TRENS.CAT

El fòrum català del tren de jardí i de la via estreta

PortalPortal  ÍndexÍndex  GALERIAGALERIA  Registrar-seRegistrar-se  Iniciar SessióIniciar Sessió  
NO ESTAS CONNECTAT
Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera WGsDKaWISAjR5u7cqdPhy1cAUIoUqUe720Q9qv8AP9HUYJHjqqQAAAAASUVORK5CYII=
En aquest moment
NO ESTÀS CONNECTAT.
El teu ACCÉS als fils
i funcions de TRENS.CAT
és LIMITAT

Si ets un visitant ocasional, sigues benvingut. Si els temes d'aquest fòrum t'interessen et pots registrar lliurement. Amb això tindràs l'accés a TOTS els fils, i també podràs participar.

Caldrà, però, que prèviament els Administradors activin la teva inscripció perquè puguis connectar-te.

Comparteixi

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera

AutorMissatge
TOG
Trenjardinaire
TOG

Ubicació : Garrotxa
Edat : 68
Data d'inscripció : 03/03/2013
Nombre de missatges : 178

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Empty
MissatgeAssumpte: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDt Mar 05, 2013 11:42 am

Hola a tothom.ja fa dies que estic llegint aquest fòrum i després de presentar-me passo a plantejar un projecte a llarg termini.
He començat un dossier per obtenir informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 feta l´any 1926 i que va fer feina a les salines de Formentera.
Tinc algunes imatges però voldria trobar catàlegs,esquemes,planols que em permetin fer una maqueta fidedigna a escala 1:5. Si m´en surto el
segon projecte seria fer un model tripulat de vapor viu per a galga 5 ".
La casa O&K així com Decauville i d´altres de l`època fèien les màquines i vagons a la carta segons les necessitats ,és per això que no n´hi han
dues d´iguals.Em vaig posar en contacte amb el Museu Etnològic de Formentera i em van donar les imatges que tenien i bibliografia però no en
faig prou.També he mirat per la xarxa informació d´aquí i de fora i he trobat alguna cosa,no massa.
Tinc alguna imatge de la restauració d´un model semblant que van fer Jordi Comella,Patricio Chadwick i Jaume Circuns,va estar un temps a Mataró
i ara em sembla que corre per Suissa.No m´he pogut posar en contacte amb ells per si tenen un dossier o tutorial de la restauració que em pugui
anar bé.
Aprofito per agrair a l´Amadeu l´oferiment que m´ha fet de passar-me informació que em pot fer servei.
Agraeixo qualsevol detall que m´ajudi a treure l´entrellat i fer un bon dossier de preproducció.Espero oferir els avenços al fòrum.Gràcies.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

Ubicació : La Garriga - Vallès Oriental
Edat : 60
Data d'inscripció : 16/01/2009
Nombre de missatges : 23376

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Empty
MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDt Mar 05, 2013 6:41 pm

Jan,

La màquina de OK 10436, de Salines de Formentera, em consta construïda el 1936, encara que això pot ser un error perquè la numeració encaixaria millor a l'any que tu dius. Segons em consta també, va ser preservada i era a un museu de Formentera. Sembla que es tractava d'una diminuta 020T i, aquesta si, era de via de 750 mm.

Em sembla que en tinc alguna imatge, però no et pensis que serà res de l'altre món. Necessito temps per a trobar-la.

És cert que aquests fabricants feien models a la carta, però sempre sobre uns estàndards. Per això tots els models eren germans, i alguns fins i tot bessons.

Donaré també una ullada als catàlegs que tinc de OK.

La màquina d'en Comella venia del tren de Utrillas. Sé que fa un temps tenien algun material en venda (tenien més d'una màquina) , però no sé com va acabar el tema. La màquina es trobava molt a prop de Mataró.

M'agradaria veure el material que tens sobre aquesta màquina.
Tornar a dalt Ir abajo
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.103809309644593.8678.10
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDt Mar 05, 2013 7:16 pm

Tens raó. Va ser entregada el novembre del 1926 a la Unión Salinera de España, segons les llistes de construcció de OK.

