Malgrat un línia de tren és un tot, penso que per a poder conèixer-la, és bo seccionar-la per trams, més o menys artificials per a facilitar la recerca i geolocalització dels document gràfics que anem trobant.
Per això obro aquest fil, per al tram comprés entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella, és el tram de la línia entre Manresa i Guardiola que queda sota l’aigua del pantà de la Baells i convido a tots a aportar les fotografies que tingueu o localitzeu.
Al tram anterior, el de la Via Verda entre Cal Rosal i la presa, amb el túnel de Peirota quasi a tocar a la presa, ens trobàvem la línia a la riba esquerra del Llobregat.
La línia, just sota la presa canviava de riba i passava a la riba dreta de nou amb un pont del que no he vist mai cap document gràfic. Això es por veure consultant fotografies aèries mitjançant eines que pots comparar fotografies aèries antigues, d’abans de la presa, amb fotografies actuals.
(Afegit el 16-12-2018).Error meu majúscul, al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 132 hi ha una foto del pont esmentat, foto molt interessant doncs es veu que estava en un tram en línia recta i al final el túnel més curt del mon, uns 192 metres de distància. A la mateixa pàgina, en el text, ens detalla les dimensions del pont i ens diu que aquest pont era igual al que hi havia aigües avall i del que queden les pilastres que aguantaven el tram metàl•lic del pont i l’arcada d’obra i maons, (Veure el post del tram entre Cal Rosal i la presa de la Baells).
Ja fa un temps l’Amadeu, ens va facilitar uns enllaços amb aquestes eines.
http://betaportal.icgc.cat/canurb/cathistoric.html?lon=2.04291&lat=41.34835&zoom=10&num=3&mt0=ovaa10m&mt1=ovab5m&mt2=orto5mUs recomano triar: Any 1946-47, Any 1955-56 i Vigent.
Un cop a la riba dreta, ens trobem amb la estació de la Baells.
Afegit 30/12/2018: Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.
En sortir de la Estació de la Baells la línia passava per sota de una de les arcades del Pont de Miralles, pont del camí que portava a Vilada, Borredà i Ripoll, creuava un afluent del Llobregat per un pont metàl•lic i tornava a creuar el riu per un pont del que tampoc tenim imatges i així altre cop la línia seguia el riu novament per la riba esquerra.
Disc d’entrada a la Estació de la Baells en direcció Manresa, el pont de tres arcs, és el pont de Miralles del camí a Vilada.
(Afegit 21/11/2020): Aquesta fotografía pertany al Fons fotogàfic Salvany de la Biblioteca de Catalunya.
Títol: Pont de l' estació del Carrilet a la Baells
Materia: Cercs ; Berguedà ; Catalunya ; Vistes panoràmiques ; Ponts
Autor: Salvany i Blanch, Josep, 1866-1929
Editor: Biblioteca de Catalunya
Data del document original 1918
Quasi totes les fotografies d'aquest pont de la carretera, (Pont de Miralles), están fetes des de l'altre costat. Es veu el pont del carrilet que hi havia a la sortida de la estació de La Baells, direcció Guardiola, un cop la línia passava per sota el Pont de MIralles, (veure la fotografía anterior).
(Afegit 30/12/2018): Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.
(Afegit el 16-12-2018). En referència al pont metàl·lic de les dues fotografies anteriors, al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 132, hi ha una descripció de les característiques i mesures.
Poc després la línia girava a l’esquerra amb un revolt de quasi 90º, seguint en tot moment el riu, fent unes suaus esses i passant per davant de el nucli de Santa Maria de la Baells.
- ignasibaga escrigué:
- N'he de tenir una que em sembla que és del mateix tren i el mateix indret des de un altra punt de vista, a veure si la localitzo, però ara dues d'un tram que ara no s'hi pot accedir, perquè està sota les aigües, La Baells, que que més al nord que l'estació amb els seu nom
Fins aviat, Ignasi.
Passat el nucli de La Baells tot serpentejant com el riu, venia un revolt a la dreta de també quasi 90º, sempre seguint el riu fent les mateixes esses de la vall i s’arribava a l’estació de Cercs, situada al marge esquerra del riu, però el nucli de Cers estava i està al marge dret del riu.
Fixeu-vos que el cobert del moll de càrrega no es ven be igual que el de la estació de la Baells.
Afegit 30/12/2018: Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.
Passada la estació de Cercs, la línia seguia riu amunt pel marge esquerre, sense apartar-se massa del riu, fins a trobar-se per primer cop amb la carretera, (l’antiga, no la actual), amb la que circula més o menys en paral•lel, un parell de kilòmetres o menys, fins poc abans del nucli de San Salvador de Vedella a on el tren girava a ma dreta i la carretera seguia més o menys recta i creuava el riu.
El tren passava pel peu del monestir i creuava a la riba dreta del riu per un pont metàl•lic.
- ignasibaga escrigué:
- Hola Eduard.
Ara estic escanejant fotos que em va deixar en Ramon, però de Sant Salvador tant sols tinc una foto
Fins aviat, Ignasi.
Afegit 30/12/2018: Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.
Quan el pantà està baix de nivell, encara es veuen les restes de pedra del pont a on descansava la estructura metàl•lica. A la dreta de la foto es veuen les restes del pont de la carretera vella.
(Afegit el 16-12-2018). Al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 133, hi ha un esquema del pont i a la pàgina anterior hi ha una descripció de les característiques i mesures.
Poc després de creuar el riu, el tren es creuava amb la carretera i tornaven a anar més o menys en paral•lel, fins a arribar a la cua del pantà quan aquest està ple del tot, poc després es tornaven a separar per a entrar a la Estació de Fígols de les Mines, però això és un altre tram, que ja no queda submergit sota l’aigua del pantà de la Baells.