TRENS.CAT
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta
 
PortalPortal  ÍndexÍndex  Últimas imágenesÚltimas imágenes  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT


Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.


Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.


Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:

Reglament del fòrum / Inscripcions


 

 Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...

Ir abajo 
4 participantes
AutorMissatge
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7190

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDl Jul 24, 2023 2:14 pm

Administrador escrigué:
Nota de l'administrador

Aquest fil s'origina a partir d'una pregunta feta en un altra fil:
RailwayManiac escrigué:
Gràcies per l'aclariment, Ignasi!  Wink

No sabia "Kuplix". Suposo que l'interès és tenir un bucle més discret però si LGB ha fet bucles més grans, potser hi ha algun motiu? Però també suposo que si un industrial (Kuplix) ofereix un enganx de bucle tancat, això és perquè també funciona.

Haureu d'analitzar les diferències entre un Kuplix real i la vostra creació.


Em sorprèn el costat recte d'aquest enganxament "Kuplix". Realment sembla antinatural!...


Amicalment,

Christophe




Bàsicament la diferència és que la anella és més petita, suposo que Kuplix ha calculat el angle necessari, que penso que amb la normativa MOMI els podríem fer una mica més petits.

la anella de Kuplix és una mica més plana que el de LGB, en la mostra que vaig fer jo hi he posat la de LGB, en Carles ha optat per reproduir la de Kuplix, no crec que tingui massa importància.

 Hi han diferents coses que poden influir en el comportament del vagons, LGB  el porta eixos no esta fixat al xassís com en els vagons reals sinó que tenen un gir a banda i banda, a més els porta eixos van solidaris al enganxall d'anella i només un d'ells porta ganxo. Quan els tren circulen arrossegant els vagons no hi ha problema però al empaitar els vagons per la pressió del pes els eixos es entregiren i a vegades provoquen descarrilaments, sobretot en radis tancats com és el R1.

 En la normativa MOMI obliga que tots els vagons portin ganxo a les dues bandes, o sigui doble ganxo per evitar que un tren perdi vagons, cosa que passava sovint, amb això nosaltres quan fem un vagó ja hi posem els enganxall complet a les dues bandes, això també fa que quan el tren porta la màquina al darrera dona més rigidesa la unió entre vagons i els eixos no s'entre-giren tant evitant descarrilaments.

 En la reproducció dels vagons del TFEMB (Tamvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga ) entre els anys de la creació de la companyia 1885 fins a la formació de la CGFC (Companyia Generals de Ferrocarrils Catalans) al 1920  amb la arribada de nou material van ser apartats i cap al 1930 desballestats, aquests vagons eren molt curts la distancia entre eixos era de 2 metres, llavors jo els he fet amb els eixos i enganxalls fixos ( 2 vagons de viatgers i 4 de mercaderies) en les proves que hi vaig fer no van presentar problemes però em va semblar que si tinguessin els eixos fixos però els enganxalls amb el moviment dels de LGB potser anirien millor.

 Per aquest motiu vaig decidir fer un altra vagó d'aquest tren, aquesta vegada seria el furgó de paqueteria amb el fre i WC per els viatgers, en el procés deconstrucció en Francesc Cases em va fer arribar un enganxall Kuplix, que ell els estava adoptant i eren molt més discrets que els de LGB, llavors vaig decidir fer la prova en aquest vagó, per fer-ho vaig crear la peça que es veu en la fotografia dels enganxalls que és de color gris , a dalt a l'esquerra de la foto, el punt de gir és el centre del eix del vagó i queda unit a l'antra ganxo per un tros de corda de piano de 0,8 mm que permet el seu moviment a una banda i a l'altra però els deixa centrats.

 Aquest vagó és el que va davant de la màquina de PIKO en el vídeo que us vaig mostrar, així en la unió de màquina i primer vagó son dos enganxalls tipus Kuplix que aguanten la pressió de tot el tren passant per 4 agulles (desviaments) de R1

A Olot, TramBlau, el terrat de margarit y a Tonton Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33126

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDl Jul 24, 2023 6:38 pm

Caram, Ignasi... que no podies dormir, avui?

Very Happy

En qualsevol cas, moltes gràcies per les explicacions. super12

A quimserra li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
RailwayManiac
Trenjardinaire Plus
RailwayManiac


Ubicació : Sallanches (Haute-Savoie France)
Edat : 57
Data d'inscripció : 07/11/2021
Nombre de missatges : 1066

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDl Jul 24, 2023 9:35 pm

Moltes gràcies per totes aquestes explicacions, Ignaci! Wink aplaud

Per la meva banda, sense modificar els propis acoblaments, fa temps que entenc que calia limitar (quasi condemnar) la rotació dels suports d'eix dels vagons LGB. De fet, parlo dels suports d'eix del xassís de la gamma ToyTrain que faig servir molt (no he fet cap prova amb el xassís de distància entre eixos més llarga). Això evita que els suports dels eixos tornin a l'alineació en sortir d'una corba.

Sobre el xassís dels vagons ToyTrain, m'he adonat que sovint rodaven molt malament!


Amicalment,

Christophe
Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7190

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDt Jul 25, 2023 9:41 am

Ahir al vespre vaig preparar la resposta, però no hi va haver manera de tramitar-la, per tant me'n vaig anar a dormir sense parar l'ordinador, a la matinada m'he aixecat per atendre els mals costums fisiològics i he provat com anava, res, reiniciar l'ordinador prémer el clic d'enviar i instantani.

Veig que a en Christophe també s'ha preocupat per aquest tema, per tant seguim compartint la experiència.

Un vagó amb els eixos rígids forma un rectangle entre els quatre punts de contacte de les rodes amb la via ( a la foto quadrat blau) La mida "A" és la galga de la via per tant aquesta no variarà mai

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Img20218

La mida "B" és la distància entre eixos, la distància màxima entre eixos ens la marcarà la corba més tancada del circuit, en el nostre cas és R1. Aquesta distància la podem modificar canviant certes coses, LGB ho fa donant un punt de gir als eixos perquè els eixos s'adaptin al radi de la corba amb les conseqüències que tenen al maniobrar o circular marxa enrere

No he calculat mai quina seria la mida màxima que admet el R1 i com en Christophe he fet diferents proves. Dius
  ""Sobre el xassís dels vagons ToyTrain, m'he adonat que sovint rodaven molt malament!""
 Jo he fet la mateixa prova però amb variacions que crec que son importants, la distància entre eixos en un vagó de Toys és de 105mm en un principi no sembla que hagi de ser un problema, però els porta eixos de Toys son diferents, les mides "C o D" així l'un fa 95mm i l'altra 105mm, a més que no estan a la mateixa distancia dels seus extrems ja que porten balconet pel fre, jo volia fer un vagó tancat del TFEMB per tant en vaig tallar dos i vaig tornar a afegir les dues meitats curtes juntes i les dues meitats llargues també juntes resultat dos vagons diferents. En aquesta foto podem veure un vagó en estat original i el modificat amb els dos porta-eixos curts i fixes
tot i que els enganxalls també queden fixes no em presenta cap problema
Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... 20230728

En la següent foto hi podem veure la comparació del vagó modificat de Toys i el que he fet en 3D dels de viatgers del TFEMB, la distància entre eixos és de 10mm tot i que els enganxalls son més curts encara, (85mm) aquest també té els eixos i enganxalls fixes
Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... 20230727

En aquesta podem veure el de les proves del vídeo, distància entre eixos és de 10mm i les dels enganxalls "C o D" fan 85mm
Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... 20230730

En aquesta altra és el cas extrem un vagó del NEE en que la distància entre eixos és molt gran feia 3,5 metres entre eixos que son 155mm, però els braços dels engaxalls "C o D" en fan 135mm, aquest per força ha de tenir articulació per orientar eixos i enganxalls.

Per altra banda en els blocs de motor de LGB, PiKo o altres les distàncies entre eixos som molt grans comptant sempre entre els eixos extrems en bolcs compactes els més gran fins a 170mm i circula bé per R1, la pregunta és perquè tenim problemes amb els vagons d'aquestes dimensions?, crec que simplement és perquè son motrius, els seu motor fa girar les rodes i aquestes es desplacen per la via, per contra els vagons al tibar o empènyer la màquina la via estàtica fa girar la roda quedant més a mercer de on ve la força que el fa desplaçar i tenint diferent comportament si la màquina tiba o empeny
Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... 20230729

A Francesc, TramBlau, quimserra y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7190

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDt Jul 25, 2023 9:42 am

Ara ha carregat sense problema, sembla que han resolt el problema ok ok ok ok
Tornar a dalt Ir abajo
RailwayManiac
Trenjardinaire Plus
RailwayManiac


Ubicació : Sallanches (Haute-Savoie France)
Edat : 57
Data d'inscripció : 07/11/2021
Nombre de missatges : 1066

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDt Jul 25, 2023 11:35 am

Moltes gràcies, Ignasi! aplaud aplaud aplaud

Demà tornaré a llegir tot això amb atenció! super12 super12 super12
Tornar a dalt Ir abajo
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18794

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDt Jul 25, 2023 7:19 pm

reverent reverent smiley-char013 smiley-char013 smiley-char013 smiley-char013 smiley-char013 smiley-char013 Igansi com sempre un mestre..tot explicat i corroborat!!

Salutacions

mallet73
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33126

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDs Jul 29, 2023 7:48 pm

Moltes gràcies per aquestes explicacions tan precises, Ignasi.

Jo també vaig tallar pel mig algun bastidor de Toytrain. El resultat millora molt, donat que l'excentricitat dels eixos respecte al bastidor fa molt de mal als ulls en vagons que no porten balconet.

Per cert, com és que hi poses imant?

El que sembla una planxa metàl·lica en la foto és llast? I els dipòsits de sota l'imant, també?

La meva conclusió sobre els eixos giratoris de LGB és que hi són només per a que els hi girin sense problema pel seu condemnat R1. Si tinguessis de R3 en amunt, no et caldrien eixos giratoris, i els trens anirien molt més bé. I encara potser, si no haguessis de maniobrar en R1, de manera que els vagons sempre anessin estirats, potser tampoc no et caldrien.

A aquesta conclusió no hi he arribat pas gratuïtament, sinó que en el seu moment vaig fer moltes proves de circulació amb eixos fixats. Finalment vaig determinar deixar-los giratoris perquè tenen també millor suspensió: tenia problemes en la inscripció en les corbes de R3 peraltades. A demés, llavors vaig conèixer el sistema de barra estabilitzadora d'en Jean-Michel Mayor, el qual he adaptat als meus vagons de dos eixos.
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7190

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDg Jul 30, 2023 4:13 am

De la manera que tinc el circuit no tindria necessitat de fer maniobres, però m'agrada fer-ne.

Al fer el circuit ja tenia 4 agulles de R1, per llavors el teu consell ja era de fer el circuit en R3, a més em va comentar un company de Märklín-cafe que hi havia material que estaven condicionats a un radi mínim de R3, per això vaig decidir fer tota xarxa en R3 exceptuant les dues vies més properes a l'estació en que hi ha les 4 agulles de R1 i que em serveix per provar que el material de construcció pròpia sigui capaç de circular per R1, al menys mecànicament, encara que per gàlib no puguin circular pel MOMI-

El imant que hi ha a sota aquest vagó no té res a veure amb el fet que aquest vagó porta els eixos fixos, sinó, que aquest vagó va ser l'escollit per posar aquest imant per fer de manso a les màquines que no tenen imant i no poden circular pel MOMI, però mai he fet la prova de si funcionaria correctament.

Certament que els vagons amb els eixos giratoris tenen millor adaptació a les irregularitats de la via, però com hem vist també hi aporta problemes, fins i tot els bogis de LGB no son rígids quan per la distància entre eixos haurien de ser-ho i el que ha de afavorir la adaptació del vagó a la via ha de ser el propi xassís i no el bogi, això també porta dificultats al maniobrar amb aquests vagons.

A Olot y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
RailwayManiac
Trenjardinaire Plus
RailwayManiac


Ubicació : Sallanches (Haute-Savoie France)
Edat : 57
Data d'inscripció : 07/11/2021
Nombre de missatges : 1066

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDg Jul 30, 2023 5:31 am

Hola amics,

Personalment, he aconseguit bloquejar els suports d'eix dels meus vagons ToyTrain i roda molt bé (només tinc corbes a R1). Simplement deixo un ensurt de joc per permetre un lleuger espai lliure als suports de l'eix.

Aleshores, vaig fer una prova muntant un vagó amb coixinets de boles: el canvi és espectacular! Finalment, equipo tots els vagons que reprodueixen equipaments molt antics amb eixos de dos radis: d'una banda, és per estètica, de l'altra, em sembla que aquests eixos són més prims que els clàssics eixos LGB. Però això pot ser només una impressió...


Amicalment,


Christophe

A Olot li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7190

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDg Jul 30, 2023 9:54 am

Ostres, ens has d'ensenyar aquests rodaments de boles, pot ser molt interessant.

A Olot li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
RailwayManiac
Trenjardinaire Plus
RailwayManiac


Ubicació : Sallanches (Haute-Savoie France)
Edat : 57
Data d'inscripció : 07/11/2021
Nombre de missatges : 1066

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDg Jul 30, 2023 10:46 am

Cap problema, amb gust! Però he de retornar al Cèsar el que és del Cèsar: he trobat la idea al fòrum VML! Dit això, ja feia servir coixinets de boles a les meves transformacions de Playmobil. Simplement, eren d'un diàmetre més gran (8 mm en lloc de 6).

Anteriorment feia servir coixinets de llautó (els vaig tallar jo mateix al principi, però era tediós, sobretot el desbarbat). I després un amic torner de bar me'n va fer molts. El problema dels coixinets de llautó és que requereixen la fabricació de caixes d'eix si no les voleu trobar al llast! riuuu riuuu

Amicalment,

Christophe

A Olot li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33126

Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitimeDg Jul 30, 2023 4:27 pm

ignasibaga escrigué:
Ostres, ens has d'ensenyar aquests rodaments de boles, pot ser molt interessant.

+1 Very Happy


Aquest cop, Christophe, has utilitzat algunes paraules molt tècniques (potser massa tècniques per al traductor), en les que certament hi ha problemes de traducció. M'agradaria comprendre la següent frase:

Christophe escrigué:
..."Simplement deixo un e-n-s-u-r-t de joc per permetre un lleuger espai lliure als suports de l'eix"...
(j'obtiens ça avec google traducteur: "..Je laisse simplement une frayeur de jeu pour permettre un léger jeu sur les supports d'essieux.")

Em sembla que la paraula clau és "e-n-s-u-r-t ", que el traductor em dóna com a "frayeur"...

La segona cosa també deu ser error de traducció, però no puc compren dre la frase: "trobar al l-l-a-s-t" en la que google em dóna "les retrouver dans le lest"-

Igualment llegeixo en català l'expressió "...un amic de bar..." (je ne sais pas si un ami de bar c'est la traduction correcte) malgrat no dificulta pas la interpretació del context de la frase, m'agradaria aprendre, si aquesta és una expressió francesa.

I encara més: de la frase "...però era tediós, sobretot el desbarbat)..." m'agradaria saber quina és la paraula que tu has escrit en francès, que a mi em dóna d-e-s-b-a-r-b-a-t "rassuré",

Very Happy

El més fàcil potser seria que escriguessis directament aquestes frases en francès aquí mateix. Així potser en podríem fer una interpretació més correcte, que no pas amb google.

Al marge dels errors de google, també tinc preguntes: Com eren aquest coixinets que tu mateix feies? en tens un fil a VML?
Igualment m'agradaria saber si has parlat dels altres coixinets a VML.

Moltes gràcies per el teu esforç amb google, i per la teva paciència, Christophe!

Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Contenido patrocinado





Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... Empty
MissatgeAssumpte: Re: Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...   Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments... I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
Enganxalls, bastidors, eixos i rodaments...
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 1

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
TRENS.CAT :: Escala 1:22'5 / IIm / G / Via de 45 mm / Altres escales i galges relacionades :: Modelisme a escala 1/22'5 :: Material mòbil (artesà, personalitzat, modificacions)-
Canviar a: