TRENS.CAT
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.
TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta
 
PortalPortal  ÍndexÍndex  Últimas imágenesÚltimas imágenes  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT


Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Registrar-se com a membre no comporta cap altre obligació que la de respectar el reglament i als altres membres.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.


Mentrestant, com a visitant només veus una part dels fils que hi ha oberts a tots els membres.


Encara no ets membre i vols saber quins són els requisits per a inscriure's? que cal fer per a donar-se d'alta? És molt senzill, està tot explicat aquí:

Reglament del fòrum / Inscripcions


 

 Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)

Ir abajo 
+11
Francesc
alvarop
Posets
TramBlau
tram47
ulises
Tonton
ignasibaga
E4lok
KTK
Olot
15 participantes
Anar a pàgina : 1, 2  Següent
AutorMissatge
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDc Mar 20, 2024 10:05 am

Fins avui no hi havia cap fil sobre aquesta construcció que vaig fer començar, ja fa més de 40 anys. Això ha estat així perquè no n'estic pas gaire orgullós d'aquesta peça. Per això també va quedar encallada a la pila de coses per fer durant tants i tants anys.

De vegades n'hi ha que em pregunten com he pogut estar tants anys sense acabar-los. Dons és ben fàcil: una desmotivació, el naixement d'un fill, el naixement d'una altre fill, la vida es complica, els trens cauen en via morta... tots sabeu lo de pressa que passa el temps... complicacions a la feina, tot i tenir un bon horari, que em permetia anar fent alguna cosa, però no aquests automotors... altres projectes, que passaven al davant... en fi, no cal que us expliqui tota la meva vida, oi? Very Happy

El cas és que aquests dies he pogut reprendre'ls amb una certa motivació. Llàstima que no tinc més temps ara mateix (recordeu que primer voldria acabar la Terrassa, abans de tornar-m'hi a posar) Neutral

Al posar-ne algunes fotografies en un altre fil, m'ha vingut una mica de sensació d'injustícia davant de l'oblid d'aquest agradables vehicles aquí a TRENS,CAT. Per tant, nois, aquí teniu el fil propi dels automotors Ferrostaal al escala IIm.

Very Happy

Amb l'ajuda dels Administradors, miraré de posar les fotos de l'altra fil a continuació d'aquest. Així us podré explicar la història complerta d'aquest automotors.

angell  angell  angell

D'aquests automotors en tinc tres, més un remolc. Com deia abans, cap d'ells és acabat.

Una vegada, uns amics que tenia, em varen fer l'encarreg d'un parell d'automotors Ferrostaal com els del tren d'Olot. Per a mi va ser una temptació de fer-los, perquè hi havia unes peces en joc, que ells en disposaven. Es tracta del frontal i les finestres.

Efectivament, el frontal no és meu. I no me'n pregunteu res perquè no en conec el seu origen, tan sols que és fer a partir d'un bloc d'alumini i unes quantes hores de fressadora. Ara bé, d'on va sortir, no en tinc ni idea. El mateix passa amb les finestres, que era d'un plàstic embotit, molt interessants.

La oferta que tenia d'ells: per un preu mòdic que jo posaria, aprofitar aquelles peces que ells tenien, a demés de les finestres per a fer-ne un per a mi, i em donaven tres o quatre frontals més dels que jo en podria fer el que volgués.

Qui s'hi hauria negat? Very Happy  Com és natural, jo no.

Així, dons, va començar la apassionada construcció dels automotors Ferrostaal, amb les finestres justes per a fer-ne un, i amb els frontals d'alumini per a fer-ne un o dos més.

sii

La gran pifiada va ser construir la peça amb diversos materials de diferent naturalesa: els laterals els vaig fer de PVC, les finestres són de fil de llautó, els frontals d'alumini, i el sostre de faig vaporitzat. També en alguns d'ells vaig utilitzar còpies en resina del frontals originals.

Tot molt bonic, però a l'hora d'ajuntar les peces químicament va ser un problema. Aquesta va ser la novatada, en la que no tornaré a caure-hi mai més. Vull dir que si he de fer una peça nova, la faré de fusta tota ella, o de plàstic, o metàl·lica... però tota ella serà de materials de la mateixa naturalesa.

Tot i que les coles d'avui dia han evolucionat molt i potser actualment no seria un problema, jo ja he après la lliçó. En aquell temps, però, ho vaig solucionar més o menys amb epoxi de dos components (Araldit), que deien que ho enganxava tot...

