NO ESTAS CONNECTAT |
En aquest moment NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils i funcions de TRENS.CAT és LIMITATSi ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.
Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.
Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.
Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.
Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:
Reglament del fòrum / Inscripcions
|
|
| circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única | |
| | Autor | Missatge |
---|
ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dt Set 30, 2014 11:21 pm | |
| Al passat FiraTren 2014, potser alguns us vau veure una caixa petita al costat dels quadres de control del circuit, amb uns llums i d'on sortien forces cables... Doncs es tractava d'un quadre prototip per gestionar la polaritat (direcció) del tram de via única que unia les dues estacions existents... El quadre disposa d'un comuntador bipolar de 3 posicions, unes bombetes que indiquen la direcció de la marxa... i una pila de cables... | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dt Set 30, 2014 11:36 pm | |
| Aquest és l'esquema elèctric que hem utilitzat... Els components són molt senzills: - 1 comuntador bipolar de 3 posicions (tambè serviria 2 dues posicions) - 2 bombetes de 19v amb portalampares - 2 diodes - 6 connectors bananes femella de diversos colors - 1 caixa - cable Tot i que es podria utilitzar un comuntador bipolar de 2 posicions, hem optat per utilitzar un comuntador bipolar de 3 posicions per tenir més funcionalitats: endavant-aturat-endarrera... Per indicar el sentit de circulació del tren hem utilitzat bombilles de 19v, i els corresponents portalampares, procedents dels antics kits LGB per il.luminar els vagons clàssics de 2 eixos, doncs necessitavem que suportessin tot el voltatge de la via... en futurs quadres ja hem provat amb pilots led de 24v amb excel.lents resultats, i són força més vistosos i econòmics... | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dt Set 30, 2014 11:41 pm | |
| Fidels a la filosofia del Sistema Modular Calderí-MOMI, aquest petit quadre de control és polivalent, i ens proporciona diverses funcionalitats, segons els connectem. La funcionalitat més bàsica, no per això despreciable, és que utilitzant un sol quadre de gestió de via única (li haurem de buscar un nom més curt) ens permet gestionar el sentit de circulació d'un tram de via, així com aturar la circulació...
Editat per darrera vegada per ostman el Dt Set 30, 2014 11:48 pm, editat 1 cop en total | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dt Set 30, 2014 11:47 pm | |
| Quan a FiraTren 2014 ens van plantejar muntar els mòduls del Sistema Modular Calderí-MOMI creant un traçat de via única, va sorgir la necessitat de gestionar-lo indistintament des de les dues estacions que comunica... Així interconectem dos quadres de gestió de via única de la següent manera... situant un a cada estació... I van establir un codi de funcionament: - Llum d'entrada encès - arribà un tren - Llum de sortida encès - pots enviar un tren - Llums apagats - no hi ha circulació (possible problema) - Quan ha arribat un tren a l'estació: - Si volem rebre un altre tren: apaguem un instant (indicant que el tren ha arribat correctament) , i tornem a deixar la mateixa direcció d'entrada - Si volem enviar un tren: apaguem un instant (indicant que el tren ha arribat correctament), i canvien a direcció de sortida
Editat per darrera vegada per ostman el Dc Oct 01, 2014 12:54 am, editat 4 cops en total | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dc Oct 01, 2014 12:25 am | |
| Altrament, podem afegir tants quadres de quadres de gestió de via única com siguin necessaris per gestionar el tram de via única, sempre que es connectin de la manera correcte... Per exemple, aquest cas podria servir quan hi ha una estació secundaria al mig del tram de via única... que ocasionalment serveix per creuar algun tren... Si aquesta estació intermitja tinguès sempre gestió, tindria un tram de via única a cada costat, i per tant dos quadres de gestió de via única independents, un per cada tram de via única... a més, no cal dir, del quadre de control propi de l'estació...
Editat per darrera vegada per ostman el Dc Oct 01, 2014 12:30 am, editat 1 cop en total | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dc Oct 01, 2014 12:29 am | |
| El company Shay, que m'ha ajudat molt a desenvolupar aquest sistema, ha optat per integrar el quadre de gestió de via única dins del seu quadre general "tocadiscos" i enlloc d'un conmutador bipolar, ha utilitzat un interruptor rotatiu de 3 posicions...
Esperem que ens pugui ensenyar una imatge... | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dc Oct 01, 2014 1:05 am | |
| Molt interessant. Ho trobo una excel·lent idea. Trobo també que es podria simplificar més si prenguessis l'alimentació de les bombetes de la sortida del commutador, enlloc de fer-ho des de les vies. Això simplificaria el cablejat entre la via i al quadre de C.V.U. L'esquema està be si hi ha un sol comandament per tot el circuit (control centralitzat), però si un dia vols fer que cada estació tingui el seu comandament, cada tram entre estacions haurà de poder-se gestionar des d'ambdues estacions extremes. Això es podrà fer perquè hi ha la possibilitat de substituir el commutador per un relé biestable, que es pot accionar mitjançant uns botons instal·lats en cada una de les dues estacions extremes. | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dc Oct 01, 2014 2:40 am | |
| - Olot escrigué:
- Molt interessant. Ho trobo una excel·lent idea.
Trobo també que es podria simplificar més si prenguessis l'alimentació de les bombetes de la sortida del commutador, enlloc de fer-ho des de les vies. Això simplificaria el cablejat entre la via i al quadre de C.V.U.
Amadeu això que dius connectar les bombetes a la sortida del commutador només funciona si només hi ha un quadre de gestió de via única, o bé si el quadre és el darrer de la sèrie... Però la idea és que el quadre de gestió de via única sigui estàndard, igual per totes les posicions... un día funciones sol, un día ets el primer, o el darrer, o tambè el del mig... Així mateix et confesaré que a FiraTren, el quadre de gestió de via única de l'Estació de Mollet era el darrer de la sèrie, Shay tenia el regulador, i enlloc d'agafar la corrent de les bombetes de la vai vaig fer un pont a la sortida del communtador... aquesta és la gràcia d'utilitzar cables amb bananes... - Olot escrigué:
L'esquema està be si hi ha un sol comandament per tot el circuit (control centralitzat), però si un dia vols fer que cada estació tingui el seu comandament, cada tram entre estacions haurà de poder-se gestionar des d'ambdues estacions extremes. Això es podrà fer perquè hi ha la possibilitat de substituir el commutador per un relé biestable, que es pot accionar mitjançant uns botons instal·lats en cada una de les dues estacions extremes.
De fet, amb el segon esquema és precisament això el que es pretent... En teoria, la velocitat entre trams hauria de ser única, i constant... establerta pel cap de circulació segons les necessitats de cada màquina... D'altra banda, us he de confesar que no acabo d'entendre la utilització de reles... un día m'ho haureu d'explicar fiscament... amb un exemple real... empíricament... | |
| | | Olot Mestre d'obres
Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental Edat : 65 Data d'inscripció : 16/01/2009 Nombre de missatges : 33792
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dc Oct 01, 2014 3:21 am | |
| - ostman escrigué:
- Olot escrigué:
Trobo també que es podria simplificar més si prenguessis l'alimentació de les bombetes de la sortida del commutador, enlloc de fer-ho des de les vies. Això simplificaria el cablejat entre la via i al quadre de C.V.U.
Amadeu això que dius connectar les bombetes a la sortida del commutador només funciona si només hi ha un quadre de gestió de via única, o bé si el quadre és el darrer de la sèrie...
Però la idea és que el quadre de gestió de via única sigui estàndard, igual per totes les posicions... un día funciones sol, un día ets el primer, o el darrer, o tambè el del mig...
Així mateix et confesaré que a FiraTren, el quadre de gestió de via única de l'Estació de Mollet era el darrer de la sèrie, Shay tenia el regulador, i enlloc d'agafar la corrent de les bombetes de la vai vaig fer un pont a la sortida del communtador... aquesta és la gràcia d'utilitzar cables amb bananes... Però a llavors si és que vols posar dos o més quadres que governin el mateix tram de via, no entenc com evitaràs el curtcircuit. - ostman escrigué:
- ...D'altra banda, us he de confesar que no acabo d'entendre la utilització de reles... un día m'ho haureu d'explicar fiscament... amb un exemple real... empíricament...
Un relé no és més que el mateix commutador, però enlloc de moure'l amb la palanca que funciona amb els dits, el mous mitjançant un impuls elèctric que pot ser produït per un simple polsador que pressionaràs amb el dit o amb un contacte a la via. El botó polsador o el contacte de via poden estar lluny del relé, ja que estarà connectat mitjançant un cable elèctric. Tanmateix hi pot haver més d'un polsador o contacte situats en diferents punts pera accionar el relé, a fi de que diferents persones i des de diferent lloc puguin accionar el mateix relé (que fa la funció del commutador). | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dc Oct 01, 2014 3:42 am | |
| - Olot escrigué:
Però a llavors si és que vols posar dos o més quadres que governin el mateix tram de via, no entenc com evitaràs el curtcircuit.
Perque nomès el darrer de la sèrie està connectat a la via... observa que els altres es connecten entre ells... - Olot escrigué:
Un relé no és més que el mateix commutador, però enlloc de moure'l amb la palanca que funciona amb els dits, el mous mitjançant un impuls elèctric que pot ser produït per un simple polsador que pressionaràs amb el dit o amb un contacte a la via. El botó polsador o el contacte de via poden estar lluny del relé, ja que estarà connectat mitjançant un cable elèctric. Tanmateix hi pot haver més d'un polsador o contacte situats en diferents punts pera accionar el relé, a fi de que diferents persones i des de diferent lloc puguin accionar el mateix relé (que fa la funció del commutador).
Aquesta teoria la sé, però necessito experimentar-la empiricament... | |
| | | Maxx_Rivoli Trenjardinaire Plus
Ubicació : Rivoli Torinese - Italia Edat : 50 Data d'inscripció : 18/08/2013 Nombre de missatges : 2069
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dj Oct 02, 2014 2:06 am | |
| Actualització de utilitat. Crec que el nostre sistema copiarà perquè necessitem tenir autonomia fins i tot per maniobrar. | |
| | | Shay Trenjardinaire Plus
Ubicació : sabadell Edat : 59 Data d'inscripció : 15/09/2011 Nombre de missatges : 1479
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Ds Oct 11, 2014 9:59 am | |
| | |
| | | Shay Trenjardinaire Plus
Ubicació : sabadell Edat : 59 Data d'inscripció : 15/09/2011 Nombre de missatges : 1479
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dl Oct 13, 2014 9:27 am | |
| La imatge superior és gran i així es veu molt millor, però si teniu algun problema el redueixo la imatge. Els dos últims botons que queda a la dreta no té funció alguna i en el futur posaré alguna cosa. El polsador de la dreta serveix perquè quan ve un tren de la dreta s'aturi abans del desviament perquè pugui canviar de polaritat amb el botó rotatiu i acionar dit polsador avança fins a la via única que està en la part superior esquerra. L'interruptor de la dreta no té funció alguna de moment i el de l'esquerra si té funció (acionando dit interruptor que fa tallar el corrent i fer que s'aturi el tren que ve de l'esquerra), això serveix per si vull que avanci 01:00 tren de la via de servei final cap al bucle de retorn de la part dreta o vicerversa copn el polsador, el mateix fa igual amb la via morta que té un polsador, també que acionando aquest polsador alimenta la via el corrent. Amb el botó del regulador s'obté la tensió que vulguem alimentar la via i visualitzar en el voltímetre, l'amperímetre de moment no funciona bé (no que és el que passa). On es veu la reixeta és per protegir el ventilador que hi ha sota la mateixa i refrigeració al circuit regulador que té un dissipador que està dins de la caixa. A la part de l'esquerra on està les clavilles per inserir les bananes, les dues primeres ve del regulador de tensió, i les altres quatre són els que ve de commutador rotatiu igual que el senyor Otman. Alguna pregunta?
Editat per darrera vegada per Shay el Dt Oct 14, 2014 3:11 am, editat 1 cop en total | |
| | | ostman Trenjardinaire Plus
Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) Edat : 53 Data d'inscripció : 23/05/2012 Nombre de missatges : 7077
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dl Oct 13, 2014 2:46 pm | |
| Gracies Shay...
Potser millor reduiria una mica la imatge... | |
| | | jaume Trenjardinaire Plus
Ubicació : Barcelona Edat : 62 Data d'inscripció : 02/05/2012 Nombre de missatges : 3354
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única Dv Oct 17, 2014 9:29 pm | |
| | |
| | | Contenido patrocinado
| Assumpte: Re: circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única | |
| |
| | | | circuit Calderí-MOMI: Electricitat: Quadre Gestió Via Única | |
|
Temas similares | |
|
| Permisos d'aquest fòrum: | No pots respondre a temes en aquest fòrum
| |
| |
| |