. Fixeu-vos en que té només quatre portes i sembla que no porti pas cabina de conducció. El vagó de CEREALES ens confirma que la foto és feta a les vies de Catalans, perquè no en tinguem pas cap dubte.
Dos d'aquests remolcs varen venir d'aquell ferrocarril, mentre que d'altres varen anar voltant per aquí i per allà. En la següent fotografia veiem un remolc d'automotor als FFCC Suburbans de Màlaga, utilitzat com a vagó, remolcat per un tractor dièsel Ferrotrade, que sense dubte està en servei perquè es veu ple de viatgers. A demés, aquesta és l'única imatge que he pogut veure amb aquest material pintat amb els dos tons verds de FEVE!
Anàlisis de la foto: Un sol fanal a sota de l'interconnector que és al costat dret. Podeu veure que el vehicle és de 4 portes, com tots els que venien del Guadarrama. La imatge ofereix prou claredat com per a que ens sembli que no porta pas cabina de conducció a cap del dos extrems.
Entre els que varen anar a parar al FC Vasco-Navarro, també trobem la mateixa coincidència si ens referim als fanals. Aquí podem veure la fotografia d'un d'ells a València, amb un color verd del VN molt descolorit.
(foto Aranguren)
Anàlissis de la foto: vehicle de quatre portes, ex Navacerrada i ex Vasco-Navarro, amb un únic fanal a sota de l'intercomunicador superior que, com no, és al costat dret!!
I finalment anem a parar als remolcs que venien directament de fàbrica perquè varen ser construïts per als FFCC Catalans. Vet-ne aquí una fotografia d'alguns d'ells acabats d'arribar:
A diferència dels altres remolcs, aquests tenen vuit portes. Aquí veiem també el llum de cua just a sota de l'intercomunicador, al costat dret. No es veu clar si porten una petita cabina de conducció només al costat dret o no en porten cap.
Tindria sentit pensar que en l'altre costat porten cabina i llum de marxa? En qualsevol cas també seria molt estrany que portessin il·luminació de marxa al costat cabina i llum de cua a l'atre extrem, donat que aquest no s'utilitzaria mai perquè és el costat que sempre aniria unit a l'automotor.
En fi, aquí veiem un remolc gairebé en estat original, pintat en colors "metro":
Ah! però fixeu-s'hi bé!! Aquest, que és un vuit portes, té l'intercomunicador al costat esquerra, quina cosa ens diu que per fi en veiem un de de l'altra banda!! Porta quatre fanals!! És a dir que una de dues: o els remolcs de Catalans venien amb quatre fanals a un extrem i un a l'altra, o bé venien amb un a cada banda i després varen ser modificats!
Efectivament, en la següent fotografia veiem un altre vuit portes, amb colors blau primera generacio, fotografiat del mateix costat (interconnector sup. al costat esquerra), i porta quatre fanals.
Bé tota aquesta parrafada ha sigut per a avalar la meva teoria de que els remolcs Naval possiblement varen sofrir dues modificacions: una de un fanal a quatre, i l'altre de quatre a tres. Aquí podem veure un automotor blau primera generació ja modificat de quatre a tres fanals, tal com es va fer amb els automotors:
I aquesta imatge (de J Aranguren) ens ofereix una visió dels remolcs blau i verd, amb tres fanals:
En resum, hi havia hagut tres tipus d'il·luminació als remolcs Naval de Catalans: un sol fanal, quatre fanals, i tres fanals.
Bé, amics, espero no haver-vos confós gaire amb totes aquestes explicacions, que per molt amenes que hagi volgut fer, és un tema llarg d'explicar.
(a excepció de les fotos citades, totes les demés formen part de la meva colecció, algunes d'elles procedents de l'arxiu R Pont)