El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Els vagons d'Arkit Dj Mar 19, 2020 2:41 am
Posant ordre al meu arxiu he trobat un catàleg de la firma ARKIT, avui desapareguda, que m'ha recordat les seves produccions.
Aquesta marca feia una sèrie de kits de vaixells de fusta, entre altres coses, com ara diligències, etc. Tot d'una va treure un vagó del tren d'Olot, que pràcticament tots coneixeu:
El que no és tan conegut és que també va treure tota una sèrie d'interessants vagons, que veurem a continuació. Aquests són alguns d'aquests vagons:
Aquesta és la portada del catàleg del que us parlava:
Si ens saltem les pàgines de vaixells i altres tipus de kits, trobem al final tres pàgines dedicades als vagons de tren.
Per si teniu ganes de veure tots els vagons amb una mica més de detall, he fet la fotografia de cada un d'ells:
Aquest va ser el primer dels vagons que va treure aquesta firma, a inicis dels 80. Era obra del modelista Joaquim Vallès, i realment estava molt ben fet.
Quan varen treure aquest vagó precisament jo acabava de fer el meu furgó del tren d'olot, i com que tenien unes oficines a La Garriga, els hi vaig ensenyar... Ai! que vaig haver fet! Em varen dir que els hi agradava molt, però que les mides no eren comercials (!).
Així que varen agafar la idea, però fent-lo a unes mides que ells varen trobar més comercials que si es fes a escala. Els hi va sortir això:
Del model del vagó d'en J. Vallès en devien vendre una burrada perquè n'hi ha molts d'escampats per a tot arreu, i d'en tant en tant encara de vegades se'n troba algun per Ebay. Però del furgó mai no n'he vist cap.
En canvi si que he vist algun dels vagons de bogis:
Aquest vagó semblava un híbrid entre un Martorell i un vagó del Olot Girona. Sembla que ells volien fer un Martorell (també els hi vaig ensenyar el meu aquell mateix dia!). El que passa que varen voler-lo fer amb les peces que ja tenien: les del vagó d'en Valles! En total, va sortir aquest vagó que no s'assembla del tot a cap dels dos (en el catàleg ni es varen atrevir a posar que era un Martorell). Això a demés de que els bogis no estaven pas gaire aconseguits.
Com que no em va agradar el que feien vaig desconnectar-me d'ells i no els vaig seguir més, i per tant mai no els hi vaig comprar res, cosa que ara em sap greu perquè hi havia alguna peça que no estava malament. Ara ja s'han perdut per sempre. Desconec qui els hi feia el material que varen fer a construir posteriorment al vagó inicial de dos eixos, però sé que no era en Vallès.
Així dons, sembla que estava prou be el furgó del tren de Sóller. Potser els bogis s'hagueren pogut fer millor, però en general l'aspecte del vagó em sembla força be:
A continuació varen construir una sèrie de vagons de mercaderies que tampoc devien estar pas malament. No n'he arribat a veure mai cap, i tampoc del de Sóller.
Un vagó plataforma...
Un vago de vores baixes...
I un altre de vores mitges:
A demés tenien les mateixes peces amb cabina de guarda-frè:
A mi em sap greu que aquesta firma desaparegués. Repeteixo que no sé pas quants vagons varen vendre, tot i que suposo que tret del primer no en devien vendre pas masses. Però potser avui dia seria diferent. Crec que ara hi ha molt més de mercat per aquesta escala que durant els anys vuitanta. En general, tret d'algun defecte com els que he anomenat, oferien una certa qualitat. En qualsevol cas, queden per el record.
Editat per darrera vegada per Olot el Dj Jun 04, 2020 2:22 am, editat 1 cop en total
jordi Trenjardinaire
Ubicació : barcelona Edat : 54 Data d'inscripció : 06/08/2014 Nombre de missatges : 332
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dj Mar 19, 2020 7:18 am
Em sembla tot molt interesant, les fotos especialment, però he vist que de vegades, aquí al foro,amb el pas dels anys no em sorten. Dit d'un altre manera si miro un fil del 2011 les fotos no sorten i em fa pena no puguer consultar-les anys després.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dj Mar 19, 2020 7:56 am
Això és perquè de vegades hem utilitzat servidors per les imatges, que després han plegat. És una pena, però en aquest cas les imatges es perden.
