El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dj Mar 30, 2017 8:16 am
Normalment totes les estacions, de pas o de terme, solen tenir una configuració de vies semblants. Unes agulles d'entrada, unes andanes, un dipòsit de màquines, etc etc. Totes venen a ser iguals.
No obstant de vegades trobem algunes estacions que tenen una disposició atípica que pot ser molt diferent de les altres estacions corrents. Pot ser per raons d'espai (com en els nostres circuits), o per qualsevol altre raó. Aquí en veurem algunes que ens poden servir d'exemple als nostres circuits. De vegades potser fins i tot alguna d'aquestes idees ens resoldrà aquell racó del jardí, o aquella estació que no sabíem com resoldre... Si aquest fil pot ajudar a que això passi, em donaré per satisfet.
Per començar us presento una estació de la que fa poc en va sortir una foto al fil de la foto misteriosa: l'estació de San Bartolomé, de Valladolid, dels Ferrocarriles Secundarios de Castilla.
Aquesta era una estació de terme bastant atípica per la seva disposició en corba, i per la forma en que estava disposat el pont giratori i el dipòsit de màquines. També tenia un ramal de mercaderies que anava fins a l'estació del tren de via ample, travessant tota la ciutat. Per tant, encara que era una estació de terme, tenia una continuïtat i hi havia vies de pas.
Una foto aèria feta molt abans i en una altra època de l'any, però que curiosament mostra el vagó de mercaderies i el furgó posats a les mateixes vies, com si es tractés d'un ritual que es seguís fidelment cada dia en el pas del temps... Aquesta foto permet veure alguns detalls de la disposició de vies.
La disposició de vies de tota l'estació la podem veure en aquest esquema. No obstant te alguns errors, com ara que la via de pas és única, mentre que en la foto següent podreu veure que en realitat n'hi havia dues. També la tanca està mal dibuixada ja que situa la via de pas fora de la tanca mentre que en totes les fotos es veu que aquesta era a dins. A part d'això, aquí podeu veure tot el que parlava abans de la disposició atípica del dipòsit i pont giratori. Una idea a trasplantar a algun des nostres circuits ?
Una altra bonica perspectiva en la que veiem arribar un Billard amb el seu remolc. Aquí podem constatar que hi havia dues vies "de pas", i que la tanca deixa les dues vies dins del recinte de l'estació. El tren arriba de Medina. La sortida cap a la ciutat la tenim a l'esquena.
Aquest és l'altre costat de l'estació, des d'on es veu l'edifici. La petita tanca de l'esquerra és la sortida del ramal de mercaderies cap a la ciutat. A uns 50 metres de la tanca hi ha el pont sobre el Pisuerga, a on el tramvia compartia el pas per la mateixa via, amb no pocs incidents i anècdotes.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Editat per darrera vegada per Olot el Dj Mar 30, 2017 10:38 am, editat 2 cops en total
A treneru li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dj Mar 30, 2017 8:22 am
Si voleu una estació atípica de veritat, parlem de l'estació de Chimbacalle, a Quito, Ecuador. És una estació que si la feu en una maqueta us diran que no és realista.
És l'estació de terme d'un tren de via mètrica. Però tot i sent estació de terme, està disposada de tal manera que no cal maniobrar els trens ja que tota l'estació és... un bucle de retorn!!
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Editat per darrera vegada per Olot el Dj Mar 30, 2017 2:14 pm, editat 2 cops en total
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dj Mar 30, 2017 8:45 am
Avui encara un altre plat fort. Aquest cop una estació de mercaderies. Es tracta d'una altra instal·lació d'aquelles que si la poseu al vostre circuit us diran que això no ha existit mai. Però si: ha existit. Concretament a Nova York, a la central de mercaderies de la New Jersey, que es trobava al Bronx.
El complex és una idea genial per ocupar molt poc espai amb una intermodalitat complerta. Els camions entren fins al centre. La via de radi molt petit al voltant de l'edifici permet als vagons situar-se davant de les portes. Com que els vagons fan una corda amb la corba, la part del centre del vagó, a on tenen la porta, és la que més s'apropa a la porta de l'edifici. Al costat un feix de vies per emmagatzemar els vagons.
En el plano adjunt podeu veure la complexitat de les vies i de les agulles i creuaments que, de segur, es varen haver de fer expressament per aquesta estació de mercaderies. Interessants les maniobres que es devien produir aquí.