La meva base de dades estava equivocada.

Tinc curiositat, Jan. Perquè has escollit precisament aquesta màquina?

Tornar a dalt Ir abajo
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: Cerco informació de la O&K Nº 10436 de l´any 1926 salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Mar 06, 2013 4:15 am

Olot escrigué:
Tens raó. Va ser entregada el novembre del 1926 a la Unión Salinera de España, segons les llistes de construcció de OK.

La meva base de dades estava equivocada.

Tinc curiositat, Jan. Perquè has escollit precisament aquesta màquina?

Hi ha un rerafons variat, el model no està gaire vist tant en maquetes com en tren tripulat encara que aquest concepte no té massa importància per a mi.
Penso que es pot adequar a la galga 5" fent-la a escala 1:5.Aquest punt l´he de concretar quan faci la la maqueta prèvia amb material lleuger.En ser un
tren miner no quedarà tan petita crec.Espero opinions si vaig errat.La xemeneia llarga també compte a l´hora de fer la tria.Els fums aniran un xic més amunt
i no tan directes a la cara,són empipadors a l´hora de menar-la.
Els companys em diuen per què no faig la MTM 22 de l´Olot-Girona, la de Banyoles o la St.feliu de Guíxols ... D´aquestes més properes hi ha més infor-
mació i models circulant.
Una altre cosa és que hi ha molta informació de les Decauville i poca de les O&K i si faig un bon dossier el puc donar conèixer als amants del vapor.
A nivell personal és una màquina que cada any la veig a Formentera i m´ha anat entrant poc a poc.La seva connotació amb les salines,els treballadors
que hi fèien feina feixuga a ple sol,el moll de càrrega,el molí,les vies desmontables amb travesse de ferro,les vagonetes,les barques que la transportaven
a la península i que encara avui fan una regata anomenada Ruta de la Sal,les restes d´una indústria autòctona semblant a les d´Eivissa i Mallorca abans
que el turisme ho capgirés tot.
Aquest any m´enduré la càmera de fotografiar,un parell de targes de memòria,cinta mètrica,peu de rei,bloc,llapis i goma per pendre mides directes.Veig
que és la millor manera si abans no trobo més documentació fidedigna.Mentre tant, faig feina d´hivern i puc seguir les pistes des de casa.

Intentaré enviar les imatges que tinc en vàries carpetes i triar les més semblants doncs he recollit algunes variants de diferents llocs i èpoques.Potser
millor te les envio per correu-e i les penges si creus convenient doncs vaig via antena a 4 k/seg i el fòrum es pot penjar a mig enviament.Així també
les dimensiones a la mida que cal,encara sóc primerenc amb aquests ginys electrònics.
Gràcies .Salutacions.
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDs Mar 09, 2013 9:14 pm

Finalment no n'he arribat a treure'n l'aigua clara, així que et presento les dades tal com les tinc.

Des de sempre m'han constat 3 màquines a vapor en aquest petit tren industrial pertanyent a les Salines de Formentera, i segons em consta la nº 3 era la Koppel, mentre que de les altres, alguna o totes elles serien de Decauville. Vet aquí una de les fotos que jo tenia d'aquesta màquina n 3, que apareix en un llibre anglès editat ja fa molts anys (de les altres no en tenia cap foto):

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2125

En tenia una segona foto, però encara era pitjor que aquesta, i la presa era del mateix costat, o sigui que ja no la he buscat perquè no aportaria pas més que aquesta.

