TRENS.CAT
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta

PortalPortal  ÍndexÍndex  Últimas imágenesÚltimas imágenes  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Ferrocarrils Catalans - Página 3 WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT

Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.

Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.

Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:

Reglament del fòrum / Inscripcions

Ferrocarrils Catalans

+21
E4lok
ulises
OG22
Ramon Pont
alejandro sasplugas
Francesc
MALLET73
Olot
ignasibaga
el terrat de margarit
Mitjans
fve
josepmaria
ODAKIM
TramBlau
KTK
ut800035 (†)
jaume
ostman
Sisu
tram47
25 participantes
Anar a pàgina : Previ  1, 2, 3, 4 ... 19 ... 36  Següent
AutorMissatge
TramBlau
Mestre tramviaire
TramBlau

Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna
Edat : 69
Data d'inscripció : 28/01/2009
Nombre de missatges : 12351

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Empty
MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Gen 21, 2018 9:36 am

Olot escrigué:
Moltes gràcies per totes aquestes ressenyes històriques.  super12
super12

Pere
Tornar a dalt Ir abajo
Sisu
Cap de Tallers
Sisu

Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà)
Edat : 55
Data d'inscripció : 01/05/2012
Nombre de missatges : 7271

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Gen 21, 2018 7:40 pm

Com han canviat les coses.......algunes per bé i altres no tant.....
Tornar a dalt Ir abajo
KTK
Trenjardinaire Plus
KTK

Ubicació : Sant Vicenç dels Horts (Barcelona)
Edat : 60
Data d'inscripció : 08/10/2013
Nombre de missatges : 1260

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Gen 21, 2018 11:25 pm

ignasibaga escrigué:
ODAKIM escrigué:
I no hi ha tanques per protegir que no et pugui atropellar el tren?  Això és inconcebible. Encara haurien de mirar i pensar "si hi ha el tren, em pot atropellar"  geek

riuuu riuuu riuuu riuuu
 penses així per la joventut, ...

Fins aviat, Ignasi.

En efecte. Anys enrere el tema seguretat era una mica més una qüestió que s'habia de buscar cadascun si apreciava la seva vida.

En aquest pont sobre la riera de Torrelles, a Sant Vicenç dels Horts, van perdre la vida uns quants veins. La gent que sortíen de l'estació i venien cap a on visc jo, pasavem pel pont per retallar camí i no haver de travessar la riera.
Com es veu a la foto no hi ha baranes ni espais per salvar-se.
Es clar que l'interval de trens era espaiat, però tampoc anaven massa puntuals per refiar-te de l'horari. També podia venir en qualsevol moment un tren de càrrega.
Sempre xiulaven en aquest tram per advertir. ...però més valia passar ràpid per si decas.

Ferrocarrils Catalans - Página 3 P1800315
estiu de 1977

...Ah! com es pot veure, a l'estiu, el més normal era anar amb les portes obertes. Seure a l'escaleta amb les cames penjant per prendre la fresca era habitual. ... jo no ho feia eh ! smiley-angelic004

Salut

Xavi KTK
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

Ubicació : Bagà
Edat : 71
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7376

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDl Gen 22, 2018 6:47 am

Puc corroborar el que diu en Xavi, en les meves estades a Sant Vicenç dels Horts a casa els meus avis i tiets havia sentit a comentar els fets per alertar.nos del perill perquè no hi anéssim.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve

Ubicació : Jafre / Barcelona
Edat : 66
Data d'inscripció : 22/10/2012
Nombre de missatges : 3146

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDs Des 22, 2018 12:30 am

Als que com jo, ens agrada “caçar fotografies velles dels nostres carrilets”, afició força ingrata molts cops, a vegades localitzes fotografies amb que recompenses moltes hores infructuoses.

Fotografia d’una de les locomotores del Ferrocarril Central Català, el carrilet Martorell - Igualada, una de les companyies que van constituir la CGFC.

D’aquestes locomotores, hi ha molt pocs documents gràfics circulant, per tant és una raresa. La fotografia quasi segur que està feta a la estació d’Igualada.

Autor: Antoni Bartumeus i Casanovas (1897 - 1925), Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya'

[url=https://servimg.com/view/19627607/259]Ferrocarrils Catalans - Página 3 Una_lo10
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 65
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33792

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDs Des 22, 2018 12:50 am

És admirable aquesta fotografie. Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans

Ubicació : Barcelona
Edat : 45
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7624

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDs Des 22, 2018 1:29 am

Moltes gràcies Eduard per compartir-la.
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDs Des 22, 2018 8:18 am

Bé, molt , molt bé, però juguem a la foto misteriosa?.

No sé segur a quina estació correspon, però igualada no perquè l'estació d'Igualada estava al final de les vies i perpendiculars a elles, edificis com aquest hi ha tres possibilitats, Piera, Capellades o La pobla de Claramunt, aquesta última descartada perquè l'edifici quedava una mica apartat i a un nivell més alt respecte les vies.

El dubte està entre Piera i Capellades, però en el meu parer és Capellades, just a la dreta de la foto es veu un vagó tancat en una via que mor enfront al lateral de l'estació, això es veu en una foto i en el plànol del llibre de Carles Salmeron corresponent a l'estació de Capellades que és en corba. L'estació de Piera queda més oberta i té una platja de vies similar en recta, però hi ha una andana entre vies que la Capellades no té i en la foto no es veu.

Com ho veieu?

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDs Des 22, 2018 11:58 pm

No estava segur que fos a Igualada, ja ho dic al posar-la.

Torno a repassar-me els meus arguments per a dir que està a feta a Igualada i els teus arguments amb el que m'estàs fen dubtar molt de que ho sigui.

En seguim parlant, que d'això es tracta, d'intentar documentar el registre gràfic que tenim.

Gràcies per les teves observacions, jo no soc infalible com el Sant Pare, al contrari soc molt falible je je.
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Des 23, 2018 8:16 am

fve escrigué:
... ... jo no soc infalible com el Sant Pare, al contrari soc molt falible je je.

No hi ha ningú infal·lible, ni el Sant Pare per més que diguin, ells mateixos diuen que tant sols Deu és perfecte, però ningú el coneix, per tant la resta ens equivoquem tots i els que som homes més de dues vegades, perquè també diuen que l'home és l'únic animal que ensopega en la mateixa pedra.

L es coses les hem de debatre per mirar entre tots quine era la realitat.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Des 23, 2018 9:44 am

Si em permeteu que m'hi posi, jo també penso que no és pas l'estació de Igualada. És fàcil arribar a aquesta deducció si mirem amb deteniment algunes fotos de l'estació d'aquesta vila:

Vista del costat contrari

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Iguala10

Vista encara del mateix costat

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Iguala11

Vista del costat bo per a fer la comparació amb la foto que va posar l'Eduard

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Iguala12

Ampliació parcial de la foto que va posar l'Eduard

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Iguala13

La foto que va posar l'Eduard per a comparar-la amb l'anterior

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Una_lo10

Aquí veiem, en canvi, l'estació de Piera des del costat bo per a fer la comparació

[/url]Ferrocarrils Catalans - Página 3 Piera_12

En aquestes dues fotos podem veure que hi havia més enllà de l'estació, i podem veure que en algun moment hi va haver una marquesina de mercaderies amb una via propia que molt be podria ser la que apareix a la dreta de la foto de l'Eduard.

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Piera_10

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Piera_11
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Des 23, 2018 9:53 am

Ignasi i Amadeu, el que està clar, és que no és a Igualada. No se en que estava pensant, no hi ha més cec, que el que no vol veure.

El desllorigador entre Piera i Capellades, pot estar, en un talus que es veu a l’esquerra de la foto de la meva ficada de pota, caldria veure en altres fotografies de Piera i Capellades, si es veu el talus.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Des 23, 2018 10:06 am

Jo recordo el talús a l'estació de Piera.

fve escrigué:
... un talus que es veu a l’esquerra de la foto de la meva ficada de pota...

Res d'això. No et treguis cap mèrit, que amb aquesta foto has fet una aportació que ens ha tocat el cor. Si has dit que és Igualada o Piera, o Majadahonda, és igual. La foto segueix sent una molt bona aportació.

reverent

Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Des 23, 2018 10:44 am

Si Amadeu, les coses com son, dir que era Igualada, quan tinc i he vist una pila de fotos de la estació d’Igualada, és una errada de novell, que no hauria d’haver fet.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Des 23, 2018 11:01 am

Jo et perdono. I crec que els demés també.

I si us plau, amb errades o sense, no deixis mai de posar fotos com aquesta. Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDl Des 24, 2018 6:53 am

fve escrigué:
,,, ,,, ,,, és una errada de novell, que no hauria d’haver fet.

Coll... cada vegada que em miro al mirall m'ho repeteixo mil vegades, no exagerem tant i com diuen els capellans " el que estigui net de culpa que tiri la primera pedra"

Olot escrigué:
... ... ...I si us plau, amb errades o sense, no deixis mai de posar fotos com aquesta. Very Happy

Sort en tenim d'anar recollint fotos i entre tots poder fer un bon document fotogràfic, que faríem sense aquestes fotos?

Fins aviat i bones festes a tots. Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDj Des 27, 2018 6:35 am

He estat mirant fotos de Capellades i Piera, i m’he llegit i rellegit les anotacions del Ignasi i el llibre d’en Salmerón.

L’assumpte de l’andana central entre vies que el Ignasi diu que hi ha a Piera i no hi ha a Capellades, no podem dir que sigui un indicatiu definitiu, doncs hi ha fotografies de Capellades amb andana central entre vies i al revés, fotografies de Piera sense la esmentada andana.

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Img_3310

Les estacions evolucionen amb els anys i és probable que aquestes andanes centrals es construïssin més tard i tinguem fotografies fetes en anys  diferents i l’andana hi serà o no en funció de l’any en que estigui feta.

Ara be el detall que ens fa veure el Ignasi de la via que mor al lateral de la estació i la comparació amb els plànols del llibre d’en Salmerón, es pot veure que a Piera la via mor al peu del dipòsit de l’aiguada però a Capellades hi ha una certa distància fins al dipòsit.

A la foto misteriosa, es veu una ombra que podem suposar sigui del dipòsit entre el vagó i l’edifici de la estació que ens pot indicar que hi ha una certa distància entre el final de la via i el dipòsit el que ens portaria a Capellades, tal i com va apuntar el Ignasi.

A la foto misteriosa, es veu a l’esquerra, després de la via a on hi ha el vagó, un talús de terra, que ens ve a dir com si per a fer la estació s’hagués fet una explanació, o sigui que el terreny a on es construir la estació era irregular.

He estat mirant a Google Maps les dues estacions i a la de Piera, actualment no es veu que hi hagi un desnivell tant pronunciat com per que hi hagués un talús tant gran, malgrat amb els anys tot es pot haver transformat molt tot plegat, a Capellades actualment tampoc es veu que hi hagi un desnivell que justifiqui el talús de la foto.

He trobat però una foto antiga de Capellades amb poca qualitat però ens deixa veure que el terreny era força irregular i que seria raonable que el talús fos a Capellades.

Ferrocarrils Catalans - Página 3 Img_3311

Com el Ignasi també m’inclino a pensar que la foto és a Capellades, sempre i quan noves aportacions no ens facin decantar-nos per Piera.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDj Des 27, 2018 7:26 am

Has provat de comprobar com es veu en aquelles webs en les que es pot veure tal com era abans?
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDj Des 27, 2018 10:15 am

Hi ha un altra detall que no he pogut comprovar, a la foto misteriosa al edifici de l'estació es veu una petita finestra en el primer pis, que tant sols es veu en aquella façana, l'altra és cega, en aquesta vista general es veu que l'estació és en corba i la façana de l'estació es veuen dues finestres petites, no he vist cap foto de l'estació de Piera des d'aquesta banda per comprovar si les hi té.
També s'hi veuen alguns vagons apartats en el mateix lloc del que apareix a la foto.
Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDj Des 27, 2018 10:50 am

[quote="Olot"]
Ferrocarrils Catalans - Página 3 Una_lo10

Aquí veiem, en canvi, l'estació de Piera des del costat bo per a fer la comparació

[/url]Ferrocarrils Catalans - Página 3 Piera_12 [quote]

En la foto que va posar l'Amadeu es veu que l'estació de Piera també té les dues finestres petites, però m'ha cridat l'atenció una altra cosa, al costat de waters hi ha un gran arbre que en la foto misteriosa no hi és i un arbre petit entre l'estació i l'aiguada que tampoc hi apareix.
Encara una altra detall, la llargada del cartell de l'estació, en el cas de Piera en la façana de la via es pot llegir bé i es veu que la paraula ocupa tot el cartell, el cartell del lateral no hi és, hi l'espai. Per contra en l'estació misteriosa cap cartell es pot llegir, per si que tots dos es veuen prims i llargs com hauria de ser una cartell que per en comptes d'encabir la paraula "PIERA" ha d'encabir la paraula "CAPELLADES", el doble de lletres.

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Des 30, 2018 5:23 am

Olot escrigué:
Has provat de comprobar com es veu en aquelles webs en les que es pot veure tal com era abans?

Si que ho he fet, però la qualitat de les ortofotos antigues és molt baixa i no arribo a cap conclusió vàlida.
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDt Gen 01, 2019 8:53 am

Em sembla que he trobat la diferència entre les estacions de Piera i Capellades que pot ser definitiu en poder ubicar la foto de l'Eduard.

A l'estació de Piera l'edifici dels WC queda a l'esquerra mirant la façana de la via, les cantoneres del edifici de l'estació tenen relleu, els edificis dels WC son de factura diferent.
Ferrocarrils Catalans - Página 3 Piera_10
mentre que en l'estació de Capellades és a la banda dreta, les cantoneres son llises com les de Puig-reig
Ferrocarrils Catalans - Página 3 Capell10
 En la foto de l'Eduard es veu que l'edifici del WC és a l'esquerra i la ornamentació de les cantoneres del edifici de l'estació te relleu
per tant crec que es tracta de Piera, com ho veieu?

Fins aviat, Ignasi.
Tornar a dalt Ir abajo
TramBlau
Mestre tramviaire
TramBlau

Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna
Edat : 69
Data d'inscripció : 28/01/2009
Nombre de missatges : 12351

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDt Gen 01, 2019 9:19 am

Tren genial genial genial applaud applaud em recorda aquesta anàlisi comparativa el joc dels 8 errors
Genial Ignasi

Pere
Tornar a dalt Ir abajo
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans

Ubicació : Barcelona
Edat : 45
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7624

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDt Gen 01, 2019 8:43 pm

Quin treball d'investigació més interessant..!
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitimeDg Gen 06, 2019 7:23 am

fve escrigué:

Com el Ignasi també m’inclino a pensar que la foto és a Capellades, sempre i quan noves aportacions no ens facin decantar-nos per Piera.

Sort que vaig deixar la porta oberta a un altre canvi!!

El Ignasi, ens fa veure l’edifici situat al costat “Martorell” de la foto misteriosa en qüestió, edifici que es veu a les diferents fotografies que hem trobat de Piera i que no es veu a les diferents fotografies que hem trobat de Capellades.

Aquest edifici també te una altra particularitat, és de sostre pla, (es veu a les postals antigues que s’han penjat al fil), en Salmerón al seu llibre, sempre ens diu que els lavabos eren de teulada a dues aigües això passava a Sant Esteve Sesrovires, a la Beguda, a Masquefa, a Piera, a Vallbona, a Capellades, a la Pobla de Claramunt, a Vilanova del Camí i fins hi tot el d’Igualada.

Els edificis dels lavabos eren de diferents mides des de 9 m quadrats a 21 m quadrats, però sempre segons en Salmerón amb teulada a dues aigües.

Així doncs que és l’edifici que esmenta el Ignasi i que tenim només a les fotos de Piera, costat “Martorell” de la estació i amb teulada plana?.

Tornem als llibres d’en Salmerón, a la pàgina 149 del llibre Els Ferrocarrils Catalan – IV, hi ha l’esquema de la estació de Piera i al costat “Igualada” de la estació hi ha un edifici que assenyala com a serveis, (lavabos), que el text indica que és de teulada a dues aigües i a l’esquema es veu que està enretirat respecte a la façana que dona a les vies de edifici de la estació.

Al costat “Martorell” de la estació hi ha un altre edifici, més gran que els lavabos, assenyalat com a Cantina, aquest edifici està alineat amb la façana de la estació pel costat de les vies.

Al text del llibre no en parla de la cantina, aquesta només apareix a l’esquema i a les fotos antigues.

Tampoc hi ha cap més referència escrita o dibuixada de cantina, en cap més estació de la línia.

Per acabar de reblar el clau, he trobat una de les fotos, ja penjades de Piera, amb més bona resolució, a on es pot llegir el rètol del edifici en qüestió. Era la cantina, cosa que ens confirma l'esquema de la pàgina 149 del llibre comentat més amunt.

Ignasi, tu preguntes que com ho veiem.

Doncs jo ho veig com tu, la foto és a Piera, doncs es veu un edifici de sostre pla arrenglerat amb la façana de la estació que dona a les vies i situat al costat de “Martorell” de la estació, que és una cantina i això per les fotos que tenim i hem penjat al fil, només passava a Piera.

Ah!, i com que gat escaldat amb aigua tèbia en té prou.

Sempre i quan noves aportacions no ens facin decantar-nos per Capellades

Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado

MissatgeAssumpte: Re: Ferrocarrils Catalans   Ferrocarrils Catalans - Página 3 I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo

Ferrocarrils Catalans
Tornar a dalt 
Pàgina 3 de 36Anar a pàgina : Previ  1, 2, 3, 4 ... 19 ... 36  Següent