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dj Mar 19, 2020 11:18 am
ignoraba totalment la existencia d aquest fabricant , realment a part dels bogies no estan gens malament , llastima que no hagi sobreviscut , m hages agradat veure en real aquestes peçes .
Alexandre
Francesc Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1018
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dg Mar 22, 2020 12:50 am
Del cotxe 312 d'Artkit us en puc explicar l'història. En Raventós i jo encarregàrem al malaurat Vallés -"pare" de l'Artkit 205- que ens montés els vagons. Érem a començaments dels 80s i ambdós teniem tanta feina -i canalla petita- com inexperiència en el muntatge. En Vallés va complir amb pulcritud i rapidesa amb la feina, i tan contents vàrem quedar que li parlàrem dels cotxes de bogis de l'Olot-Girona. En Vallés ens va fer unes condicions assumibles i es posà a treballar..., i al cap de pocs dies ens presentà un cotxe molt semblant al 312. Semblava el resultat d'empalmar dos vagons 205, i prou!. El resultat no ens va agradar gens, sobretot per les plataformes que no eren conformes als planells; ni en baranes ni mides. En Vallés -que era tot un senyor- va corregir-ho i ens va fer uns cotxes com cal
Malauradament en aquells temps es treballava amb un aliatge de nom "Zamac" -de trista memòria per als que tenim una certa edat- i les baranes i demés parafernàlia metàl·lica, amb el temps, es varen anar deformant i trencant. La reconstrucció la farem en llautó.
I ara entro en el terreny de les suposicions. Crec que en Vallés va aprofitar el prototipus que no ens agradà, li retocà les finestres i el deixà com un "costa". És a dir, actualment no sé si el 312 és sols un producte de catàleg, o potser hom en té algun. Jo no recordo haver-ne vist mai cap!
alejandro sasplugas Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 85 Data d'inscripció : 09/02/2014 Nombre de missatges : 2522
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dg Mar 22, 2020 1:41 am
Es una peça estupenda , val la pena de refer les baranes malmeses perque el reste te un aspecte inmillorable , en canvi el pseudo costa , no li veig cap atractiu , no semble fet per la mateixa ma .
Alexandre
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dg Mar 22, 2020 2:50 am
I no és fet per la mateixa mà, certament. Jo crec que el “Martorell” de Arkit no procedia pas d’en Vallès, sinó que l’atribuiria a un altre modelista. En el temps en que va aparèixer aquest vagó en Vallès i Arkit ja no tenien tractes, i havien deixat de treballar junts. És llavors que podria entrar en joc algun altre modelista ja que, per el que deien males llengües, n’hi havia que de vegades visitaven el taller d’en Vallès a on alguns arreplegaven allò que ell llençava per a ser material inservible.
Editat per darrera vegada per Olot el Dg Mar 22, 2020 3:51 am, editat 2 cops en total
Francesc Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1018
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dg Mar 22, 2020 3:25 am
Ben mirat, Amadeu, tens raó. El 312 "de marras", no sembla fet per en Vallés!
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Ds Feb 20, 2021 12:51 am
Com ja he explicat en aquest altre fil, fa uns dies he tingut ocasió de comprar dos vagons de la casa ARKIT. Un era el de dos eixos del tren d'Olot, que ja l'he explicat en el fil corresponent, i l'altre era el vagó de bogis del que ja n'havíem parlat anteriorment en aquest mateix fil.
Si heu llegit les meves explicacions deduireu que la meva presentació d'aquest kit no serà pas gaire bona. No obstant m'ha fet molta il·lusió de rebre'l, i de ben segur que jo en trauré un bon profit i una bona satisfacció.
Com ja vaig apuntar anteriorment, males llengües deien que n'hi havia que anaven a arreplegar a les deixalles del taller d'en Joaquim Valles, i després feien coses... en aquell temps feia poc que jo havia acabat el meu Martorell, i l'ensenyava sovint. Un d'aquells arreplegadors me'l va veure i li va agradar molt. Al cap d'uns dies en tenia un de fet amb fustes de dubtosa procedència i amb algunes peces que ell havia fet de fosa, com ara les corbes de les finestres laterals... Ai!!!
Em costa d'entendre que quan algú té bones mans, i aquesta persona havia demostrat sobradament que les tenia, faci xapuces o bunyols semblants! És clar que cadascú fa el que vol i com vol...
Ignoro ben bé com podia ser que ARKIT comercialitzés al cap de poc temps un vagó molt semblant a aquell. Però així va ser. Però igualment em fa molta satisfacció d'haver-ne pogut recuperar un exemplar, i més després de tants anys. Una vegada més, moltes gràcies Maties!
Comencem?
Aquesta és la caixa:
Us faig notar un detall: aquesta caixa ja no porta la signatura d'en Joaquim Vallès, modelista que era de molt bones mans i millor cor, incapaç de fer un bunyol com el que era aquest vagó, segons ja hem vist estant muntat en alguna fotografia anteriorment en aquest mateix fil, i que han donat peu a que algú, molt apropiadament, l'anomenés "pseudo-Costa". És de notar que en el moment de comercialitzar aquest ja no treballaven amb en Vallès.
També hi podem veure que persistien en lletres del Oeste, tot i que sembla que és una tipografia lleugerament diferent respecte a la amb que es presentaven el vagó del OG. Fixem-nos en un altre detall: no es menciona cap companyia a la que podria pertànyer aquest vagó, el que ens donarà via lliure per a atribuir-li qualsevol origen, tot i que no sembla gaire bona senyal... Ai, ai!!!
Aquí us presento totes les demés cares de la caixa, que venia molt ben presentada.
I aquí el text que, igual com en el cas del vagó de dos eixos del OG, venia en castellà, francès, alemany i anglès.
En quant a aquest text, compte perquè quan algú diu que els vagons de fusta eren tots iguals però diferents, nyau!! Alguna cosa fa pudor. Precisament això va en concordança amb allò que dèiem de que no s'especificava cap companyia de FC per aquest vagó. I això deixa totalment fora de lloc la frase que es pot llegir més avall que diu "Este kit, realizado a rigurosa escala..." o també "... dará las mayores satisfacciones a los aficionados más exigentes."
Dons no! de cap manera un vagó fet a partir d'un vagó del Olot-Girona, al que se li han empeltat peces diverses per a que sembli un Martorell, ni és fet a rigorosa escala, ni pot no fer mal als ulls d'un aficionat exigent, al menys un com jo.
Però ho deixarem córrer perquè, tal com ja he dit, segur que n'hi trauré un profit o altre.
Només obrir tinc una sorpresa perquè els laterals dels bogis semblen de llautó. Però a mida que els trec de la bossa de plàstic a on es trobaven me'n adono que en realitat són fets del malèfic Zamak de sempre i gairebé totes venen trencades. Però aquí també hi ha hagut sort: un lateral del bogi és sencer. És clar que això no sé si em serà útil perquè aquest lateral és molt poc realista i fins i tot lleig. Dubto que els aprofiti ni per a fer-ne un motllo nou.
Amb les rodes passa el mateix. També semblen de llautó a primer cop d'ull, però no ho són pas.
I a continuació vénen totes aquelles peces que per allargada o forma no són fàcils d'empaquetar, i per això s'entregaven soltes dins la caixa. A demés hi ha el plàstic per als vidres, varetes metàl·liques, corda de piano... etc.
No tot és dolent: el kit venia molt ben presentat, i les peces clarament numerades per a la seva identificació amb les instruccions de muntatge.
Llistonatge, planxes per a fer els laterals, i la tela de cotó per al sostre, tot lligat a una làmina de cartró amb gomes elàstiques.
El "gruix" del kit venia molt ben presentat, com era habitual en aquesta casa:
I aquí les peces en detall de més a prop...
Una de les peces que es reconeix en aquesta darrera foto són els enganxalls de platet, que ni el Martorell ni el vagons del Olot-Girona no varen portar mai. Però no és greu perquè tal com el presenten és un vagó que, amb una mica d'imaginació, podria haver sigut de qualsevol companyia, o sigui que no és ni carn ni peix.
Finalment ve tota la documentació que, això ho reconec, és excel·lent.
De planos no en falten... (M'ha semblat que per a explicar el contingut del kit era suficient com estan, però si a algú li fa falta els puc mirar d'escanejar més correctament.)
En quant a les instruccions crec que seran llegibles, però dic el mateix: si a algú li fa falta puc mirar de posar-les en PDF o en qualitat d'escaneig:
Fins aquí la meva experiència. El dia que el munti ho sabreu, com és natural. Tret de les meves notes negatives, que no són més que la meva percepció personal, és just mencionar que el kit venia molt ben presentat i sembla que les peces molt ben identificades per a unes instruccions que semblen clares i precises... Val a dir que estic molt content d'haver pogut adquirir aquest kit, encara que sigui tants anys després, tot i les peces malmeses de les que era plenament conscient quan el comprava. L'únic que lamento és no haver pogut trobar mai cap exemplar dels vagons de mercaderies o del furgó del Sóller que també varen comercialitzar.
Espero que us hagin agradat les meves explicacions.
A Francesc y a TOG Els hi agrada aquesta publicació.
Francesc Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1018
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Ds Feb 20, 2021 5:35 am
Si tens problemes amb els bogis pel Zamac, pots emprar l'LGB 67380; distància entre eixos de 67 mm.
o el Piko 36052; distància entre eixos de 58 mm.
o el TrainLine45 306 7301; distància entre eixos de 76 mm.
Cal recordar que com més llarg és el cotxe, més llargs han de ser els bogis _____________________________________________
cordialment
Francesc
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Ds Feb 20, 2021 5:48 am
Gracies per la suggerència, Francesc. Tot i que fa una mica de mal de ventre posar bogis de plastic en un vagó que és una joia de fusta, alguna cosa aixi tinc al cap.
No conec els bogis Piko ni els Trainline. Creus que són de la mateixa fiabil·litat que els de LGB?
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1018
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Ds Feb 20, 2021 7:12 am
Els de Piko jo no els possaria; son masa curts i aquest vagó és prou llarg. En el meu cotxe llarg -el fet per en Vallés- hi tinc els LGB. Potser els de TrainLine et farien goig; si els vols probar te'ls puc deixar. Però si van bé o no, no t'ho puc dir; els tinc en una composició que apenes ha corregut. Fem proves?
____________________________________________
cordiament
Francesc
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Ds Feb 20, 2021 7:46 am
D'acord Francesc. T'agafo la paraula: ja em deixaràs els bogis per a provar-los, però no tinc pressa perquè aquest vagó està al final d'una llista moooolt llarga.
Ubicació : Barcelona Edat : 46 Data d'inscripció : 02/05/2016 Nombre de missatges : 1522
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Ds Feb 20, 2021 8:25 am
Realment és el tipus de material super guapo de treballar ( a pesar de les teves guerres anteriors de muntantge...) A divertir-se treballant
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dv Maig 14, 2021 6:35 am
Avui en José Ramon Lechuga m'ha enviat aquestes fotos del seu vagó Arkit 312, que va muntar ell mateix fa molts anys. Naturalment els detalls de l'interior i del WC són seus.
A TramBlau, MALLET73, TOG y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dv Maig 14, 2021 8:47 pm
Jo només li veig una pega.. el veig massa alt...molt aixecat respecte els bogies..
salutacions
mallet73
A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Els vagons d'Arkit Dv Maig 14, 2021 11:37 pm
És ben cert Carles: aquest és un dels errors més vistosos d’aquest model 312 d’Arkit. Com que els boja són metàl·lics, de Zamak, Material del que ja hem parlat sovint en aquests fils, es varen anar desintegrant i en José Ramon es va canviar per uns Bachmann, que a la foto no es veuen. Per tant entenc que actualment està molt millorat en aquest punt.