Segons em constava, aquesta màquina era preservada en algun museu de la zona. I la veritat és que buscant per a internet se'n troben algunes fotos més:

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Saline10

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Formen10

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Dscn1010

http://www.flickr.com/photos/25904041@N00/5055170497/in/photostream

La màquina més semblant qui hi ha als catàlegs que tinc jo de OK, és aquesta:

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2126

Al catàleg la qualifica de màquina de 10 cavalls, i aquí ve el problema, que em fa pensar que aquesta no és la màquina OK que hi va haver a Formentera:

La llista de fàbrica de OK dóna les següents dades:

Nº construcció : 10436
Potència : 70 HP
ample de via : 750
Rodatge : Bt (segons la tipologia alemanya, Bt equival a rodatge 020T)
tipus : K (fogar de carbó)
entrega : 11.26 (Novembre 1926)
Servida a: Union Salinera de España

Com pots veure, no pot ser de cap manera que aquesta màquina minúscula de 10 HP sigui la que va entregar el 1926 OK. La de 70 cavalls tenia de ser molt més grossa.

Aquestes fotos són del catàleg, i corresponen a algunes locomotores de 70 cavalls per a via de 750 mm.

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2127

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2128

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2129

He vist que hi ha una altra màquina preservada segons explica en aquesta web:

http://www.manuserran.com/index.php?option=com_content&view=article&id=175:salinera-espanola&catid=56&Itemid=238

Aquí precisament hi ve una foto que sembla ser d'una de les Decauville.

Així que segons diu tothom, la 3 és la que està en el museu. Però a mi m'ha desmuntat la parada veure que per les dades que dona OK no pot ser aquesta màquina sinó que ha de ser una de més gran.

I finalment en el meu arxiu he trobat una foto de les salines en que apareix una màquina que segurament deu ser la verdadera OK. La foto és aquesta:

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2130

Fixa't en que la màquina no s'assembla per a res a les altres dues minúscules. En canvi aquesta té un aire més semblant a les que hem vist de 70 HP. Mirem-la de més a prop?

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2131

Contradient el que està publicat per a tot a reu, tot això em fa pensar que aquesta és la verdadera màquina nº 3 construïda per OK el 1926, mentre que les altres dues serien la 1 i la 2.

Si és així, algunes de les dades d'aquesta màquina són, segons el catàleg OK:

Diàmetre de rodes 700 mm
distància entre eixos 1.400 mm
llarg total : 4.800 mm
ample total: 2.050 mm
alçada total: 3.100 mm

La forma de les plaques que hauria portat aquesta locomotora probablement tindria de ser una d'aquestes tres:

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2132

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2133

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2134

Possiblement aquest document et serà útil, perquè alguna d'aquestes xemeneies coincideix amb la teva màquina.

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2213

Si sabéssim quin tipus de mecanismes portava, potser podríem trobar-ne alguna cosa com aquesta:

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_2214

Ho sento, però no en tinc res més.

Tu que vas sovint allà i veus la màquina, podries buscar en algun raconet una placa, una inscripció... normalment les màquines portaven el seu número gravat a les bieles, per a evitar barreges de peces quan es desmuntaven. A veure si tu trobes la numeració i sortim de dubtes.

Editat per darrera vegada per Olot el Dg Mar 10, 2013 4:04 am, editat 1 cop en total
Tornar a dalt Ir abajo
jaume
Trenjardinaire Plus
jaume

Ubicació : Barcelona
Edat : 57
Data d'inscripció : 02/05/2012
Nombre de missatges : 3367

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDs Mar 09, 2013 10:05 pm

Molt bo Amadeu.
Tornar a dalt Ir abajo
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDs Mar 09, 2013 11:55 pm

Hola Amadeu,moltes gràcies per la informació i penjar les fotografies.Són les que intentava enviar.
Les quatre primeres imatges són de la màquina O&K que està al Museu Etnològic de Formentera,a St.Francesc.
Crec que hi ha un embolic en les numeracions i potències segons he vist en diversos autors.
Les primeres màquines eren Decauville (encara en guarden una mig canibalitzada) i les restes de rails que
queden són Decauville amb el nom estampat a les travesses metàl·liques.
Posteriorment deurien incorporar una O&K així com tractores diesel transvasades d´altres salineres peninsu-
lars.Crec recordar que el 70 % de la sal sortia de Formentera i Eivissa,per tant aquestes instal·lacions debien
ser prioritàries.
S´em fa difícil de creure que un motoret de 10 CV pugui estirar unes vagonetes carregades de sal per tant és
més probable que sigui la de 70 CV.Però com dius,la mida i el model és més gran .