Més informació sobre aquesta instal·lació aquí: (aquí hi ha algunes fotografies en les que podreu admirar la sorprenent complexitat de les agulles i creuaments. I si teniu la paciència d'arribar al final de la pagina, hi trobareu una mena de transbordador que sembla un mòdul flotant navegant sobre el Harlem)
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
A treneru li agrada aquesta publicació.
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 29/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dj Mar 30, 2017 10:14 pm
Olot escrigué:
... [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] La disposició de vies de tota l'estació la podem veure en aquest esquema. No obstant te alguns errors, com ara que la via de pas és única, mentre que en la foto següent podreu veure que en realitat n'hi havia dues. També la tanca està mal dibuixada ja que situa la via de pas fora de la tanca mentre que en totes les fotos es veu que aquesta era a dins. A part d'això, aquí podeu veure tot el que parlava abans de la disposició atípica del dipòsit i pont giratori. Una idea a trasplantar a algun des nostres circuits ?
Un bonic plantejament de platja de vies per a un mòdul
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Mar 31, 2017 8:04 am
Certament, Pere.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Mar 31, 2017 8:20 am
Us presento avui encara una altre estació de la que hi ha molt poques referències. Es tracta de l'estació de Haro-Empalme, a on enllaçava el petit tren de via mètrica que unia Haro amb Ezcaray amb la línia Saragossa-Miranda de Ebro.
El més normal hagués sigut que el carrilet arribes fins a l'estació de Haro i allà fes l'enllaç amb el tren "gros". Però com que en aquest país històricament els trens de via estreta han rebut un tracta propis d'un element de desprestigi, el FC de Haro a Ezcaray va haver de construir la seva pròpia estació uns metres més enllà de l'estació de Haro. El tren arribaria a l'emplaçament de l'estació Haro-Empalme per mitjà d'una profunda rassa i l'estació s'ubicà a l'interior d'una corba del tren de via ample. Això limità considerablement l'espai per a les instalacions d'aquest ferrocarril. Amb poc espai l'edifici va haver de condicionar la seva planta que va ser estreta i llarga, i de dos pisos d'alçada.
Les vies formaven un angost triangle dintre del que s'ubicarien els dipòsits de màquines i un petit pot giratori. Tot i això varen trobar la manera de fer-hi cabre un parell de vies d'estacionament de material. En molt bon exemple de com aprofitar al màxim el poc espai disponible.
L'estret edifici, les vies de garatge, i l'estreta andana entre la via mètrica i les vies de galga espanyola.
En prou feines hi cap aquest regiment que espera el transbordament. Darrera seu alguns vagons de fusta que formen un tren del Haro-Ezcaray. En primer pla la via ampla.
Foto bastant antiga del dipòsits. Tant els dipòsits com l'edifici de l'estació varen sofrir modificacions al llarg del temps. Aquesta vista està presa des d'un altre vèrtex del triangle.
Ubicació : Milano Italia Edat : 81 Data d'inscripció : 21/02/2014 Nombre de missatges : 127
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Mar 31, 2017 10:20 am
Molto,molto bello e interessante! saluti. Al.
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Mar 31, 2017 10:58 am
La realitat sovint supera la ficció... però no d'una mica, sino de molt llarg...
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Mar 31, 2017 12:49 pm
Celebro que us agradi.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Mar 31, 2017 5:36 pm
Olot escrigué:
Celebro que us agradi.
si i tan! el planell de la estació de valladolid, san bartolomé el guardo, als Fims tenia pensat fer una cosa aixi per possar i treure trens....però amb una via que retornès a la via principal
salutacions
mallet73
ODAKIM Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 46 Data d'inscripció : 02/05/2016 Nombre de missatges : 1522
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Dv Mar 31, 2017 8:38 pm
Realment aquestes estacions tenen aspecte de maqueta per donar joc
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Ds Abr 01, 2017 8:26 am
Avui encara una altra estació quines vies són disposades en forma de triangle. Malgrat això, l'estació és completament diferent de la darrera que hem vist.
Es tracta de l'estació de Sondika, dels Ferrocarrles y Transportes Suburbanos (FTS), de Bilbao. Aquesta companyia era la resultat de la fusió entre varies petites companyies, i que més tard va donar origen al metro de Bilbao.
L'estació va ser feta per a unir les línies de Luchana a Munguia i Bilbao-Calzadas a Lezama. D'aquesta darrera partia un ramal que acabava en l'altra línia, a on es va construir aquesta estació d'enllaç.
