El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dc Maig 28, 2014 9:39 am
Olot escrigué:
Molt bon treball de recerca, Eduard.
Jo només conec la foto que tu has posat, d'aquest vehicle.
Tota la informació que tinc d'aquest vehicle és la que apareix al llibre EL FERROCARRIL SECUNDARIO DE SADABA A GALLUR El tren de las Cinco Villas, de Pedro M Gonzalez Fraile i Mariano Rodriguez Gonzalvo.
En aquest llibre diu que el 1942 es va rebre un vehicle d'inspecció, procedent dels Ferrocarriles Secundarios de Castilla, i que es tractava d'un automòbil RENAULT adaptat a les vies. El kilometratge en el moment de rebre'l era de 4.629 km.
També diu que era el model RENAULT NN, i que havia estat fabricat entre 1924 i 1930. Que tenia 15 CV i tres marxes de velocitat, i que en el moment de rebre'l es va procedir a desmuntar-lo tot, i que al muntar-lo de nou se l'hi varen posar llantes metàl·liques.
Finalment explica que el 1949 hi va haver unes fortes inundacions a l'estació de Ejea, a on es trobava aquest vehicle estacionat dins un garatge construït en aquesta estació, i que es va esfondrar el sostre causant-li danys tant greus que ja no es va poder reparar mai més.
Aquesta és la meva aportació.
Per cert... em pensava que primer voldries parlar del camió del tren de Sóller.
Moltes gràcies pels detalls aportats, jo ignorava que el vehicle fos originari dels Secundaris de Castella, sempre s’aprenen coses.
No he seguit amb el camió de Sóller, doncs d’aquest no tinc pràcticament informació, només tinc fotografies i esperava a veure si recopilava més dades, però el fil no és meu, jo només el vaig obrir i tothom pot penjar el que cregui escaient.
El fil el vaig crear per aprendre coses que no se, però per a collir cal primer sembrar i per això el vaig obrir.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dc Maig 28, 2014 9:54 am
Vale, dons deixa'm fer aquest incís:
Camió-torreta Hispano-Suiza del Ferrocarril de Sóller:
Unitats construides : 1 distribució d'eixos: B ample de via : 914 mm constructor: Sabata-Ubach Any construcció / reforma: 1931/1995 Motor origen / refrma : Hispano-Suiza 12-15 / Ebro b35 Transmissió: Mecànica Cilindrada en origen/reforma: 2.200 cc / 3.610 cc nº cilindres: 4 Cilindres, diàmetre i carrera: 80 x 100 / 100 x 115 Potencia/rpm: 18,5 CV/1400 / 66 CV/2600 nº marxes: 4 endavant, 1 endarrere Frens: tambor Velocitat màxima: 50 Km/h Places: 3 Longitud total: 5.200 mm distància entre eixos: 2000 mm diàmetre de rodes: 350mm Tara : aprox 2500 Kgs
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dc Maig 28, 2014 10:30 am
Molt catxondo aquest camió...
josepmaria Trenjardinaire Plus
Ubicació : barcelona Edat : 78 Data d'inscripció : 17/09/2012 Nombre de missatges : 1844
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dv Maig 30, 2014 10:52 am
Tots plegats sou una enciclopèdia vivent!
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dv Jun 27, 2014 8:55 am
Us presento "El SEFT-1", Sonda d'Exploració Ferroviària Tripulada [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] [Tienes que estar registrado y conectado para ver esa imagen]
Pere
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 8:39 am
Avui he trobat a internet dues fotografies de gran resolució sobre una d'aquestes andròmines, en aquest cas única. De moment les penjo, ja en parlarem més endavant. És un vehicle de via i obres del Ferrocarril de Sádaba a Gallur, fet segons uns autors a partir d’una automotors de la finida línea de Borja a Cortes, altres diuent que és fet a partir d’un vagó. Sigui con sigui la originalitat és evident i a la vista, és la utilització d’una cabina del Pegaso “mofletes”, en català seria “galtes”, però no queda tan be. La foto de costat és la de sempre la diferència és que aquest cop és amb més alta definició i més clara que permet veure més detalls.
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 9:28 am
Segons el que em consta als meus arxius, efectivament la dresina del Sadaba-Gallur APM 1 va ser construïda el 1964 a partir d'un automotor rebut aquell mateix any del FC de Cortes a Borja.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
fve Comptador de reblons
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 9:53 am
Olot escrigué:
Segons el que em consta als meus arxius, efectivament la dresina del Sadaba-Gallur APM 1 va ser construïda el 1964 a partir d'un automotor rebut aquell mateix any del FC de Cortes a Borja.
Amadeu, aquest és el discurs majoritari, però no l'únic. Jo també penso que és el més probable però hi ha autors que diuen que es va fer a partir d'un vagó.
Ara be, si és a partir d'un automotor, a partir de quin dels automotors del Cortes Borja es va fer, del Wismar o del que es va fabricar al taller de la companyia?.
Hi ha poque fotografies d'aquest últim, però alguna n'hi ha.
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 5:19 pm
No va ser fet des d'un vagó, com jo també em creia inicialment. La foto que has posat ho demostra: fixa't en els eixos te el que semblen dos diferencials. El motor ataca al primer eix en relació a la cabina. El segon era el del segon motor.
Els automotors Zaragoza (i també els Wismar) tenien dos motors, un per a cada sentit de la marxa. Per tant també tenien dos transmissions, entre cada motor i el seu eix.
Aquesta fotografia d'un Wismar permet fer be la comparació donat que l'angle de presa de la foto és semblant a la foto que has posat tu:
L'automotor del Cortes-Borja del que has posat una foto, també és la reconstrucció d'un automotor Zaragoza.
fve Comptador de reblons
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 7:22 pm
Amadeu,
Ets un pou.... d'informació i coneixements!!
Així doncs el APM 1, (tret de que hi hagi Alguna Pregunta Més), podem dir que te el xassís bastidor d'un Wismar, amb això ja tenim unes bones mides aproximades, podem suposar que la llargada i l’amplada eren les dels Wismar.
Ara només ens falta que algú ens faci una cabina del “mofletes” a escala 1:22,5.
Somiar és gratuït!!.
Ep que a escala 1:87 si que hi ha qui fa la cabina del “mofletes” en resina o plàstic
Gràcies
ut800035 (†) Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 7:54 pm
I amb sembla que a escala 1:32 també, Jo aquest tipus de camió ja el vaig viure en les acaballes, el meu record es els Brucs fent caravana i treien molt fum ( perquè quant era petit anar de vacances volia dir passar els Brucs i no era com ara)
Joan
fve Comptador de reblons
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 8:02 pm
Joan,
El record dels Brucs, els “mofletes”, les cues, la calor, també el tinc jo.
Entre altres coses recordo quan es passava pel peu del monument del timbaler, l'avi sempre deia " si aquest cap de cony, s'hagués tocat els "caram" en lloc del timbal, ara seriem francesos".
Malgrat entenc i comparteixo el per què l’avi deia això, amb els anys penso que potser tampoc m’agradaria ser francès!
Olot Mestre d'obres
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Jul 28, 2014 8:24 pm
Una opció seria que en Joan Mitjans escanejés un d'aquest camions de l'escala 1/32 en 3D, i ho reproduïs a la nostra escala.
ut800035 (†) Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dt Jul 29, 2014 2:25 am
Amadeu mes clar no es pot dir, i el cas del timbaler amb sembla que tocant o no, hauriem pringat igual
Olot Mestre d'obres
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dc Ago 20, 2014 5:14 pm
Tornant una mica enredera en el tema, poso un vídeo sobre la dresina de Sóller:
Em sembla que aquesta andròmina ja ha sortit en algun fil del fòrum, però em sembla que en fotografia a color i un cop restaurat no.
Aquest Buick de 1947 adaptat a la via mètrica, era de la companyia Andes Copper Mining Company, que avui és la División Salvador de Codelco a Xile.
Aquest vehicle havia estat guardat 40 anys i s’ha tornat a posar en servei al 2004. Més informació a: [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
fve Comptador de reblons
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dl Des 22, 2014 11:33 pm
Ubicació : Rivoli Torinese - Italia Edat : 50 Data d'inscripció : 18/08/2013 Nombre de missatges : 2069
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dv Gen 09, 2015 11:47 am
Jo faig la meva contribució amb el nostre petit cotxe colla de via estreta. Sobre la base de la FIAT 900e ... aquí és un aspecte molt comú de la nostra xarxa nacional.
Dresines fetes a Irlanda, a partir de cotxes Lancia, al 1922 en plena Guerra Civil Irlandesa, esdevinguda després del tractat que va posar fi a la guerra Anlo Irlandesa o d'independència d'aquesta última república.
Eren vehicles de vigilancia i de les brigades de manteniment.
fve Comptador de reblons
Assumpte: Re: Dresines, tractors de maniobres, vehicles de via i obres i d'altres andròmines de via estreta. Dj Feb 12, 2015 8:23 am