Només cal afegir que les motoritzacions són de LGB.

Ara venen algunes imatges de l'automotor construït, que no pas de la construcció (fa 40 anys la fotografia no era tan fàcil com actualment ni tampoc tan barata!).

A les següent imatge, un automotor amb els colors verds de CGFC (Compañia General de los Ferrocarriles Catalanes).

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros10

Longitud total 640 mm.

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros11

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros12

Detalls del frontal

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros13

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros14

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros20

La foto següent mostra l'engaxall Scharfenberg que vaig comprar ja fa molts anys (les fotos són del 2007) en alguna fira alemanya...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros24

Detalls del bogi portador, de disseny meu. Les rodes son fetes artesanalment al meu torn.  Wink

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros15

Vaig haver de fer diversos bogis, perquè en principi aquest automotors haurien d'anar amb dues motoritzacions, donat que tenien un pes considerable, però com que per aquell temps jo era pobre, vaig decidir de fer un bogi portador que amb el temps potser substituiria per un bogi motor.
Igualment va passar amb dos dels automotors, que en realitat eren remolcs, també, precisament en l'espera de tenir diners per a comprar les motoritzacions d'aquells altre dos automotors, en quin moment en substituiria els bogis.
Lo important era construir-los...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros17

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros18

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros19

Vista del meu remolc. És una mica diferent respecte a l'automotor (per exemple els llums)

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros21

La següent foto és la versió del tren d'Olot, amb colors FEVE, igual com va circular per a gairebé totes les xarxes espanyoles. Com ja deveu saber, aquest automotor corresponia a una ajuda del "Plan de Modernización" i per tant se'n varen construir una sèrie, que varen ser distribuïts per a tota la geografia peninsular, i també a Balears.
Precisament hi ha una anècdota sobre l'arribada del primer d'aquests automotors a Balears: El govern espanyol, en tenir notícia de la finalització del primer exemplar, el fa enviar el primer dels automotors construïts a Mallorca, per a ser utilitzat a la xarxa dels Ferrocarrils de Mallorca. L'automotor és embarcat i arriba a Mallorca. Allà el reben i el descarreguen del vaixell, i en posar-lo sobre la via... oh!! sorpresa!! Era de via mètrica!!! (recordeu que a l'època la via a tota la Illa era d'una Iarda, és a dir de 914 mm, cosa que el govern espanyol va ignorar completament)
L'automotor va ser tornat a embarcar i aquest cop va ser enviat al Ferrocarril del Carreño, aquell si de via mètrica, que a llavors explotava una part del que en el futur hauria de ser FC Ferrol-Gijon, encara per a inaugurar.

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros22

Amb aquests colors va rodar per a totes les xarxes. Més tard, FEVE els va pintar de blau amb una doble franja plata, i Catalans els va pintar dels dos tons verds característics. A Mallorca també varen tenir colors propis.

I per acabar tornant a la meva miniatura, us mostro una vista exterior d'una composició formada per dos automotors. Remarqueu en primer terme el bogi motor, encara sense pintar. Aquest bogi és similar al que us he mostrat, però amb una motorització LGB.

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros23

Esperant que us agradi...

Vet aquí, encara, unes fotos del bogi portador, de disseny meu.

Crec que les següents fotos donen una idea de com està construït. L'únic que cal destacar és que està fet completament de llautó, el que li dóna un pes molt agradable.

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img_6814

Els laterals es van fondre a la cera perduda, d'una peça que vaig fer copiant de l'original, a Martorell, quan encara en quedaven.

Very Happy

(El xiulet i els fars dels automotors també són peces de llautó fosa a la cera perduda)

Les rodes varen ser tornejades al meu torn, que és molt petit... varen ser dies i dies de tornejar!

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img_6810

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img_6813

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img_6812

Hi ha uns forats que són previstos per a posar-hi presa de corrent.

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img_6811



Editat per darrera vegada per Olot el Dj Mar 21, 2024 11:54 pm, editat 5 cops en total

A TramBlau, Posets, lluis7, josepmaria, TOG y a KTK Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDc Mar 20, 2024 10:12 am

Olot escrigué:
Aquests missatges venen d'un altre fil anterior a aquests posts que acabeu de veure...

Be, acabada la primera restauració del Sóller, els tallers de la Terrassa no s'aturen pas... i a qui li toca avui...?

Very Happy

Dons no sé pas quina vena se'm deu haver trencat avui, però m'ha semblat oportú continuar un projecte que tenia aturat des de feia 40 anys!!!

celles

Provant bogis i altres coses...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros13

Després hi he anat fent cosetes...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros14

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros16

Fins que he desempolvorat l'enganxall Scharfenberg que vaig comprar fa molts anys a Dortmund... i n'he fet alguna prova.

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros17

Crec que li anirà molt be... però prèviament el modificaré.

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Ferros15

.....  ......   ......   ......   ......   ......   ......

Amics, els darrers dies han estat de treball ben intens, però les feines més feixugues s'han acabat.

Very Happy

Primer de tot, adaptació del bogi original d'una màquina ordinària de LGB:

Així era la peça en el seu estat original:

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21626

Aquí estudiava per a on s'havia de tallar...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21624

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21623

Mans a l'obra!! Very Happy

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21622

I això és el que en queda finalment:

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21629

Dit d'una altra manera: això és el que n'aprofito...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21627

Sembla que no ofereix pas gaire dificultat... tot plegat un tall recte i paral·lel a l'eix de la via...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21628

Després toca adaptar els laterals d'un bogie portador al nou bogie amb motor...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21630

Els suports dels laterals del bogi i els laterals formen un octàgon irregular i són fets de llautó, al que cal fer-li una entalla per que pugui acollir al nou motor

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21632

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21631

Aquí la entalla ja es feta i posada a lloc Wink

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21635

A la imatge es veu una altra cosa que hi havia per a fer era posar els dos interruptors: un per la llum i l'altre per al motor...

I finalment algunes proves fetes avui mateix...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21637

(vidres, llums, colors i il·luminació...

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Img21636

(I d'enganxall mig modificat... Very Happy )

I per fi una prova de circulació del bastidor... Very Happy

https://youtu.be/BRiffHwc-aA


Editat per darrera vegada per Olot el Dv Mar 22, 2024 12:04 am, editat 2 cops en total

A TramBlau, Posets, lluis7, TOG, KTK, alejandro sasplugas, mikado y a Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
KTK
Trenjardinaire Plus
KTK


Ubicació : Sant Vicenç dels Horts (Barcelona)
Edat : 60
Data d'inscripció : 08/10/2013
Nombre de missatges : 1197

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 4:52 am

applaud applaud applaud
Bons mecànics els dels tallers dels FFCC de la Terrassa super12 super12 super12

Salut
Xavi -KTK-
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 6:42 am

Gràcies, Xavier!!

Very Happy

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) A113

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) A211

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) A312

A TramBlau, Posets, lluis7, TOG, KTK y a alejandro sasplugas Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
E4lok
Trenjardinaire
E4lok


Ubicació : Granollers
Edat : 64
Data d'inscripció : 27/01/2009
Nombre de missatges : 824

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 6:59 am

Molt maco el Ferrostaal.

Fa 40 anys que el vas fer? De quin material és la carrosseria?

A Olot li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
http://e4lok.blogspot.com/
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 7:35 am

Les parets són de PVC, el sostre de fusta, els frontals d'alumini...

... i el bastidor de llautó.

Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed

Va ser una pifia. Precisament aquesta va ser una de les causes que em desmotivés per a acabar-lo...
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
ignasibaga
Trenjardinaire Plus
ignasibaga


Ubicació : Bagà
Edat : 70
Data d'inscripció : 22/05/2013
Nombre de missatges : 7185

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 10:46 am

applaud applaud applaud applaud applaud applaud
Tornar a dalt Ir abajo
Tonton
Trenjardinaire
Tonton


Ubicació : Frameries (Bèlgica)
Edat : 58
Data d'inscripció : 08/10/2022
Nombre de missatges : 947

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 6:21 pm

Bella harmonia

aplaudir aplaudir aplaudir
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 9:07 pm

Gràcies, amics... Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
ulises
Trenjardinaire Plus
ulises


Ubicació : Logronyo
Edat : 64
Data d'inscripció : 04/08/2013
Nombre de missatges : 1210

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDj Mar 21, 2024 9:39 pm

super12 super12 super12 Mai es tard quan s'hi arriba.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDv Mar 22, 2024 12:06 am

Gràcies, Ignacio!

Very Happy
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
tram47
Trenjardinaire Plus
tram47


Ubicació : Aquitaine, França.
Edat : 76
Data d'inscripció : 23/01/2009
Nombre de missatges : 2482

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDv Mar 22, 2024 1:41 am

aplaud  aplaud seguim atentament..... aplaud aplaud
Tornar a dalt Ir abajo
E4lok
Trenjardinaire
E4lok


Ubicació : Granollers
Edat : 64
Data d'inscripció : 27/01/2009
Nombre de missatges : 824

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDv Mar 22, 2024 3:51 am

Olot escrigué:
Les parets són de PVC, el sostre de fusta, els frontals d'alumini...

... i el bastidor de llautó.

Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed

Va ser una pifia. Precisament aquesta va ser una de les causes que em desmotivés per a acabar-lo...

Home, a mi no em sembla pas una pifia. I més tenint en compte quan el vas fer. A veure com l’acabes.
Tornar a dalt Ir abajo
http://e4lok.blogspot.com/
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDv Mar 22, 2024 6:31 pm

Nomes en l'encolat ja és una pífia, Toni... Crying or Very sad  T'ho asseguro. Sort de l'Araldit, que tot i que deien que ho enganxava tot, no era pas gaire amic del PVC, sort, perquè fins al dia d'avui encara no se m'ha desenganxat cap peça, encara no. Però cal també tenir en conta que la major part dels 40 anys se-ls han passat dins d'una vitrina, en un lloc a on la temperatura és bastant regular, i de a on no se l'ha mogut sinó només en comptades ocasions...

schhhhhht  schhhhhht  schhhhhht

També hi ha la dilatació/contracció de les peces que ni amb la calor ni amb el pas del temps, no tenen pas els mateixos moviments el PVC. l'alumini o la fusta...

Si mirem una mica de a prop l'automotor, veurem una sèrie d'esquerdes que han anat apareguen al pas dels anys, que confirmen els meus dubtes sobre el bon fi de l'encolat (Veure detingudament la següent fotografia).

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Esquer10

Son senyal de que les peces es volen separar? o potser només són mostra de diferents comportaments i tot i així quedaran enganxades per sempre més? Francament, espero no arribar a saber-ho mai!

Tant de bo hagués desestimat de fer servir aquests frontals malaguanyats de alumini i deixat de banda el faig vaporitzat dels nassos (que li dóna molt de pes i eleva considerablement el centre de gravetat de la peça...), i hagués seguit el meu impuls inicial de construir-lo tot de llautó...! Val a dir que com que jo ja el tenia al cap, havia arribat a fer proves d'encorbar planxa de llautó, arribant al bon encorbat del perfil inferior de la cabina!! Fet això podria haver fet també la corba del sostre...
O bé tant de bo hagues pensat en utilitzar-ne còpies de resina, i l''hagués fet tot de plàstic... Però no; en comptes d'experimentar i aprendre, vaig tirar pel camí fàcil...!

Vet aquí perquè no n'estic orgullós d'aquesta peça...

Crying or Very sad

nose  nose  nose

Això si, vaig aprendre que el meu primer instint sempre és el bo!!!!

Very Happy

Per altra banda, em preguntes com els acabaré...

Per a mi encara prima el "quan" sobre el "com". M'explicaré: no els estic pas acabant, sinó que n'estic deixant un de presentable. Això significa que per manca de temps li he posat un enganxall de qualsevol manera, li estic posant els llums sense que facin llum i el deixaré sense interior, és a dir que de moment anirà sense seients ni parets interiors... No disposo de temps per a fer tot això bé, com cal, donat que el vull dur a cert esdeveniment, que en el seu moment sabreu. Se m'està tirant el temps a sobre perquè han de venir paletes a casa i llavors, s'ha acabat construir coses d'aquest tipus... I el meu Ferrostaal el vull presentar bé, tal com toca. Me'n he cansat d'ensenyar-lo només mig vestit.

Llavors, quan els acabaré? encara no ho sé, però segur que no serà pas dins d'aquest gloriós any. I dic gloriós, perquè dins d'aquest any si que al menys veurem l'aspecte final que tindran aquest automotors Ferrostaal un cop estiguin acabats del tot.

sii

De propina, una foto feta ahir que mostra l'estat actual, gairebé llest!!

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Actual20


Au va! a veure qui és el primer que veu què li falta!! Very Happy

A TramBlau y a KTK Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
TramBlau
Mestre tramviaire
TramBlau


Ubicació : Montesquiu i de vegades la lluna
Edat : 68
Data d'inscripció : 28/01/2009
Nombre de missatges : 12089

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDv Mar 22, 2024 9:20 pm

Enganxar materials diferents moltes vegades no envelleixen a la mateixa velocitat i el deteriorament es nota molt

Pere
Tornar a dalt Ir abajo
Posets
Jardinaire
Posets


Ubicació : el Figueró - Montmany
Edat : 67
Data d'inscripció : 15/10/2011
Nombre de missatges : 56

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDt Abr 16, 2024 5:40 am


Ostres quines peces tan boniques, molt bona idea explicar-nos tot això i que t'hi posis, t'ho mereixes, ets un bon observador de com es poden fer les peces, i les fas!. Endevant Olot!!!!
Tornar a dalt Ir abajo
http://www.grauwaca.blogspot.com
alvarop
Trenjardinaire
alvarop


Ubicació : Madrid
Edat : 51
Data d'inscripció : 11/01/2018
Nombre de missatges : 344

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDt Abr 16, 2024 8:40 am

Jo, ja ho sap l'Amadeu, estic enamorat d'aquest model tan ben fabricat per tu.... És una passada!!!!!!

Enhorabona amic meu!!!!!!!

No em cansaré de dir-ho.... Jo vull un!!!!! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

applaud applaud applaud applaud applaud applaud applaud applaud applaud

A Posets li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Francesc
Trenjardinaire
Francesc


Ubicació : Barcelona
Edat : 80
Data d'inscripció : 22/01/2009
Nombre de missatges : 929

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDv Abr 19, 2024 8:38 am

Companys, us presento el meu Ferrostaal OG:
Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Cr_fer10
Heus ací un magnífic exemplar -muntat per n'Amadeu fa més de 40 anys- i en perfecte estat.

L'origen d'aquesta peça va ser una conversa entre en Raventós i jo. El problema -fa més de 40 anys- era motoritzar qualsevol element de tracció fet artesanalment. Un cop trobada la motorització LGB escaient vàrem encarregar a n'Enric Ramon -d'ofici matricer i de fal·lera modelista / maquetista de trens- la confecció del frontal -que encara guardo i no se on- que tenia que servir d'original per a fer els duplicats necessàris, i que finalment ens va fer un taller mecànic -de no recordo on- en alumini massís. Les finestres laterals eren d'una peça de policarbonat troquel·lat en calent. Els sostres els va fer un hàbil fuster que jo tenia, vaig donar-li el croquis i ell va triar la fusta: faig vaporitzat de Romania. Va dir-me que era prou dura per aguangtar impactes i que dificilment es deformaria, com així ha estat. Amb aquests tres elements ja fets vàrem contactar amb Olot i ell va fer la base, el bogis els laterals,... i el muntatge, pintat i acabat final. Sols té un bogi motriu i pesa 4 Kg. i escaig., L'interior està equipat amb seients d'un cotxe LGB 3072 que son de color verd.
Tot i que el muntatge degué fer sortir cabells blancs al muntador és parer meu que ha estat correcte. No s'ha desenganxat res i tot funciona com el primer dia. Val a dir que es una peça de la n'estic molt content, tan funcionalment com modelistica. Gràcies Amadeu per la bona feina.

_____________________________________________

cordialment

Francesc

A TramBlau, TOG y a KTK Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDv Abr 19, 2024 9:04 am

Temps era temps...!

Very Happy

Moltes gràcies, Francesc, tant per els comentaris com per la foto, que m'han fet reviure aquell temps...

Vet aquí una foto del meu, acabat i no circulant, perquè jo no sabia que en aquest circuit no hi ha corrent a les vies, sinó que funciona amb bateria embarcada... Sad

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Imatg127





... tot i així a mi em sembla que si no ho diem la fotografia marca. Very Happy

A Francesc, TramBlau, MALLET73, TOG, KTK, OG22, RailwayManiac y a Tonton Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
MALLET73
Trenjardinaire Plus
MALLET73


Ubicació : Viladecans, sense metro ni Tram
Edat : 50
Data d'inscripció : 21/03/2011
Nombre de missatges : 18770

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDs Abr 20, 2024 7:40 pm

La versió que jo vaig fer partint del frontal de l'Amadeu es fet en resina, que ara seria de 3D per allò de que queden millor les finestres i es pot repetir tantes vegades i fer versions.. però no tinc fet el interior...gràcies per la info Francesc

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) S-l1200

Amadeu si no ho dius no ho sap ningú sembla que anava poc a poc al passar per el pont o el maquinista l'ha aturat per fer la fotografia...un pont magnífic..