Aquí tenim un plano de situació a on indico amb diferents colors els extrems de cada una d'aquestes línies, i amb vermell l'estació de Sondika.
Aquí veiem l'andana i estació situada en un des vèrtex del triangle. L'automotor de l'esquerra està encarat cap a Bilbao-Calzadas, mentre que l'altra és a la via de Luchana a Munguia.
(Foto Jeremy Wisseman)[Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Segons l'autor aquest automotor acabava d'arribar de Bilbao, i acabava aquí el seu recorregut.
(Foto Jeremy Wisseman) [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Totes les fotos que he trobat són d'aquesta banda de l'andana. Cap d'elles dóna l'idea de la forma de tot el conjunt. Per tant, aquí teniu el planell de rigor per a fer-vos-en una idea. Fixeu-vos en que, per si no fos prou atípica aquesta estació, a sobre incloïa un pas a nivell!
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Editat per darrera vegada per Olot el Dt Gen 24, 2023 4:16 pm, editat 1 cop en total
A treneru li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792
Assumpte: Re: Estacions atípiques, instal·lacions poc corrents. Ds Abr 01, 2017 8:45 am
Una estació atípica que sempre m'ha agradat molt era la de Tortosa, del carrilet de via mètrica de Tortosa a La Cava.
No em digueu que no era peculiar la seva disposició de vies:
(dibuix arxiu Carles Salmeron) [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
En aquest cas us he posat el plano primer, perquè si no és una mica difícil de comprendre la ubicació de cada foto. Aquí podem veure l'edifici amb una part de les vies, concretament l'entrada.
I aquest automotor probablement està fent la maniobra d'inversió del tren. Si us hi fixeu be, la disposició de vies amaga un triangle replegat sobre si mateix, el que permetia fàcilment girar composicions senceres, o màquines soles. D'aquí l'absència de ponts giratoris en tota l'estació.
Pel que sembla hi havia tres vies que tenien tres carrils. Es veu en aquest dibuix arxiu d'en Carles Salmeron. Per les agulles no hi ha problema. Existeixen moltes agulles de tres o cuatre carrils amb doble ample i fins i tot triple ample (en podríem obrir un altre fil, si voleu). Són un element bastant corrent. (la imatge es pot engrandir)
En qualsevol cas, aquesta estació no la contemplava perquè no la he considerat atípica. És una estació de terme que, tot i que bastant complexe i completa, i molt interessant des del punt de vista ferroviari, no és atípica en el sentit de que les instalacions són normals i corrents.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
A treneru li agrada aquesta publicació.
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
D'acord Amadeu en que no és una atípica del nivell de les que has exposat, però no hi ha massa estacions que siguin terme de dues línies d'amplades diferents amb aquesta disposició, (oposades) i vies que s’entrellacin com els dits de dues mans
La següent estació: Fuso de La Reina, de la Sdad Gral de FFCC Vasco Asturianos. Aquesta línia anava de San Esteban de Pravia a Collanzo, y de Fuso de la Reina sortia un ramal cap a Figaredo i Oviedo.
L'estació estava ubicada en un paratge orogràfic impressionant. Des de Oviedo si arribava per mitja d'un pont metàl·lic. A la següent foto, tot i que de baixa qualitat, es pot apreciar bona part de tot l'entorn. Veiem un automotor MAN que es dirigeix cap a l'estació i que està al principi del pont.
Les fotos que he aconseguit d'aquesta estació no són molt bones perquè els originals són d'una impressió que no tenia gaire qualitat. Però tot i així espero que seran vàlides per donar una imatge de tot aquest interessant conjunt.
La segona vista que us presento és d'un altre automotor MAN que està en el mateix lloc que en la foto d'abans, però ara nosaltres estem arran de via.
Aquí veiem la platja de vies. L'edifici que hi ha a la llunyania ja el coneixeu. El edifici més proper en mig de les vies, es un puesto de comandament de les agulles.
Triangles: Valladolid-San Bartolomé, (be quasi un triangle), Haro-Empalme, Sondica, Tortosa, (aquí hi ha dos llaços, que la fan especial, Fuso de la Reina, (un triangle difícil de veure, però un triangle).
Rodones: Quito, (el bucle perfecte per a un circuit), La central de mercaderies de la New Jersey.
Estic frissant amb els nous lliuraments.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 17/01/2009 Nombre de missatges : 33792