TRENS.CAT
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta
 
PortalPortal  ÍndexÍndex  Últimas imágenesÚltimas imágenes  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT


Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.


Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.


Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:

Reglament del fòrum / Inscripcions


 

 Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració

Ir abajo 
+7
TramBlau
tram47
ODAKIM
Francesc
alejandro sasplugas
MALLET73
Olot
11 participantes
Anar a pàgina : 1, 2, 3, 4  Següent
AutorMissatge
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDs Feb 20, 2021 8:50 pm

(Per si voleu anar directes al gra:)
Cita :
-Presentació del vagó  (és aquest mateix missatge)
-Examen dels defectes que presenta  
-La restauració/reconstrucció (encara no disponible, però aviat hi serà)

Vist aquí no sembla pas tan horrible...

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C20

El vaig comprar ja fa bastants anys per Ebay, perquè em recordava l'aire d'un vagó d'aquest tipus.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_122

Però sobre tot el vaig comprar perquè semblava fet amb fustes d'ARKIT. I això que era un venedor d'Alemanya. Com podria ser? com podrien haver anat a parar allà aquestes fustes?

Al final va resultar que efectivament totes les fustes del vagó, a excepció del xassis, eren restes d'Arkit. Però el vagó era horrible i estava molt mal fet. Aquí ja es veu una mica més bé que no és cap joia:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_220

La veritat és que em va sortir molt barato. No recordo amb seguretat, però posat a casa em sembla que no em va costar ni 40 euros. No s'ho valia. Tampoc vaig poder desvelar el misteri de com és que un senyor d'Alemanya havia construït un vagó amb fustes d'Arkit.

Vist aquí tampoc sembla tan lleig com és en realitat:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_319

Com podeu veure, el seu constructor es devia inspirar, potser, en algun vagó suïs.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_418

Per cert, per acabar-ho d'adobar, en el vagó venien dues figures incloses, que porten roba de veritat.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_517

En realitat no m'inspiren gaire confiança perquè, posat en l'entorn de l'horrible vagó, semblen alguna cosa estranya (...), sobre tot amb l'aspecte tant peculiar que li donen les vestimentes. Una mica tètric tot plegat. La veritat és que m'estimo més no tocar-los gaire.  triste6

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_617

Una vista d'un extrem a on hi veiem una sola porta...

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_716

I una vista de l'altre tester a on hi ha dues portes, una d'accés i l'altre del WC.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_814

Durant un temps vaig estar pensant que potser hi perdria el temps en posar-lo una mica en condicions...
Actualment només he arribat a la conclusió que no puc vendre (ni regalar) una cosa tant horrible.

Com potser ja heu notat, les baranes són de LGB

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_912

També els bogis ho són

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1013

A continuació us ofereixo algunes fotos d'estudi fetes ahir. En elles es veu més clara la realitat del vagó:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1112

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1210

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1310

Una vista de l'interior, amb els seus habitants.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1410

No cal que us mireu gaire les fotografies per a apreciar que és una feina molt mal feta i molt bruta. En alguns punts es veu brut de cola, cosa que em sembla molt emprenyadora de reparar.

El sostre és desmuntable completament, però res no l'aguanta. Un detall molt lleig que potser veureu en alguna de les fotografies és que el sostre no encaixa amb la caixa. A demés és més curt que el bastidor i li falten alguns mil·límetres per quedar just a sobre de les baranes LGB. Aquí podeu veure el sostre obert, tot i que val més no obrir-lo per no veure...  Rolling Eyes

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1510

Ja us ho deia que val més no veure'l per dins! Aquest és el racó del WC vist des de dins. Els seients, que tinc plens de pols, són de plàstic. Ignoro si es tracta d'una peça de LGB o no.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1610

Si només mireu el bogi de LGB, i val més que així sigui, no veureu això que semblen els capolls d'algun insecte. En realitat és cola (o això em penso!)  Laughing

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1710

I per acabar, una vista general dels baixos, que val més que no mireu pas gaire.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració C_1810

Sempre es pot aprendre de tot el que es veu. En aquest cas també, perquè com més us mireu aquestes fotos, més aprendreu com no s'ha de fer MAI un vagó.

ok


Editat per darrera vegada per Olot el Dg Jun 06, 2021 11:27 pm, editat 6 cops en total
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18742

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDs Feb 20, 2021 9:26 pm

Jo he fet coses pitjors...però mica en mica s'apren... jo no el veig tan horrible..segurament fent alguns canvis , arreglos , engantxant i pintan..quedaria molt millor..i no es veurien defectes la pintura tot ho tapa.

salutacions

mallet73

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDs Feb 20, 2021 9:49 pm

Carles, no estic pas d’acord en que tu hagis fet coses potjors. Al menys jo no les conec.

En quant a lo de la pintura, si que tapa molts defectes, pero també coses bones com la fusta... si el pinto, tan ça val que sigui de fusta o de plastic...
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
alejandro sasplugas
Trenjardinaire Plus
alejandro sasplugas


Ubicació : barcelona
Edat : 84
Data d'inscripció : 09/02/2014
Nombre de missatges : 2492

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDg Feb 21, 2021 5:53 am

Jo crec que no hi han vagons horribles , el tren es com el porc , tot s aprofita!!! i aquest que vols que et digui , s hi poden pasar tardes distretes , i treure un  bon rendiment ....... s ha de esperar l inspiraçio .. ara el pots guardar i un dia no saps perque li fots ma i qui sap !!!!!

Alexandre

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Francesc
Trenjardinaire
Francesc


Ubicació : Barcelona
Edat : 80
Data d'inscripció : 22/01/2009
Nombre de missatges : 927

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDg Feb 21, 2021 6:17 am

El més valuós d'aquest cotxe son les figures Elita -vestides amb roba- fa temps descatalogades.



____________________________________________

cordiament

Francesc

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDg Feb 21, 2021 8:50 am

alejandro sasplugas escrigué:
Jo crec que no hi han vagons horribles , el tren es com el porc , tot s aprofita!!! ....

riuuuu

M’has fet riure molt, Alexandre!! Very Happy

A demés, tens raó amb tot el que has dit. Pero de broma en broma, ja fa gairebé 10 anys que l’estic guardant. Ara que, ben mirat, aixo només pot voler dir que aviat ja li deurà tocar.

No sé ben bé que m’està passant, però des de que he tingut a les mans els dos kits d’Arkit, alguna cosa sembla despertar-se dins meu. A veure si se’m passa o si de mica en mica va a més..

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDg Feb 21, 2021 8:53 am

Francesc escrigué:
El més valuós d'aquest cotxe son les figures Elita -vestides amb roba- fa temps descatalogades.

Dons mira, gràcies, perque no coneixia pas aquesta marca. Savent que són tan valuosos, potser ja no em fan tanta por.

Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
ODAKIM
Trenjardinaire Plus
ODAKIM


Ubicació : Barcelona
Edat : 46
Data d'inscripció : 02/05/2016
Nombre de missatges : 1522

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDt Feb 23, 2021 10:48 am

Una ballesta de suspensió curiosa...
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 3:15 am

Ja fa uns dies que us vaig presentar aquest vagó tan horrible. Deixeu-me ara que miri de justificar-vos el perquè d'aquest qualificatiu.

El vagó és ple de defectes. Podríem dir que n'hi ha que són bàsics en la construcció, n'hi ha d'altres que són de mal acabat o mals procediments, i finalment n'hi ha que són en quant als materials utilitzats. Tot junt fa que el vagó hagi guanyat aquest títol. En les següents imatges i explicacions podreu jutjar vosaltres mateixos:

A grosso modo aquests serien els errors que jo trobo més greus, i que són els que facin arribar a pensar que no hi hagi res a fer, perquè són fets des de la construcció més bàsica de la estructura del vehicle:

1) Errors de paral·lelisme i horitzontalitat en les parets de la caixa

2) Errors de paral·lelisme i horitzontalitat entre els testers

3) Parets i testers desencaixats respecte al bastidor

4) Sostre més curt que el bastidor

5) sostre desencaixat respecte a la caixa, en quant a horitzontalitat i també en quant a l'amplada

6) testers trencats per el seu punt més feble (just per sobre de la porta central)

Després venen els defectes de mal acabat, que són motivats per la mateixa raó que els anteriors, però al menys aquests no afecten a l'estructura bàsica i serien menys difícils d'arreglar:

7) Sostre massa pla que no el fa ni bonic ni realista

8 ) forro interior més alt que l'exterior

9) encolat d'una de les barres tensores amb una cosa que sembla un capoll d'un insecte (!)

10) En un extrem hi falta una peça muntant d'Arkit que s’ha substituït per altres fustes qualsevol

11) Esquerda a la porta del WC

12) Vidres mal acabats, que a demés amb el temps s'han anat engroguint

13) falta un seient al costat del habitacle del WC

14) Diversos punts amb molt mal acabats

15) Grumolls de cola molt nombrosos distribuits per tota la caixa

I per acabar, són els errors d'utilitzar materials inapropiats en un obra artesana, que la desmereixen totalment.

16) -Baranes balconets, poms de portes, toperes i graons dels estreps de plàstic (LGB), que a demés sembles estar posats de qualsevol manera

17) -magueres de frens diferents en cada tester.

18) barra tensora a millorar


Podríem preguntar-nos: poden sortir encara més defectes?

Segur que si. Personalment em fa molta por posar-m'hi a treballar perquè estic segur de que en obrir-lo encara descobriré algun defecte més que encara no he vist. Ja veig que allà a on hi pugui haver un defecte, segur que hi serà.

I per si encara no us he convençut de que aquest vagó realment és horrible amb paraules, miraré de fer-ho amb imatges:   Very Happy

En aquesta imatge s'aprecia bastant bé que el sostre és més curt del que toca. També es veu que el sostre no encaixa bé per la "transparència" a través de la que podem veure a l'altra banda del vagó

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim10

Aquí també es nota la "transparència". L'altre error és que la caixa és massa baixa respecte al bastidor... o al menys si ho comparem amb l'altra banda de la caixa, cosa que podrem veure a la foto que ve després d'aquesta.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim11

Efectivament, l'alçada d'aquell respecte al bastidor no és igual que la d'aquest. Però a demés amb l'agravant que aquesta està inclinada. També podem veure els vidres engroguits, i sobre tot, que aquest costat de la caixa no és rectangular, sinó una mica trapezoïdal, per a compensar el defecte de la pendent. Altres defectes de menor importància també es veuen aquí.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim13

El següent defecte és la discordança en el paral·lelisme entre els dos costats de la caixa. Com podeu veure a la imatge, una baixa mentre l'altra puja.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim14

Si ja ho heu paït, podem passar al primer tester, que no quadra gaire, us sembla bé?

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim12

Però això no és res si mirem l'altre tester, en el que l'angle que forma és ben clar.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim15

Aquest és un defecte d'aquells que no és de base de construcció, sinó de mal operar: el forro interior queda per sobre del exterior, amb el que és visible des de fora.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim17

Unes imatges a on us podreu delectar veient alguns mal acabats, brutícies i altres defectes menors:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim16

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim20

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim19

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim18

En aquesta foto, a demés, es veu clarament que falta un dels muntants fets per Arkit i que ha estat suplit per fustes varies, sense cap gràcia ni similitud. No cal tenir molt bona vista per a veure la diferència amb els altres muntants "normals".

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim23

Aquí us ensenyo per a on són trencats els testers. Dóna l'impressio de que qui el va construir va provar de posar un eix que, foradant el tester, baixés vertical cap a la porta per a fer el moviment de obertura i tancament. El sistema no li devia agradar i finalment hi va posar frontisses, però els testers ja varen quedar tocats per sempre més.  

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim22

Com podeu veure, si pogués treure tots els grumolls de cola que té, de segur el vagó pesaria una mica menys!!

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim21

Aquests pegots de cola per a reposar una de les barres tensores que, us ho asseguro, a primer cop d'ull em creia que eren nius d'algun insecte!!
Les barres tensores, a demés, no fan ni fred ni calor. Aquestes deuen ser de les poques peces construïdes per el constructor, més enllà de limitar-se a encolar peces de fusta d'Arkit i peces de plàstic de LGB.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim26

L'interior no és pas més agraciat que l'exterior

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim24

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim25

El tester costat WC ofereix el mateix problema que l'altre, i és trencat en el mateix put.

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim27

Finalment per a constatar els defectes del sostre amb tots els problemes que se'n deriven...

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim28

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració A_prim29

Si heu tingut la paciència de llegir detingudament fins aquí us felicito. Els que ho hagueu aconseguit, si és que hi ha algú, esteu en disposició de dir si aquesta peça mereix o no el qualificatiu que li he atorgat.

Very Happy


Editat per darrera vegada per Olot el Dc Abr 14, 2021 8:16 am, editat 1 cop en total (Razón : Modificació d'algunes connotacions de balanç descriptiu)

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
tram47
Trenjardinaire Plus
tram47


Ubicació : Aquitaine, França.
Edat : 76
Data d'inscripció : 23/01/2009
Nombre de missatges : 2482

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 4:19 am

quina és la decisió?
restauració o abandonament?
Tornar a dalt Ir abajo
Francesc
Trenjardinaire
Francesc


Ubicació : Barcelona
Edat : 80
Data d'inscripció : 22/01/2009
Nombre de missatges : 927

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 5:45 am

Tal com diu l'Alejandro..., el tren es com el porc , tot s aprofita!!!

La meva primera proposta fora
         1r.-  Salvar les valuoses figures Elita
         2n.- Aprofitar els elements LGB: bogis, baranes de plataforma, manetes porta,...
         3r.-  Aprofitar elements industrials diversos: frontises, elements de llautó, etc.
         4t.-  Purificació dels restes combustibles... a la foguera!
o, segona proposta:
         Fer-lo circular -tal com està- per un circuit d'exposició, sempre que el públic el veiés a més de 3 metres

És una opinió personal meditada, equil·librada, equànime..., i tot el que es vulgui.



_____________________________________________

cordialment

Francesc


Editat per darrera vegada per Francesc el Dj Abr 15, 2021 9:42 pm, editat 1 cop en total

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 6:45 am

A les hores tu t’inclineries més aviat cap al desballestament com a peça insalvable? Very Happy

Hi ha museus, com el de Mora, que si els hi portessis una peça en aquest estat segur que el salvarien, en el ben entès que fos de escala 1:1, és clar.  Very Happy

tram47 escrigué:
quina és la decisió?
restauració o abandonament?

Tu que faries, Daniel? nose
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Francesc
Trenjardinaire
Francesc


Ubicació : Barcelona
Edat : 80
Data d'inscripció : 22/01/2009
Nombre de missatges : 927

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 7:04 am

No recomano -ni puc pendre- cap decisió d'una cosa que no és meva. Exposo dues possibles solucions.



_____________________________________________

cordialment

Francesc
Tornar a dalt Ir abajo
alejandro sasplugas
Trenjardinaire Plus
alejandro sasplugas


Ubicació : barcelona
Edat : 84
Data d'inscripció : 09/02/2014
Nombre de missatges : 2492

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 7:05 am

La veritat , desde el primer dia vaig dir que a les teves mans pot quedar una peça mes que aceptable , tampoc veig que els defectes siguin tan terribles , els paletes abans deien  ," acabats a la bona vista" donçs aixo . ....Ja se el que alguns pensareu , pero a la aficio i cabem tots , i jo no em cosidero dels fins , veig peces meves molt pitjors , pero no em desfaria d elles per res del mon. He devaluat peçes fen transformaçions i apanyos , pero n estic cofoi , de lo be que m ho he passat , Aixi que Amadeu arremangat i posa les teves mans al damunt d aquest vago veuras lo be que queda  i t ho pasaras d allo mes be .

Alexandre
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 7:09 am

Francesc escrigué:
No recomano -ni puc pendre- cap decisió d'una cosa que no és meva. Exposo dues possibles solucions.
_____________________________________________
cordialment

Francesc

super12
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 7:37 am

Alexandre, amb aquestes paraules em sento francament elogiat! Moltes gràcies.  Embarassed

Ara bé, discrepo rotundament del que afirmes que tu tens peces pitjors.  nono  Em sembla que a ningú d’aquest fòrum li he vist cap peça al nivell d’aquesta. Cert que cadascú fa el que pot segons les seves circumstancies, possibilitats i motivació, i que hi ha qui arriba més lluny i qui no tant, però tothom d’aquest fòrum fa treballs amb il·lusió i aquesta mateixa il·lusió fa que que siguin peces molt dignes tots. Precisament sobre aquesta peça que ens ocupa, em pregunto quin seria ben bé l'objectiu del seu constructor, donat que no hi veig la mateixa il·lusió.

Enamorat

Voldria aclarir que l’analissi o descripció que faig no pretén ser cap critica, sinó un balanç de “danys” per a posar-vos en situació per a explicar-vos quina determinació he pres, tenint en compte també que em considero una mica enganyat per la compra d’una peça que exposada a Ebay semblava una altra cosa, però l’essència del vagó la trobo única i m’agrada.
 
En tot cas espero no desmotivar a ningú, cosa que em sabria greu, sinó tot al contrari: partint com a base el meu convenciment de que tots els membres presents de TRENS.CAT treballen millor, espero motivar i animar, perquè tothom és capaç de fer una peça millor que aquesta. En tot cas, si que espero ser didàctic mostrant com no s’hauria de fer mai una peça.

Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
TramBlau
Mestre tramviaire
TramBlau


Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna
Edat : 68
Data d'inscripció : 28/01/2009
Nombre de missatges : 12081

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 8:24 am

Les figures les veig molt bones, però per a la resta li posaria uns grafits i el deixaria com a monument a la desgràcia, és només una opinió més geek

Pere

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 8:34 am

riuuuu riuuuu riuuuu riuuuu

Bona pensada!!

Dóna gust veure la quantitat d’opcions. Aqui hi ha molta imaginació.

super12

A el terrat de margarit li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
TOG
Trenjardinaire
TOG


Ubicació : Garrotxa
Edat : 22
Data d'inscripció : 03/03/2013
Nombre de missatges : 591

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 10:47 am

Jo el restauraia millorant-lo. Reaprofitant els materials bons,cambiant-los si cal.Retocar marcs de finestra,sostre,metacrilat dels vidres,graons,barana ,balconet ...
Netejar la cola (blanca de fuster amb alcohol),rascar la fusta.
Amb unes bones mans,segur que quedarà de cine ! Acabant bé allò que van deixar a mig fer.

A vegades restauro juguets,no són fets per mi però m´agrada deixar-los operatius tal com eren.

Afegeixo :
Suposo que coneixeu els "porta " i "cubre".Vidrets prims de 0´15 / 0`5 / 1 / 1´5 mm de gruix X 30x30 / 50x50 / 25x75 mm... també de  rodons
i més mides aprox.parlo de memòria.Semblants a aquests :
https://www.amaina.com/muestras-y-preparados/2544-kit-de-portas-y-cubreobjetos-de-cristal-para-microscopia.html?gclid=EAIaIQobChMI4Jfw_uf_7wIVR4jVCh0P6wZPEAYYASABEgLFSvD_BwE
Es tallen bé amb disc de diamant i la Dremel a l´aire lliure,mascareta i ulleres de protecció.
Millor si es pot mullar amb una goteta d´aigua,compte que esquitxa !
Per finestres i demés.No es tornen grocs,es poden tintar de colors amb laca per bombetes.En cas d´impacte es poden trencar,clar.
Es venen a cases de productes de laboratori per preparar mostres de microscopi , no són cars.Jo els comprava per unitats a Torrero i Mas de BCN

Al barri vell de BCN hi han botigues especialitzades de fornitures per rellotges.Vidres rodons,plans,concaus etc de varies mides.Com ara aquest :
https://www.shop.industrialmarti.com/38-cristales-y-juntas


Editat per darrera vegada per TOG el Dc Abr 14, 2021 10:00 pm, editat 1 cop en total

A Olot, quimserra y a el terrat de margarit Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 6:00 pm

Gracies, Jan.,vet aqui una altra opció. super12
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
ulises
Trenjardinaire Plus
ulises


Ubicació : Logronyo
Edat : 64
Data d'inscripció : 04/08/2013
Nombre de missatges : 1208

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 8:20 pm

Una altra possible opció: Deixar-li tal qual (sense passatgers) permanentment apartat en una via morta. Els defectes en la caixa poden justificar en què s'ha deformat després d'una violenta topada. El teu circuit és exterior, que els elements facin la resta ...
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDc Abr 14, 2021 8:55 pm

Ostres! molt interessant.

pensativ

Vindria a obtenir una peça com les de Canfranc.


Sense haver-m'ho proposat, estan sorgint una serie d'iniciatives molt interessant.

Moltes gràcies !     super12 super12 super12
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDj Abr 15, 2021 7:00 pm

TOG escrigué:
...
Afegeixo :
Suposo que coneixeu els "porta " i "cubre".Vidrets prims de 0´15 / 0`5 / 1 / 1´5 mm de gruix X 30x30 / 50x50 / 25x75 mm... també de  rodons
i més mides aprox.parlo de memòria.Semblants a aquests :
https://www.amaina.com/muestras-y-preparados/2544-kit-de-portas-y-cubreobjetos-de-cristal-para-microscopia.html?gclid=EAIaIQobChMI4Jfw_uf_7wIVR4jVCh0P6wZPEAYYASABEgLFSvD_BwE
Es tallen bé amb disc de diamant i la Dremel a l´aire lliure,mascareta i ulleres de protecció.
Millor si es pot mullar amb una goteta d´aigua,compte que esquitxa !
Per finestres i demés.No es tornen grocs,es poden tintar de colors amb laca per bombetes.En cas d´impacte es poden trencar,clar.
Es venen a cases de productes de laboratori per preparar mostres de microscopi , no són cars.Jo els comprava per unitats a Torrero i Mas de BCN

Al barri vell de BCN hi han botigues especialitzades de fornitures per rellotges.Vidres rodons,plans,concaus etc de varies mides.Com ara aquest :
https://www.shop.industrialmarti.com/38-cristales-y-juntas

Unes observacions molt interessants, Jan. Moltes gràcies.

La veritat és que tinc vidre de microscopi de 1 mm, precisament per a fer finestres. Però confesso que no l'he utilitzat mai (a excepció d'un edifici que vaig personalitzar), perquè no sé com tallar-lo. He fet diverses proves amb diamant, com fan els professionals, però no me'n he sortit. No havia pensat en el disc de diamant de la Dremel. Ho provaré. Tot i així en aquest vagó no hi anirien pas de vidre perquè son finestres molt grans i seria més fàcil que es trenquin que no pas en unes finestres de mida més reduïda. T'agraeixo la suggerència.

Per casualitat he vist la modificació del teu post, en la que has afegit tot el text de la citació que he reproduït a dalt d'aquest post, perquè repassava el que s'hi ha dit. Si no arribo a rellegir-ho tot, no me'n hagués adonat de la modificació en la que has afegit tota aquesta informació, per a mi més que valuosa.

Si tu acceptes recomanacions, jo te'n faria una sobre l'edició de posts:

La meva suggerència seria que si vols afegir informació o una part important de text, sempre és preferible fer-ho en un nou post que no pas en un post que ja s'ha llegit, perquè generalment no tornem a rellegir un post que ja hem llegit. Si aquest es modifica no rebem cap avís, i si no es tracta d'un bitxo raro com jo que de vegades rellegeixo, ningú veurà aquella modificació o afegit.
En canvi si ho fas en un nou post, si que es llegirà per tothom qui segueixi aquell fil, ja que es rebrà l'avís corresponent al nou post.

En qualsevol cas, aquest cop l'he vist i t'ho agraeixo. Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33034

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDj Abr 15, 2021 8:09 pm

Com que per a mi ha estat molt agradable que hagueu participat amb les vostres propostes, en faig un recull aquí, començant per el mateix que jo havia dit:

Olot escrigué:
...Durant un temps vaig estar pensant que potser hi perdria el temps en posar-lo una mica en condicions...
Actualment només he arribat a la conclusió que no puc vendre (ni regalar) una cosa tant horrible.
...

alejandro sasplugas escrigué:
Jo crec que no hi han vagons horribles , el tren es com el porc , tot s aprofita!!! i aquest que vols que et digui , s hi poden pasar tardes distretes , i treure un  bon rendiment ....... s ha de esperar l inspiraçio .. ara el pots guardar i un dia no saps perque li fots ma i qui sap !!!!!
alejandro sasplugas escrigué:
...Amadeu arremangat i posa les teves mans al damunt d aquest vago veuras lo be que queda  i t ho pasaras d allo mes be ...

TOG escrigué:
Jo el restauraia millorant-lo. Reaprofitant els materials bons,cambiant-los si cal.Retocar marcs de finestra,sostre,metacrilat dels vidres,graons,barana ,balconet ...
Netejar la cola (blanca de fuster amb alcohol),rascar la fusta.
Amb unes bones mans,segur que quedarà de cine ! Acabant bé allò que van deixar a mig fer...

Francesc escrigué:
Tal com diu l'Alejandro..., el tren es com el porc , tot s aprofita!!!

La meva primera proposta fora
         1r.-  Salvar les valuoses figures Melita
         2n.- Aprofitar els elements LGB: bogis, baranes de plataforma, manetes porta,...
         3r.-  Aprofitar elements industrials diversos: frontises, elements de llautó, etc.
         4t.-  Purificació dels restes combustibles... a la foguera!
o, segona proposta:
         Fer-lo circular -tal com està- per un circuit d'exposició, sempre que el públic el veiés a més de 3 metres
...

TramBlau escrigué:
Les figures les veig molt bones, però per a la resta li posaria uns grafits i el deixaria com a monument a la desgràcia...

ulises escrigué:
Una altra possible opció: Deixar-li tal qual (sense passatgers) permanentment apartat en una via morta. Els defectes en la caixa poden justificar en què s'ha deformat després d'una violenta topada. El teu circuit és exterior, que els elements facin la resta ...

Fins aquí hi ha proposicions i exposicions de opcions de tota mena. Algunes de posar-m'hi i restaurar i treballar de la millor manera possible, que segons la meva descripció-balanç ja heu vist que es necessitaria força de voluntat... D'altres em proposen l'abandonament, ja sigui deixant-lo com està, ja sigui deteriorant-lo o deixant-lo a l'intempèrie, a mans de grafitaires, o fins i tot passar-lo per la foguera, un cop salvades peces i materials aprofitables.

Genial !!  

genial

Totes les opcions són bones, i cap passa per vendre'l o regalar-li a algú, quina cosa no deixaria de ser una pu censura tada per el seu nou propietari. Millor purificar-lo, ja sigui amb foc o amb aigua, abans que passar-li el mort a algú altre. M'agrada. super12

Dons com que m'ha agradat aquesta pluja d'opcions, us en diré alguna cosa més: ja tenia una determinació presa, i que aquesta ha sigut la de restaurar-lo.

Restaurar-lo, per a mi vol dir arreglar els desperfectes i defectes, aprofitant el màxim nombre de peces originals, i sense perdre la forma original del vagó, el seu esperit o la seva essència. Restaurar-lo per a mi no és el mateix que reformar-lo ni que personalitzar-lo, ni canviar-li res, en la mesura de lo possible. En tot cas, les úniques modificacions que hi faré és suprimir tot allò que el fa no tan digne, que generalment són les peces de plàstic comercials, i que a criteri meu s'hi s'haguessin fet artesanalment dignificarien el conjunt de tota la peça, canviant-ho per peces de la meva pròpia construcció o bé de l'estoc dels meus tallers. I si és cert que m'he permès de fer-li alguna petita modificació creativa, espero que no arribi a influir en el caràcter del vagó.

No obstant no penseu pas que serà una restauració de les que fan als museus, que deixen el material lluent i com nou (com mai l'havíem vist abans), i d'aquella manera que diuen alguns que fins i tot "es podria llepar". Res d'això: ja sabeu que a mi el material m'agrada com jo l'havia vist, és a dir, usat, amb greix, i en natural estat de servei, si pot ser fins i tot en una època en que es veia algun material en un estat un tant decrèpit, etc etc... Això és la 'intenció que tinc. Veurem què en sortirà.

Very Happy

A diferència del que he fet en altres fils, en que presento el treball pas a pas a mida que el vaig fent, en aquest tinc intenció de presentar-lo un cop acabat i, després, si us interessa puc anar explicant pas a pas a partir de les vostres preguntes, ja que tinc igualment les fotos que cal (avui dia fer fotos és fàcil i gratis!).

Això també ho faig així perquè és el primer cop que restauro una peça amb aquest criteri, i no sé què en sortira. Ara mateix, el vagó és gairebé desmuntat peça a peça i... de vegades fins i tot dubto que el pugui tornar a muntar!

Així està en aquests moments el vagó horrible:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Img_2338

Aquesta és una fotografia dels primers desmuntatges:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Img_3415

Els dos personatges vestits s'ho miren sense perdre's ni un detall:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Img_3416

I com que ara ja sabeu com està la cosa, també puc dir-vos que efectivament, tal com apuntava al principi, si que han sorgit més defectes: a demés de trobar que el bastidor era massa alt per a sobre dels bogis, també he trobat que aquests estaven mal centrats. Ho veureu ben clar en aquesta fotografia:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Img_3613

I per acabar també us puc explicar una curiositat, i és que en realitat he anat fent tot el que dèieu en les vostres suggerències -tret del graffitti que no n'hi haurà mai cap als FFCC de La Terrassa- ni a cap companyia filial-, cremant a la llar de foc les peces de fusta insalvables (que han sigut ben poques), i utilitzant material que prèviament havia estat deixat a l'intempèrie per que la natura fes la seva feina, com ara aquest:

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Img_3510

(de la crema de fustes in-aprofitables no en tinc fotografia) nose

És cert el que deia l'Alejandro: m'ho estic passant de fabula. Very Happy

A TramBlau, MALLET73, TOG y a mikado Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Francesc
Trenjardinaire
Francesc


Ubicació : Barcelona
Edat : 80
Data d'inscripció : 22/01/2009
Nombre de missatges : 927

Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitimeDj Abr 15, 2021 9:20 pm

Molt bona -i constructiva- decisió, manetes; era previsible d'acord amb el teu tarannà. Restaràs inmers en una gratificant feinada per moltes, moltes i moltes hores.



_____________________________________________

cordialment

Francesc
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració Empty
MissatgeAssumpte: Re: Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració   Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
Un vagó horrible, fet amb peces de fusta d'Arkit, i la seva completa restauració
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 4Anar a pàgina : 1, 2, 3, 4  Següent
 Temas similares
-
» restauració vagó europeu LGB 3060/1
» vagó de fusta
» Personalització vagó Toytrain 94006, conversió en un vagó de portes abatibles
» Personalització vagó 4032 de LGB (vagó tancat amb plataforma de guarda-frens)
» Millora vagó LGB 4026 (vago tancat amb garita de guarda-fens)

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
TRENS.CAT :: Escala 1:22'5 / IIm / G / Via de 45 mm / Altres escales i galges relacionades :: Modelisme a escala 1/22'5 :: Material mòbil (artesà, personalitzat, modificacions)-
Canviar a: