El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 5:22 am
He trobat dues imatges dels automotors C.U.A. (Christop & Unmack Aktiengesellschaft), construïts a mitjans de la dècada dels quaranta del segle passat per a encarreg de l’empresa explotadora de FC de Ceuta a Tetuan (Ferrocarriles de Marruecos), a on es varen enumerar com a ACN1 i ACM2.
Segons sembla, en prou feines varen cobrir les necessitats del servei, ja que sovint tenien avaries i faltaven recanvis. Segons sembla, es varen donar de baixa cap a primers dels cinquanta.
No hi ha gaire informació sobre aquest vehicles, i les imatges són comptades, però això no és cap raó que justifiqui no presentar-vos-els avui aquí.
No em digueu que no són interessants.
[Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] Foto extreta del lllibre Automotores Españoles, de J Aranguren
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Editat per darrera vegada per Olot el Dv Des 04, 2020 8:29 pm, editat 1 cop en total (Razón : Ortografia)
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 5:53 am
poques però representatives de que van ser-hi... gràcies per les imatges provocadores...
suposo que el tema averies seria per que no estarien dissenyats per el clima del marroc, la sorra..etc etc..
salutacions
mallet73
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 6:01 am
Entre Ceuta i Tetuan no penso pas que hi hagi molta sorra. Imagino que lo dels recanvis devia ser motivat per una mala gestió de les administracions, com passava a la majoria de carrilets, deixat de la ma de Déu...
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Francesc Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1018
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 12:47 pm
Christoph & Unmack Aktiengesellschaft era la empresa mes important d'Europa especialitzada en la fabricació de cases i barracons de fusta prefabricats. És a finals de la I Guerra Mundial que comencen a fabricar material ferroviari i tramvies. La fàbrica és situada a Niesky, prop de la frontera actual amb Polònia. Després de la II Guerra Mundial estava molt malmesa i va ser saquejada per l'Exèrcit Roig. Fins 1950 no va tornar a la fabricació de material ferroviari com a VEB Waggonbau Niesky. Des de la caiguda de l'imperi soviètic ha passat per diversos propietaris; actualment porta per nom ELH Waggonbau Niesky GmbH i es propietat de l'eslovaca Tatra.
Es a dir, aquests automotors, a partir de 1945 no tingueren accés a peces de recanvi.
Si bé aquests dos automotors arriben al F.C. Ceuta Tetuan en 1943 -la comanda és de 1942- no sembla siguin d'aquells anys. Semblen 10 anys -o més- més vells; la caixa és de teca. La distribució interior és simètrica en les plataformes amb dos departaments: un de 1a clase (16 places) i l'altre de 3a clase (24 places) com es pot veure al croquis en planta al libre de VIDAL PEREZ, José-Manuel i ALBERICH GOZALEZ, Joan (2004) Los ferrocarriles en los protectorados y colonias españolas en Africa. ISBN: 84-930930-9-2 [Monografías del ferrocarril / 19]
Editat per darrera vegada per Francesc el Dv Gen 06, 2023 1:39 am, editat 6 cops en total
A TramBlau li agrada aquesta publicació.
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 1:04 pm
Carai sou un pou de sabiduria..quantes coses sabeu..!!??
salutacions
mallet73
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 8:22 pm
Gràcies Francesc, per la teva aportació.
L'esquema que has postejat era part de la meva segona entrega en la que volia afinar una mica, si és que es pot, la informació de que disposo sobre aquests automotors. Val a dir que l'esquema és obra d'en Joan Alberich, autor del llibre LOS FERROCARRILES EN LOS PROTECTORADOS Y COLONIAS ESPAÑOLAS EN AFRICA, a on va publicar el seu esquema.
És natural que hi vegis un disseny impropi dels anys 40, perquè aquests dos automotors varen ser construïts a primers dels anys 20, segons assegurava J Aranguren en el seu llibre Automotores Españoles, a on explica que el model ja constava en algun catàleg d'aquella dècada. El que no se sap és perquè no varen ser entregats i posats en servei fins el 1943. Serien un vehicles construïts per algun altre ferrocarril que varen vendre finalment al FC Ceuta-Tetuan? Potser estarien encarregats des dels 20 però per alguna raó misteriosa no es varen entregar fins 20 anys més tard? Aquest punt queda per aclarir.
Per altra banda en J Alberich en el seu llibre menciona que el vehicle mesurava 13'6 m, i que pesava 30 tones, i que la caixa era de teca. En quant a les places i la seva distribució ja les has dit tu, però aquest autor menciona que eren de primera i de segona classe. No obstant això, la segona foto que jo vaig postejar en aquest fil, sembla deixar veure que era de segona i tercera classe.
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 9:25 pm
Es clar tu has provocat suaument en Francesc ha fet "la faena" i ha entrat directament a matar!!!
mallet73
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33793
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Des 04, 2020 9:51 pm
No, no, Carles, el que has d'entrar a matar ets tu, amb la construcció del C.U.A. a escala IIm!
_________________ Amadeu [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo]
Francesc Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1018
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Ds Des 05, 2020 8:13 am
L'enigmàtica sigla "ENE" podria molt ben ser l'anterior propietari o línia d'aquests automotors.
"E" i "N" poden ser les inicials de les poblacions de la linia; la darrera "E" possiblement sigui Eisenbahn. Es dir seria: Exxxxxxx - Nxxxxxx Eisenbahn
Es qüestió de buscar en algun llistat (vies d'ample mètric d'Alemanya).
MALLET73 Trenjardinaire Plus
Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram Edat : 51 Data d'inscripció : 21/03/2011 Nombre de missatges : 19505
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Ds Des 05, 2020 8:41 am
en les epoques que comenteu van haver 3 guerres..2 de mundials i una civil..cosa que faria tots aquest problemes de entrega, peces etc etc...
salutacions
mallet73
Francesc Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 80 Data d'inscripció : 22/01/2009 Nombre de missatges : 1018
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan Dv Gen 06, 2023 1:24 am
Tens raó Carles. Entre 1920 i 1927 l'exèrcit espanyol tenia com a ocupació fonamental la Guerra del Rif (o Guerra del Marroc, o Guerra d'Àfrica). Al final de la dictadura d'en Miguel Primo de Rivera (1923-1930) vingué el crac borsari de 1929 i la gran depressió [econòmica que afectà tots els països industrials] dels anys 30s. Amb la Segona República (1931-1939) i la sublevació militar dels exèrcits d'Àfrica (1936-1939) l'estabilitat política, económica i social no era la millor per a l'administració colonial per a gastar diners en ferrocarrils. Durant la Segona Guerra Mundial Alemanya seguí fabricant de tot el que li convenia -i podia- tenint prioritat l'industria de guerra. Els automotors de via mètrica o estreta dels 30s no suposàren un gran pogrés tecnológic, amb diferència de l'ample estàndar que desenvolupà automotors diesel molt avançats tecnologicament.
_____________________________________________
cordialment
Francesc
A MALLET73 li agrada aquesta publicació.
Contenido patrocinado
Assumpte: Re: Automotors C.U.A. del FC Ceuta - Tetuan