TRENS.CAT
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta
 
PortalPortal  ÍndexÍndex  Últimas imágenesÚltimas imágenes  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT


Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.


Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.


Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:

Reglament del fòrum / Inscripcions


 

 Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.

Ir abajo 
4 participantes
AutorMissatge
fve
Comptador de reblons
fve


Ubicació : Jafre / Barcelona
Edat : 65
Data d'inscripció : 22/10/2012
Nombre de missatges : 3146

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDl Des 03, 2018 9:25 pm

Malgrat un línia de tren és un tot, penso que per a poder conèixer-la, és bo seccionar-la per trams, més o menys artificials per a facilitar la recerca i geolocalització dels document gràfics que anem trobant.

Per això obro aquest fil, per al tram comprés entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella, és el tram de la línia entre Manresa i Guardiola que queda sota l’aigua del pantà de la Baells i convido a tots a aportar les fotografies que tingueu o localitzeu.

Al tram anterior, el de la Via Verda entre Cal Rosal i la presa, amb el túnel de Peirota quasi a tocar a la presa, ens trobàvem la línia a la riba esquerra del Llobregat.

La línia, just sota la presa canviava de riba i passava a la riba dreta de nou amb un pont del que no he vist mai cap document gràfic. Això es por veure consultant fotografies aèries mitjançant eines que pots comparar fotografies aèries antigues, d’abans de la presa, amb fotografies actuals.  

(Afegit el 16-12-2018).Error meu majúscul, al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 132 hi ha una foto del pont esmentat, foto molt interessant doncs es veu que estava en un tram en línia recta i al final el túnel més curt del mon, uns 192 metres de distància. A la mateixa pàgina, en el text, ens detalla les dimensions del pont i ens diu que aquest pont era igual al que hi havia aigües avall i del que queden les pilastres que aguantaven el tram metàl•lic del pont i l’arcada d’obra i maons, (Veure el post del tram entre Cal Rosal i la presa de la Baells).

Ja fa un temps l’Amadeu, ens va facilitar uns enllaços amb aquestes eines.
http://betaportal.icgc.cat/canurb/cathistoric.html?lon=2.04291&lat=41.34835&zoom=10&num=3&mt0=ovaa10m&mt1=ovab5m&mt2=orto5m
Us recomano triar: Any 1946-47, Any 1955-56 i Vigent.

Un cop a la riba dreta, ens trobem amb la estació de la Baells.

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. La_bae10
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 13003-10
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 13943610
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 34461110
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 79252810

Afegit 30/12/2018: Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.

En sortir de la Estació de la Baells la línia passava per sota de una de les arcades del Pont de Miralles, pont del camí que portava a Vilada, Borredà i Ripoll, creuava un afluent del Llobregat per un pont metàl•lic i tornava a creuar el riu per un pont del que tampoc tenim imatges i així altre cop la línia seguia el riu novament per la riba esquerra.

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 79253110
Disc d’entrada a la Estació de la Baells en direcció Manresa, el pont de tres arcs, és el pont de Miralles del camí a Vilada.

(Afegit 21/11/2020): Aquesta fotografía pertany al Fons fotogàfic Salvany de la Biblioteca de Catalunya.
Títol: Pont de l' estació del Carrilet a la Baells
Materia: Cercs ; Berguedà ; Catalunya ; Vistes panoràmiques ; Ponts
Autor: Salvany i Blanch, Josep, 1866-1929
Editor: Biblioteca de Catalunya
Data del document original 1918

Quasi totes les fotografies d'aquest pont de la carretera, (Pont de Miralles), están fetes des de l'altre costat. Es veu el pont del carrilet que hi havia a la sortida de la estació de La Baells, direcció Guardiola, un cop la línia passava per sota el Pont de MIralles, (veure la fotografía anterior).

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Pont_d10

(Afegit 30/12/2018): Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.

(Afegit el 16-12-2018). En referència al pont metàl·lic de les dues fotografies anteriors, al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 132, hi ha una descripció de les característiques i mesures.

Poc després la línia girava a l’esquerra amb un revolt de quasi 90º, seguint en tot moment el riu, fent unes suaus esses i passant per davant de el nucli de Santa Maria de la Baells.

ignasibaga escrigué:
N'he de tenir una que em sembla que és del mateix tren i el mateix indret des de un altra punt de vista, a veure si la localitzo, però ara dues d'un tram que ara no s'hi pot accedir, perquè està sota les aigües, La Baells, que que més al nord que l'estació amb els seu nom

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Sta_mc10

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Catala10

Fins aviat, Ignasi.

Passat el nucli de La Baells tot serpentejant com el riu, venia un revolt a la dreta de també quasi 90º, sempre seguint el riu fent les mateixes esses de la vall i s’arribava a l’estació de Cercs, situada al marge esquerra del riu, però el nucli de Cers estava i està al marge dret del riu.

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 79253410
Fixeu-vos que el cobert del moll de càrrega no es ven be igual que el de la estació de la Baells.

Afegit 30/12/2018: Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.

Passada la estació de Cercs, la línia seguia riu amunt pel marge esquerre, sense apartar-se massa del riu, fins a trobar-se per primer cop amb la carretera, (l’antiga, no la actual), amb la que circula més o menys en paral•lel, un parell de kilòmetres o menys, fins poc abans del nucli de San Salvador de Vedella a on el tren girava a ma dreta i la carretera seguia més o menys recta i creuava el riu.

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 48716211

El tren passava pel peu del monestir i creuava a la riba dreta del riu per un pont metàl•lic.

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 34372110
ignasibaga escrigué:
Hola Eduard.

 Ara estic escanejant fotos que em va deixar en Ramon, però de Sant Salvador tant sols tinc una foto
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Sants_10

Fins aviat, Ignasi.

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 79253710
Afegit 30/12/2018: Aquesta fotografia surt publicada a la revista Ilustració Catalana del 13-08-1905, el que ens permet fer una datació de la mateixa, entre la data de la inauguració del tram 21-11-1904 i l’agost del 1905.

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 23255610

Quan el pantà està baix de nivell, encara es veuen les restes de pedra del pont a on descansava la estructura metàl•lica. A la dreta de la foto es veuen les restes del pont de la carretera vella.
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 22827510

(Afegit el 16-12-2018). Al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 133, hi ha un esquema del pont i a la pàgina anterior hi ha una descripció de les característiques i mesures.

Poc després de creuar el riu, el tren es creuava amb la carretera i tornaven a anar més o menys en paral•lel, fins a arribar a la cua del pantà quan aquest està ple del tot, poc després es tornaven a separar per a entrar a la Estació de Fígols de les Mines, però això és un altre tram, que ja no queda submergit sota l’aigua del pantà de la Baells.


Editat per darrera vegada per fve el Ds Nov 21, 2020 11:13 am, editat 13 cops en total
Tornar a dalt Ir abajo
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans


Ubicació : Barcelona
Edat : 44
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7528

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDt Des 04, 2018 1:18 am

Molt interessant tota aquesta explicació, Eduard! Tota aquesta història i detalls són una font molt valuosa d'informació.

Això em fa barrinar moltíssim, pensant en els mòduls d'H0m, ja que, com els mòduls del Tren d'Olot, poder reproduir una línia que ja no existeix permet recuperar la memòria d'allò que va ser.

M'agradaria algun dia pujar per allà, a fer algun tram per intentar reconèixer els vestigis de la línia. He fet el de Cal Rosal a la presa, però no de forma tan exhaustiva com heu fet tu i en Pere.

Tornant al que ens has explicat, passant per la carretera nova, a l'extrem superior, encara hi he vist algun cop les  restes d'un pont. Ara no sé si és del tren o de la carretera, perquè una mica a la dreta, s'hi veuen unes altres restes, potser les que comentes...

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Image011

_________________
Salutacions. JOAN

Les meves construccions https://trenscat.forosactivos.net/t1813-index-les-construccions-d-en-mitjans
Els meus cotxes http://mitjansracing.wix.com/mracing
Les meves figures de Warhammer http://mitjansracing.wix.com/warhammer
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve


Ubicació : Jafre / Barcelona
Edat : 65
Data d'inscripció : 22/10/2012
Nombre de missatges : 3146

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDt Des 04, 2018 1:36 am

Mitjans escrigué:
Molt interessant tota aquesta explicació, Eduard! Tota aquesta història i detalls són una font molt valuosa d'informació.

Això em fa barrinar moltíssim, pensant en els mòduls d'H0m, ja que, com els mòduls del Tren d'Olot, poder reproduir una línia que ja no existeix permet recuperar la memòria d'allò que va ser.

M'agradaria algun dia pujar per allà, a fer algun tram per intentar reconèixer els vestigis de la línia. He fet el de Cal Rosal a la presa, però no de forma tan exhaustiva com heu fet tu i en Pere.

Tornant al que ens has explicat, passant per la carretera nova, a l'extrem superior, encara hi he vist algun cop les  restes d'un pont. Ara no sé si és del tren o de la carretera, perquè una mica a la dreta, s'hi veuen unes altres restes, potser les que comentes...



A la vista aèria que has posat, el pont que es veu clàrament, situat a l'esquerra del Monestir de Sant Salvador, és el de la carretera, el del tren quedava una mica a la dreta del Monestir, a la foto es veuent les restes de les bases de pedra a on s'aguantava el pont metàl·lic.

Mira la última foto en blanc i negre del meus post, a la dreta de la foto es veu una mica del pont de la carretera i al centre de la foto les reste de pedra del pont del ferrocarril.

Confeso que jo també pensava en mòduls quan vaig decidir recopilar informació.


Editat per darrera vegada per fve el Dt Des 04, 2018 3:52 am, editat 1 cop en total
Tornar a dalt Ir abajo
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans


Ubicació : Barcelona
Edat : 44
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7528

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDt Des 04, 2018 3:05 am

fve escrigué:
Confeso que jo també pensava en mòduls quan vaig decidir recopilar informació.

És una forma molt maca de reconstruir el passat de forma col·laborativa.

_________________
Salutacions. JOAN

Les meves construccions https://trenscat.forosactivos.net/t1813-index-les-construccions-d-en-mitjans
Els meus cotxes http://mitjansracing.wix.com/mracing
Les meves figures de Warhammer http://mitjansracing.wix.com/warhammer
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33065

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDt Des 04, 2018 4:22 am

Molt bon treball d'investigació, Eduard. El segueixo amb atenció.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33065

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDt Des 11, 2018 7:39 pm

Foto trobada a Facebook:

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. 7d7f8a10
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Mitjans
Mestre 3D
Mitjans


Ubicació : Barcelona
Edat : 44
Data d'inscripció : 27/05/2014
Nombre de missatges : 7528

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDt Des 11, 2018 9:31 pm

Molt bona foto! applaud

_________________
Salutacions. JOAN

Les meves construccions https://trenscat.forosactivos.net/t1813-index-les-construccions-d-en-mitjans
Els meus cotxes http://mitjansracing.wix.com/mracing
Les meves figures de Warhammer http://mitjansracing.wix.com/warhammer
Tornar a dalt Ir abajo
TramBlau
Mestre tramviaire
TramBlau


Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna
Edat : 68
Data d'inscripció : 28/01/2009
Nombre de missatges : 12085

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDc Des 12, 2018 12:46 am

Tren aplaud aplaud aplaud

Pere
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve


Ubicació : Jafre / Barcelona
Edat : 65
Data d'inscripció : 22/10/2012
Nombre de missatges : 3146

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDc Des 12, 2018 8:41 am

M'agrada que vagin sortint fotos......
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve


Ubicació : Jafre / Barcelona
Edat : 65
Data d'inscripció : 22/10/2012
Nombre de missatges : 3146

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDs Des 15, 2018 12:18 pm

En referència al pont que dèia que estava situat sota la presa de la Baells i que dèia que no havia vist cap document gràfic.

Error meu majúscul, al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 132 hi ha una foto del pont esmentat, foto molt interessant doncs es veu que estava en un tram en línia recta i al final es veu el túnel més curt del mon, uns 192 metres de distància. A la mateixa pàgina, en el text, ens detalla les dimensions del pont i ens diu que aquest pont era igual al que hi havia aigües avall i del que queden les pilastres que aguantaven el tram metàl•lic del pont i l’arcada d’obra i maons, (Veure el post del tram entre Cal Rosal i la presa de la Baells).


Editat per darrera vegada per fve el Ds Des 15, 2018 12:46 pm, editat 1 cop en total
Tornar a dalt Ir abajo
fve
Comptador de reblons
fve


Ubicació : Jafre / Barcelona
Edat : 65
Data d'inscripció : 22/10/2012
Nombre de missatges : 3146

Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitimeDs Des 15, 2018 12:19 pm

En referència al pont de Sant Salvador de la Vedella.

Al volum 6C de la col•lecció Els Trens de Catalunya d’en Carles Salmerón, a la pàgina 133, hi ha un esquema del pont i a la pàgina anterior hi ha una descripció de les característiques i mesures.
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. Empty
MissatgeAssumpte: Re: Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.   Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella. I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
Línia Manresa a Guardiola. Tram entre la presa de la Baells i Sant Salvador de Vedella.
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 1
 Temas similares
-
» Via verda del Llobregat-Arqueologia ferroviària entre Cal Rosal i la Presa de la Baells.
» Viatge en Tram (després de molt de temps)
» FGC Línia del Vallès
» projecte tren-tram
» Tren-tram Baiona Vigo

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
TRENS.CAT :: TREN REAL :: Catalunya, Balears, Valencia-
Canviar a: