El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITAT
Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te. Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dc Ago 01, 2018 7:45 am
Per fi em sembla que he trobat una manera senzilla de fer-ho, no el que volia, però em sembla que pot servir, és senzill i segur. Ho volia fer amb un relé però al final he optat per un commutador de tres circuits, dos per fer la inversió de polaritat i el tercer per assegurar que no es pot fer una falsa maniobra, com pot ser engegar el motor cap avall quan les barreres ja son a baix. Per tant de material fa falta dos polsadors per maniobrar amunt i avall, els dos finals de carrera que ja estan muntats i el commutador de tres circuits que he comentat. L'esquema amb els sistema en repòs i les barreres apujades es Veiem els dos finals de carrera, el A és el que actua obrint el circuit quan les barreres arriben a baix i el B és qui para el sistema quan arriben les barreres a dalt, els dos polsadors son per posar en marxa el motor en un sentit o l'altra, el commutador de tres circuits és per fer la inversió de sentit del motor i bloquejar el sistema de falses maniobres el ommutador ha d'estar en posició 1 perquè quan premem el botó de "baixar" posi en marxa el motor fent baixar les barreres, si el commutador no està en la posició correcte el sistema no funciona. Quan comença a baixar les barreres primer canvia de posició el final de carrera "B", no deixem de prémer el boto fins que les barreres han baixat del tot, quan arribin a baix canviarà de posició el final de carrera "A" que pararà el motor el sistema quedarà aquí bloquejat fins que canviem de posició el commutador, posant-lo en posició "2", llavors ja està a punt perquè quan premem el botó de "pujar" comenci a fer aquest moviment així quan premem el botó de "pujar" les barreres comencen a fer el seu moviment, al igual que abans, als primers moments el primer que passa és que el final de carrera "A" canvia de posició, les barreres continuen pujant fins que el final de carrera "B" atura el sistema el sistema torna aquedar bloquejat en aquesta posició fins que canviem de posició el commutador en que tornarem a ser en la posició de l'inici, a punt de baixar les barreres . No sé si és entenedor i si et pot ser útil. Fins aviat, Ignasi
TramBlau Mestre tramviaire
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dc Ago 01, 2018 7:59 am
Gràcies Ignasi, ara toca estudiar-lo, ahir el vaig posar en marxa amb els interruptors de final de carrera i en principi funcionava amb un sol interruptor, és l'interruptor que atura la barrarà baix, quan li vaig posar el segon tot va començar a fallar, no parava mai, demà em pondre a desmuntar tot el cablejat
Pere
ignasibaga Trenjardinaire Plus
Ubicació : Bagà Edat : 71 Data d'inscripció : 22/05/2013 Nombre de missatges : 7376
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dc Ago 01, 2018 8:21 am
Si necessites algun aclariment diga-ho.
Fins aviat, Ignasi.
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dc Ago 01, 2018 8:38 am
El circuit és genial.
Només cal canviar els polsadors per contactes de via i el tren farà pujar i baixar les barreres. Caldria, però, un contacte més per abaixar-les, ja que el tren hauria de poder baixar les barreres vingui d'on vingui. Un simple commutador manual podria activar l'un o l'altre segons el sentit de la marxa dels trens (tot i que això també es pot automatitzar fàcilment). L'altre, el de baixar les barreres, pot ser al mig del pas a nivell, de manera que amb un sol contacte les barreres pujarien només arribar el tren al pas a nivell, tal com sovint es veia a la realitat.
Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna Edat : 69 Data d'inscripció : 28/01/2009 Nombre de missatges : 12351
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dc Ago 01, 2018 9:10 am
Unes fotos de com està ara, les connexions són o provisionals o com es veu no utilitzo soldadures
Els polsadors activen els interruptors de final de carrera, com es veu hi ha dos interruptors, un deté la barrera baixada i l'altre pujada, aqui mé dec haver fet un embolic amb els cables. Amb un sol interruptor la barrarà puja i baixa, i s'atura a baix, li dono al polsador i actiu que torni a pujar i baixar. Fins aquí no he tingut problema, poso el segon polsador perquè l'altre interruptor de final de carraea s'activi i pari la barrera dalt, però no és així, funciona contínuament i no per a cap dels dos interruptors de final de carrera.
I una cosa que crei que em podia passar, cada barrera té el seu motor, quan els poso que funcionin amb interruptors en un sol motor es desajusta, funciona mes lent, això em obligués a posar interruptors també en l'altre motor, no és que sigui molta la diferència, però aniria en augment amb cada circulacio
Pere
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dc Ago 01, 2018 9:14 am
No feu cas dels cables de les fotos, falta algú que ja havia tret
Pere
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dj Ago 02, 2018 10:52 am
Em sembla que passa això perquè hi ha algun retorn, no em lliga tres fils en un final de carrera, no veig clar l'esquema del que has muntat.
He fet un esquema que per en comtes de fer servir un commutador de tres circuits hi poso un relé de tres contactes, per fer-lo més automàtic com deis l'Amadeu, però és més complicat i em sembla que un un modul com més simple millor, els automatismes queden condicionats al tipus de circulacions i al que va molt bé per un a queda fatal per una altra .
Fins aviat, Ignasi.
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dv Ago 03, 2018 3:07 am
Tenen un funcionament molt simple, el vermell és el positiu, entra el corrent en l'interruptor, en estar aixecada la pestanya passa el corrent que surt pel negre deixant pas a la corrent perquè el motor funcioni, quan el cargol, que fa de teton empeny la palanca l'interruptor talla el pas del corrent, llavors amb el polsador li torno a donar pas a la corrent, és el cable groc
Pere
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dg Ago 05, 2018 4:48 am
Si ho entenc bé això funciona en un sentit, però no inverteix la marxa del motor.
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dg Ago 05, 2018 5:17 am
ignasibaga escrigué:
Si ho entenc bé això funciona en un sentit, però no inverteix la marxa del motor.
Correcte. Gràcies Ignasi, però ho he resolt d'una altra manera, he modificat la peça que subjecta el motor i engranatges, he construït una de nova mes ampla que em permet subjectar també en ella l'interruptor de parada, i en comptes de posar dos interruptors de parada poso 2 tetons que impulsen l'interruptor, un per a quan està a dalt i l'altre per quan la barrera està sota. Ara vaig a veure si soluciono ell que es descompensas les dues barreres, un va més de pressa que l'altra, si ho veig complicat li faré una altra peça igual perquè tingui també un altre interruptor de parada, com els polsadors el que fan és tornar a donar corrent a la sortida del transformador quedaria resolt
Pere
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dg Ago 05, 2018 5:33 am
Al haver-hi dos motors, cada u ha de tenir el seu control per separat, els motors es comporten de manera diferent, i més els motors petits com els que fem servir nosaltres. Son uns motors molt sensibles a qualsevol circumstància, encara que siguin iguals, que siguin de la mateixa marca, model, referència, .... hi ha elements de rossec, fricció, ... que alteren el funcionament de l'un o l'altra, en aparença no ho veiem, però quan els posem l'un al costat de l'altra es veu la diferència. Per posar un exemple, si posem qualsevol màquina (sobre tot les que porten bieles) sobre un carro de proves amb rodaments veurem que els dos carros motors van a diferent velocitat, en canvi quan circulen sobre la via no hi ha cap problema. Penso que si cada barrera té el seu propi motor, cada un d'ells ha de tenir els seus elements de parada, la posta en marxa potser comú.
Fins aviat, Ignasi.
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dg Ago 05, 2018 6:41 am
ignasibaga escrigué:
Al haver-hi dos motors, cada u ha de tenir el seu control per separat, els motors es comporten de manera diferent, i més els motors petits com els que fem servir nosaltres. Son uns motors molt sensibles a qualsevol circumstància, encara que siguin iguals, que siguin de la mateixa marca, model, referència, .... hi ha elements de rossec, fricció, ... que alteren el funcionament de l'un o l'altra, en aparença no ho veiem, però quan els posem l'un al costat de l'altra es veu la diferència. Per posar un exemple, si posem qualsevol màquina (sobre tot les que porten bieles) sobre un carro de proves amb rodaments veurem que els dos carros motors van a diferent velocitat, en canvi quan circulen sobre la via no hi ha cap problema. Penso que si cada barrera té el seu propi motor, cada un d'ells ha de tenir els seus elements de parada, la posta en marxa potser comú. Fins aviat, Ignasi.
Així ho faré, demà a la tarda em posaré mans a l'obra amb l'altra peça per a l'altre motor, també prepararé els pals per a les llums intermitents, que posaré els contactes en aquest altre motor
Pere
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dg Ago 05, 2018 9:59 am
Ara he entès el funcionament, el motor funciona sempre en el mateix sentit, molt bé.
Fins aviat, Ignasi.
Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dg Ago 05, 2018 10:07 am
No és cap cosa crítica, però no es poden sincronitzar els motors? Hi ha vegades que s'aixeca una abans que l'altra i a vegades en baixar, una mica com a l'atzar... en quant al sistema de gir en un sol sentit, molt ben pensat.
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dg Ago 05, 2018 10:13 am
Demà a la tarda a veure si puc fer el mateix en els dos motors, no quedaran sincronitzats exactament però es semblarà molt. En haver un sol polsador per als dos motors, res mes serà ajust mecànic
Pere
Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33795
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dl Ago 06, 2018 2:48 am
fve escrigué:
Olot escrigué:
En la realitat les barreres no iniciaven gairebé mai el descens o la pujada al mateix temps.
Especialment, aquestes barreres!!
Aquest és el Feliuet?
Fins aviat, Ignasi.
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dl Ago 06, 2018 2:50 am
Mitjans escrigué:
Bé, clar, jo tinc al cap automatismes de maqueta... de passos a nivell reals n'he vist ben pocs i no m'hi havia fixat pas...
En el automatismes de maqueta tenen un sol motor
Fins aviat, Ignasi.
fve Comptador de reblons
Ubicació : Jafre / Barcelona Edat : 66 Data d'inscripció : 22/10/2012 Nombre de missatges : 3146
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dl Ago 06, 2018 3:34 am
Si, Ignasi.
El Feliuet a Santa Cristina d'Aro.
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dl Ago 06, 2018 8:32 am
Ja està feta la peça, ha estat una estona funcionant i esta tot correcte, ho he desmuntant per polir el cablejat i col·locar contactes per a les llums i ja veurem si amb les campanetes
Pere
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dt Ago 07, 2018 6:29 am
Ja funciona tot correctament i amb dos polsadors, que substitueixen de moment els contactes de via. Els faldons li queden bé tot i que cal pintar-los millor Ara toca senyals i llums, tinc algun dubte de com fer-les, aquesta nit em dedique a mirar passes a nivell a veure que veig que sigui capes de reproduir
Pere
Mitjans Mestre 3D
Ubicació : Barcelona Edat : 45 Data d'inscripció : 27/05/2014 Nombre de missatges : 7624
Assumpte: Re: Circuit Momi Català (embarcador) Dt Ago 07, 2018 6:52 am