El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dc Jul 15, 2020 7:08 am
Amadeu,
Totalment d'acord amb el monument proposat per Maristany.
Al blog on vaig trobar la foto hi ha uns comentaris a la foto d'un tal Amadeu, vaig suposar que eres tu.
Alla és concreta la estació a on el cap d'estació va treure el ram de flors. Sense comentaris.
Però hi ha un comentari molt carrilaire que penso val la pena recuperar, per allò de la humanitat dels carrilets enfront de puntuals actiuts estúpides.
“Segons es dedueix de les explicacions que en Maristany dóna en el llibre, el tren va circular "un assolellat dilluns", per tant devia ser el tren setmanal que circulava coincidint amb el mercat setmanal d'Olot”.
Actualment costa tenir trens especials.
A fve li agrada aquesta publicació.
TOG Trenjardinaire
Ubicació : Garrotxa Edat : 22 Data d'inscripció : 03/03/2013 Nombre de missatges : 620
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dc Jul 15, 2020 7:20 am
Tal dia com avui fa 51 anys ! Fa un parell de dies com diuen a Mallorca ... El segle passat Sis dies després van deixar la petja a la Lluna.Uns amunt i altres a la xatarra.Colla de ximples !
Al restaurant ca la Matilde de S F de Pallerols hi han moltes fotos emmarcades de la línia Pel centenari de l´arribada al poble varem muntar un circuit de 5"amb una 0-2-0 T,gentilesa del presi de l´Oreneta d´aquella època que va fer un bolo de franc amb el seu material.Bitllet commemoratiu de cartró i picat pel revisor. Dos dies de flaira de fum,vapor i greix amb xiulets inclosos.Molts no havien vist mai un tren de fum. Va agradar molt . El consistori en prou feines va donar les gràcies.Clar,no ho havien muntat ells.País ! D´això també fa un parell de dies ...
Salut i trens !
PS Això d´ordres superiors em recorda allò de "soy un mandao" Si wuana ! Així anem.
Editat per darrera vegada per TOG el Dc Jul 15, 2020 7:32 am, editat 1 cop en total
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dc Jul 15, 2020 7:23 am
TOG escrigué:
... Al restaurant ca la Matilde de S F de Pallerols hi han moltes fotos enmarcades de la línia ...
A Francesc, TramBlau, TOG y a KTK Els hi agrada aquesta publicació.
josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dt Nov 10, 2020 11:43 am
Tens raò, gràcies
alejandro sasplugas Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dt Nov 10, 2020 9:23 pm
Es realment un plaer tornar a veure l ,
Alexandre
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dt Nov 10, 2020 10:58 pm
ES una passada poder recuperar aquestes filmacions...però si em permeteu dir una cosa....es que no el sento...!! Seria molt xulu, sentir tot el trafec...el soroll de la maquina....el grinyolar dels vagons.........
salutacions
mallet73
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dc Nov 11, 2020 3:52 am
Quina balleruca, fenomenal
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dl Feb 01, 2021 12:31 pm
Ve del fil dels FFCC Catalans, a on he parlat d'un furgó "fantasma" que es veu en algunes fotos molt antigues, però cap llibre en parla:
Olot escrigué:
En realitat la foto és de bastant abans de Catalans, de quan encara era Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga. Aquest furgo surt en altres fotografies de la mateixa època. Encara no he aconseguit veure’n mai cap fotografia, en que es vegi sencer i amb detall. Els llibres que parlen de Catalans l’ometen. Sembla com si no hagués existit, però hi era. En aquest mateix fil hi ha al menys una altra foto a on també es veu. Jo l’anomeno el furgo fantasma,
Per cert, al tren d’Olot també hi he trobat un altre furgo fantasma.
TOG escrigué:
Per cert, al tren d’Olot també hi he trobat un altre furgó fantasma.
En aquesta foto se'n veu un. És el que va darrera dels mercaderies i just davant dels cotxes de viatgers:
En aquesta altra fotografia també es veuen aquests furgons fantasma:
En aquesta ampliació de la mateixa foto es pot apreciar, igual com a la foto anterior, que l'aspecte d'aquests furgons és ben diferent que qualsevol dels dos tipus de furgó coneguts del tren d'Olot.
(Les dues fotografies del tren d'Olot són de la meva col·lecció)
Jo que he investigat a fons aquest tren, que he remenat tota mena de documentació del tren, i que tinc fins i tot un balanç del material primitiu, no hi consten altres furgons que el 1 a 6 (el petit) i 7 a 10 (el gran), i puc assegurar que no n'hi va haver d'altres. Per això jo m'inclinaria a pensar que els furgons petits, els més antics, devien ser re-carroçats en algun moment.
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dt Feb 02, 2021 3:14 am
TramBlau escrigué:
Podria ser que no fos de la companyia?, d'un altre ferrocarril, El Pinxo o el Santfeliuenc?, i que prestés servei per a ells? Pere
No hagués sigut possible perquè el d’Olot era l’únic tren de la xarxa Gironina que tenia via metrica. Tots els altres carrilets eren de via de 75 cm.
Mitjans escrigué:
Eren de diferents amples... ves a saber... potser eren invents no registrats sobre vagons donats de baixa...
L’unic invent dels tallers d’Amer va ser el de salvar dos vagons de portes laterals, malmesos en un incendi: el C-3 i el C-9. D’alla Varen sortir recarrossars i renumerats com a Cp-3 i Cp-9 (la lletra “p” servia per a saber que eren cotxes de passadís central, ja que en ser reconstruïts varen passar a ser els únics cotxes de dos eixos de la línia amb passadís central. Va ser un molt bon travall de fusteria, però tècnicament no va ser un treball encertat perquè el bastidor dels vagons va ser allargat (per els balcons, més que res), el que provocava que els dos vagons descarrilessin cada dos per tres.
I l’únic vagó donat de baixa i reutilitzats va ser un cotxe de bogis destruït durant un bombardeig, a la guerra, que va ser convertit en vagó plataforma. Al cap d’uns anys va tornar a ser recuperat com a vagó de viatgers, tot i que aquesta nova transformació no va ser pas feta als tallers d’Amer.
Cap altre invent amb vehicles donats de baixa es va produir mai. El que no descarto és que, tal com apuntava abans, els furgons petits (del 1 al 6), construïts tots ells per Cravens el 1893 i que per tant deurien haver tingut originàriament un aspecte molt mes anglès, fossin modificats posteriorment adquirint un aspecte semblant als seus germans (del 7 al 10), construïts per CAF el 1911.
Furgons 1 a 6 construïts per Cravens. Arxiu Salmeron
Furgons 7 a 10 construits per CAF, meva col·lecció.
Editat per darrera vegada per Olot el Dt Feb 02, 2021 4:16 am, editat 1 cop en total
A treneru li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: El tren d’Olot-Girona Dt Feb 02, 2021 3:47 am
TramBlau escrigué:
Podria ser que no fos de la companyia?, d'un altre ferrocarril, El Pinxo o el Santfeliuenc?, i que prestés servei per a ells? Pere
Encara m'he deixat mitja resposta al tinter!
Es podria pensar a partir de la teva pregunta, Pere, en la possibilitat de que es rebés material d'una altra companyia. No és així. El tren d'Olot va exportar molt més material, tant en règim de lloguer com venut, que no pas rebre. De fet, així de memòria, puc dir que el tren d'Olot només va rebre determinat material d'altres companyies temporalment durant la guerra, però només varen ser locomotores. Cap vagó ni cap furgó de cap altra companyia va circular mai per la línia del tren d'Olot.
En quant a aquestes locomotores rebudes durant la guerra, a saber, varen ser les màquines nº1, 3 i 6 del FC de Mollerussa a Balaguer, però segons tinc entès, degut a la seva escassa potència, no devien arribar a circular mai per la línia, essent només alguna d'elles encesa només per a fer maniobres a l'estació de Girona. Alguna d'elles no va arribar ni a ser encesa. De les tres màquines, la nº1 era una petita Koppel 020T, mentre que les altres dues eren també Koppel, però aquestes eren de rodatge 030T.
La maquina nº1 del FC Mollerussa era com aquesta, extreta del catàleg Koppel, de la meva col·lecció.
Les màquines 3 i 6 del FC Mollerussa a Balaguer eren dues 030T construïdes per Koppel. Foto col·lecció Carles Salmeron.
A part del temps de la guerra, una altra època en que es varen registrar molts de moviments de material entre línies va ser en temps de FEVE. El tren d'Olot va passar a FEVE el 1963. Des de llavors hi va haver algun material més rebut, que va ser un vagó de bogis procedent del Madrid-Almorox, i que després havia sigut al Reus-Salou. Aquest vagó va ser enviat al OG per a reforç i per a ser utilitzat com a remolc dels Ferrostaal, però com que només tenia suspensió primària, resulta que no podia fer el servei per ser incapaç de assumir la velocitat dels automotors! El viatge de proves va servir per a determinar que aquest vagó no es podria utilitzar amb aquest fi.
El vagó ex Reus-Salou quan encara era al Madrid-Almorox, foto MAF
Una altra història, molt trista, dels intercanvis va ser l'automotor Ferrostaal 2012. Com be sabeu molts de vosaltres, el tren d'Olot va tenir dos autormotors: el 2017 i el 2018. El servei intens d'aquests automotors no permetia que es podés fer grans reparacions sense provocar greus mancances al servei del Ferrocarril. Per aquesta raó es va sol·licitar un tercer automotor a l'estat. La petició fou desatesa durant molt de temps, fins que un bon dia del 1961, es va adjudicar l'automotor 2012 a aquesta companyia, de forma temporal, a fi de que podessin fer les substitucions oportunes per a fer les grans reparacions que tan necessitaven ja els altres dos automotors. El cas és que l'automotor 2012 va arribar en tan males condicions que el primer que es va haver de reparar va ser precisament aquest, perquè estava pràcticament inservible. Després d'uns mesos a tallers, quan ja estava en condicions de substituir el primer del propis de la companyia, l'estat se'l va tornar a endur.
Però tot això són altres històries més recents. La que ens interessa a nosaltres, la dels furgons fantasma, és molt anterior, perquè aquells només apareixen en fotografies molt antigues, sempre de finals del segle anterior al passat o potser fins i tot a principis del segle XX, en tot cas molt abans de la guerra civil. El que si que descarto completament és que circulés altre material a part del que hi ha registrat.
Aquí una altra foto dels furgons que ens ocupen aquests dies: