El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 31, 2023 8:33 am
Gràcies Ramon.
Per cert, per molts anys.
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Ago 31, 2023 9:00 am
ignasibaga escrigué:
Gràcies Ramon.
Per cert, per molts anys.
Pere
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Oct 10, 2023 10:19 am
M'han passat aquest vídeo del acte del 50e aniversari del tancament de la la línia de Manresa Berga, l`he posat al fil de vist a Youtube però pel tema també l'he volgut posar aquí perquè fa referència a l'historia del tren a casa nostra.
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Des 05, 2023 8:24 pm
No tinc dades fiables per poder opinar, però una vegada més ens hem de lamentar
betulo237 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Badalona Edat : 72 Data d'inscripció : 29/11/2020 Nombre de missatges : 1514
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Des 05, 2023 9:39 pm
Quins c o l l o n s !
TOG Trenjardinaire
Ubicació : Garrotxa Edat : 22 Data d'inscripció : 03/03/2013 Nombre de missatges : 620
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dc Des 06, 2023 9:02 am
D D D
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Des 07, 2023 12:20 pm
Pensar que aquesta màquina la 705, estava a la llista del material històric de F.G.C. que es preservaria en estat original i de marxa. Aixó es va acordar a mitjans dels 80" i ho puc confirmar per que aquesta llista la vaig fer jo personalment, també hi havia part del material que van desballestar un maleït estiu on es van carregar un trompetero, el vagó 402 etc. Qué trist tot plegat !!!!!!!!!!!
Ramon Pont
A TramBlau, TOG y a alejandro sasplugas Els hi agrada aquesta publicació.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Des 08, 2023 3:32 am
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Des 25, 2023 2:08 pm
Fa temps que no escric cap tema històric del nostre estimat Carrilet. En aquets moments estic classificant el meu arxiu personal hi em van sortint coses curioses.
VIADUCTE DE MONISTROL situat entre les estacions de Monistrol i Castellbell línia Martorell a Manresa.
Durant la retirada de l'exercit Republicà a l'any 1939, el Carrilet va patir unes fortes destrosses, van dinamitar principalment ponts i viaductes ja que eren les parts més febles de la infraestructura. Ho van fer per que l'exercit Nacional de Franco no poguès fer servir el ferrocarril. Aquí us poso unes fotos de l'estat com va quedar dit viaducte i la posterior reconstrucció. Aquest viaducte era en obra de fàbrica i metàl·lic al centre. Al fer la reconstrucció es va fer amb arcs de formigó, que es tal com es pot veure actualment. Les fotos son del 24 juny de 1939. Un cop reparat el servei de trens es va tornar a fer el 17 maig de 1940. L'empresa que va fer tot el forjat de ferro dels encofrats dels nous arcs fou TORRAS HERRERIA Y CONSTRUCCIONES. Aquesta empresa estava especialitzada en estructures metàl·lques. Les fotografies son del Arxiu de F.G.C. i les més modernes del meu arxiu.
Estat del viaducte a data 24 juny 1939
RECONSTRUCCIÓ DEL VIADUCTE:
UN POTASERO SOBRE EL VIADUCTE, foto anys 80
COMPOSICIÓ TIPICA ASLTHOM I NAVAL anys 80
Ramon Pont
A Francesc, TramBlau, TOG, KTK, treneru, OG22 y a betulo237 Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Des 25, 2023 2:54 pm
Seguint amb el tema, pont metàl·lic de Sant Boi, aquest pont era metàl·lic i es va reconstruir tal com era abans. Es va dinamitar a mitjans de 1938 i va tornar a entrar en servei el 18 maig 1939.
El pont original
El pont ensorrat
El pont un cop reconstruït
Ramon Pont
A Francesc, TramBlau, TOG, KTK, treneru y a betulo237 Els hi agrada aquesta publicació.
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Des 25, 2023 3:24 pm
Seguint amb el tema .
Pont Coll d'Alba, P.K. 36'647, es troba a prop de l'estació de Puigreig. Té 60 metres de llarg i 17'85 metres d'alçada. Era d'obra de fàbrica i maó. Tenia quatre arcs centrals i de 10 metres de llum. Fou dinamitat l'any 1938. Tal com es veu va quedar molt malmés. Va ser reconstruït totalment de nou amb el mateix estil, però amb encofrats de fusta i de formigó. Es va acabar de reparar el 15 de desembre 1939 i es va posar en servei el 20 de desembre 1939.
Ramon Pont
A Francesc, TramBlau, MALLET73, TOG, KTK, alejandro sasplugas, treneru y a betulo237 Els hi agrada aquesta publicació.
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Des 25, 2023 7:24 pm
Moltes gràcies per aquest trocet d història.
Salutacions
Mallet73
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Des 25, 2023 9:29 pm
Moltíssimes gràcies Ramon. Una vegada més una classe magistral d'història del nostre tren. El pont del Coll de l'Alba et costa així en els documents?, nosaltres en dèiem Clot de l'Alba. Ho demanaré a els de zona
Ramon Pont Trenjardinaire
Ubicació : Vic Edat : 68 Data d'inscripció : 22/07/2018 Nombre de missatges : 488
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Des 26, 2023 1:47 am
Bon dia Ignasi, he mirat els documents que tinc i hi figura Coll de l'Alba. Tot i com dius tu, lo seu seria Clot, ja que el pont hi és perquè hi ha un Clot.
Ramon Pont
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dt Des 26, 2023 8:54 am
Ramon Pont escrigué:
Bon dia Ignasi, he mirat els documents que tinc i hi figura Coll de l'Alba. Tot i com dius tu, lo seu seria Clot, ja que el pont hi és perquè hi ha un Clot.
Ramon Pont
Ja la tenim liada, jo recordo el tram que en deien el Clot de l'Alba, el tren passava recta amb un pont i la carretera feia una volta tancada per anar a buscar un punt més estret per creuar la riera, un gest molt similar però molt més pronunciat també el feia a Viladomiu (recordeu aquell accident del cotxe que va caure a la via). En el Clot d'Alba aquest espai el van reomplir i ara actualment hi ha una gasolinera que porta aquest nom i està passat Puig-reig en direcció Manresa.
Com et deia he passat les fotos a coneguts de la zona entre Gironella i Puig.reig, no m'han respòs tots, però els que ho han fet m'han dit que la fàbrica que es veu és la de cal Guixaró, he buscat una foto per confirmar-ho. Ara m'han passat una altra missatge el torrent és el de Sant Joan o Casa Gran i està entre El Guixaró i Cal Prat, abans d'arribar a Puig-reig en direcció Manresa.
Crec que si que ho és i aquestes fotos son del pont del Guixaró i no del Clot d'Alba, com ho veieu?
Podria ser que hi hagi una confusió en la identificació de les fotos, ja que és possible que els dinamitessin tots aquests perquè eren de obra de fàbrica, el de Sant Salvador també el van dinamitar, és l'únic que sé del alt Berguedà
A TramBlau, TOG, alejandro sasplugas y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Gen 07, 2024 8:23 am
Ramon Pont escrigué:
Fa temps que no escric cap tema històric del nostre estimat Carrilet...
Ramon, moltes gràcies per a tornar el fil al ser origen, que precisament és la història dels FFCC Catalans. Darrerament el fil recull el reflex del rebuig que molts sentim cap a certes gestions de FGC, quin tema no té res a veure amb la raó de ser del fil... I de mica en mica el fil perd la seva essència.
Precisament fins avui no havia vist la teva intervenció, degut a la desmotivació que ja començava a sentir per aquest fil...
Gràcies a tu, el fil es reprèn.
Potser seria bona cosa que obrís un fil per a la gestió de FGC, de forma que es diferenciés d'aquest...
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dg Gen 07, 2024 11:17 am
Em sembla perfecte obrir un fil sobre la actualitat de FGC Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
Parlant amb la gent de Puig-reig em van dir que les fotografies pertanyien al pont del Guixaró però que el pont del Clot de l'Alba també va ser dinamitat en la retirada del exercit republicà.
betulo237 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Badalona Edat : 72 Data d'inscripció : 29/11/2020 Nombre de missatges : 1514
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Mar 07, 2024 5:19 am
LOS TRENES DE LA SAL de José Luis García Des de Súria fins al Port de Barcelona, circulen diàriament sis trens de potassa cobrint una distància de 77, 500 km. Aquest és l'únic tren miner que queda a tot l'estat espanyol. En la realització d'aquest reportatge s'ha recorregut gairebé 3.000 km per al rodatge, emprant-se 300 hores a l'edició. Ha estat durant el tòrrid estiu del 2023. Però ha valgut la pena veure circular el tren de la potassa per un dels trajectes més espectaculars de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. https://www.youtube.com/watch?v=NO2XNQnt040 Crec que val la pena veure'l. Salut i feina, Albert
A Francesc, TramBlau y a TOG Els hi agrada aquesta publicació.
tram47 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Aquitaine, França. Edat : 77 Data d'inscripció : 23/01/2009 Nombre de missatges : 2513
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Mar 07, 2024 8:30 am
? Quina és aquesta regió d'Espanya situada a 77.500 km de distància?
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
betulo237 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Badalona Edat : 72 Data d'inscripció : 29/11/2020 Nombre de missatges : 1514
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dj Mar 07, 2024 9:25 am
tram47 escrigué:
? Quina és aquesta regió d'Espanya situada a 77.500 km de distància?
Bona nit, No ho has llegit bé, no són 77.500 km, són 77,500 km. (amb coma no amb punt) Salut i feina, Albert
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Mar 08, 2024 7:05 am
El reportatge més complet que he vist, el resum històric molt bo, tant sols he trobat a faltar imatges del canvi de dièsel a elèctric a Manresa i a la inversa a Sant Boi, axí com la planta de descàrrega al port, com a errada tant sols he captat la que diu que l'estació de Martorell enllaç es va inaugurar al 1912, en aquesta data es va inaugurar la de Martorell Vla, Martorell central és la conseqüència de la formació de la CGFC al 1920. Un altra detall no important és que abans de fer el bai-pas de Martorell al fer la construcció de la línia d'alta velocitat l'estació de Martorell Central era un cul de sac (inici de la línia del Central Català (Martorell-Igualada) i els trens descendents tant els provinents d'Igualada com Manresa anaven de Martorell Empalme a Martorell Central, d'aquí reculaven reculaven a Martorell Empalme per agafar camí cap a Martorell Vila i Barcelona, línia del NEE (Magòria-Martorell). Llavors quan es va fer el bai-pas es va fer a partir de Martorell Central i retornar al traçat original abans d'arribar a Martorell Vila evitant així la maniobra i gran pèrdua de temps que representava anar a Martorell Central, fet que també passava a Manresa amb el baixador del carrer Guimerà, que comenta molt per sobre.
Us animo a veure`l, son dues hores de bon reportatge, després comntar-lo.
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
alvarop Trenjardinaire
Ubicació : Madrid Edat : 51 Data d'inscripció : 11/01/2018 Nombre de missatges : 448
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Mar 15, 2024 4:33 am
Antic billet de tren Barcelona-Igualada FEVE Catalunya.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dv Mar 15, 2024 4:36 pm
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Ferrocarrils Catalans Dl Mar 18, 2024 3:12 am
És del talonari que portava el revisor pels viatgers que anaven sense en el moment que ell passava, ja sigui per haver-lo perdut, o per haver pujat al tren en un baixador on no hi havia despatx de bitllets o per viatjar en un seient de diferent classe a la que marca el seu bitllet. per això és generalista.