TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta

PortalPortal  ÍndexÍndex  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Els vagons d'Arkit WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT

Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.

Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.

Els vagons d'Arkit

AutorMissatge
Olot
Mestre d'obres
Olot

Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 60
Data d'inscripció : 17/01/2009
Nombre de missatges : 24140

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDj Mar 19, 2020 2:41 pm

Posant ordre al meu arxiu he trobat un catàleg de la firma ARKIT, avui desapareguda, que m'ha recordat les seves produccions.

Aquesta marca feia una sèrie de kits de vaixells de fusta, entre altres coses, com ara diligències, etc. Tot d'una va treure un vagó del tren d'Olot, que pràcticament tots coneixeu:

Els vagons d'Arkit Img_0518

D'aquest vagó se'n ha parlat aquí:

http://trenscat.forosactivos.net/t1176-cotxe-olot-arkit

També és conegut aquest altre vagó de bogis:

Els vagons d'Arkit Img_0517

El que no és tan conegut és que també va treure tota una sèrie d'interessants vagons, que veurem a  continuació.
Aquests són alguns d'aquests vagons:

Els vagons d'Arkit Img_0516

Els vagons d'Arkit Img_0519

Aquesta és la portada del catàleg del que us parlava:

Els vagons d'Arkit Img_0515

Si ens saltem les pàgines de vaixells i altres tipus de kits, trobem al final tres pàgines dedicades als vagons de tren.

Els vagons d'Arkit Img_0513

Els vagons d'Arkit Img_0514

Per si teniu ganes de veure tots els vagons amb una mica més de detall, he fet la fotografia de cada un d'ells:

Aquest va ser el primer dels vagons que va treure aquesta firma, a inicis dels 80. Era obra del modelista Joaquim Vallès, i realment estava molt ben fet.

Els vagons d'Arkit Img_0610

Quan varen treure aquest vagó precisament jo acabava de fer el meu furgó del tren d'olot, i com que tenien unes oficines a La Garriga, els hi vaig ensenyar...
Ai! que vaig haver fet! Em varen dir que els hi agradava molt, però que les mides no eren comercials (!).

Així que varen agafar la idea, però fent-lo a unes mides que ells varen trobar més comercials que si es fes a escala. Els hi va sortir això:

Els vagons d'Arkit Img_0612

Del model del vagó d'en J. Vallès en devien vendre una burrada perquè n'hi ha molts d'escampats per a tot arreu, i d'en tant en tant encara de vegades se'n troba algun per Ebay. Però del furgó mai no n'he vist cap.

En canvi si que he vist algun dels vagons de bogis:

Els vagons d'Arkit Img_0611

Aquest vagó semblava un híbrid entre un Martorell i un vagó del Olot Girona. Sembla que ells volien fer un Martorell (també els hi vaig ensenyar el meu aquell mateix dia!). El que passa que varen voler-lo fer amb les peces que ja tenien: les del vagó d'en Valles! En total, va sortir aquest vagó que no s'assembla del tot a cap dels dos (en el catàleg ni es varen atrevir a posar que era un Martorell). Això a demés de que els bogis no estaven pas gaire aconseguits.

Com que no em va agradar el que feien vaig desconnectar-me d'ells i no els vaig seguir més, i per tant mai no els hi vaig comprar res, cosa que ara em sap greu perquè hi havia alguna peça que no estava malament. Ara ja s'han perdut per sempre. Desconec qui els hi feia el material que varen fer a construir posteriorment al vagó inicial de dos eixos, però sé que no era en Vallès.

Així dons, sembla que estava prou be el furgó del tren de Sóller. Potser els bogis s'hagueren pogut fer millor, però en general l'aspecte del vagó em sembla força be:

Els vagons d'Arkit Img_0614

A continuació varen construir una sèrie de vagons de mercaderies que tampoc devien estar pas malament. No n'he arribat a veure mai cap, i tampoc del de Sóller.

Un vagó plataforma...

Els vagons d'Arkit Img_0615

Un vago de vores baixes...

Els vagons d'Arkit Img_0613

I un altre de vores mitges:

Els vagons d'Arkit Img_0616

A demés tenien les mateixes peces amb cabina de guarda-frè:

Els vagons d'Arkit Img_0619

Els vagons d'Arkit Img_0617

Els vagons d'Arkit Img_0618

A mi em sap greu que aquesta firma desaparegués. Repeteixo que no sé pas quants vagons varen vendre, tot i que suposo que tret del primer no en devien vendre pas masses. Però potser avui dia seria diferent. Crec que ara hi ha molt més de mercat per aquesta escala que durant els anys vuitanta. En general, tret d'algun defecte com els que he anomenat, oferien una certa qualitat. En qualsevol cas, queden per el record.
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
jordi
Trenjardinaire
jordi

Ubicació : barcelona
Edat : 50
Data d'inscripció : 06/08/2014
Nombre de missatges : 243

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDj Mar 19, 2020 7:18 pm

Em sembla tot molt interesant, les fotos especialment, però he vist que de vegades, aquí al foro,amb el pas dels anys no em sorten. Dit d'un altre manera si miro un fil del 2011 les fotos no sorten i em fa pena no puguer consultar-les anys després.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDj Mar 19, 2020 7:56 pm

Això és perquè de vegades hem utilitzat servidors per les imatges, que després han plegat. És una pena, però en aquest cas les imatges es perden.
Tornar a dalt Ir abajo
alejandro sasplugas
Trenjardinaire Plus
alejandro sasplugas

Edat : 80
Data d'inscripció : 09/02/2014
Nombre de missatges : 1487

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDj Mar 19, 2020 11:18 pm

ignoraba totalment la existencia d aquest fabricant , realment a part dels bogies no estan gens malament , llastima que no hagi sobreviscut  ,  m hages agradat veure en real aquestes peçes .

Alexandre
Tornar a dalt Ir abajo
Francesc
Trenjardinaire
Francesc

Ubicació : Barcelona
Edat : 76
Data d'inscripció : 22/01/2009
Nombre de missatges : 422

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDg Mar 22, 2020 12:50 pm

Del cotxe 312 d'Artkit us en puc explicar l'història. En Raventós i jo encarregàrem al malaurat Vallés -"pare" de l'Artkit 205- que ens montés els vagons. Érem a començaments dels 80s i ambdós teniem tanta feina -i canalla petita- com inexperiència en el muntatge. En Vallés va complir amb pulcritud i rapidesa amb la feina, i tan contents vàrem quedar que li parlàrem dels cotxes de bogis de l'Olot-Girona. En Vallés ens va fer unes condicions assumibles i es posà a treballar..., i al cap de pocs dies ens presentà un cotxe molt semblant al 312. Semblava el resultat d'empalmar dos vagons 205, i prou!. El resultat no ens va agradar gens, sobretot per les plataformes que no eren conformes als planells; ni en baranes ni mides. En Vallés -que era tot un senyor- va corregir-ho i ens va fer uns cotxes com cal

Els vagons d'Arkit Vallzo10

Malauradament en aquells temps es treballava amb un aliatge de nom "Zamac" -de trista memòria per als que tenim una certa edat- i les baranes i demés parafernàlia metàl·lica, amb el temps, es varen anar deformant i trencant. La reconstrucció la farem en llautó.

Els vagons d'Arkit Vallzo11

I ara entro en el terreny de les suposicions. Crec que en Vallés va aprofitar el prototipus que no ens agradà, li retocà les finestres i el deixà com un "costa". És a dir, actualment no sé si el 312 és sols un producte de catàleg, o potser hom en té algun. Jo no recordo haver-ne vist mai cap!

Els vagons d'Arkit Img_0611
Tornar a dalt Ir abajo
alejandro sasplugas
Trenjardinaire Plus
alejandro sasplugas

Edat : 80
Data d'inscripció : 09/02/2014
Nombre de missatges : 1487

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDg Mar 22, 2020 1:41 pm

Es una peça estupenda , val la pena de refer les baranes malmeses perque el reste te un aspecte inmillorable ,  en canvi el pseudo costa , no li veig cap atractiu , no semble fet per la mateixa ma .

Alexandre
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDg Mar 22, 2020 2:50 pm

I no és fet per la mateixa mà, certament. Jo crec que el “Martorell” de Arkit no procedia pas d’en Vallès, sinó que l’atribuiria a un altre modelista. En el temps en que va aparèixer aquest vagó en Vallès i Arkit ja no tenien tractes, i havien deixat de treballar junts. És llavors que podria entrar en joc algun altre modelista ja que, per el que deien males llengües, n’hi havia que de vegades visitaven el taller d’en Vallès a on alguns arreplegaven allò que ell llençava per a ser material inservible.

Editat per darrera vegada per Olot el Dg Mar 22, 2020 3:51 pm, editat 2 cops en total
Tornar a dalt Ir abajo
Francesc
Trenjardinaire
Francesc

Ubicació : Barcelona
Edat : 76
Data d'inscripció : 22/01/2009
Nombre de missatges : 422

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitimeDg Mar 22, 2020 3:25 pm

Ben mirat, Amadeu, tens raó. El 312 "de marras", no sembla fet per en Vallés!
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado

Els vagons d'Arkit Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els vagons d'Arkit   Els vagons d'Arkit I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo

Els vagons d'Arkit
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 1

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
TRENS.CAT :: Escala 1:22'5 / IIm / G / Via de 45 mm / Altres escales i galges relacionades :: Modelisme a escala 1/22'5 :: Material mòbil (artesà, personalitzat, modificacions)-
Canviar a: