| Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) | |
|
+11TramBlau ut800035 (†) E4lok Parvus KTK fve jaume Olot Miquel Angel MALLET73 ostman 15 participantes |
|
Autor | Missatge |
---|
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19506
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 5:26 am | |
| | |
|
| |
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 5:38 am | |
| Aquest, és el que us he dit que van recuperar a Vapor Madrid i després ha anat a parar al Delta!!. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 5:51 am | |
| Si, va ser un viatge a Alacant ja fa bastants anys. L'automotor era allà, segurament ja donat de baixa.
En realitat era el nº MOP 2131, construït el 1958 per a Ferrocarriles Economicos S.A. (FC Tortosa-La Cava), amb la numeració TAB 1. Al clausurar-se la línia el 1967, va passar al FC Carcaixent-Denia amb el número 2131, i el 1974 va ser traspassat a Estrategicos y Secundarios de Alicante (Alacant-Denia), que després va passar a FEVE i més tard a FGV, amb la numeració 15-03 que es veu a la foto. Durant la permanència a FGV (Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana), va ser modificat a vehicle furgó, i després s'utilitzà com a material de servei.
La modificació es va dur a terme als tallers Miró Reig d'Alcoi.
Ignoro si aquest és el mateix que va anar a parar a Madrid, i finalment a Tortosa.
| |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 5:53 am | |
| - fve escrigué:
- Aquest, és el que us he dit que van recuperar a Vapor Madrid i després ha anat a parar al Delta!!.
Be, no havia vist el teu missatge. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 5:56 am | |
| A Madrid el que també tenen és una automotor Zaragoza, transformat a furgó quan pertanyia al FC Madrid-Aragón. | |
|
| |
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19506
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 6:20 am | |
| - Olot escrigué:
- Si, va ser un viatge a Alacant ja fa bastants anys. L'automotor era allà, segurament ja donat de baixa.
En realitat era el nº MOP 2131, construït el 1958 per a Ferrocarriles Economicos S.A. (FC Tortosa-La Cava), amb la numeració TAB 1. Al clausurar-se la línia el 1967, va passar al FC Carcaixent-Denia amb el número 2131, i el 1974 va ser traspassat a Estrategicos y Secundarios de Alicante (Alacant-Denia), que després va passar a FEVE i més tard a FGV, amb la numeració 15-03 que es veu a la foto. Durant la permanència a FGV (Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana), va ser modificat a vehicle furgó, i després s'utilitzà com a material de servei.
La modificació es va dur a terme als tallers Miró Reig d'Alcoi.
Ignoro si aquest és el mateix que va anar a parar a Madrid, i finalment a Tortosa.
ostres ja fa temps que et conec però no deixes d'assombrar-me amb els teus coneixements... salutacions mallet73 | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 6:34 am | |
| Bah! no te cap mèrit. Amb mig segle de temps interessant-se per els trens de via estreta espanyola tothom podria arribar a on sóc jo. | |
|
| |
jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:55 am | |
| - Olot escrigué:
- A Madrid el que també tenen és una automotor Zaragoza, transformat a furgó quan pertanyia al FC Madrid-Aragón.
Es possible que el veies al diposit del tren del ciment de Madrid? Ara no recordo el nom, el que tenia alstom que van vendre a Portugal. (Aquell que van tancar i despres van reobrir part convertit en metro i crec que un altre tram del fifum o una cosa similar) | |
|
| |
jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:56 am | |
| I gracies per les imatges d?Alacant, son perfectes. | |
|
| |
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 8:11 am | |
| - jaume escrigué:
- Olot escrigué:
- A Madrid el que també tenen és una automotor Zaragoza, transformat a furgó quan pertanyia al FC Madrid-Aragón.
Es possible que el veies al diposit del tren del ciment de Madrid? Ara no recordo el nom, el que tenia alstom que van vendre a Portugal. (Aquell que van tancar i despres van reobrir part convertit en metro i crec que un altre tram del fifum o una cosa similar) Al enllaç que us he possat abans, també hi ha una foto del Wismar transformat pendent de restaurar. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 8:40 am | |
| - jaume escrigué:
- Olot escrigué:
- A Madrid el que també tenen és una automotor Zaragoza, transformat a furgó quan pertanyia al FC Madrid-Aragón.
Es possible que el veies al diposit del tren del ciment de Madrid? Ara no recordo el nom, el que tenia alstom que van vendre a Portugal. (Aquell que van tancar i despres van reobrir part convertit en metro i crec que un altre tram del fifum o una cosa similar) Si; era el FC Madrid a Aragón, que després va quedar retallat al FC del Tajuña. Ara una associació explota El Tren de Arganda en un petit tros de línia d'aquells trens. Son ells qui tenen aquest material. És precisament l'enllaç que ha posat l'Eduard. - jaume escrigué:
- I gracies per les imatges d?Alacant, son perfectes.
De res. | |
|
| |
Parvus Jardinaire
Ubicació : Sant Esteve de Palautordera Edat : 63 Data d'inscripció : 08/04/2014 Nombre de missatges : 51
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 5:48 pm | |
| Ostman, segueixes buscant la planta ?? Pel que veig als plànols publicats fins ara no sembla massa dificil fer els de la planta... si et cal un cop de mà, només cal que m'ho diguis. Jordi
| |
|
| |
Parvus Jardinaire
Ubicació : Sant Esteve de Palautordera Edat : 63 Data d'inscripció : 08/04/2014 Nombre de missatges : 51
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 5:49 pm | |
| | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 6:03 pm | |
| | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:00 pm | |
| Be, he trobat una carpeta a on tinc algunes impressions del projecte. Això us donarà una idea del que estava fent. Els arxius originals deuen ser dins d'un ordinador vell que esta inservible. Hauré de recuperar els arxius del seu disc dur. Aquest és l'aspecte del vehicle des de diferents vistes Una vista general Els frontals Una vista des del davant La mateixa vista "transparent" que ens permet veure la motorització La motorització era la de la Mallet perquè és la distància entre eixos adequada (LGB 2085) L'automotor vist de costat I la mateixa vista en "transparent" que permet veure el bogi LGB i el bogi portador de construcció pròpia. | |
|
| |
E4lok Trenjardinaire
Ubicació : Granollers Edat : 64 Data d'inscripció : 27/01/2009 Nombre de missatges : 824
| |
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:25 pm | |
| Si, ho vaig fer amb autocad 12 ! (imagina't si fa temps) I ara, una mica d'història: - Cita :
- AUTOMOTOR BILLARD A CATALUNYA
Després de “…una guerra dos posguerras y una pertinaz sequia...” (paraules que el Cabdill solia pronunciar en to triomfalista) els ferrocarrils de via estreta de l’estat espanyol estaven en unes condicions bastant precàries en material motor i remolcat, i com que des de la dècada dels 30 es sabia, i s’havia comprovat, que el rendiment dels automotors eren una bona alternativa a la tradicional tracció a vapor, s’optà per dotar als diversos ferrocarrils de via estret a de l’estat d’aquestos mitjans. En el “Plan de Ayuda y mejoras de los ferrocarriles de via estrecha” del 1953 es preveia l’adquisició de diversos models. La serie MOP 2100 estava formada per 30 automotors Billard A150D7, que dividida en tres subsèries circularen per quasi totes les línies de via es treta de l’estat. Aquestos automotors comptaven amb uns remolcs (sèrie 5100) gairebé idèntics.
A Catalunya vingueren solament tres automotors de la segona subsèrie (n 2111-2131) i circularen per el Reus Salou (n 2127 i 2128) i per el Tortosa La Cava (n 2131). Dels remolcs cap n’arribaria a Catalunya.
Tots tres foren construïts per Etablisement Billard de Tours i muntats als tallers de la Sociedad Minero Metalurgica de Peñarroya. Eren automotors de bogis, del tipus B-2 DM equipats amb un motor dièsel Willeme de 150 HP (a 1600 r.p.m.) i bogi motor. El radiador estava situat en una caixa al sostre i els donava un aspecte molt característic. Podien transportar 48 viatgers, 30 en seients fixes, e en seients plegables i 15 drets, a una velocitat de 70 Km/h.
Tingueren força importància en la modernització del Reus-Salou no sols en el trafic de viatgers, sinó que fins i tot en el trafic de mercaderies, i així es pogué suprimir la tracció a vapor. En el Tortosa – La Cava, actuà com a reforç solament. Aquests automotors tancaren l’activitat d’ambdós carrilets fent el darrer viatge.
Bibliografia:
Javier Aranguren Automotores Españoles Madrid (Autoedició) 1992
Carles Salmeron El tren de Salou Barcelona, Terminus 1987 (Els Trens de Catalunya 11)
Carles Salmeron El tren del delta del l’Ebre. Història del ferrocarril Tortosa-La Cava. Barcelona, Terminus, 1989 (Els Trens de Catalunya 12)
Doble Tracción nº1
Hobby Tren nº 19
El Correo Catalan, Carrilets de Catalunya, nº 12 i 13
| |
|
| |
ut800035 (†) Trenjardinaire Plus
Ubicació : Sabadell Edat : 64 Data d'inscripció : 21/01/2009 Nombre de missatges : 1431
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:30 pm | |
| Aplaudeixo, digens el programa va Joan | |
|
| |
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:38 pm | |
| - ut800035 escrigué:
- Aplaudeixo, digens el programa va
Joan Autocad 12... És a dir, d'això deu fer uns 20 anys o més... Jo tambè l'utilitzava quan estudiava arquitectura... | |
|
| |
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:45 pm | |
| Amadeu molt bona feina... Aquestes vistes són fantàstiques i seràn molt utils...
Pel que fa a la motorització, també ens haviem plantejat estudiar la dels automotors del Bernina, doncs poder aprofitar el sistema amb l'enganxall sembla interessant... Però caldrà pendre mides amb un model real...
Així mateix, tambè plantejavem motoritzar els dos boguies, malgrat que a la realitat només n'era un... Donaria més estabilitat al conjunt... Què en penseu?
Ep, res del que dic és definitiu, només reflexions en veu alta... | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 7:52 pm | |
| El meu projecte era amb un sol bogi motor perquè el vehicle resulta lleuger fet tot de plàstic i resina, a demés de que no ha d'arrossegar res, o com a mol un sol remolc. Per tant te poc pes mort i necessita poc esforç de tracció. En aquest cas em semblava que una sola motorització és suficient, mentre que dos és fins i tot un malbaratament ja que les motoritzacions són cares.
Els enganxalls tampoc són especialment necessaris, o no cal que siguin compatibles amb LGB. Si només ha d'arrossegar un remolc, n'hi ha prou que tots dos tinguin el mateix tipus. Jo no sacrificaria gaire l'estètica del vehicle, dons, per un enganxall quasi innecessari. | |
|
| |
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 8:00 pm | |
| Potser tens raó...
Però sempre es pot preveure una versió amb enganxalls compatibles... Al Reus-Salou, com que no van arribar mai els remolcs, hi enganxaven 3 vagons de 2 eixos durant la temporada d'estiu... I sovint un furgó de mercaderies i algun altre vagó... Que no deixa de ser una imatge molt pintoresca, i al mateix temps atractiva... | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 8:03 pm | |
| | |
|
| |
jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 8:53 pm | |
| Molt bones imatges amadeu. excelencia pura. Perdona pero pel que se no crec que ho fesis amb autocad 12. Autocad 12 anava amb entorn ms-dos. autocad 13 amb windows 3.11? i el que dibuixa en 3d es autocad 14, entorn w-95. Com a minim. es el que em van dir a mi quan vaig fer el curs de cad-14 i cad-14 3d. Aixo no desmereix de cap manera, tot el contrari, el teu gran treball.
Pel que fa a la qualitat 3d d'autocad, he de dir que autocad no es un programa de disseny, es un programa de dibuix per plotejar en tall. per aixo els motors de visualitat son tant dolents. No es fet per una cosa, ho es per l'altre. | |
|
| |
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) Dt Maig 13, 2014 9:05 pm | |
| Si, si, Jaume: Autocad 12, que és la primera versió que incloïa 3D. I efectivament funcionava amb MS-DOS. Tenia d'engegar l'ordinador d'una manera per Windows (a llavors 3.1) o d'una altre per Autocad des de MS-DOS. Aquella versió era incompatible amb Windows.
Ha plogut bastant des de llavors. | |
|
| |
Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) | |
| |
|
| |
| Projecte Automotor Billard A 150 D7 (MOP) | |
|