El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 6:10 pm
El tren petit de l’Alt Vallespir. Arles (Arles-sur-Tech) – Prats de Molló (Prats-de-Mollo) i ramal entre Manyaques (Maniaques) i Sant Llorenç de Cerdans (Saint-Laurent-de-Cerdans).
Era una línia de ferrocarril/tramvia de via mètrica, coneguda amb diferents noms: Tramvia del Vallespir - Tramway du Vallespir.
El tren petit de l’Alt Vallespir – Le petit train du Haut Vallespir
I diferents mal noms, que també s’atribuïen a altres línies de via estreta.
Recorria la part alta de la vall del Tec (Tech), al Departament francès dels Pirineus Orientals Pyrénées-Orientales, (66). Arrencava a Arles, a on acabava la línia de via normal Elna – Arles, de la Compagnie des chemins de fer du Midi.
La línia mètrica de l’Alt Vallespir i altres línies de via normal situades als voltants de Perpinyà eren propietat de la Compagnie des Chemins de fer des Pyrénées-Orientales (CFPO), companyia constituïda com d’interès local, filial de la Compagnie des chemins de fer du Midi.
La línia amb un total de 28,7 km., es va posar en funcionament el 1913 i es va tancar el 01-06-1937, tant el servei de passatgers, com el servei de mercaderies. Gran part de la infraestructura de la línia es va destruir amb “l’Aiguat de 1940”.
De via única i electrificada a 6.000 V - 25Hz, (amb els Hz hi ha discrepàncies segons la font consultada, uns diuen 50Hz), amb postes de catenària de fusta. Per alimentar a la línia, es va construir una central hidroelèctrica a Puig Rodon (Puy Redon), que es va autoritzar al 1911, actualment encara està en funcionament, degudament renovada, i explotada per EDF.
En la pràctica totalitat del recorregut, la línia compartia la carretera amb els carruatges i automòbils, d’aquí que es conegui com a tramvia, tenia la velocitat limitada a 5 km/h. dins de les poblacions i a 20 km/h. a la resta del recorregut.
Editat per darrera vegada per fve el Ds Mar 19, 2016 12:11 am, editat 1 cop en total
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 6:19 pm
Com es pot veure a la postal anterior, la carretera, era una carretera de muntanya amb força revolts i contra revolts i amb radis de curvatura tancats, es parla de fins i tot 18 metres de radi, en un revolt a la sortida de la estació d’Arles. Al text de la postal “Usine de Puy Redon et son bassin”, fa referència a la central hidroelèctrica que la companyia va fer per alimentar a la línia.
En aquestes tres postals, es veuen les vies a la carretera i el postes de la catenària, també es veuen el revolts tancats característics de la línia.
Editat per darrera vegada per fve el Dv Mar 18, 2016 11:32 pm, editat 2 cops en total
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 6:24 pm
Com a obra de fàbrica important tenim el viaducte de Manyaques que creuava el Tec després de la estació de bifurcació de Manyaques en el ramal que duia a Sant Llorenç de Cerdans. Aquest viaducte si que es va salvar de “l’Aiguat del 1940”.
Aquest és l’únic document gràfic acceptable que he trobat del viaducte.
Sembla ser que el viaducte subsisteix i s’utilitza com a camí / carretera, però no hem estat capaços de trobar una fotografia actual.
A la Farga del Mig, hi havia també, un pont sobre el riu La Quera (La Quère), que encara es conserva i s’utilitza també per a vehicles amb rodes. A la primera postal es veu el pont, amb un comboi format per un automotor i dos vagons tancats.
El tram comprés entre l’estació de Manyaques i aquest pont de la Farga del Mig, era l’únic que disposava de traçat propi no compartit amb la carretera. Actualment es un camí que, en principi, és practicable en cotxe, passant pel viaducte de Manyaques i el pont de la Farga del Mig.
La instal•lació industrial que es veu darrera l’edifici de l’estació era la terminal de descàrrega de les vagonetes per cable de la Mina de ferro de Vetera, (Mines de Batère).
[Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen] L’edifici de l’estació d’Arles, que era una estació de la Companyia del Midi compartida amb el Trenet de l’Alt Vallespir, és un dels vestigis de la línia, també es conserva una part de la terminal de vagonetes de la mina de Vetera.
En sortir de la estació travessava la població pels carrers
En aquesta estació la línia es bifurcava, seguint per un costat la carretera fins a Prats de Molló, passant abans per la estació de El Tec.
L’altre ramal, es dirigia a Sant Llorenç de Cerdans, passant per la obra de fàbrica més important de la línia, el Viaducte de Manyaques sobre el riu Tec.
Aquesta estació es conserva com a xalet particular amb un annex afegit.
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 7:32 pm
Tornem a Manyaques, a on la línia es bifurcava. L’altre ramal, es dirigia a Sant Llorenç de Cerdans, passant pel Viaducte de Manyaques sobre el riu Tec i posteriorment el Pont de la Farga del Mig sobre el riu La Quera.
Sant Llorenç de Cerdans:
És l'altre extrem de la línia.
[Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen] Aquesta postal sembla que és dels inicis de la línea, (1913), tenim els postes de la línea aèria però no hi ha els cables.
[Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen] La estació de Sant Llorenç de Cerdans, en concret l’edifici adjunt, que suposem era el magatzem, es va ampliar amb el pas dels anys, compareu les postals anteriors, amb les postals següents de la mateixa estació.
Editat per darrera vegada per fve el Ds Mar 19, 2016 12:00 am, editat 2 cops en total
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 8:05 pm
Malgrat no figuren a l`horari tenia més parades algunes amb edificis més simples que els de les estacions i d’altres eren nomes punts a on s’aturava el tren.
Entre Arles i Manyaques hi havia: Pas del Llop, (Pas-du-Loup) i Can Parterre, (Can Partere).
Entre Manyaques i El Tec hi havia com a mínim una parada a Puig Redon (Puy Redon), que és a on hi havia la central hidroelèctrica que alimentava la línia.
Entre Manyaques i Sant Llorens de Cerdans hi havia: La Farga del Mig (La Forgue del Mitg).
Amb les postals antigues que hem localitzat de la Farga del Mig, (no les hem posat totes per no carregar), i el Google Maps, hem pogut localitzar la ubicació d’aquesta estació al mapa i mirant l’Street View resulta que l’edifici es conserva, (oct- 2008), amb un afegit a l’altre extrem de la imatge, que és una captura de l’Street View de Google Maps. La vegetació de les postals antigues i la actual no tenen res a veure.
Editat per darrera vegada per fve el Dt Mar 22, 2016 1:08 pm, editat 5 cops en total
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 8:08 pm
Fins aquí son dades que s’han trobat per Internet, no hem pogut consultar les referències bibliogràfiques que hem trobat i que adjuntem per si algú hi pot accedir:
• Jean-Charles Christol et Yves Guimezanes, De 1910 à 1914, quand roulait le Mata-Burros : les chemins de fer des Pyrénées-Orientales, Cabri, 2000, 120 p. (ISBN 978-2908816693) • Henri Domengie, Les Petits Trains de jadis : Sud-Ouest de la France, t. 7, Cabri, 1986, 252 p.
....continuarà....
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 8:19 pm
Material motor i mòbil
No hem trobat dades ni detalls sobre el material motor i mòbil, el que podem dir sobre aquest material, es basa en la observació de les postals que es troben a Internet i que ja hem adjuntat en els apartats anteriors
Al ser observacions fetes a partir de postals escanejades i molts cops de qualitat baixa, aquestes observacions son especulatives, subjectives i molt interpretables. Observacions a discutir i sotmeses a revisió en funció dels vostres comentaris i de si es localitzen imatges de més qualitat, imatges noves, o documentació sobre la línia.
De les postals recollides fins ara podem dir que hi havia:
Automotors. Remolcs automotors. Cotxes de passatgers. Vagons tancats. Vagons de vores baixes. Vagons de vores altes.
Automotors:
Automotors de bogies amb la caixa amb una característica forma trapezoïdal, sembla que tenien dos compartiments de passatgers, amb portes d’accés al extrem de l’automotor, separats al centre, per un compartiment amb una porta corredora, que es desplaçava per damunt de les finestres, i que donava accés a una zona per equipatges o paqueteria. Aquesta porta, a les postals, acostuma a anar oberta i por donar la impressió de que el compartiment de càrrega no anava centrat.
És curiós que malgrat son automotors elèctrics, a les postals més antigues veiem que els fanals dobles i els llums de posició eren de petroli i intercanviables manualment. A la fotografia de Can Parterre, a on només s’hi veu un fanal, aquest ja sembla que és elèctric.
Cada automotor tenia un sol pantògraf centrat al mig del sostre, molt alt i amb un disseny força peculiar, però la poca qualitat de les imatges no ens deixen veure massa clar com son.
El sostre del automotor també presentava dos parells de caixes d’equips elèctrics, un parell centrat al mig com el pantògraf i l’altre parell desplaçat cap a un dels extrems. Malgrat que la línia sembla que disposava d’un triangle a Arles, (veure esquema de la estació), a totes les postals els automotors estan situats en la mateixa disposició, amb aquest segon parell de caixes del sostre sempre situades al extrem més proper a Arles.
A les postals localitzades, no es veu cap automotor circulant amb remolc o cotxe de viatgers, si que es veuen sols o arrossegant un, dos o tres vagons de mercaderies.
Entrem a la especulació, només tenim una imatge de poca qualitat d’un vehicle apartat a una via de la estació de Sant Llorenç de Cerdans amb la característica forma trapezoïdal dels automotors, però sense pantògraf ni els dos parells caixes d’equips elèctrics al sostre. Tampoc es veu el compartiment central amb porta corredora que hem descrit dels automotors.
Dues postals de Sant Llorenç de Cerdans i una de Prats de Mollo.
Aquests cotxes, semblen més curts que el suposat remolc d’automotor i son més quadrats no tenen la forma trapezoïdal esmentada dels automotors.
....continuarà....
Editat per darrera vegada per fve el Dt Mar 22, 2016 1:16 pm, editat 2 cops en total
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 7271
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 8:20 pm
Fantàstica feina que ajuda a conèixer un tren que sembla increïble que pogués arribar a aquests paratges degut al relleu tan accidentat. Una llàstima no haver conservat almenys una part ja que els paisatges són magnífics. Gràcies Eduard.
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 8:27 pm
Vagons tancats:
De dos eixos, amb sostre a dues aigües, que a les fotos es veuen arrossegat per automotors amb o sense passatge.
La capçalera del vagó situada més lluny d’Arles o més properes als extrems de la línia, presenta una entrada característica que sembla que és com una garita de frens però situada cap endins del vagó. I com hem comentat abans amb els automotors, malgrat el triangle que hi havia a Arles, sempre que es veu es veuen vagons tancats per l’extrem més llunyà d’Arles, es veu aquesta entrada que creiem és una garita amb el fre de cargol.
Vagons de vores baixes:
De dos eixos, amb fre de cargol i vores abatibles. Només els veiem a dues postals de Sant Llorenç de Cerdans, amb una qualitat baixa però està clara la seva tipologia.
De dos eixos com tots el vagons de mercaderies localitzats, en tenim a quatre postals diferents, tres de Sant Llorenç de Cerdans i a la postal amb la estació de Farga del Mig, es veu també que disposen de fre de cargol. Al tercer detall es veu una mena de caixa o seient associat al fre de cargol, que fa pensar al que es veu en la garita dels vagons tancats.
També us volem fer veure el sistema de topalls emprat, tant als automotors com als vagons que veiem a les fotografies, que també el podem classificar com “diferent”. Els hem vist en fotografies d’altres línies de tramvies rurals dels Pirineus francesos.
Segur que trobarem més documentació, dades i fotografies d’aquesta línia, així que us agrairia les anéssim afegint per tal de no deixar el tren petit de l’Alt Vallespir en l’oblit.
Editat per darrera vegada per fve el Dt Mar 22, 2016 2:56 pm, editat 1 cop en total
josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 8:30 pm
M'ha agradat molt. Quin reportatge!
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 9:13 pm
Un reportatge impressionant, Eduard. Moltes gràcies per compartir-lo amb nosaltres.
Jo puc contribuir amb aquest enllaç a on hi ha alguna informació més, encara que suposo que ja coneixes aquesta web perquè aquí hi ha moltes de les fotos que tu has posat. Però em sembla que n'hi ha alguna més i tot.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 9:23 pm
Sisu escrigué:
Fantàstica feina que ajuda a conèixer un tren que sembla increïble que pogués arribar a aquests paratges degut al relleu tan accidentat. ...
Un dels conceptes que jo tenia sobre els trens és que hi ha uns límits físics i hi ha llocs a on és impossible fer arribar un tren per inaccessibles. Dons be, a Suïssa se'm va trencar aquest concepte i vaig aprendre que un tren pot arribar a qualsevol lloc, per difícil que sigui.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 9:33 pm
Gràcies Amadeu,
Si, aquests enllaç, és una de les fons de documentació que he utilitzat. Les imatges son amb alguna excepció de [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] a vegades en trobes amb una bona qualitat.
Editat per darrera vegada per fve el Ds Mar 05, 2016 11:49 pm, editat 1 cop en total
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 10:46 pm
Un reportatge impressionant, Eduard
fve escrigué:
Gràcies Amadeu, Si, aquests enllaç, és una de les fons de documentació que he utilitzat. Les imatges son amb alguna excepció de [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] a vegades en trobes amb una bona qualitat.
[Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] , l'enllaç té un petit error, a agafat la coma ","
Pere
fantito Trenjardinaire
Ubicació : Barcelona Edat : 63 Data d'inscripció : 08/07/2012 Nombre de missatges : 377
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Ds Mar 05, 2016 10:51 pm
Hi havia un blog, o web, francès dedicat als ferrocarrils del pirineus amb força informació del material, però ara no la trobo. Era algo així con Les Chemin de Fer des Pyrenees.
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Dg Mar 06, 2016 12:27 am
He afegit una nova fotografia a l’apartat de El Tec a on es veu el traçat urbà, es veuen carrils i postes de la catenària. Es veu clar que era un tren totalment incorporat a la carretera.
Sempre surten postals, quan menys ho esperes. A la web que ens ha enllaçat l'Amadeu:
Hi ha una altre fotografia de El Tec, però està modificada amb l'anagrama de l'associació turística Sud Canigó, segur que és una postal antiga, però no la he localitzat encara a les webs a on venen postals.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: El tren petit de l’Alt Vallespir. Dg Mar 06, 2016 9:27 pm
Olot escrigué:
Sisu escrigué:
Fantàstica feina que ajuda a conèixer un tren que sembla increïble que pogués arribar a aquests paratges degut al relleu tan accidentat. ...
Un dels conceptes que jo tenia sobre els trens és que hi ha uns límits físics i hi ha llocs a on és impossible fer arribar un tren per inaccessibles. Dons be, a Suïssa se'm va trencar aquest concepte i vaig aprendre que un tren pot arribar a qualsevol lloc, per difícil que sigui.
Com diuen els castellans, "para muestra, un botón":