El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Si mireu el dibuix que us he posat abans, podreu comprovar que els trens abandonats són a la part a on les dues vies (en túnel) que van en direcció a Collanzo surten a una zona a on va paral·leles.
Trens fantasmes...malauradament els fantasmes solen ser els que ho gestionen!! Lo que resulta increíble es que les vies estan en ordre de marxa...senyals lluminosos encara en servei? Segur que després aquest material el revendran a algún dels països d'Amèrica del Sud com a "seminuevos"...Va parir quins "fantasmes"!
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 02, 2017 4:52 am
L'estació que us presento avui no te cap triangle sinó una creu. Salvant la de Chimbacalle, aquesta és la única que està en servei avui dia de totes les que hem vist. Una estada a les andanes d'aquesta estació resulta espectacular per el considerable moviment que registra, ja que els trens no paren de passar ni un moment.
Es tracta de l'estació de El Berrón (Noreña), a Asturias.
Aquesta estació era el creuament a nivell de dues línies de diferent ample: el ferrocarril del Langreo (via 1435) i els Ferrocarriles Económicos de Asturias (via mètrica).
El Langreo era un tren miner que unia la zona minera del Langreo amb el port de El Musel a Gijon. També oferia servei de viatgers, i fins i tot tenia un tren Talgo.
Els Economicos de Asturias unien Oviedo amb Santander, constituint part de l'eix cantàbric.
Mapa ferroviari de la zona d'Asturies a on s'aprècien aquestes dues línies. En el mapa l'estació es diu Noreña perquè abans es deia així.
A l'estació de El Berron coincidien les dues línies que, com he dit, es creuaven a nivell. Es tractava d'un creuament a 90 grauns. A lo bèstia. Una estació comú a les dues línies, amb una andana amb angle que servia als trens d'ambdues companyies. Un semàfor regulava el pas dels trens en el creuament. A la següent foto podeu veure l'estació, el creuament i un tren del Langreo. Les vies que tenim en primer terme són les del Langreo.
Aquesta és una vista del cantó oposat, és a dir, des de l'andana que veiem a la foto d'abans. En aquest cas les vies que tenim al davant són les dels FC Económicos de Asturias, de via mètrica.
Una altra vista des del mateix indret, amb un furfó automotor dels EA remolcant un tren procedent de Santander. Us imagineu el "catacroc-catacroc" que devien fer les rodes dels trens al passar per aquí?
L'any 1972 el Ferrocarril del Langreo va passar a mans de l'estat, i per tant va passar a dependre de FEVE. Aquesta companyia estatal no va trigar gaire a canviar l'ample de via convertint-lo en mètric, per unificar-lo amb la majoria de línies que tenia. A partir d'aquell moment l'estació de El Berron va sofrir canvis radicals, ja que fins al moment només tenia el creuament sense cap possibilitat de connexió entre les dues línies per el diferent ample de via, mentre que ara que totes dues línies tenien la mateixa galga, caldria fer-hi interconnexions.
Aquest és el plano actual dels trens de via estreta de Asturias, tots ells d'una sola companyia: FEVE
Però la remodelació no és tot. Ja he explicat que ara les dues línies s'interconnectaven. I com es va fer això? Més o menys com es fa en un creuament d'autopistes. Així:
Algunes de les vies de connexió té andana, perquè registra servei de viatgers, altres no perquè només registren mercaderies, o són vies de servei.
Aquest esquema dóna una idea del conjunt, però no és a escala. Ja sé que algú l'hi podria semblar que ara l'estació ha passat a ser de quatre triangles.
En aquesta petita foto veiem una part de les noves connexions.
Us recomano que, si mai aneu a Asturies, no us perdeu d'anar a visitar un moment l'estació. Quedareu bocabadats de la quantitat de trens que passen per allà. És un no parar.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
A treneru li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 02, 2017 5:14 am
fve escrigué:
Moltes gràcies Amadeu!!
Triangles: Valladolid-San Bartolomé, (be quasi un triangle), Haro-Empalme, Sondica, Tortosa, (aquí hi ha dos llaços, que la fan especial, Fuso de la Reina, (un triangle difícil de veure, però un triangle).
Rodones: Quito, (el bucle perfecte per a un circuit), La central de mercaderies de la New Jersey.
Estic frissant amb els nous lliuraments.
Jo diria que Valladolid-San Bartolomé més que de triangle seria en forma de T
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 02, 2017 6:48 am
Encara dues fotografies més de El Berron, que acabo de trobar a la meva biblioteca.
Una foto del creuament abans de les modificacions. A la foto un tren remolcat per una Alsthom de Economicos de Asturies fent la parada a El Berron, abans de creuar les vies del Langreo.
El tauler de comandament de l'estació antiga que ens permet veure la disposició exacte de les vies abans de les modificacions. El tauler era per el comandament de les agulles i vies del FC del Langreo.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Editat per darrera vegada per Olot el Dt Gen 24, 2023 3:34 am, editat 1 cop en total
A TramBlau y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
ODAKIM Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 46 Data d'inscripció : 02/05/2016 Nombre de missatges : 1522
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 02, 2017 7:31 am
M'agrada aquesta del Berrón.
Les triangulars son curioses però menys estranyes que les primeres o aquesta.
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 02, 2017 9:39 am
Jo hi vaig estar cap al any 92 a el Berrón i hem vaig quedar embaladit mirant la cruïlla de vies força estona(potser un parell d'hores).Era la primera vegada que ho veia i hem va impresionar força.I també els "catruc-catrucs" tant bésties que es sentien ,sobretot al passar els mercaderies.25 anys ja...Si que ha plogut!!
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Abr 07, 2017 9:52 pm
Continuem amb el tema. Aquest cop ens en anem a Suïssa, al tren de cremallera de via mètrica de Aigle a Leysin, integrat als Transports Publics du Chablais. Concretament parlarem de l'estació de Aigle-Dépôt.
La línia uneix l'estació de Aigle de la xarxa estatal amb la vila de Leysin.
Fins a arribar al dipòsit el tren circula en adherència i pel bell mig dels carrers, igualment com un tramvia. Conviu en total harmonia amb els vianants i trànsit rodat, tot i que en algun carrer fins i tot circula en direcció contrària.
La peculiaritat d'aquesta estació radica en que no permet la circulació continuada dels trens, ja que encara els dos sentits d'arribada (Aigle i Leysin) cap als dipòsits, amb el que per força els trens estan a obligats a entrar a la platja de vies com en un cul de sac, i canviar el sentit de la marxa per a continuar el viatge. En aquesta foto aèria potser queda més clar el que dic.
En aquesta foto de google maps potser encara es veu més clara la disposició de les vies. La via inferior és la que arriba de Aigle, i la que surt cap a la part superior és la que, amb cremallera, ascendeix bruscament cap a Eysin.
Un cop feta la parada avançara cap a les vies del dipòsit a on quedarà parat mentre el conductor canvia de cabina, i després sortirà per l'altra via, a on immediatament engranarà la cremallera, per reprendre la marxa cap a Leysin. Mentre que fa la parada en aquestes vies, hi ha la possibilitat de fer un creuament si baixa un altre tren, ja que hi ha dues vies paral·leles establertes per a fer aquesta maniobra amb canvi de sentit.
Des d'aquesta perspectiva veiem en primer pla la via que entra des de Aigle, i al fons la via sortint cap a Leysin amb la brusca pendent que comença només abandonar l'estació.
La major part de fotografies que he posat són antigues i algun del material que heu vist ja no circula. Avui dia la línia està servida per aquests automotors.
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 09, 2017 1:49 am
Aquest ferrocaril,l'he estat seguint amb el maps, i no només es la ùnica que acaba amb cul de sac. Es interesant seguir-la amb el maps!! Estaciò de les Planches(Aigle),fins a le Sépey(Ormont-Dessous),i d'aquesta enrere pasant de nou per les Planches, fins a Les Diablerets.(Ormont-Dessus).No sé posar el enllaç amb el maps, pero ja ho trobareu de seguida. Gràcies Amadeu.
Editat per darrera vegada per el terrat de margarit el Dg Abr 09, 2017 2:10 am, editat 1 cop en total
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 09, 2017 2:01 am
En realitat aquesta línia dels Diablerets és una altra de diferent de la de Leysin, tot i que actualment les dues pertanyen a Transports Publics du Chablais. Les dues línies surten de l'estació del tren de via ampla de Aigle.
Si és interessant seguir-les per Google maps, t'asseguro que encara ho és més seguir-les en tren.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 09, 2017 2:15 am
Hi ara que hi estic navegant pel Maps, veig que a prop,seguint la linia "ample",estaciò de Bex, hi ha una altre linia a on a l'estaciò Villars sur Ollon,tambè hi pasa el mateix,pero hi veig que hi ha" continuitat",pero sembla que hi ha una valla que ho impedeix,(street viev). total cul de sac?
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 09, 2017 3:04 am
Bona trobada, Roger.
L'estació de Villars-sur-Ollon també és una estació bastant atipica, en forma de triangle. Aquesta estació hi ha els tallers i dipòsit de la línia Bex-Villars-Bretaye (que també forma part del TPC), i antigament també era una estació d'enllaç amb el ramal cap a Chesières, tancat a l'any 1961.
Aquesta línia també és cremallera de via mètrica.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 09, 2017 3:45 am
Gracies a tu i les teves coneixences compartides!! Sembla que aquella regiò sigui el pais dels trens,bé,no ens enganyem ,diría que tot Suïssa ho és!!!... [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
A TramBlau y a treneru Els hi agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 09, 2017 4:18 am
Suïssa, el país dels trens, dels paisatges meravellosos, de la xocolata i del formatge... El paradís te d'assemblar-se a Suissa, no hi ha dubte.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
el terrat de margarit Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sant Boi de Llobregat,Molí-Nou Edat : 48 Data d'inscripció : 29/01/2016 Nombre de missatges : 2625
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dg Abr 09, 2017 4:56 am
MMMMMM!!!.....
tram47 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Aquitaine, França. Edat : 77 Data d'inscripció : 23/01/2009 Nombre de missatges : 2513
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dt Gen 24, 2023 2:04 am
molt interessant !! gràcies .
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dt Gen 24, 2023 4:19 am
Gràcies, Daniel. Celebro que t'agradi aquest fil!
Precisament avui acabo de posar bé algunes fotos que s'havien girat (!), i he aprofitat per a retocar-les. Crec que alguna cosa hi hem guanyat.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dt Gen 24, 2023 8:45 am
ja no recordava aquest fil..hi ha imatges molt boniques i material molt interessant..