He estat mirant de trobar per xarxa el catàleg d´O&K sense èxit.Dedueixo que l´enllaç és de pagament o bé
s´ha de comprar el llibre.
Si no és gosar massa i tens temps m´agradaria saber-ne més d´aquest catàleg,si es pot trobar per xarxa o bé
s´ha de comprar.En aquest cas,on i el preu.Per ampliar mides i tenir esquemes o planols.

Fins aviat. Jan

Editat per darrera vegada per TOG el Dg Mar 10, 2013 8:13 am, editat 1 cop en total
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDg Mar 10, 2013 1:24 am

Les vies Decauville eren un tipus de via metàl·lica desmuntable i portàtil. De fet el sistema Decauville es presentava com a "ferrocarril portàtil", perquè es podia muntar i desmuntar ràpidament, sense pràcticament infraestructura. Per això el seu ús era bàsicament militar, i també era utilitzat en instalacions com la que ens ocupa, en la que es precisava canviar sovint d'ubicació de les vies. Si be normalment les vies Decauville eren de 600 mm, també hi havia cassos com aquest amb via de 750 mm.

És cert que posteriorment hi varen haver uns tractorets dièsel per a substituir les màquines de vapor a les salines de Formentera.

No t'estranyi que amb deu cavalls es poguessin remolcar una bona ristra de vagonetes, dons amb carril i roda de ferro cal molt poca potència per arrossegar una tona. Mira per exemple quantes vagonetes era capaç d'arrossegar una mula. Els primers automotors de dos eixos "Zaragoza" tenien 30 cavalls i movien les seves 12 tones mes tot el personal que hi cabia (moltes persones). És clar, la velocitat no era molt alta en cap d'aquests cassos.

Els catàlegs de OK són innumerables. Pràcticament cada any en feien un (o dos o tres), i varen treballar des del 1892 fins el 1944, havent construït 14351 màquines, entre les que 9525 a Europa (de les quals 5895 a Alemanya) i només 168 a Espanya.

Hi ha molts llibres que tracten de les OK, i molts facsímils de catàlegs. Jo en tinc dos. Vaig conèixer algú a Granada que en té un d'original, i és el més complert que he vist mai. Crec que si busques una mica a internet en trobaràs molts. Sobre tot si busques en Alemany.

Els que tinc jo són còpia del nº 850 i del 800, però no veig que tinguin nº d'ISBN.

Són a la teva disposició quan tu vulguis venir a casa meva.

Tornar a dalt Ir abajo
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDg Mar 10, 2013 8:29 am

Grácies Amadeu per oferir-me el llibre.No estic segur que baixi aviat,la mandra m´arrossega a l´hora d´agafar la furgona i
anar per laberints d´asfalt.Hauré de fer un cop de cap i espavilar-me,reconec que estic massa acomodat.
He vist algun enllaç en alemany però de germàniques res de res ... I el traductor on line em sol dir que el text és massa llarg.
Aniré a fer una visita a un company alemany a veure si amb el seu ADSL fem feina.Seguiré investigant. Salutacions ! Jan

Tornar a dalt Ir abajo
AdminTRENS.CAT
Àngel de la guàrdia
AdminTRENS.CAT

Ubicació : Samalus (Barcelona)
Data d'inscripció : 03/01/2009
Nombre de missatges : 704

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Abr 03, 2013 8:09 am

Una persona ha contactat amb l'Administrador per a aportar dades sobre aquesta locomotora. El seu text diu literalment:

les dades correctes de la locomotora de formentera son:

Hersteller
EKB FNr. Baujahr Typ Bauart Spurweite geliefert Verbleib
O&K Berlin D 10436 1926 Bt 750 .11.1926 Union Salinera de Espana /=> Museo Etnográfico S. Francesco, Formentera [E] "3" (erhalten)

La vostra confusió, es que l'altre locomotora més gran és al carregador d'Eivissa, no Formenrtera
Salutacions

Malauradament aquesta persona no ha deixat el seu nom.

.
Tornar a dalt Ir abajo
http://trenscat.forosactivos.net
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: O&K Nº 10436,salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Abr 03, 2013 9:14 am

Hola Àngel,gràcies per les novetats.Llàstima que el que va enviar les dades no digui més coses.
Tal com diu el títol del fil ja vaig posar que era una Orenstein & Koppel Nº 10436 de l´any 1926
i que va fer feina a les salines de Formenteral.Les quatre imatges que ha posat l´Amadeu són
les el model que cerco i està al pati del Museu Etnogràfic de Formentera ,municipi de St. Francesc.
L´he vist personalment i tinc bibliografia que refereix la seva tasca a Formentera,no a Eivissa.
Darrerament he rebut uns dibuixos tècnics força elementals però que em permeten començar a
fer una maqueta a escala 1:5 i veure com enfocar el projecte definitiu de metall. Salut !
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Abr 03, 2013 5:17 pm

Jo no sabia que a Eivissa també hi hagués una salinera, i encara menys que allà qui hagués una instal·lació ferroviària. Ara ja n'he trobat aquesta foto:

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Eiviss10

Quin era l'ample de via d'aquesta instal·lació?

Alguna informació d'aquesta màquina més gran?

De totes maneres, la màquina OK 10436 que surt a la llista de fàbrica és de 70 HP, el que no em quadra encara amb una màquina tant petita com les de Formentera.
Tornar a dalt Ir abajo
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: : Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Abr 03, 2013 9:24 pm

Bon dia a tots,hola Amadeu :
Les salines d´Eivissa ara estan incloses dins el Parc Natural de ses Salines,a St. Antoni.Hi han restes d´obra i de vies,i segons em van dir, les travesses
eren de savina cosa que personalment poso en dubte.Les tramuges,sitges i descarregador que surt en el reguitzell de fotografies que vas adjuntar amb
les màquines són d´Eivissa.La màquina,fotografia ampliada, es veu que no és la O&K de Formentera,és més gran,té el dipòsit d´arena darrera del domo
i sembla que té l´escalonat lateral de la cabina juntament amb els dipòsits d´aigua i carbó, típic de la Decauville.La O&K no tenia sorrejadors.
He llegit que la O&K de Formentera tenia 10 CV (?) i d´altres autors parlen de 20 CV .Si no recordo malament la galga és de 750 mm.La d´Eivissa no ho sé.
A Formentera hi havien unes vies fixes amb travesses de fusta i d´altres que movien segons les necessitats de buidar una salina o altra que eren metàl·li-
ques amb l´estampació Decauville a les travesses .Vull suposar que van comprar un kit inicial Decauville i posteriorment es va afegir material O&K vingut
de les salineres del sud de la península .Aixó ho confirma la resta d´una màquina Decauville conservada a un magatzem municipal i que li manquen pe-
ces significatives.Crec que aquest model és de finals del S XIX i va venir amb el kit inicial.Hauré de comprovar-ho personalment,ja veig que se m´està gi-
rant feina.
Hi ha una altre interpretació personal i aixó em ve de contrastar bibliografia enrevessada també.Les salines tenen alts i baixos,canvien de socis,hi han
èpoques que l´arrossegament de vagonetes es fèien amb animals inclós a mà.Suposo que la primera Decauville va deixar de funcionar,després va venir
una època magre,més tard va arribar la O&K de sa península i darrerament quan gairebé tota la sal anava a Noruega i a Islàndia per la salaó d´arenga-
des i bacallà van incorporar les tractores diesel.Es va ampliar el carregador i els transports ja no es fèien amb llaguts oberts i vela llatina.Venien vaixells
de ferro amb motor.parlo dels anys 30 cap endevant fins que devien finir cap el 65 de manera definitiva.
Aquesta cronologia está feta aproximadament i a manca de confirmar més exactament que potser ho faré a mida que pugui desenvolupar el petit model
que de fet és el que m´interessa .S´ha engegat tota la part de recerca històrica,antropològica,sociològica i d´arqueologia industrial que estic afegint al
dossier.

Potser era més senzill començar amb la 22 de MTM de l´OG que la tinc més aprop i hi ha més informació ... però buenu,alguna cosa en sortirà espero.

Gràcies per ajudar-me a estirar el fil ,tots plegats en traurem un document poc conegut.Veig que el tema va per llarg ... Salut !
Tornar a dalt Ir abajo
ostman
Trenjardinaire Plus
ostman

Ubicació : Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental)
Edat : 48
Data d'inscripció : 23/05/2012
Nombre de missatges : 6963

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Abr 03, 2013 9:47 pm

M'agrada molt tot els que fa referència a l'arqueoligia industrial, i segueixo amb interès tot el que exposes en aquest fil...
Tornar a dalt Ir abajo
TramBlau
Mestre tramviaire
TramBlau

Ubicació : Barcelona i de vegades la lluna
Edat : 64
Data d'inscripció : 28/01/2009
Nombre de missatges : 8909

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDj Abr 04, 2013 1:43 am

De les salines he trobat més informació aquí, http://lamarplana.blogspot.com.es/2009/09/el-oro-blanco-de-las-pitiusas.html a més aquesta foto on es veuen a dos nivells les vagonetes de les salines.

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Puertosalinasivissa

També en aquesta direcció hi ha alguna cosa més d'informació
http://www.aafb.es/foro/antiguos-ferrocarriles-de-mallorca/ferrocarril-a-eivissa/

Pere
Tornar a dalt Ir abajo
ostman
Trenjardinaire Plus
ostman

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDj Abr 04, 2013 2:35 am

Per les poques fotogràfies que he vist, seria molt interessant reproduir aquesta terminal... doncs compte amb elements molt vistosos... i poc vistos...
Tornar a dalt Ir abajo
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDj Abr 04, 2013 4:34 am

Hola Tramblau,gràcies per l´enllaç.Ja el coneixia però està bé pujar-lo al fòrum,així el pot llegir tohom.La foto descarregant la tramuja sobre la barca està molt bé.
L´Associació d´Amics del Ferrocarril de las Balears també tenen informació així com els que estan restaurant màquines de vapor i fent un circuit de tren tripulat.
Uns cracs que s´atreveixen amb màquines de tren real tot i el problema afegit de la insularitat.
Van apareixent coses,entre tots la farem grossa ! Continuarà ... Salut !
Tornar a dalt Ir abajo
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Ago 21, 2013 1:30 am

Hola Amadeu i demés interessats pel tema de l´O&K

He rebut el facsímil/catàleg 552 d´O&K editat per APPEVA d´Amiens,França.Está datat a Paris
l´any 1902.No hi ha el model N 10436 però si de semblants,El més interessant és tot el sistema
de vàlvules,racors,distribuïdor i reverse de patent O&K que s´assembla a un Marshall simplificat.

També m´ha arribat un catàleg O&K datat a Nova York l´any 1900.És general i més complert amb
tots els accessoris,vies,vagonetes,tractores eléctriques, diesel i vapor.

He d´organitzar les més de cent fotografies que he fet a Formentera del model que està al Museu
Etnològic.També hi han amidaments que he de passar a paper milimetrat i cotes ben organitzades.

Amadeu,mentre no em desplaci fins a casa teva estaria bé saber si disposes d´alguna imatge dels
catalegs O&K que s´assemblin al model de ses Salines.

El dossier avança poc a poc però sense aturar-se.Ja tinc ganes de començar a fer la maqueta de
contraplacat a escala 1:5 aprox. per a galga de 5" .
M´he posat en contacte amb associacions franceses que tenen informació que em pot anar bé.
També hi han modelistes que estan interessats en aquest model.
La facilitat de l´idioma ha estat prioritària.No així amb l´anglés i menys amb l´alemany ...