Salutacions

mallet73

A TramBlau li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Sisu
Cap de Tallers
Sisu


Ubicació : Palau-saverdera (Alt Empordà)
Edat : 54
Data d'inscripció : 01/05/2012
Nombre de missatges : 6862

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDs Abr 20, 2024 10:56 pm

Docs trobo que és una peça magnífica i la darrera foto és genial.
Una pregunta que si cal podeu traslladar-la a un fil més adequat:

-Veient el pont de la foto, perquè en els ponts de ferro reals, alguna vegada l'estructra portadora es fa per sota de les vies i altres vegades per sobre????

Disculpeu als moderadors per fer la pregunta fora de lloc. Però és algo que he pensat moltes vegades.
Tornar a dalt Ir abajo
alvarop
Trenjardinaire
alvarop


Ubicació : Madrid
Edat : 51
Data d'inscripció : 11/01/2018
Nombre de missatges : 344

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDg Abr 21, 2024 2:08 am

Olot escrigué:
Temps era temps...!

Very Happy

Moltes gràcies, Francesc, tant per els comentaris com per la foto, que m'han fet reviure aquell temps...

Vet aquí una foto del meu, acabat i no circulant, perquè jo no sabia que en aquest circuit no hi ha corrent a les vies, sinó que funciona amb bateria embarcada... Sad

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Imatg127





... tot i així a mi em sembla que si no ho diem la fotografia marca. Very Happy


Aquesta foto és impresionant.... Una meravella de foto i a mès a mès, amb el Ferrostaal!!!!!!

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) 1f44f

A TramBlau li agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot


Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 64
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 33085

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDg Abr 21, 2024 10:37 am

Celebro que t'agradi, Àlvaro.

Aquesta és en un altre circuit diferent, també privat: Very Happy

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Imatg128



A TramBlau y a KTK Els hi agrada aquesta publicació.

Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Tonton
Trenjardinaire
Tonton


Ubicació : Frameries (Bèlgica)
Edat : 58
Data d'inscripció : 08/10/2022
Nombre de missatges : 947

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDg Abr 21, 2024 5:44 pm

A la BKB?

Polzeamunt aplaudir aplaudir
Tornar a dalt Ir abajo
ulises
Trenjardinaire Plus
ulises


Ubicació : Logronyo
Edat : 64
Data d'inscripció : 04/08/2013
Nombre de missatges : 1210

Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitimeDg Abr 21, 2024 8:54 pm

Sisu escrigué:
Docs trobo que és una peça magnífica i la darrera foto és genial.
Una pregunta que si cal podeu traslladar-la a un fil més adequat:

-Veient el pont de la foto, perquè en els ponts de ferro reals, alguna vegada l'estructra portadora es fa per sota de les vies i altres vegades per sobre????

Disculpeu als moderadors per fer la pregunta fora de lloc. Però és algo que he pensat moltes vegades.

Permet-me que et conteste al tema de l'estructura dels ponts sense estar completament segur del que et diré. Sembla evident que un pont serà igualment resistent posant l'estructura sobre el tauler o per sota d'aquest. Per qüestions de gàlib sempre seria més interessant col·locar l'estructura per sota, però això no sempre és possible segons la distància al llit del riu. Si aquesta és escassa i es pot veure afectada l'estructura per una avinguda, cal col·locar l'estructura sobre el tauler. Pot ser que algú al fòrum pugui contestar-te amb arguments més sòlids, el que t'he dit només és una suposició.
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado





Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) Empty
MissatgeAssumpte: Re: Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)   Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa) I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo
 
Els automotors Ferrostaal a escala IIm (FFCC de La Terrassa)
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 2Anar a pàgina : 1, 2  Següent
 Temas similares
-
» Cotxe tipus Martorell a escala IIm (FFCC de la Terrassa)
» Locomotores diesel Alsthom de FFCC Catalans en IIm (FFCC de la Terrassa)
» L'estació de Sot del Bac (FFCC de La Terrassa)
» Reconstrucció del Pont del Gat-(FFCC de la Terrassa)
» Personalització d'una màquina LGB 2017D (FFCC de la Terrassa)

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
TRENS.CAT :: Escala 1:22'5 / IIm / G / Via de 45 mm / Altres escales i galges relacionades :: Modelisme a escala 1/22'5 :: Material mòbil (artesà, personalitzat, modificacions)-
Canviar a: