| Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) | |
|
+12ODAKIM ignasibaga el terrat de margarit TramBlau Francesc MALLET73 ostman tram47 Mitjans Sisu lluis7 Olot 16 participantes |
|
Autor | Missatge |
---|
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 13, 2018 8:01 am | |
| | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 13, 2018 8:04 am | |
| | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 13, 2018 8:14 am | |
| Gràcies, Pere. Cert, Narcís. Això trencarà la imatge rectilínia del MOMI de tota la vida. Ja es pot veure clarament a les següents fotos. Crec que ens obra un munt de possibilitats. Però els treballs no s'han pas acabat aquí. A continuació he fet una proba de muntar només un tram, entre dos mòduls rectes. Recordeu la versatilitat que vaig explicar al principi que poden donar aquest mòduls seccionats en quatre mòduls de 22'5º Comprovació de la mateixa manera però aquest cop en corba girant cap a l'altra costat: Constato aquí que és un error utilitzar el R1 per aquests mòduls. És ben cert que d'aquesta manera els mòduls surten més petits que si s'utilitza un radi més gran, però si s'utilitza al menys el radi R2 no és massa més gran i l'efecte òptic no és tant desastrós com en R1. Al mig de la gran recta MOMI, posar una corba de R1 farà un efecte visual que semblarà que els trens es trenquin. Més endavant calcularé les mides que haguessin calgut per fer els mateixos mòduls amb R2 i també amb R3, ja que fins el moment encara no tinc aquestes dades. Però sobre tot no torneu a caure en el mateix error en que he caigut jo: el R1 no és admissible per els mòduls en corba a mig traçat. Tot i aixi, sorpresa !! El gàlib s'adiu bastant be i no hi haurà els problemes que vaig preconitzar al principi. En principi no hi ha d'haver problema, o si n'hi ha, serà mínim (sempre i quant només circuli material curt i petit, de dos eixos, o si és amb bogis, el material més petit -vagons zillertal o similars- evitant el material gran de LGB) Ho veureu clar en la següent fotografia en la que he marcat en vermell la línia que és el límit a on arriba el material de bogis curt, i en blau el decorat segons norma MOMI (a 720mm de l'extrem costat públic). Veureu també que el decorat posat recta a la mida que li pertoca encaixa amb la línia del decorat del mòduls rectes (assenyalat en verd), sense fer cap modificació. Passa just, si, però passa. Vaig fer moltes proves de gàlib mentre tenia el mòdul muntat aixi. I a demés m'agrada com queda quan la corba R1 és al costat interior, amagada del públic. Se'm varen posar els pels de punta quan vaig pensar que si posava la corba de R1 a continuació del meu mòdul amb el dipòsit de màquines, que vaig fer bastant pròxim al límit del gàlib en recta, tindria problemes amb el material llarg que s'inscrigués a la corba estant al costat de dit dipòsit. Però no! una vegada més em vaig equivocar (per sort, perquè sinó hagués hagut de desplaçar l'edifici!!). I ho vaig provar amb un vagó dels llargs de LGB. Podeu veure les comprovacions a les següents fotos, a on he marcat en vermell el punt més pròxim del vagó amb l'edifici, al inscriure's a la corba en R1: Com veieu passa sense problema. I finalment els mòduls ja tenen potes. Només quatre potes seran suficients per a suportar tota l'estructura perquè en part es penjarà dels mòduls contigus. Aquí un mòdul amb potes: I aquí dos mòduls, amb les corbes contraposades: | |
|
| |
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 13, 2018 8:30 am | |
| | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 13, 2018 7:31 pm | |
| Per cert: el que m'ha anat molt be, en comparació amb els de La Fàbrica, ha sigut utilitzar contraxapat de 10 mm per a fer la base, enlloc de 4 mm. El pes que hi ha de més és gairebé imperceptible i la consistència del mòdul és la que correspon.
| |
|
| |
Sisu Cap de Tallers
Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà) Edat : 55 Data d'inscripció : 01/05/2012 Nombre de missatges : 7271
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 13, 2018 7:44 pm | |
| Gràcies Amadeu. Com sempre, explicacions detallades i molt ben documentades. Suposo que no hi ha cap norma escrita al respecte de quin material pot o hauria de circular, però sembla lògic que tant material tractor com arrastrat ha de ser de dimensions proporcionals al tipus de ferrocarril, en aquest cas, crec que la filosofia del Momi és més de línies secundàries que no pas de gran trens. Així i tot has demostrat que quasi tot hi pot circular, segurament exceptuant peces excepcionals com l'ABJ i similars. | |
|
| |
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
| Assumpte: Provisional Ds Abr 14, 2018 7:30 am | |
| | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dg Abr 15, 2018 5:07 am | |
| - Sisu escrigué:
- Gràcies Amadeu. Com sempre, explicacions detallades i molt ben documentades.
Suposo que no hi ha cap norma escrita al respecte de quin material pot o hauria de circular, però sembla lògic que tant material tractor com arrastrat ha de ser de dimensions proporcionals al tipus de ferrocarril, en aquest cas, crec que la filosofia del Momi és més de línies secundàries que no pas de gran trens. Així i tot has demostrat que quasi tot hi pot circular, segurament exceptuant peces excepcionals com l'ABJ i similars. El tema de les normes està respost en aquest nou fil: https://trenscat.forosactivos.net/t2524-normes-escrites-i-no-escrites-del-circuit-momi | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dg Abr 15, 2018 5:07 am | |
| | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dj Abr 19, 2018 11:55 am | |
| Tema potes: Només he fet quatre potes. Em sembla que són suficients per a tot el conjunt. A cada mòdul li he fet tres punts de fixació de potes, però això no vol dir que cada un n'hagi de portar una, sinó que es muntaran potes en els llocs que correspongui segons el muntatge que es faci. De moment, els punts de fixació són aquests (assenyalats en blau): Que el mòdul tingui tres potes dóna la possibilitat de que un moment donat es pugui tenir un mòdul sol dempeus, si s'ha de treballar-lo durant la construcció o si se l'hi ha de fer algun manteniment, sense necessitat de utilitzar els demés mòduls. Això ja ho hem vist en aquesta foto: En el següent dibuix hi ha la distribució de potes segons el muntatge que es faci (indicades en vermell). Cal tenir en compte que als punts extrems no els hi cal tenir potes perquè van collats a d'altres mòduls (rectes) que ja tenen la seva pota: | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dj Abr 19, 2018 12:06 pm | |
| També he fet petites feines de les que no es veuen, com ara envernissar les potes i els costats dels mòduls. I també m'he estat preparant per a la part elèctrica: Això són tots els cables de connexió entre mòduls que poden fer falta per a qualsevol muntatge, amb els mòduls en corba agrupats o separats i intercalats entre altres mòduls. | |
|
| |
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 20, 2018 4:02 am | |
| | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 20, 2018 6:51 am | |
| Segona capa de vernís a les potes: Al tanto que hi ha roba estesa: Segona capa de vernís als mòduls: Començo a collar alguns endolls: | |
|
| |
Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 20, 2018 7:55 am | |
| Estàs molt treballador, Amadeu..! Bona feina! Les potes dels teus mòduls ja tenen dues capes més de vernís que les dels meus..! | |
|
| |
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 20, 2018 9:34 am | |
| Un treball fenomenal.
Fins aviat, Ignasi. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 20, 2018 6:23 pm | |
| Gràcies, Ignasi.
M’agrada treballar la fusta, Joan. Es molt agraïda.
Tal com serveixen el llistó que utilitzo per fer les potes està plè de rugositats. Els cantos són vius i és molt fàcil clavar-se alguna astella al manipular-les, si deixes la fusta tal qual, per a fer les potes. Jo les deixo ben fines i amb els cantos un pel arrodonits. La seva textura queda molt agradable al tacte. Després de fer-me un tip de fregar-les amb paper de vidre, l’emvernissat només és l’acabat final. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dv Abr 20, 2018 11:11 pm | |
| Connectors i cables de connexió entre mòduls: Aquests són els connectors, muntats i preparats per a rebre el cablejat, En aquests mòduls no es pot fer la connexió per el costat interior tal com mana la norma MOMI, perquè són reversibles. Caldria una connexió a davant i una a darrera, quedant vista la que va al costat públic. Faria lleig. Per tant he optat per fer una connexió central entre mòduls. Aquesta connexió servirà tant per interconnectar els mòduls en corba d'iguals característiques entre sí... ... com per connectar amb la resta de mòduls amb connector al costat interior segons norma MOMI. Probablement haurem de fer una norma nova incloent els mòduls en corba, però això serà quan aquests mòduls que estic fent ara estiguin acabats i s'hagin provat al menys un cop. | |
|
| |
Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Ds Abr 21, 2018 2:22 am | |
| Penso que mentre aquestes coses es facin raonades, encara que no siguin a la norma, són perfectament vàlides.
Si a més, es comprova el seu bon funcionament, és tan senzill com descriure-ho i afegir-ho a les normes.
Per ara, jo veig una molt bona feina i ben estudiada. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Ds Abr 21, 2018 3:26 am | |
| El sentit de fer una norma nova per els mòduls en corba, és fer que tots els mòduls que es facin en el futur siguin compatibles entre ells. Per això és necessari haver-los provat. D’aquesta manera la norma garantiria el bon funcionament dels mòduls que s’hagin construït seguin les indicacions. | |
|
| |
ODAKIM Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 46 Data d'inscripció : 02/05/2016 Nombre de missatges : 1522
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dg Abr 22, 2018 7:06 am | |
| QUina feinada ! Un sistema auxiliar molt pràctic i versátil. Jo crec que n'has de fer 16 i fer un ciruit circular al costat del de l'exposició. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dg Abr 22, 2018 7:10 am | |
| Si fes un circuit circular hi hauria un problema: la via costat public i la via costat intern serien dos circuits independents, ja que no tindrien possibilitat de connexió. Llavors, per fer un circuit oval em podria haver estalviat la via interior. | |
|
| |
Mitjans Mestre 3D
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dg Abr 22, 2018 7:35 am | |
| Tot i que no deixa de ser una opció més de muntatge... | |
|
| |
Sisu Cap de Tallers
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dg Abr 22, 2018 6:28 pm | |
| Veig que has pensat en tot, està tot molt ben estudiat, no crec que hi hagi problemes. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dg Abr 22, 2018 7:09 pm | |
| Procuro pensar en tot. Però al final sempre surten coses... Per això no estaré tranquil ni donaré el tema per tancat fins que s'hagi fet el primer muntatge real i la primera prova pràctica de circulació. Potser a Bagà 2019? | |
|
| |
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) Dl Abr 23, 2018 2:44 am | |
| | |
|
| |
Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) | |
| |
|
| |
| Mòduls MOMI en corba (Mòduls LA CORBA) | |
|