El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19506
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 01 2022, 13:51
Sempre li quedaran els dels peus...te en total fins a 20 errors possibles!! Jajajajaja
Mallet73
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 01 2022, 16:16
Moltes coses a respondre.
Aquesta proposta de carregador em sembla genial pel que vols fer, molt adient.
En Jerrry té raó, treballes de manera molt perillosa, aquestes màquines tenen molta mala llet, van molt revolucionades i amb un dic de tallar pedra, val més que facis servir la que vols vendre, serà més segura.
Carles, no te 20 possibilitats, moltes menys, els dits dels peus no arriben per agafar la màquina, ja només l'hi queden 10 possibilitats, però per agafar la màquina necessita com a mínim dos dit i per aguantar la pedra dos més i no serveixen qualsevol, per tant les possibilitats queden reduïdes a un màxim de sis, que s'ho pensi bé
Sigui considerat accident laboral o domèstic és tant sols per saber qui paga la baixa o a quin lloc t'han de fer la cura, el mal serà el mateix i el temps necessari de recuperació per tornar a fer una més de pont serà el mateix.
Hem de tenir molta cura amb el que fem, son coses petites, fem servir eines petites, els material son tous i de bon treballar, però tot i així hem de pensar que els nostres dits és la part més fràgil de totes, son més fàcil detallar que el cartró, qualsevol plàstic, fusta o pedra, també és molt més fàcil de cremar que qualsevol d'aquests elements. Com deia el meu pare "pensa que la part més dèbil ets tu"
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 01 2022, 19:24
Moltes gràcies per aquests savis consells, Ignasi.
Per descomptat que tinc en compte tot el que em dius. Jo sé que només tinc una oportunitat. Ni vint, ni deu, ni sis: només una! No és tema per fer-hi broma, ni de riure. Les màquines em fan molt de respecte, i tant que si!
És obvi que hi ha un risc en fer aquesta maniobra, i tant. També en fer servir la serra circular del meu taller. Però fins ara no m'ha passat mai res. I en dir això no vull pas tenir la pretensió de saber-ne prou, sinó més aviat de que fins ara he tingut sort. Algun àngel vetlla per mi.
Però si vull fer el que tinc al cap, he de córrer aquest risc... malgrat que no m'agradi. I per a fer-ho, agafo la peça amb fermesa, però molt suau, de manera que si la màquina tot d'una l'estira més fort del compte (moltes vegades passa), la peça se m'escapi de la mà i salti ella sola, sense arrastrar-me els dits cap al disc. Això és sagrat. També tenir la màxima concentració en tot moment. I sobre tot, en-recordar-me'n del meu àngel, i demanar de no prendre mal.
Amb la serra que tinc en venda, Ignasi, només puc fer talls rectes. Amb la mola, en canvi, puc fer totes les formes. És com esculpir. Afortunadament no ho haig de fer pas gaire sovint.
Algun cop m'ha passat que m'ha sortit una pedra disparada enlaire... alguna ni sé a on ha anat a parar, perquè no la he trobat mai més... Això és el que m'ha ensenyat la mala força d'aquestes màquines.
Si us plau, que ningú intenti fer-ho a casa seva sense un previ entrenament!!
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 01 2022, 19:33
Ah! I gràcies per el comentari sobre el carregador de la mina.
Per cert, estic una mica verd en aquest tema, mentre que tu deus estar molt documentat. No em faria cap mal si me'n ensenyessin fotografies o planos que em servissin d'exemple.
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 01 2022, 22:01
Olot escrigué:
Ah! I gràcies per el comentari sobre el carregador de la mina.
Per cert, estic una mica verd en aquest tema, mentre que tu deus estar molt documentat. No em faria cap mal si me'n ensenyessin fotografies o planos que em servissin d'exemple.
No tinc documentació, ni fotogràfica ni en plànols, però si que hi algunes restes d'aquests tipus de carregadors en les mines de l'entorn, però son molt semblants amb que tens, per això et deia que és genial hi ha el de la mina de l'Alfà que encara es troba força sencer, però no era ben bé això, era on descarregaven les vagonetes que sortien de la mina per carregar les del cable aeri que el baixava fins a peu del tren, edifici que ja va fer l'Alfons en el seu diorama de mina en escala H0
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dc Nov 02 2022, 06:07
Ok. De totes maneres, moltes gràcies. La faré inventada, doncs, com totes les coses de la Terrassa.
Ubicació : Madremanya Edat : 55 Data d'inscripció : 19/09/2018 Nombre de missatges : 695
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dc Nov 02 2022, 18:45
Olot escrigué:
Els FFCC de La Terrassa ja han rebut el "nou" tractor de mines (de via mètrica) per a la tracció dels trens pedrers, però l'han rebut en un estat tan lamentable que primer ha tingut de passar per tallers.
Encara no han aconseguit arrencar el motor. De moment jo mateix he mirat de pintar-lo, però per molt que el pinto, sempre torna a sortir el rovell de sota de la pintura...
Aquí us en poso alguna foto, encara a tallers, en acabar de rebre una capa de pintura... jutgeu vosaltres mateixos:
(Feia uns dies que estava força desconectat...) Molt ben aconseguits, aquests descrostonaments de pintura. Han quedat molt bé.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dj Nov 03 2022, 06:15
Moltes gràcies, Alfons, per aquest comentari. Venint de tu em resulta realment encoratjador!
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dj Nov 03 2022, 06:49
Ahir, gastant els últims cinc minuts, per aprofitar els últims cinc grams de ciment...
... vaig construir el muret de contenció que donarà base a l'enclavament del Triangle de Font-Alba. Aquest muret estava previst des de que vaig fer la boca de tunel en pedra vermella, però fins que no he tingut les vies fixades no m'he atrevit a fer-la perquè el gàlib és força ajustat. Cal acabar-la del tot, encara...
Ubicació : Barcelona Edat : 54 Data d'inscripció : 02/12/2016 Nombre de missatges : 471
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 15 2022, 15:40
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 15 2022, 17:07
Olot escrigué:
Avui, buscant esbarjo i separar-me una mica del meu ordinador -que em té esclavitzat des de fa tres dies- he fet això:
Sabríeu dir l'ample de via de cada peça?
alejandro sasplugas escrigué:
Apa , si m els dius tu que ho tens a ma m estalvies feina !!!!! Alexandre
ignasibaga escrigué:
Molt bo, Alejandro
Olot escrigué:
Donada la insistència que veig, i l'èxit de la pregunta, aquí ve la solució:
D'esquerra a dreta:
LGB via de 45 mm (via mètrica) PECO via de 45 mm (via mètrica) PECO transformada a via de 32 mm (via de 75 cms) PECO via de 32 mm (via de 75 cms) E-TRAIN FALLER via de 32 mm (via de 75 cms) E-TRAIN FALLER transformada a via de 27,5 mm (via de 60 cms) E-TRAIN FALLER transformada a via de 22,5 mm (via de 50 cms) KM1 via de 22'5 mm (via de 50 cms)
Jo trobo ben curiosa l'aparença de la via d'acord amb la proporció dels seus elements (carrils i travesses) que, com podeu veure, va més de carrilet o no... segons es miri, diria que fins i tot amb més influencia que la pròpia galga. Hi esteu d'acord?
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 15 2022, 17:38
Ho veus home ??? tu, que aixo dels amples ho tens molt treballat ho has posat en un moment ,cadasqu te alguna especialitat , jo , els meus teoremes , i altres entenen en pintures , calcomanies , i altres coses. Dit aixo pregunto , es que pretens utilitzarles totes a la restauraçio de Els Ferrocarrils de la Terrassa ????
Alexandre .
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 15 2022, 18:08
Bona pregunta!
No, que va! totes no. en realitat fa temps que estic en el procés de selecció per a un ample de via adequat per a la mina. El més adequat, penso, és el de 50 cms, que és una via normalitzada per l'escala S. Però no hi ha material, ni motoritzacions... és una gran desconeguda dins del modelisme.
Llavors, si haig d'acabar fent les motoritzacions jo mateix, potser puc fer via de 60, que encara és més adequada visualment... Tinc la petita màquina Koppel de LGB que és com un aborto, però ben arreglada i reduïda de mides, a sobre d'aquesta via quedaria preciosa... però és molt difícil aquest projecte.
Llavors hi ha la via de 75 cms, que és la que feia Faller. Aquí si que hi ha algun material... però aquest ample de via no és tan adequat per a vagonetes de mines...
I amb aquest dilema estic.
És per això que he fet aquesta destrossa de vies. I m'ha anat molt bé, per a veure l'aparença real de les vies a escala...
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dt Nov 15 2022, 23:01
Olot escrigué:
Heu vist la foto del més de VML?
Un gran goig que hagin escollit una foto teva i del teu tren. La portada és d'aquest mes? , perquè em sembla que la foto ja té els seus anys, la rotonda encara no és acabada. Moltes, moltes felicitats.
Pel tema d'ample de vies, veus com tenia raó l'Alejandro, ens has tret un pes de sobre, les mines de Fígols i Collet tenien 50cm d'ample de via, per contra Saldes i Vallcebre el tenien de 60cm. A Astúries em sembla que cada mina tenia el seu pròpia. El carrilet de La Pobla també era de 60cm i el Feliuet de 75cm però ja el tenim més com a carrilet. En que influeix el ample de via en una mina, en realitat en ben poca cosa i les dues tenen les seves avantatges i inconvenients, les mides de les vagonetes eren les mateixes, tant sols canviava el ample dels eixos, per tant les vagonetes amb ample de 60cm tenien més estabilitat, però a les velocitats que podien agafar no té massa importància, per contra el traçat de la via de 60cm no admet corbes tant tancades com la de 50cm que té importància en el material tractor que les rodes i els eixos son una peça i tenen molta més dificultat a fer una corba molt tancada a més que la distància entre eixos ha de ser molt més curta, però en les vagonetes les rodes giren lliures i no ofereixen resistència en les corbes però si que hi afecta la distància entre eixos. Una altra cosa a tenir en compte és la grandària dels ralls, jo en tinc una petita col·lecció de ralls de mina i n'hi havia que semblaven gaire-bé de filferro, quan es van posar tracció mecànica van haver de posar ralls més grans, així a la mina hi havia diferents ralls, les galeries de estructura en que es feia el transport de material amb trens llargs i locomotores les vies estaven molt ben muntades , anivellades amb balast i travesses de roure, les galeries de servei secundàries que tindrien una durada periòdica la via era més petita sense balast travesses de pi exceptuant les de unió dels ralls que era de roure, els material que hi circulava era més petit i lleuger i finalment les vies dels avançaments eren de vies velles amb travesses de pi i a vegades sembla.ven les muntanyes russes. Si tens més facilitat en trobar material per 60cm no ho dubtis, els tren del Xavi a Vallcebre és de 60cm
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Els Ferrocarrils de la Terrassa-V [Olot] Dc Nov 16 2022, 05:08
Gràcies per la teva resposta, Ignasi.
Certament, la foto de portada de VML és bastant antiga. Tal com tu dius, encara no està acabada, i a demés, els canelons de baixada d'aigües del sostre són nous i brillants! Antigament aquest fòrum tenia un moviment vertiginós, però pel que veig, això ha baixat i avui dia en tenen menys que nosaltres a TRENS.CAT. Precisament ahir m'ho confirmava en Tonton. Això explica que remoguin fils antics per a treure'n fotos per la portada.
I si, la foto del més de VML, igual com la nostra, és mensual.
En quant a les mines d'Astúries, si que hi havia alguns amples diferents, però sobre tot, la gran majoria de mines i complexes miners, i fins i tot algun tren petit que feia servei de viatgers entre les poblacions dels ramals que les unia, solien tenir via de 60 cm o bé de dos peus (61 cm). També n'hi havia alguna de 75 cm, però més aviat destinades a trens miners entre mines o fins a altres ferrocarrils.
I trobo molt interessant les explicacions que surten de la teva experiència en les mines. M'agradaria molt de veure la teva col·lecció de carrils!
Precisament la via de 60 és la que no existeix normalitzada i no hi ha cap mena de material disponible, que jo conegui. Per això m'inclinava també per la de 50, també apropiada, però no tant.
Tinc entès que a Fígols hi havia alguna via de 80 cms, que era, sembla, ideal per a les mules d'arrossegar vagonetes, degut a que la distància entre carrils admetia molt millor els moviments dels peus de les mules. També he llegit per alguna banda que la via de 60/61 va millor per als peus dels miners que mouen les vagonetes, que no pas la de 50, per la mateixa raó que amb les mules. Per això l'ample de 50 no era gaire freqüent, tant a nivell miner com a dins les industries que tenien serveis de vagonetes.
Com a curiositat, citar que en el món industrial la via més estreta de la que n'he tingut notícies era de 450 mm.