Salut i bon estiu a tots !  Jan

Editat per darrera vegada per TOG el Dc Ago 21, 2013 10:05 am, editat 1 cop en total
Tornar a dalt Ir abajo
E4lok
Trenjardinaire
E4lok

Ubicació : Granollers
Edat : 59
Data d'inscripció : 27/01/2009
Nombre de missatges : 800

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Ago 21, 2013 5:24 am

Felicitacions pels teus avançaments. Si tens un plànol amb mides del catàleg de O&K, m'agradaria fer-li una ullada. A Via Oberta tenim com projecte de futur construir una vaporosa 0-2-0 de 7 i 1/4 polzades. Una locomotora d'ample 750 quedaria ben proporcionada pels motius que tu comentes. Nosaltres havíem pensat en una Decauville.
Es un projecte a llarg termini, perquè la situació econòmica no és bona, però dibuixar els plànols es gratis, be només es qüestió de temps.
Tornar a dalt Ir abajo
http://e4lok.blogspot.com/
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Ago 21, 2013 9:49 am

També jo et felicito per aquestes adquisicions. Enhorabona.

TOG escrigué:
...Amadeu,mentre no em desplaci fins a casa teva estaria bé saber si disposes d´alguna imatge dels catalegs O&K que s´assemblin al model de ses Salines...
Jo només disposo dels catàlegs nº 800 i 850 que es varen editar en forma de facsímil no fa gaire temps. També tinc un llibre que és la llista de màquines de vapor de O&K.

La foto que ja vaig posar procedeix d'aquest llibre. En els catàlegs, les més semblants serien aquestes dues:

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Ok110

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Img_4418

Tornar a dalt Ir abajo
TOG
Trenjardinaire
TOG

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDc Ago 21, 2013 10:00 am

Hola Toni,he canviat d´ordinador i s´ha borrat tot ... Torno a començar.Estic a Espalmador
embarcat i escric amb un giny d´aquests moderns que m´han deixat.No sé com arribarà.

Als catàlegs d´O&K no hi han plànols ni amidaments.Són gravats i fotografies publicitàries.
He fet amidaments de la Salinera i fotos peró he de posar-ho en ordre.Els dibuixos els faré
en 3D però fins el setembre no començo les classes per apendre´n.

M´hauria agradat fer la maqueta prèvia per a galga 7 1/4 però els circuits que tinc a prop
són de 5 ". En mida set i quart faria uns 450 mm per 1000 mm aproximadament respec-
tant la proporció real de 750 mm.Parlo de memòria doncs tinc els apunts al taller.

He vist tutorials pas a pas amb fotos i mides de la Decauville a pàgines de França.Quan recu-
peri el portàtil miraré de passar les adreces.També hi ha la Symplex anglesa...
Pots donar un cop d´ull a : le forum de la CAV i a Bloooo.fr
En principi em fèia peça la Decauville,hi ha molta més informació però per qüestions properes
d´amistats i família he començat a fer el dossier de l´O&K .Espero haver encertat ...

Salut ! Jan

Mentre mirava d´enviar el post he vist el teu,Amadeu.La que té més semblança és la petita
d´abaix però amb la distribució de la de dalt.Per aixó he decidit anar personalment a pendre
mides i fer fotos.Pel que veig fèien locos a la carta ... Gràcies !
Tornar a dalt Ir abajo
Olot
Mestre d'obres
Olot

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDl Set 16, 2013 6:43 am

Una foto que em va passar en Jan...

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera Ok10
Tornar a dalt Ir abajo
ostman
Trenjardinaire Plus
ostman

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitimeDl Set 16, 2013 6:49 am

Sembla de joguina...
Tornar a dalt Ir abajo
Contenido patrocinado

MissatgeAssumpte: Re: Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera   Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera I_icon_minitime

Tornar a dalt Ir abajo

Cerco informació de la Orenstein & Koppel Nº 10436 de les salines de Formentera
Tornar a dalt 
Pàgina 1 de 1

Permisos d'aquest fòrum:No pots respondre a temes en aquest fòrum
TRENS.CAT :: ALTRES ESCALES MÉS GRANS (Trens tripulats i no tripulats) :: Les vostres construccions-
Canviar a: